olen tuon ketjun aloittaja " mieheni ryyppäsi aamuneljään...."
eli lyhyesti: mies tänään aamulla lähti, otti vaatteitaan mukaan, sanoi ettei tule enää kotiin. nyt ahdistaa ja eniten se, että MITÄ SANON LAPSILLE? kun isä ei tuu yöksi kotiin. ei me olla mistään erosta puhuttu niin et lapset ois tietoisia. oli tässä hetki jopa seesteistä aikaa. miten kerron lapsille, oon nyt jotenkin "pihalla". oon kyllä tottunut näyttelemään vahvaa, vaikka sisällä kaaos, mutta enhän mä voi olla selittämättä lapsille, kun isä "kadonnut"..apua kaivataan..kiitos.
Kommentit (28)
ja kerroimme sille yhdessä, että eroamme, ja se tarkoittaa että muutamme eri asuntoihin, ja että lapsi asuu sitten äidin luona ja viettää viikonloppuja isin luona.
Mutta ennen kuin olette päättäneet oikeasti siitä erosta, niin en sanoisi lapsille asiaa ihan noin jyrkästi. Mielestäni lapsille ei kuitenkaan saa valehdella, ne vaistoaa kuitenkin, että jotain on vialla, jos yrittää huijata, että kaikki on ok, niin ne eivät enää luota siihen, mitä vanhemmat kertoo.
Ehkä kannattaisi tässä vaiheessa vain sanoa, että teillä on iskän kanssa riitaa ja päätitte, että iskä menee muutamaksi päiväksi muualle, jotta saatte rauhoittua ja miettiä asioita. Ja vasta kun olette miehen kanssa saaneet sovittua erosta, kerrotte siitä yhdessä lapsille.
paitsi jos todella olet varma, että eroatte, niin voithan kertoa, että harkitsette eroa, mutta muista painottaa, että ette eroa lapsista vaan kumpikin rakastaa ja hoitaa heitä jatkossakin. Sen yksityiskohtaisemmin ei lapsille kannata asiota kertoa ennen kuin oikeasti tietää, mitä tapahtuu.
niin sitten se jo anelee takas..
Mitä siis sanot lapsille. Kerro että isä halusi lähteä retkeilemään/juopottelemaan/juhlimaan kaveriensa kanssa. Ollaan nyt muutamia päiviä keskenämme, ilman isää.
Ei lapset ymmärrä isompia juttuja, eikä niiden tarvikaan. Isällä tässä on vielä joskus selitettävää.
Yritä pitää arki mahdollisimman normaalina. Se luo turvaa. Eikä siitä isästä tarvi varta vasten puhua, puhut sitten kun lapset ottavat puheeksi.
Voimia! Jos sulla vain on joku jonka luokse voisit mennä retkeilemään viikonlopun ajaksi voisi olla hyvä juttu.
Luin sen aiemmankin ketjun ja kommentoinkin siellä jotain kannustavaa. Nyt on sitten päätös tehty...
Ehkä paras olisi sanoa lapsille, että isä on nyt vähän aikaa poissa, ystävän luona, johtuen teidän vaikeasta tilanteesta. En sanoisi suoraan, että "isä muutti nyt pois", koska vaikka kuinka susta tuntuisi nyt varmalta tämän päätöksesi kanssa, niin olen itse todennut, että muutama nukuttu yö antaa aina uusia näkökulmia - voi tehdä niin sekä sinulle, mutta toivottavasti varsinkin miehelle. En tiedä mitä hänen pitäisi sanoa, että vielä kerran uskoisit, mutta ehkä se olisi kuitenkin mahdollista? VAIKKA susta nyt tuntuisi, että niin ei tule enää tapahtumaan. Mikä on tietysti hyväkin asia, jos olet asiasta varma.
Mutta pohjustan tuon vaan omaan menneisyyteni, kun olen vatvonut jotain asiaa ja luullut tehneeni sitten varman päätöksen, mutta yön jälkeen asiat näyttäytyvät jotenkin toisessa valossa. Ettei sitten tarvitsisi perua lapsille, että ei isi muuttanutkaan pois... Se on kuitenkin niin suuren mittakaavan asia, poismuutto, että jo se järkyttää varmasti lapsia. Jos poissaolo todellakin venyy ja poismuutosta tulee totta, niin sitten kerrot niin, kun mikään muu ei enää tule tapahtumaan. Mutta kun asia on nyt uunituore, niin ehkä sellainen pehmeä lasku lapsillekin olisi tarpeen. Ei tietysti valehtelu (lomalla??? kamoon...), mutta eihän se sitä olekaan. Isä on nyt ystävän luona vähän aikaa, ajan pituus varmistuu sitten myöhemmin.
Koita jaksaa, sulla on varmasti tosi vaikeat hetket siellä, yritä olla vahva. Viikonloppu ei ole pelkästään miehellä, se on myös sulla, nauti siitä lasten kanssa parhaasi mukaan. Ehdottomasti itsesihemmotteluviikonloppu, mun luvalla paljon suklaata ja jäätelöä, pitsaa kotiin, joku hyvä turhamainen naisten lehti ja Youtubesta voimabiisejä, Arethan RESPECT, koska sitä sä nainen ansaitset! :)
älä välitä epäasiallisista kommenteista, ei jaksa lukea mitään riitelyketjua.
Onko siis niin että sun mies ei tavallaan ymmärrä mitä pahaa sen juomisessa on? Tai mitä voi oikeesti sattua kun kännissä toikkaroi?
Sun kannattaa nyt pysyä lujana, näpäyttää sitä kunnolla. Tee selväksi että olet tosissas. Osoita kuitenkin että olet todella surullinen ja rakastat häntä, ettet halua menettää.
Mun mies on kans kännissä telonut itteensä pahasti. Sai olla todella huolissaan jos lähti johonki. Jotenki se on rauhottunu, en kyllä tiiä mistä johtuu, kumpa voisin auttaa. Juominen on vähentynyt koska potee yleensä niin pahaa krapulaa ja on huomannut miten vkoloppusin on paljon mukavempi olla kun ei ole krapulaa ja voidaan tehdä kaikkea kivaa.
se vois helpottaa ja lapset pääsisi serkkujen kanssa leikkimään. ja sille joka ajatteli tän olevan provo, voin sanoa, ei tosiaankaan ole. onko sulle uutta että tällaisiakin ongelmia voi ihmisillä olla?? kiitän teitä jotka vastailleet asiallisesti. nyt on miehen laukku pakattu, ja lähden viemään sitä hänelle.
ap
mies ei joo koe juomisessaan olevan mitään pahaa, vaikka änkyräkänniin juo ja siitä kärsii esim. seuraavan päivän menot, munkin työt , lastenhoito jne. ja tottunut että sille on lopulta avoimet ovet takas mun ja lasten luokse. eilen muuten totesi että juominen on hänen asia ja ei ole aikeissa vähentää..se on sit hänen päätös tällä hetkellä. ehkä tää aikalisä saa hänetkin miettimään asiaa toisin.
olette kullanarvoisia mulle, jotka asiallisesti vastaatte. sydämellinen kiitos!
mies ei halunnut tavaroitan, halusi että revin avioeropaperin. totesi että haluaa puhua rauhallisesti(??) asioista tänään, koska hän omien sanojensa mukaan ajattelee nyt mikä lapsille parhaaksi. en oikein nyt ymmärrä. sanoinkin hänelle että missä nyt mennään? sanoi että asiasta / asioista voidaan puhua, mutta hän ei halua et puutun MIHINKÄÄN hänen valintoihin.
nyt taas tilanne tämä. mä oon aika puhki kommnentoimaan tätä nyt enempää..ajatuksia kellään? oliko toi reaktio nyt hyvä vai ei? siis mieheltä.
ap
aiempaa ketjuasi, mutta sanoisin että "äidillä ja isillä on sellaisia erimielisyyksiä, että halutaan asua vähän aikaa eri paikoissa, ettei tulisi koko ajan riitaa. Te ette missään nimessä ole syynä riitaan, me molemmat rakastetaan teitä hirveästi. Äiti huolehtii teistä koko ajan ja teidän ei tarvitse huolestua mistään. En tiedä tarkkaan milloin näette taas isin, kerron teille pian."