Pitääkö yökylässä olevan lapsen vanhempien pysyä kotona?
Vai saadaanko lähteä esim.
-elokuviin
-ravintolaan
-pitsalle
-kauppaan
-tuttavien luo
-baariin
-juoda kotona viinipullon
Vai pitääkö odottaa puhelimen ääressä kotona? Lapsi ois menossa tänään yökylään kaverinsa luo (ei eka kerta, ikää 9 v.) ja minä ajattelin lähteä käymään jossain sillä välin. Pitäiskö mun kertoa kaverin vanhemmille mihin meen? Ehkä he eivät tykkää jos toimivat tietämättään lapsenvahtina?
Kommentit (11)
mutta dokaamista en harrasta silloin, kun pelkään, että joku haveri sattuu, ja pitää olla ajokunnossa ja mennä tikattavaksi. On meinaan näin käynytkin.
kännykällä tavoitettavissa ja periaatteessa vaikka taksilla pääset koska vaan lapsen luo, jos nyt jotain käsittämättömän ihmeellistä tapahtuisi, niin ei musta tartte ilmoitella, mihin oot menossa... Kunhan oot aamulla kotona selvin päin vastaanottamassa lasta takaisin kotiin.
Jos nyt ihan toiselle puolella Suomea tai ulkomaille lähdet, niin mainitsisin asiasta.
lasta viedessä, että "lähden nyt itsekin vähän ulos, mitä sitä kotona istumaan", ja sanoisin että muistaa soittaa jos jotain tulee, olen koko ajan tavoitettavissa.
Näin ollen voisin lähteä ravintolaan, kauppaan, kyläilemään tms., mutta en mihinkään kännäämään todellakaan.
Teet mitä haluat.
Meillä on yökylässä usein siskonpoikani ja kyllä siskoni ja hänen miehensä ovat silloin lähteneet viihteellekin (on aika harvinaista herkkua heille miehen työn takia).
Jos jotain sattuu, saan heidät kiinni kännykästä ja jos täyty mennä vaikka päivystävälle tikattavaksi, minä veisin.
mutta tietenkin siitä huolimatta pitää - kuten aina kaikkien lasten vanhempien - olla kykenevä hoitamaan vanhemmuutensa "jos jotain sattuu".
Mikä juttu tuo oli, että pitää olla "aamulla kotona selvinpäin valmiina vastaanottamaan lapsensa"? Täälläpäin vanhemmat hakevat itse lapsensa kotiin, ei niitä kukaan muu tuo.
että jos puhelimella tavoittaa, niin se riittää. Jos menisin elokuviin, niin sanoisin, että esim. 18-20 olen elokuvissa, enkä vastaa puhelimeen.
ihmisten kanssa, joiden luoksi lapsi voi mennä kylään, että tulee jutusteltua ja varmaankin mainitsen asiasta, mitä olen suunnitellut.
Esim mennään miehen kanssa kylpylään tai elokuviin ja ollaan noin 4 tuntia puhelimen tavoittamattomissa. Sanoisin myös jos aikoisin vetää perseet. Mitään kaupassakäyntejä ei tarvitse raportoida.
oletan, että vanhemmat tekevät silloin mitä haluavat ja rentoutuvat. :)
en todellakaan oleta, että he istuvat kotona ja odottavat aamuun lasta kotiin. yleensä olen sanonutkin että rentoutukaahan nyt kun lapset ovat poissa tms.. ja yleensä lapset tulevat yökylään silloin kun ei seuraavana päivänä ole meillä mitään ohjelmaa, joten sanon vanhemmille ettei tarvitse tulla noutamaan lasta heti aamusta.
jos jotain sattuisi, veisin lapsen itse sairaalaan tms. toki soittaisin vanhemmillekin heti.
en tiedä sitten, jos en tuntisi lapsen kavereiden vanhempia. yökylässä olleet lapset tähän asti tunnen ja heidän vanhempansakin.
oletan myös itsekin, että saan tehdä "mitä huvittaa" kunhan tosiaan olen kunnossa sitten seuraavana päivänä lasta vastaanottamassa..
asuu lähellä, niin voihan lapsi sieltä itsekin kävellä kotiin. Ei tarvitse kenenkään viedä, eikä hakea.
Mikä juttu tuo oli, että pitää olla "aamulla kotona selvinpäin valmiina vastaanottamaan lapsensa"? Täälläpäin vanhemmat hakevat itse lapsensa kotiin, ei niitä kukaan muu tuo.
että lapsen pääsee hakemaan tarvittaessa pois. LEffaan voi mennä, mutta sanoisin siitä tyyliin "Ajattelimme mennä elokuviin, joten en vastaa X-X välillä puhelimeen, tekstarin voi tietysti lähettää ja otan sitten yhteyttä heti elokuvan jälkeen".
Alkoholia on okei nauttia kunhan tosiaan on siinä kunnossa että voi koska vaan hakea lapsen kotiin jos vaikka alkaakin pelkäämään tjsp.
en vaan ymmärrä. Aloitatko siitä, että miten he ovat tietämättään lapsenvahtina, jos ovat luvanneet ottaa lapsesi heille yökylään?
Varmaan muille ihan hailee, missä sä olet silloin kun lapsesi on jossain kylässä. Kännykkä sulla varmaan on, joten ei tarvii kotona lankapuhelimen vieressä istua "varmuuden vuoksi".