Lähdössä Italiaan. Mitä vaatetta mukaan, jos sää +15 astetta? Auttakaa mua.
Olen super huono pakkaamaan ja muutenkin sesongin vaihdot mulle vaikeita. Paikallisilla kai vielä talvi, mutta onko vaalea kesä/kevättalven liian kesäinen? Siis poplari? Entä kengät? Voiko jo mennä balleriinoilla? Yöt varmaan kylmiä.
Kommentit (13)
suomalainen kesäsää, eli farkuilla ja T-paidoilla pärjää,MUTTA kannattaa ottaa mukaan villapaita ja/tai joku kevyt toppatakki iltoja varten.
Ja sitten ne villasukat, hotellien kivilattiat on kylmiä.
Tero
Italiassa paikalliset kulkee vielä pipo päässä ja talvitakeissa. SUomalaiselle ehkä riittää kun takki on tuulen ja sateenkestävä ja kengät tukevat - mutta kyllä mä viime viikolla vedin Roomassa hanskat käteen ihan mielelläni. Siellä on monissa paikoissa tosi kylmä se tuuli ja sataakin voi.
Harkitse jotain kerrospukeutumista, esim että on villapaita kevättakin kanssa, niin sen voi sit ottaa välitä pois kun tulee lämmin ja laittaa takaisin jos lounasterassi sattuu olemaan varjossa...
Tätä mä muistelen, että vaikka pohjoisen turisteista olisi jo kesätakkikeli, niin paikallisilla vielä tumma talvitakit, jopa untuvaa. Vaikea miettiä mitä pitäisi pakata, kun lumi vielä maassa ja ei kuitenkaan olla menossa minnekään rantalomalle.
Italiassa paikalliset kulkee vielä pipo päässä ja talvitakeissa. SUomalaiselle ehkä riittää kun takki on tuulen ja sateenkestävä ja kengät tukevat - mutta kyllä mä viime viikolla vedin Roomassa hanskat käteen ihan mielelläni. Siellä on monissa paikoissa tosi kylmä se tuuli ja sataakin voi.
Harkitse jotain kerrospukeutumista, esim että on villapaita kevättakin kanssa, niin sen voi sit ottaa välitä pois kun tulee lämmin ja laittaa takaisin jos lounasterassi sattuu olemaan varjossa...
Nosta vanhaa ketjua, koska kohta sama tilanne. Onko vuorettomat nilkkurit liikaa? Voisin ostaa paikan päältä kevyemmät kengät.
Ainakin jos menet merenrannalle, kannattaa varustuatua vähän lämpimämmin kuin samassa lämmössä Suomen sisämaassa.
Ja tosiaan, villasukat kannattaa pakata mukaan, ne lattiat ovat kylmiä. Paikalliset itse käyttävät sisällä kenkiä/ aamutossun tapaisia.
Miten pukeudut Suomessa huhti/toukokuussa?
Auringossa voi kyllä olla tosi lämmin mutta helppoa ottaa takki pois päältä
Vierailija kirjoitti:
Suomessa olen vielä talvitakissa huhtikuussa, mutta eri juttu lähteä toiseen maahan, kun ei voi vain hakea toista takkia kaapista. Olen siis eri kuin aloittaja. Välikausitakki ja nilkkurit?
Juu, kerrospukeutumista ulos, koska meikäkesä on jo +16 C ja aurinkoa. Jos hhuvittaa, ottakaa vaikka untuvatakit, menee vielä paikallistyylissä.
Ja yöpymisiin, toivottavasti on ilmastointi/lämmitys > lämmintä ylle yöksi, riippuen tosiaan majoitusliikkeen varustelusta. Joskus voi olla ikivanha talo yksinkertaisine ikkunoineen. Koettu on +5 C herääminen, kun ilmastointi ei toiminut. Vaihda siinä sitten päivävaatteisiin plus aamupesut. Välimerenmaat osaa olla viileitä. Yksi tuttu pari läksi häämatkalle Roomaan, ja kertoivat etteivät ole ikinä niin palelleet, olivat onnessaan kun kotiin pääsivät kylmään Suomeen.
Toisaalta näin keväällä lämpötila voi nousta hellelukemiin vuorokaudessa. Milloin lähdette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa olen vielä talvitakissa huhtikuussa, mutta eri juttu lähteä toiseen maahan, kun ei voi vain hakea toista takkia kaapista. Olen siis eri kuin aloittaja. Välikausitakki ja nilkkurit?
Italiasta varmaan ostaisin kakkoskengät, jos olisin yhtään varoissani, sieltä saa ihania. Nilkkurit ovat kamalat, jos hiostaa. Kevätkaudella matkailleena tommoinen iso trenssityyppinen takki ja kevyt jättihuivi olivat kullanarvoiset. Plus villapaita.
Älä lähde, jos se on noin vaikeaa.
Italialaisille tuomon toppatakkikeli. Siis untuvatakki ja kaulaliina, mutta ei pipoa.. Ne kulkee siellä avopäin oli kuinka kylmää tahansa. Talvikengät.
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde, jos se on noin vaikeaa.
Vain vaikeuksien kautta voi voittaa.
Viime keväänä olin Barcelonassa, jossa oli lähtiessämme +15, viikon aikana sää muuttui helteiseksi, osa väestä kulki talvisaappaissa ja karvakauluksissa, osalla hellevaatteet.