Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ei-uskovaiset ajatuksiltaan rajoittuneempia kuin uskovaiset?

16.11.2005 |

Joskus, montakin kertaa on tullut mieleen, että niin sanotusti ei-uskovaisena itseään pitävät ihmiset ovat ajatuksiltaan rajoittuneempia ja tuomitsevampia kuin ns. uskovaiset. Tarkoitan siis sitä, että he lyövät uskovaisten otsaan paljon vahvempia leimoja kuin uskovaiset (minun kokemukseni mukaan) lyövät muihin. Itse olen ollut uskis lapsesta saakka, vaikka en varsinaisesti uskonnollisesta kodista olekaan. Koskaan en ole katsomustani muille tyrkyttänyt, pitänyt sitä valintaperusteena ystävyyssuhteissani tai miehen valinnassa kriteerinä. Uskovaisuus ei ole mielestäni sama asia kuin moraali. On paljon ihmisiä, joilla on tiukemmat moraalikäsitykset kuin minulla, vaikka eivät uskokaan tai ovat jopa ateisteja. Monet ystävistäni eivät ole edes tietäneet uskostani ennen kuin se tuli esiin, kun kiinnostuin eräästä kirkollisesta työpaikasta. Sen jälkeen olen kaverippireissä joutunut kymmeniä kertoja selittämään, perustelemaan valintaani. Ja usein olen se, joka joutuu puolustelemaan kirkon tekemisiä vuodesta 0 asti, olipa sitten kyse ristiretkistä tai homoliittojen vihkimisestä, yhtäkkiä minä ja minun mielipiteeni = kirkon kanta. Monet ihan täyspäisinä pitämäni ihmiset kysyvät minulta, miten voin juoda viiniä kun olen uskovainen, miten olen voinut erota tai miten olen voinut harrastaa seksiä ennen avioliittoa (asun avoliitossa). En ihmettele niitä uskovaisia, jotka pitävät uskonsa omana tietonaan. Sen verran kummallisen kritiikin kohteeksi olen itse tuntenut välillä joutuvani...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyse on sitoutumisesta, eikä siinä kyse ole siitä, onko se virallistettu tuomarin tai seurakunnan edessä. Kun kihloihin menimme ja yhteen muutimme, juttelimme siitä, että se on mielestämme osoitus siitä, että haluamme ajatella loppuelämää toisen rinnalla ja yrittää toimia niin, että se myös onnistuisi. Suhteemme virallistaminen avioliitoksi ei ole poissuljettua. Ehkä menemme vielä naimisiinkin, mutta näinkin on minusta hyvä. Olemme sitoutuneita. Kyse ei siis ole koeajasta tms.

Olen ollut naimisissa ja eronnut. Päätös ei ollut helppo, mutta se oli täysin oikea. Olen tuntenut Jumalan läsnäolon niin eroa miettiessämme, erotessa kuin sen jälkeenkin. Ei hän ole minua hylännyt sen vuoksi, että avioliittoni päättyi.

Se mitä muut ihmiset erostani tai avoliitostani ajattelevat, on toisarvoista. Aina löytyy kivittäjiä.

Vierailija
22/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä sitäkin mieltä, että uskova voisi ihan vain esimerkin takia solmia myös sen virallisen liiton :) Etenkin jos on lapsia. Siinähän ei mitään menetä, jos on tosissaan sitoutunut puolisoonsa.

Mutta en siis ajattele, että sinun avoliitossa olemisesi olisi jotenkin ristiriidassa uskosi kanssa, ei tokikaan. Vaan että uskovan olisi toisaalta tässä nykyajan " kaikki on sallittua ja millään ei ole merkitystä" maailmassa ihan hyvä omalla elämällään osoittaa, että kaikki ei olekaan niin merkityksentöntä ja että todellinen sitoutuminen on vielä mahdollista.

t.se joka kyseli avoliittoasiaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ateisti eikä kuulu kirkkoon. Olemme itse sitä mieltä, että asia ei ole ongelma. Minä olen tähän mieheen rakastunut ja hän minuun. Parisuhteesta ja sen merkityksestä ajattelemme samalla tavalla, en katso, että minun pitäisi häntä käännyttää. Jokainen saa näissä asioissa ajatella niin kuin itse haluaa, kunhan antaa tilaa toisen erilaisuudelle. Eli kirkkohäitä meille ei ole tulossa, siviilivihkiminen ja sen päälle kenties avioliittoon siunaus.

Vierailija
24/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti hän oli kanssani samaa mieltä siitä, että naimisiin meneminen on yhä edelleen se vahvin sitotumisen muoto, eikä meille siis tästä tullut mitään ongelmaa. Halusimme sitoutua yhteiskunnan hyväksymällä tavalla ja samalla sain liitollemme Jumalan siunauksen. Eli ei minunkaan tarvinnut käännyttää miestäni avioliiton takia ;)

Kuinka hyvin Pisamanenä sinä olet hyväksynyt miehesi vakaumuksen? Minulla meinaa välillä tehdä tiukkaa tai siis olen yksinkertaisesti huolissani miehestäni. Sinä vaikutit edellisessä viestissäsi jotenkin niin selvästi hyväksyneesi miehesi ateismin! Etkö koskaan toivo, että miehesi pääsisi kanssasi taivaaseen? Rukoiletko sen puolesta, että miehesi tulisi uskoon? Välillä toivon, että voisin hyväksyä oman mieheni vakaumuksen paremmin, mutta en vain voi... Yritän toki kovasti enkä tosiaan käännytä häntä aktiivisesti (lähinnä vain rukoilemalla ja välillä kinuamalla häntä jonnekin mukaan), mutta hätä miehen puolesta on välillä kova.

t.12

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi