Ruoka se vaan kallistuu!
Olen pitänyt jo vuosia listaa joidenkin peruselintarvikkeiden hinnoista ja hui kamala! Tänään taas päivitin 3-6 kk jälkeen ja hinnat on nousseet tajuttomasti. Siis ihan peruselintarvikkeilla!
Omat tulot ei ole nousseet senttiäkään tässä välissä. Pelottaa miten kohta selviän.
Kommentit (22)
Ihmiset ostaa täälläkin sittarista paistijauhelihansa ja possunfileensä, vaikka ovat äs-liikkeissä melkeen puolet halvempia. Naudanfileissä kaksinumeroinen hintaero kilohinnassa.
Hinnat nousee jos ne ei ole kuluttajalle niin merkityksellisiä että valitsevat ostopaikkansa sen mukaan. Se nyt on kuitenkin raadollinen tosiasia, että kauppias myy niin kalliilla hinnalla kuin mahdollista maksimaalisen tuoton saamiseksi, jos volyymi on riittävä korkeemmalla hinnalla niin tottahan hintaa kannattaa nostaa.
puljuissa, ainakin lafkojen markkinaosuuksista ja tuotoista päätellen.
Itse olen kyllä huomannut tuon saman. Mutta K-ryhmän kaupat ovat modernimpia, tilavampia, tarjonta monipuolisempaa yms. Tarjousten ja joittenkin erikoistuotteiden perässä siellä käyn, mutta en maitokaupoilla.
Juuri tästä kahden suuren ylilyöntiasemasta johtuu paljon korkeat hinnat. Sekä tietysti verotus ja kuljetuskustannukset. Ihmisten tulot vain eivät suurimmalla osalla nouse samaan tahtiin kuin ruoan hinta, mikä aiheuttaa väistämättä köyhtymistä ja kansanterveydellisiäkin seurauksia.
Ja olen harkinnut siirtymistä Lidlin asiakkaaksi S-ketjun sijaan. Ainakin niiden tuotteiden osalta mitä siellä myydään samoja kuin s-kaupoissakin.
Ihmiset ostaa täälläkin sittarista paistijauhelihansa ja possunfileensä, vaikka ovat äs-liikkeissä melkeen puolet halvempia. Naudanfileissä kaksinumeroinen hintaero kilohinnassa.
Hinnat nousee jos ne ei ole kuluttajalle niin merkityksellisiä että valitsevat ostopaikkansa sen mukaan. Se nyt on kuitenkin raadollinen tosiasia, että kauppias myy niin kalliilla hinnalla kuin mahdollista maksimaalisen tuoton saamiseksi, jos volyymi on riittävä korkeemmalla hinnalla niin tottahan hintaa kannattaa nostaa.
Käytin ennen Euromarketia, mutta kun se loppui paikkakunnalta pari vuotta sitten, päätin tehdä ihan radikaalin muutoksen ruokaostosten suhteen. Olin harkinnut sitä jo kauan, mutta tuo "oman" kaupan loppuminen oli viimeinen tikki.
Perustin ruokapiirin, ja sitä kautta ostamme n. 80% ruokatarvikkeista. Teen kaiken mahdollisen itse enkä käytä eineksiä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Syömme nykyään hyvin terveellisesti ja edullisesti. Lisäksi 30 muuta perhettä nauttii tästä samasta ja lähialueen tuottajilla on varma myyntikanava osalle tuotteistaan.
Kun käyn kaupassa, käytän Siwaa. S tai K-ryhmä ei saa rahojani.
Paljonko lie ihmisiä jotka ei katso hintaa ollenkaan, tai suhtautuvat siihen niin, ettei se vaikuta ostoksiin lainkaan? Hesarin perunasalaattitestin voitti stokkan itsetekemä perunasalaatti, hinta 8,90/kg. Sittari myi omaansa hintaan 12,90/kg.
Käytin ennen Euromarketia, mutta kun se loppui paikkakunnalta pari vuotta sitten, päätin tehdä ihan radikaalin muutoksen ruokaostosten suhteen. Olin harkinnut sitä jo kauan, mutta tuo "oman" kaupan loppuminen oli viimeinen tikki.Perustin ruokapiirin, ja sitä kautta ostamme n. 80% ruokatarvikkeista. Teen kaiken mahdollisen itse enkä käytä eineksiä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Syömme nykyään hyvin terveellisesti ja edullisesti. Lisäksi 30 muuta perhettä nauttii tästä samasta ja lähialueen tuottajilla on varma myyntikanava osalle tuotteistaan.
Aika metka idea, hienoa. Paikalliset tuottajat saavat siivunsa ja varmat ostajat. Hienoa!
Toisaalta sääli että itsellä ei niin väliä meneekö se raha nyt S-, K-, X-, vai Y-ryhmälle. Silläkään ei juurikaan ole merkitystä maksaako se sisäfile 10e/kg vai 40e/kg. Niitä ostetaan mitä tarvitsee tai tekee mieli. Säästöönkin menee rahaa, niin kaipa sitä mielummin tästä huolettomasta elämästä nauttii, kuin syynää joka senttiä. Joku ne rahat vie kuitenkin jossain välissä, eikä niitä hautaan saa mukaansa. :)
Tsemppiä vielä ruokaringillesi!
Aika metka idea, hienoa. Paikalliset tuottajat saavat siivunsa ja varmat ostajat. Hienoa!Toisaalta sääli että itsellä ei niin väliä meneekö se raha nyt S-, K-, X-, vai Y-ryhmälle. Silläkään ei juurikaan ole merkitystä maksaako se sisäfile 10e/kg vai 40e/kg. Niitä ostetaan mitä tarvitsee tai tekee mieli. Säästöönkin menee rahaa, niin kaipa sitä mielummin tästä huolettomasta elämästä nauttii, kuin syynää joka senttiä. Joku ne rahat vie kuitenkin jossain välissä, eikä niitä hautaan saa mukaansa. :)
SYYLLINEN LÖYTYI!!
Hinnat kyllä nousevat muutenkin, mutta voitte olla varmoja että hinnannousu ei lopu ennenkuin te, hyvät asiakkaat, LAKKAATTE VARASTAMASTA. En puhu nyt tavaran laittamisesta taskuun pelkästään, vaan myös hevi-osaston vitsauksesta, nimittäin kotimaisen tuotteen ostaminen ulkomaisen hinnalla.
Suomalainen tomaatti oli loppu, vaikka sitä oli saldon perusteella vielä kymmeniä kiloja jäljellä. Ulkomaista taas oli mennyt vain n. viidesosa siihen nähden, mitä oli maksettu. Haistakaa paska, hyvät asiakkaat- omaan nilkkaanne osuu tämäkin loppupeleissä!
Hinnat kyllä nousevat muutenkin, mutta voitte olla varmoja että hinnannousu ei lopu ennenkuin te, hyvät asiakkaat, LAKKAATTE VARASTAMASTA. En puhu nyt tavaran laittamisesta taskuun pelkästään, vaan myös hevi-osaston vitsauksesta, nimittäin kotimaisen tuotteen ostaminen ulkomaisen hinnalla.
Suomalainen tomaatti oli loppu, vaikka sitä oli saldon perusteella vielä kymmeniä kiloja jäljellä. Ulkomaista taas oli mennyt vain n. viidesosa siihen nähden, mitä oli maksettu. Haistakaa paska, hyvät asiakkaat- omaan nilkkaanne osuu tämäkin loppupeleissä!
Ehken pikkusen yleistät haistattelussasi ja suhtautumisessa asiakkaisiin, sepä vasta voikin kopsahtaa nilkkaasi.
Lapsille pitää saada tuoreita vihanneksia mutta kauppiaat ovat ylihinnoitelleet ne tavallisen kuluttajan ulottumattomiin.
Saat syyttää vain itseäsi, jos ihmiset ryhtyvät varkaiksi. Ja voin vakuuttaa että se suuntaus tulee tätä menoa vain lisääntymään. Tai sitten ihmiset jättävät sun ylihintaiset rupuset tomaattisi ostamatta ja menevät Lidliin ostamaan ne halvemmalla.
Käytin ennen Euromarketia, mutta kun se loppui paikkakunnalta pari vuotta sitten, päätin tehdä ihan radikaalin muutoksen ruokaostosten suhteen. Olin harkinnut sitä jo kauan, mutta tuo "oman" kaupan loppuminen oli viimeinen tikki.Perustin ruokapiirin, ja sitä kautta ostamme n. 80% ruokatarvikkeista. Teen kaiken mahdollisen itse enkä käytä eineksiä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Aika metka idea, hienoa. Paikalliset tuottajat saavat siivunsa ja varmat ostajat. Hienoa!
Toisaalta sääli että itsellä ei niin väliä meneekö se raha nyt S-, K-, X-, vai Y-ryhmälle. Silläkään ei juurikaan ole merkitystä maksaako se sisäfile 10e/kg vai 40e/kg. Niitä ostetaan mitä tarvitsee tai tekee mieli. Säästöönkin menee rahaa, niin kaipa sitä mielummin tästä huolettomasta elämästä nauttii, kuin syynää joka senttiä. Joku ne rahat vie kuitenkin jossain välissä, eikä niitä hautaan saa mukaansa. :)
Ei minullakaan ole tässä hinta välttämättä suurin houkute, olen vain huomannut, että sekin hyvä puoli tässä ruokapiirissä on.
Muita hyviä asioita ovat ruoka-aineiden tuoreus ja pakkaamattomuus. Yksi huono puoli on se, että kun joku ruoka loppuu, en osta sitä kaupasta, vaan odotan kunnes saan ruokapiirin kautta.
Olen nyt ollut kohta viikon ilman kurkkua. Maksaa kaupassa 3,50€ /kg ja ruokapiirin kautta saman tuottajan 2-laatu 1€/kg.
No, huomenna tulossa sitä herkkua 10kg :)
Oletko kauppiaana jossakin marketissa vaiko pikkuisessa lähikaupassa?
Käytkö tukussa ostamassa tämänpäiväistä lihaa, kanaa, kalaa ja myyt tiskillä tuoreena vielä päiviä? Asenteesi asiakkaita kohtaan viittaa tähän mahdollisuuteen.
Ison marketin kauppias olen ja juuri siksi nuo varastelut tuntuvat, sillä panostan hyviin aineksiin ja valikoimissa on vähän harvinaisempiakin herkkuja mm. alueen pientuottajilta. Kun kerta toisensa jälkeen maksaa erästä, josta menee melkein puolet "varkaille"...niin kyllä se tuntuu paitsi rahapuolella mutta myös omassa päässä.
Ymmärrän tunteesi. Hyvä kun kerrot asiasta täällä.Olen kuullut ongelmasta vaatekaupan puolella. Varastetaan räkkikaupalla uusia vaatteita.
Itse en ole koskaan varastanut mutta tiedän että se on yleistä. Mielestäni tästä tulisi puhua enemmin sillä Suomi on ehdoton ykkönen EU:n varkaustilastoissa. Moraali on tyystin kansalaisilta kadonnut. Tästä ei voi syyttää pekästään ulkomaalaisia vaikka on heilläkin sormensa pelissä.
Moraali on laskenut selvästi sinä aikana, kun olen itse kauppaa pitänyt (90-luvun alusta). Ulkomaalaiset lähinnä näpistelevät, kyllä tässä kaupassa 90% tomaattivarkaista on suomalaisia vanhuksia ja lapsiperheitä.
Ryhtykääpä itse kauppiaiksi te poispilatut. Tulen ja pöllin kaiken enkä maksa mistään. Ostakaapa sitten ruokaa tenvillenne.
Hyvät ihmiset, ei saa varastaa vaikka olisi kuinka tarvis.
ja varastelun välillä? Mitä kalliimmat hinnat, sitä enemmän asiakkaat ottavat omalla luvalla.
Tietenkin Suomessa on myös helppo varastaa vihanneksia ja hedelmiä, koska käytössä on itsepalvelupunnitus. Aika harvoin tätä ulkomailla näkee. Eli kauppias säästää siinäkin, että asiakas tekee kauppiaan työt, ja silti hinnat ovat kalliimmat kuin missään muualla.
Paljonko teidän mukaan on noussut nuo hinnat? Statin sivuilta kun katsoin, niin vuodessa nousu on ollut keskimäärin 5%.
Esim. leipä: täällä 5-6 tuoretta (ei mitään valmispussitettuja) sämpylää saa eurolla ja tuore, paikallisessa leipomossa leivottu HYVÄ leipä on yleensä 1,5-2 e (vastaavat maksoivat viimeksi Suomessa käydessä 2,5-4 e). Liha ja kala ovat halvempia ja marinoimattomia, ja kasviksissa tarjonta ja hinnat ovat ihan eri planeetalta - enkä edes asu missään Etelä-Euroopassa missä on vielä halvempaa ja vielä parempi tarjonta. Viineissä ero hinnan ja tarjonnan välillä on myös suuri: sattumalta ostimme täältä yhtä viiniä jota myydään myös Alkossa, täällä maksoi 8 e, Alkossa 16.
Ei täälläkään kyllä kaikki ole halvempaa, osa on saman hintaista kuin Suomessa ja osa kalliimpaakin.
Mutta täällä ei ole kahden suuren monopolia, alueellamme on 4 isomman kauppaketjun liikkeitä + paljon itsenäisiä kauppiaita (vihanneskauppoja, liha- ja juustokauppoja, leipomoita) ja lisäksi torimyyjiä. Ja se mikä on hauskaa on se, että usein pikkukaupoissa ja etenkin toreilla on halvempaa kuin isompien ketjujen liikkeissä.
kerro esimerkkejä!