Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi erottaa itse kilpirauhasen vajaatoiminnan masennuksesta?

Vierailija
08.03.2012 |

Onko se sitä, että mieli on hyvä, mutta ei vaan jaksa herätä esim aamulla aikaisin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieli on hyvä niin miten vitussa se olis masennusta? Hei haloo järki käteen idiootti... Moni ei, tai luultavasti yksikään ei ilostu aamulla nousemisesta vaan se on pirun vaikeaa oli sitten ilo pilleri tai ei. Älä leiki diagnooseilla noin. Masennus tarkoittaa juuri sitä että masentaa ja mieli on kaikkea muuta kuin hyvä.

Vierailija
2/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieli on hyvä niin miten vitussa se olis masennusta? Hei haloo järki käteen idiootti... Moni ei, tai luultavasti yksikään ei ilostu aamulla nousemisesta vaan se on pirun vaikeaa oli sitten ilo pilleri tai ei. Älä leiki diagnooseilla noin. Masennus tarkoittaa juuri sitä että masentaa ja mieli on kaikkea muuta kuin hyvä.

Masennus voi oireilla hyvin monella eri tavalla ja vaikuttaa mielialaan, uneen, ruokahaluun, keskittymiskykyyn, muistiin, aiheuttaa ärtyisyyttä, erilaisia fyysisiä oireita. Ei kaikilla välttämättä ole alentunut mieliala se haittaavin oire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi oireilla hyvin monella eri tavalla ja vaikuttaa mielialaan, uneen, ruokahaluun, keskittymiskykyyn, muistiin, aiheuttaa ärtyisyyttä, erilaisia fyysisiä oireita. Ei kaikilla välttämättä ole alentunut mieliala se haittaavin oire.

Vierailija
4/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt, saamaton ja kipeä. Mutta kilpirausen vajaatoiminta aiheuttaa myös mielialanvaihteluita ja alakuloisuutta.

Mulle tarjottiin masennuslääkkeitä yms. mutta kieltäydyin, sillä tiesin, että en ole masentunut. Ystäväni sitävastoin oli, ja hänellä oli ihan toisenlaisia oireita.

Minä sain viimein tyroksiinia ja hän muuta hoitoa. Voidaan molemmat paljon paremmin.

Vierailija
5/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla vajaatoiminnasta kärsivillä on saattanut olla vuosia masennuslääkitys, mutta sillä ei ole ollut tilanteeseen mitään vaikutusta. Kun taas tyroksiinihoidolla saavat vasteen melko pian.

Verikokeet kannattaisi ottaa aina masennusta diagnosoitaessa, johon liittyy väsymystä ja muita fyysisiä oireita kilpparivaivoista.

Vierailija
6/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasissani todettu häikkää vuosia sitten ja nyt olen mielestäni vähintäänkin tyytymätön elämääni, mieheesni, lapsiini..kaikkeen.

En osaa selittää tyytymättömyytäni mitenkään, kaikki on hyvin, kilppariarvot vain olivat aikoinaan erittäin huimat..

Pitäisi kai taas tarkistuttaa ne, mutta saako enää nykyään kilpparikokeita näillä oireilla..? eipä kai..

Vierailija
7/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis onko sulla lääkitys? Jos on lääkitys, niin arvothan testataan täsäsin väliajoin. Jos ei, niin vaaidt ne ottamaan...

Kilpirauhasissani todettu häikkää vuosia sitten ja nyt olen mielestäni vähintäänkin tyytymätön elämääni, mieheesni, lapsiini..kaikkeen.

En osaa selittää tyytymättömyytäni mitenkään, kaikki on hyvin, kilppariarvot vain olivat aikoinaan erittäin huimat..

Pitäisi kai taas tarkistuttaa ne, mutta saako enää nykyään kilpparikokeita näillä oireilla..? eipä kai..

Vierailija
8/19 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella väsynyt, tehoton, kuulen ns. "hitaasti" ja väsymys painaa mielialasta riippumatta (olen toisinaan myös alakuloinen mutta en jatkuvasti). Tunnen eläväni jonkinlaisessa sumussa.

Olen masentuneen miehen tekemiä seurantakyselyjä tehtyäni varma, että en ole masentunut. Kilpirauhasen vajaatoimintaa olen epäillyt jo pitkään.

Kävin asiasta lääkärilläkin (terkkarissa), joka vain nauroi minut ulos. Menin tämän jälkeen yksityiselle, joka olisi antanut lähetteen kokeisiin, mutta minulla ei ollut varaa maksaa niistä kokeista yksityisen puolen hintoja, joten asia jäi sikseen.

Nyt tilanteeni on vielä entisestään selvästi pahentunut, ja tästä johtuen olen tehnyt yrittäjän hommiani tehottomasti, minkä seurauksena minulla on s*tanallinen kiire - ja tulee olemaan pitkään tästä eteenpäinkin. En viitsisi millään enää mennä terkkariin pyörimään ja tuhlaamaan aikaa, kun tekemistä on jo muutenkin vuorokauden jokaiselle tunnille.

Pystyykö sitä tyroksiinia ostamaan jostain "katukaupasta" pieniä määriä? Haluaisin vain yksinkertaisesti kokeilla, auttaako se tähän usvaisuuteen.

Vierailija
9/19 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse edes lähetettä yksityiseen labraan!Sen kun kävelet sisään ja pyydät ottamaan tsh ja t4v-kokeet.Soita etukäteen ja kysy,paljonko nuo maksavat ja sitten maksat ne sinne luukulle.Ei verikokeiden otto ole mitään kiellettyä.Kunnallisella puolella ei ole vaan varaa siihen,että maksettaisiin ihmisten itse pyytämiä kokeita.Kun olet saanut tulokset,niin pyydä labrahoitajalta puhelimessa viitearvot.Jos tulokset ovat rajojen sisällä,mutta ylä-tai alapäässä,niin jotain häikkää voi olla.JOs ylität tai alitat viiterajat,niin olet varmasti silloin sairastunut kilpparin vajaa-tai liikatoimintaan.Rajatapauksia pitää seurailla ja kokeilla pientä lääkeannosta,että onko sillä hoitovastetta.

Vierailija
10/19 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi lääkäriä tarvitaan myös sopivan tyroksiiniannoksen määrittämiseen, jos siihen on tarvetta.

Sulle yrittäjä, mietihän kannattaisko investoida omaan työkykyysi sen verran että menisit yksityiselle ottamaan ne kokeet. Voisit saada uuden vaihteen päälle töissäskin.

Vierailija
11/19 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Menin tk gynekologille valittamaan masennusta, haluttomuutta ja hiustenlähtöä, joka jatkunut 3 vuotta. Sanoin, että haluaisin jotain lääkettä tasaamaan hormonitasapainoa. Tämä nauroi mulle ettei semmoista ole olemassakaan. Kirjoitti uuden kuurin masennuslääkettä (jonka just lopetin, koska se vei toimintakyvyn) ja tunki käteen Setan lapun. Tästä Setasta varsinkin olin vähän äimänä. Ehkä oon väärässä, mutta mulla tuli heti semmonen olo että stereotypioidaan mut lesboksi lyhyen tukkani vuoksi... en tiedä. vituttaa.

Vierailija
12/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luontaistuotekaupasta saatavalla aminohapolla L-Tyrosiini joka on tyroksiinin esiaste. Saa todellakin vapaasti. Ohjeessa on 1 kapseli päivässä aterioiden välillä, mutta ota ihan aamulla tyhjään vatsaan. Ja aloita sillä yhdellä jos et saa hepulia tai tilanne ei viikossa muutu niin ota sitten toinenkin ennen lounasta jne. Jotkut bodaajat ottavat jopa 8g päivässä.Olen itse just aloittanut kokeilun kaksi kertaa ottanut. Katson että meneekö väsymys ym tällä ohi.

Vierailija
13/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkariin ja sanot lääkärille, että sinut on saatava kuntoon. Selität oireesi ja sanot että työsi kärsii olotilastasi. Pyydät suoraan lähetteen kilpirauhaskokeisiin jos lääkäri ei sitä itse ehdota.

T. Sh

Vierailija
14/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta kysyisin, että jos julkiselta vaikea saada lähetettä testeihin, niin voiko yksityisen aseman labrassa käydä ilman lähetettä? Tietysti tulosten analysointiin tarvitaan lekuri, mutta voiko mennä verikokeisiin ilman lääkärikäyntiä? Noi testit jo aika kalliit, joten mielelläni en maksais 50 euroa vain siitä, että saan lähetteen.

Vierailija
15/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä lääkärit ymmärtävät sen. uusta eivät juuri hätkähdä. Toki tärkeä asia onkin ja itsekäytän sitä joka toisessa lauseessa, niin hommat pelittää.

Vierailija
16/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ehkä sitten kuitenkin kannattaisi sijoittaa niihin yksityisen puolen kilpparitesteihin. Hinta on jotain 60-70€ (+lääkärimaksu), joten jos noin kovasti on oireita, jotka haittaavat elämään, niin ehkä satsaisin testeihin, vaikka hieman maksavatkin.

Vierailija
17/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikäynnin kautta. Tai no saattaa tietty olla niin että ensin ohjataan labraan mutta sen jälkeen lääkäriin

En ole ap, mutta kysyisin, että jos julkiselta vaikea saada lähetettä testeihin, niin voiko yksityisen aseman labrassa käydä ilman lähetettä? Tietysti tulosten analysointiin tarvitaan lekuri, mutta voiko mennä verikokeisiin ilman lääkärikäyntiä? Noi testit jo aika kalliit, joten mielelläni en maksais 50 euroa vain siitä, että saan lähetteen.

Vierailija
18/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voit huonosti ja olet jo kertaalleen käynyt yksityisellä, muttet mennyt verikokeisiin?? Minkä verran oikeasti välität terveydestäsi?? Nyt soitat sinne samalle lääkäriasemalle ja kysyt onko labralähete vielä voimassa! Jos ei ole, joutunet uudelleen lääkärin pakeille saadaksesi uuden lähetteen. Tulosten kuulemiseen ei yleensä tarvita lääkäriaikaa, vaan lääkäri vois soittaa tuloksen sinulle ja reseptin apteekkiin tai haet sen vastaanotosta!

Tai menet TA:lle ja kerrot koko tämän tarinan ja ilmaiset vahvasti haluavasi nyt tarkistaa asian verikokein. Se on simppeli verikoe (toki samaan syssyyn kannattaa ottaa ainakin pieni verenkuva. esim alhainen hemoglobiini aiheuttaa samantyyppisiä oireita)

Vierailija
19/19 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilet itselläsi vajaatoimintaa, soitat ajan omalääkärillesi joka laittaa lähetteen labraan. Labrassa käyt seuraavana aamuna ja vuorokauden päästä saat tuloksen. Yhdenkään lääkärin ei pitäisi nauraa potilasta ulos tällaisen simppelin hormonitasapainon tarkistamisen vuoksi.

Se testi ei ole edes kallis.

Ja voit saada lähetteen ihan puhelimitsekkin. Ja, jos saat lähetteen yksityiseltä voit silti mennä ihan normilabraankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme