Miksi lapsettomuushoitoja hävetään?
Miksi ne koetaan vieläkin häpeällisiksi ja asiaa salaillaan, ettei vaan kukaan saa tietää jos on hoidoissa joutunut käymään?
Kommentit (35)
mä en halunnut puhua typerien kommenttien takia, joihin ystävä joutui.
vaihtoehtoja satoja
jos lopetatte yrittämisen, kyllä sitten tärppää
minusta kaikki hoidot ovat luonnottomia, toisille lapsia suodaan ja toisille ei
aina voitte adoptoida
sellaista kommenttia kuin tsemppiä hoitoihin ei tullut kuin lääkäriaseman henkilökunnalta.
Kyllä siinä itsensä tunsi ihan tarpeettomaksi noin miljoona krt, en tarvinnut ympäriltä typeriä kommentteja.
sitten mennään hoitoihin, KUKA haluaa sanoa, että on maho, tai miehellä ei ole hyviä siittiöitä?
Ihme, jos lapsettomuudesta ylpeiltäisiin...
sitten mennään hoitoihin, KUKA haluaa sanoa, että on maho, tai miehellä ei ole hyviä siittiöitä?
se vaan on ikävä nimitys naiselle, joka ei kykene raskautumaan... eli kehu sillä?! Minä taatusti häpeän.
KUKA haluaa sanoa, että on maho, tai miehellä ei ole hyviä siittiöitä.
Ihan sama asia kun jos joku on likinäköinen tai ei siedä laktoosia. Mitä hävettävää siinä on ettei kroppa toimi täydellisesti? Hyvin harvassa on ne kenessä ei ole mitään vikaa.
Sama kun sinä kertoisit lähipiirillesi, että nyt aloitamme yrittämään lasta ja olemme jättäneet ehkäisyn pois.
Jos kertoisin esim. työkavereilleni, saisin varmasti vilkuiluja vatsani suuntaan.. joko?? Hoidoissa saattaa mennä useita vuosia, ja minua ainakin häiritsisi jos liian moni ihminen miettii ja pohtii, että onkohan niillä nyt tärpännyt vai ei.
Me olemme kertoneet perheille ja muutamalle parhaalle ystävälle. Tiedän pareja, jotka ovat lapsen saatuaan kertoneet, että tämä tuli alulle hoidoilla. Näin mekin saattaisimme toimia , jos niin onnekkaita olemme, että hoidoilla raskaudun.
Ihan sama asia kun jos joku on likinäköinen tai ei siedä laktoosia. Mitä hävettävää siinä on ettei kroppa toimi täydellisesti? Hyvin harvassa on ne kenessä ei ole mitään vikaa.
On vikoja ja vikoja, toiset eivät ole niin henkilökojtaisia.
Aika monilla mitään vikaa ei löydy kummastakaan. Näin myös meillä.
Mä tässä pohdin miten näitä lapsettomuusasioita voisi tyhjentävästi yrittää selostaa ihmisille, joilla ei ole siitä itsellä omakohtaista kokemusta... Tuntuu mahdottomalta.
Asia on yksityinen, harva haluaa kailottaa asiasta ympäriinsä. Miten se on vaikea ymmärtää?
aika outo olet jos vertaat lapsettomuutta ja laktoosia keskenään
avoimesti kutakuinkin kenelle vain (ilman mitään yksityiskohtia - ts. että emme voi saada lasta ilman hoitoja). Kyllä siinä alkoi oppia nopeasti, että asiasta ei todellakaan sovi puhua.
se vaan on ikävä nimitys naiselle, joka ei kykene raskautumaan... eli kehu sillä?! Minä taatusti häpeän.
Minulla onn reilusti itseäni vanhempi sisko, joka haukkui minua alle 30-vuotiaana tuolla nimellä, vaikka en ollut edes yrittänyt raskautua, ehkäisyä käytimme pitkäaikaisen avomieheni kanssa. Voiko todella oma sisko sanoa noin jollain kateuden hetkellä ilman, että itse olisin sanonut mitään loukkaavaa, mitä arvelette?
En siis kärsinyt lapsettomuudesta, lapsia on nykyään useampia uuden miehen kanssa, mutta jälkeenpäin olen miettinyt, että jos olisin ollut lapseton ihan ilman omaa haluani niin kuinka tuo olisi satuttanutkaan.
Kertokaas, mikä teidän omissa geeneissä on niin ylitsepääsemättömän mahtavaa, että pitää väkisin yrittää kaiken maailman hoitoja 10v ja kun ei vieläkään tärppää, aloitetaan adotion harkitseminen. Maailmassa on miljoonia rakastavaa kotia tarvitsevia lapsia, joten pidän näitä lapsettomuushoidoissa vuosikausia riippuvia todella epäsopivina vanhemmiksi. "Minä ja MINUN mahtavat geenit".. Ja yhteiskunta maksaa, kiitos siitäkin.
itse kärsi lapsettomuudesta.Ei sitä kukaan sellainen ymmärräkään,joka ei itse ole sellaisessa tilanteessa.Asia on hyvin yksityinen ja arka.Lapsettomuuden surua on verrattu lapsensa menettäneen suruun.Ei tällaisia asioita huudella muiden tietoon.Korkeintaan lähipiirin.
Olen itse lapsettomuushoidoissa ja toivonut lasta jo monta vuotta,joten aihe koskettaa syvästi.
Kertokaas, mikä teidän omissa geeneissä on niin ylitsepääsemättömän mahtavaa, että pitää väkisin yrittää kaiken maailman hoitoja 10v ja kun ei vieläkään tärppää, aloitetaan adotion harkitseminen. Maailmassa on miljoonia rakastavaa kotia tarvitsevia lapsia, joten pidän näitä lapsettomuushoidoissa vuosikausia riippuvia todella epäsopivina vanhemmiksi. "Minä ja MINUN mahtavat geenit".. Ja yhteiskunta maksaa, kiitos siitäkin.
En tajuaIhan sama asia kun jos joku on likinäköinen tai ei siedä laktoosia. Mitä hävettävää siinä on ettei kroppa toimi täydellisesti? Hyvin harvassa on ne kenessä ei ole mitään vikaa.
Siitähän siinä on kyse. Oma alani on kotieläinjalostus ja lisääntymyskyvyttömyys on yksi erittäin paha piirre, ja tällaiset yksilöt pitää karsia jalostuksesta. Ihmisten kohdalla tilanne on sitten toinen?
Joo, on, mutta kyllä monet ajattelee nkuten yllä.
Ja tunnen suurta kiusaannusta, kun laktoosi-intoleranssista väännetään vitsiä. Niin, ja tietysti ruokapöydässä. Ripuli, ilmavaiva, vatsanporina, pieru, löysä kakka, hajuongelma, lentopaska, suolisinfonia. You name it.
"PYSTYTKÖ OTTAMAAN MAIJA TÄTÄ MUN JUUSTOKAKKUA, KUN SIINÄ ON TÄTÄ VALION VÄHÄ-LAKTOOSILLISTA SITÄ JA TÄTÄ. VAI TULEEKO SULLE HETI RIPULI? MITÄ SULLE SIITÄ TULEE SITTEN?"
käsittelemään maitosokeria. Niin että mielestäni lapsettomuuden ja laktoosi-intoleranssin, joka on aikuisen ihmisen normaalitila, vertaaminen on naurettavaa.
Ja kyllä halusin olla hiljaa lapsettomuudestani, kun sain kuunnella ystävien aborttimietelmiä, jatkuvaa saivartelua asiasta, että eikö kuule sunkin tekis jo lasta mieli yms.
Jos lasta ei saa, niin heti on yhteiskunnan rahoja tuhlaamassa hoitoihin, ja jos puhuu adoptiosta, niin saa kuulla kunniansa, kuinka hakee meille tänne jonkun mutiaisen verorahoja tuhlaamaan.
Sitäpaitsi, harvemmin pariskunnat kertovat lapsenteostaan. Raskaudetkin julkistetaan usein aika myöhään, joten miksi tämmöinen pitkän kaavan lapsenteon pitäisi olla jotenkin julkisempaa riistaa?
Kerroitko itse kun lasta tein, kuinka äijäsi on sinua viimeaikoina pökkinyt. Silleen ystävällismielisesti lapsentekotarkoituksella?
Mitas jos yrittaisit kasvaa aikuiseksi. Mielipiteesi on todella ala-arvoinen! Yksi ihmisrodun perusvieteista on lisaantyminen. Jos se ei onnistu, kirpaisee se kuule aika syvalta.
Itse ensimmaisen lapsen IVF hoidoilla saaneena ymmarran aarimmaisen hyvin, miksi niista asioista ei muille halua puhua. Yksi asiasta tiennyt sanoi, etta naytin silta kuin olisin sulkenut koko maailman ulkopuolelle "ala kysy ala puhu mulle mitaan"
Ja naista "huonojen geenien jakamisesta" : toisen lapsen sain ihan luomuna, tarppasi heti, kun olin lopettanut imetyksen. Ikaeroa tuli vajaat 2 vuotta. Ja tama IVF lapsi on luokkansa priimus. Eli se niista "huonoista geeneista"
Ja todellakin, lapsettomuuden Ja laktoosi-intoleranssin vertaaminen on todella lapsellista. Itsellani on molemmat kokemukset
Se on vain niin yksityistä aluetta, että ymmärrän, ettei siitä haluta puhua. Se liippaa niin läheltä monia arkoja asioita: lapsitoiveita, jotka eivät ehkä toteudu, seksielämää. Ja jos asian avaa, on vaikea sen jälkeen enää sanoa, että en halua keskustella asiasta kanssasi näin yksityiskohtaisella tasolla ilman, että loukkaa.
Monethan kyllä puhuvat lapsettomuushoidoistaan hyvinkin avoimesti.