Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kilpirauhas arvoista! onko normaalit lukemat?

Vierailija
08.03.2012 |

TSH 1,18

T4V 11 (Viite 10-25)

aiemmat lukemat tsh 0,66 ja t4v 12

kannattaako otattaa edes t3v verikoetta? noilla lukemilla ei varmasti saa mitään lääkitystä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla TSH 3,6 ja T4V 11, ei lääkitystä. TSH ollut välillä myös reilut 5.

Vierailija
2/21 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nuo arvot paremmat olla??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin vaan kun on kaikenlaisia oireita, väsymystä, ajatuksen hitautta jne..

Vierailija
4/21 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun aina myöhään, todella vaikea herätä aamuisin

kuiva iho, ihottumia, karheutta

silmät kirvelevät aina, vuotavat ulkona, punoittavat kaupassa esim tai joka paikassa, missä loisteputet tai ilmastointi

hiukset ohentuneet

iho on taikinainen, kalpea

ääni on aina käheä, jos väsyn

en innostu oikein mistään

pulssi on normaalia nopeampi

verenpaine luokaa 120/96

en voi syödä mitään tai lihon

ajatukset pätkivät

Palelen helposti, mutta saunain ahdistaa, jos liian kuiva ja kuuma.

Vierailija
5/21 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaargh.. ja lääkettä on vaikea mun arvoilla saada.

Vierailija
6/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun aina myöhään, todella vaikea herätä aamuisin

kuiva iho, ihottumia, karheutta

silmät kirvelevät aina, vuotavat ulkona, punoittavat kaupassa esim tai joka paikassa, missä loisteputet tai ilmastointi

hiukset ohentuneet

iho on taikinainen, kalpea

ääni on aina käheä, jos väsyn

en innostu oikein mistään

pulssi on normaalia nopeampi

verenpaine luokaa 120/96

en voi syödä mitään tai lihon

ajatukset pätkivät

Palelen helposti, mutta saunain ahdistaa, jos liian kuiva ja kuuma.

Lisäksi kuulen hitaasti, eli muiden sanomiset menevät perille niin suurella viiveellä, että en pysty osallistumaan keskusteluun normaalisti. Tai pystyn nykyään, koska osaan jättää sanomatta suurimman osan luonnollisista reaktioistani, kun tiedän niiden tulevan liian myöhään. Minua sitten pidetään hiljaisena ja syrjään vetäytyvänä tästä syystä..

Terkkarilääkäri ei suostunut minua laittamaan edes noihin kokeisiin!

Vierailija
7/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin, minulle kun tsh menee alle ykkösen, niin minä menen ylikierrokselle. Eli pulssi kohoaa, maha on sekaisin, sydän pomputtaa. Siinä vaiheessa thyroxinia pitää pienentää.

Vierailija
8/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti AP:n T4 on aika alhainen. Mun kr-arvot oli aina viitearvojen sisällä, vaikka oireita oli runsaasti. Endokrinologini onneksi oli viisas mies, ja sanoi että koska sukurasitusta on (mummu ja täti) ja t4 on viitearvojen alaneljänneksessä ja oireita on, haluaa kokeilla lääkitystä. Ja niinhän se oli sitten vajaatoiminta.

Mun henkilökohtaiset "hyvän olon" ja terveen voinnin arvot on T4 viitearvojen yläneljänneksessä (lähempänä 20 kuin 15) jotta oireet on pois ja voin hyvin. Joku toinen voi hyvin 13-14 labra-arvoilla, mulle se vaan on ihan liian vähän. Viitearvothan kertoo sen millä välillä ihmisten yksilölliset normiarvot on, ei sillä että _kaikki_ voi millä tahansa viitearvon lukemalla hyvin. Yksilöllisiä eroja on, aivan kuten vaikka siinä mikä on itselle normaali hemoglobiinin määrä (mulla ollut aina alle 130, kaverillani lähes 150).

Jos terveyskeskuslääkäri ei ymmärrä tuon enempää, mene yksityiselle.

Itselläni oli sama juttu, vaikka olin lihonut lähes 20 kg ilman elämäntapojen muutosta, kolesteroliarvot olivat yhtäkkiä huonot entisten malliarvojen sijaan, verenpaine oli noussut, samoin pulssi, kroppa "vesiturvotusta" täynnä (erityisesti kasvot, pallea, selässä turvotusjenkkakahvat, pohkeet pökkelöt) tukka ohut ja kuiva, jalat kramppasi mitättömästä rasituksesta, kynnet mureni palasina pois, aina paleli ja lopulta nukuin arkisinkin vähintään 12 h/vrk, samoin oli hirveä infektiokierre päällä koko ajan. Yritin alkuun terkkarilääkärin ohjeen mukaan kuntoilua, painonvartijoita jne. nollatuloksella. Pienikin fyysinen rasitus aiheutti kamalan olon: oksetti, pulssi takoi ja tuntui että pyörryn, eikä "kunto kohonnut" vaikka kuinka yritin sinnikkäästi liikkua.

Lopulta sattumalta luin vähän tarkemman artikkelin kr-asioista ja samantien varasin ajan yksityiselle endokrinologille, ja sain heti koelääkityksen joka tepsi.

Vierailija
9/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti AP:n T4 on aika alhainen. Mun kr-arvot oli aina viitearvojen sisällä, vaikka oireita oli runsaasti. Endokrinologini onneksi oli viisas mies, ja sanoi että koska sukurasitusta on (mummu ja täti) ja t4 on viitearvojen alaneljänneksessä ja oireita on, haluaa kokeilla lääkitystä. Ja niinhän se oli sitten vajaatoiminta.

Mun henkilökohtaiset "hyvän olon" ja terveen voinnin arvot on T4 viitearvojen yläneljänneksessä (lähempänä 20 kuin 15) jotta oireet on pois ja voin hyvin. Joku toinen voi hyvin 13-14 labra-arvoilla, mulle se vaan on ihan liian vähän. Viitearvothan kertoo sen millä välillä ihmisten yksilölliset normiarvot on, ei sillä että _kaikki_ voi millä tahansa viitearvon lukemalla hyvin. Yksilöllisiä eroja on, aivan kuten vaikka siinä mikä on itselle normaali hemoglobiinin määrä (mulla ollut aina alle 130, kaverillani lähes 150).

Jos terveyskeskuslääkäri ei ymmärrä tuon enempää, mene yksityiselle.

Itselläni oli sama juttu, vaikka olin lihonut lähes 20 kg ilman elämäntapojen muutosta, kolesteroliarvot olivat yhtäkkiä huonot entisten malliarvojen sijaan, verenpaine oli noussut, samoin pulssi, kroppa "vesiturvotusta" täynnä (erityisesti kasvot, pallea, selässä turvotusjenkkakahvat, pohkeet pökkelöt) tukka ohut ja kuiva, jalat kramppasi mitättömästä rasituksesta, kynnet mureni palasina pois, aina paleli ja lopulta nukuin arkisinkin vähintään 12 h/vrk, samoin oli hirveä infektiokierre päällä koko ajan. Yritin alkuun terkkarilääkärin ohjeen mukaan kuntoilua, painonvartijoita jne. nollatuloksella. Pienikin fyysinen rasitus aiheutti kamalan olon: oksetti, pulssi takoi ja tuntui että pyörryn, eikä "kunto kohonnut" vaikka kuinka yritin sinnikkäästi liikkua.

Lopulta sattumalta luin vähän tarkemman artikkelin kr-asioista ja samantien varasin ajan yksityiselle endokrinologille, ja sain heti koelääkityksen joka tepsi.

T4 viitearvot oli siis mun ottamalla labralla 9-21, ja mun T4 10. Voin hyvin kun mun T4 on 18 tai yli, sen alle jos tippuu, tulee heti oireita.

Ja se aivosumu joka tekee ihan dementikko-olon on todella kamalaa, mutta ainakin mulla alkoi helpottaa muutaman viikon lääkityksen jälkeen.

Vierailija
10/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lääkkeellä tuo hoidetaan? Jos thyroxiinilla, niin tsh arvo painuu liian alas. Näin tapahtui minulla.

8

Vierailija
11/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis huomata, kuinka pihalla ihmiset on!

Tyroksiinilla hoidetaan ja TSH SAA laskea lääkityksellä mittaamattomiin, se ei ole vielä liikatoimintaa.

Ja aloittajan T4V JA oireet viittaavat vahvasti vajaatoimintaan eli etsi parempi lääkäri.

Vierailija
12/21 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto!

Vierailija
13/21 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli TSH jotain 0,38 ja T4V n. 11, en muista ihan tarkkoja lukuja.

Lääkäri sanoi niiden viittaavan liikatoimintaan, mutta ei mulle ainakaan ehdotettu mitään lääkitystä.

Vaikka oireita on niin, että välillä tunnen itseni säikyksi keitetyksi spagetiksi.

Vierailija
14/21 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vastaavat arvot. Vuosia sitten oireet olivat tosi voimakkaat ja alotettiin lääkitys. Sen jälkeen alkoi tajuttomat rytmihäiriöt ja annosta vähenneettin tosi pieneksi mutta tykytykset vaan jatkuivat joka hemmetin päivä!!! Se oli rankkaa aikaa. Muut oireet sitten helpottivat mutta sydän ei rauhottunut niiden kuukausien aikana kuin vähäsen. Alkoholia en voinut enää ottaa ollenkaan, en sitten tippaakaan. Muuten alkoi tuntikausien häiriöt pumpussa. Ravasin monella eri lääkärillä ja ohjeeksi sain että pidetään annostus tosi pienenä ja toivotaan että sydänkin sitten alkaisi rauhottua ajan kanssa! Näin meni sitten useampi vuosi. Kunnes yksi sisätautilääkäri sanoi että lopetetaan koko lääkitys kun siitä on vain riesaa ja koska arvot alkoivat laahata niin matalalla siitä huolimatta että otin Thyroksiiniä. Nyt olen ollut yli vuoden ilman hormonia ja takaisin on tullut monet oireet (palelu, väsymys, hiuksia lähtee, olen kuin norsu posliinikaupassa, paino yrittää nousta)jne. Mutta rytmihäiriöitä on tosi tosi harvoin. Viimesimmät arvot oli jotain 1 ja toinen 10, muistaakseni? Lääkäri sanoi että jos haluan niin kirjoittaa uuden reseptin mutta jos pystyn olemaan ilman hormonia niin kyllä sekin käy? Että silloin sydämeni olisi kuitenki ok.

Että tämmönen tiivistetty tarina. Tosi kiva riesa tää sairaus :( En tiedä mitä pitäisi tehdä. En missään nimessä haluaisi takaisin niitä tuntikausia kestäviä tykytyksiä mutta eipä tämä mun olo muuten tällä hetkellä ole mikään kiva... Multa ei ole koskaan ultrattu tota rauhasta eikä mitään muitakaan ihmeempiä kokeita tehty liittyen tohon kilpirauhaseen. Jostain olen lukenut aivoperäisestä sairaudesta että silloin olisi tuo T4V alhainen eikä TSH nousisi ylös. Että silloin voisi olla joku "harmiton" kasvain aivoissa? No, en ole lääkäri, edes vale sellainen. Enkä taida pystyä sua neuvomaan Ap.

Vierailija
15/21 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vastaavat arvot. Vuosia sitten oireet olivat tosi voimakkaat ja alotettiin lääkitys. Sen jälkeen alkoi tajuttomat rytmihäiriöt ja annosta vähenneettin tosi pieneksi mutta tykytykset vaan jatkuivat joka hemmetin päivä!!! Se oli rankkaa aikaa. Muut oireet sitten helpottivat mutta sydän ei rauhottunut niiden kuukausien aikana kuin vähäsen. Alkoholia en voinut enää ottaa ollenkaan, en sitten tippaakaan. Muuten alkoi tuntikausien häiriöt pumpussa. Ravasin monella eri lääkärillä ja ohjeeksi sain että pidetään annostus tosi pienenä ja toivotaan että sydänkin sitten alkaisi rauhottua ajan kanssa! Näin meni sitten useampi vuosi. Kunnes yksi sisätautilääkäri sanoi että lopetetaan koko lääkitys kun siitä on vain riesaa ja koska arvot alkoivat laahata niin matalalla siitä huolimatta että otin Thyroksiiniä. Nyt olen ollut yli vuoden ilman hormonia ja takaisin on tullut monet oireet (palelu, väsymys, hiuksia lähtee, olen kuin norsu posliinikaupassa, paino yrittää nousta)jne. Mutta rytmihäiriöitä on tosi tosi harvoin. Viimesimmät arvot oli jotain 1 ja toinen 10, muistaakseni? Lääkäri sanoi että jos haluan niin kirjoittaa uuden reseptin mutta jos pystyn olemaan ilman hormonia niin kyllä sekin käy? Että silloin sydämeni olisi kuitenki ok.

Että tämmönen tiivistetty tarina. Tosi kiva riesa tää sairaus :( En tiedä mitä pitäisi tehdä. En missään nimessä haluaisi takaisin niitä tuntikausia kestäviä tykytyksiä mutta eipä tämä mun olo muuten tällä hetkellä ole mikään kiva... Multa ei ole koskaan ultrattu tota rauhasta eikä mitään muitakaan ihmeempiä kokeita tehty liittyen tohon kilpirauhaseen. Jostain olen lukenut aivoperäisestä sairaudesta että silloin olisi tuo T4V alhainen eikä TSH nousisi ylös. Että silloin voisi olla joku "harmiton" kasvain aivoissa? No, en ole lääkäri, edes vale sellainen. Enkä taida pystyä sua neuvomaan Ap.

Kiitti tästä!

Mulla on nyt ilman lääkitystäkin jo nuita ylilyöntejä sydämessä. Menisköhän pahemmaksi, jos lääkittäisiin.. hui,

Mulla jotenkin menee ristiin nuo oireet vajaa ja liikatoimintaan..

Vierailija
16/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin suuret kiitokset vastaajille!

Tunnen oireideni takia itseni niin pihalla olevaksi ettei tosikaan. Välttelen ihmisten kanssa keskusteluja kun tuntuu etten tajua kuulemaani tai jaksa keskittyä ajatuksiin.

Olen eilen käyny jo yksityisellä ja aika nihkeä vastaanotto mutta tänä aamunaotettiin lisää verikokeita ja tulokset saan vasta en ensi vaan seuraavalla viikolla. Kysyin koelääkitystä, jota lääkäri miettii kyllä labrakokeiden tultua.

Vierailija
17/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lääkkeellä tuo hoidetaan? Jos thyroxiinilla, niin tsh arvo painuu liian alas. Näin tapahtui minulla. 8

ole edes mikään lääke, vaan hormoni mitä kroppasi ei tuota tarpeeksi. Voi taivas mitä juttuja täältä saa lukea, menkää asiantuntevalle lääkärille!!!

Vierailija
18/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkityllä TSH saa laskea mittaamattomiin, uskokaa pois.

Ap:n T4V on alhainen, etsi ymmärtäväinen lääkäri.

Vierailija
19/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni biologian oppitunti lienee paikallaan...

TSH = Aivolisakkeen tuottama hormoni, jonka tehtava on saada kilpirauhaset tuottamaan LISAA kilpirauhashormonia.

T4 = kilpirauhasten tuottama hormoni

T3 = kilpirauhasten tuottama hormoni

Jos joku ei tuota tarpeeksi kilpirauhashormonia, aivolisake alkaa tuottaa enemman kilpirauhasta stimuloivaa hormonia (TSH). Jos tama ei lisaa tuotantoa tarpeeksi, voidaan kilpirauhashormonia antaa tablettimuodossa. Yleensa T4-muodossa (esim. Thyroxine), koska sen vaikutus tapahtuu viiveella ja annostuksen saato on turvallisempaa.

Viitearvot ovat viitearvoja - aina pitaisi ottaa huomioon myos potilaan tuntemukset. Minulla pidetaan tarkoituksella T4 tuolla hypertyreoosin rajalla ja annosta saadetaan niin, etta oireet eivat muodostu hairitseviksi.

Ap:n kannattaisi hankkia aika fiksummalle laakarille.

Vierailija
20/21 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaas lisää!

Tää on niin uus asia mulle, etten juuri mitään ymmärrä, joten ihan hyvä että valaisette minua.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi