8v:n opettaja 2vkoa pois työstä eikä mitään tietoa asiasta kotiin
Voin olla väärässä mutta minusta varsinkin alkuopetusikäisten ollessa kyseessä on opettajan korrektia ilmoittaa Wilman tai reissuvihkon välityksellä varsinkin pidemmästä poissaolostaan ja siitä ettei häntä saa sinä aikana lainkaan kiinni vaikka tulisi miten "tarve".
3 eri sijaista luokkaa luotsaamassa tämän 2vkon aikana ja omallakin opettajalla tekemistä luokan eräiden "vilperttien" ts käytöshäiriöisten kanssa=työskentelyrauha ei ole taattua kiitos heidän.
Minä en tajua, ottaa pattiin, ampukaa ihan rauhassa otsaani mutta ei ole opettajan toimintaa tuollainen:/
Kommentit (48)
ap*pelottavaa tuollainen olettaminen*
Vierailija - 5.3.2012 18:22 (13/33)
Ap tässä
Ja rehtorin vastaus minulle oli: "nyt on opettajalle sattunut lapsus tmv koska tottakai opettajalla on velvollisuus ilmoittaa luokkansa lasten vanhemmille poissaoloistaan ainakin jos ne ovat useamman päivän pituisia".
Ja että hän ottaa asian puheeksi sopivan tilaisuuden tullen ja "muistuttaa" hlökuntaansa, siis opettajia, siitä miten vanhempia informoidaan ja mistä.ap
Kolmasluokkalaiseni opettaja ilmoitti vanhemmille suoralla sähköpostilla joulukuussa, että viimeisellä kouluviikolla hän on sairaslomalla ja kertoi sijaisen nimen. Kertoipa vielä sairausloman syynkin, oli osannut ajoittaa leikkauksen niin, että se häiritsi opetusta mahdollisimman vähän ja lupasi olla takaisin kevätlukukauden alkaessa (kuten sitten olikin).
Lisäksi kehoitti vanhempia puhumaan kotona työrauhan ylläpitämisestä, koska luokka on melko villi.
Mutta luonnollisesti opettajalla on oikeaus olla kertomatta sairauslomiaan, eivätkä ne läheskään aina ole ennalta tiedossa, joten aina tiedottaminen ei ole niin helppoa.
Opettajan työ jos mikä on myös kutsumustyö!! Ja sitten kun se ei sitä ole niin lopputulos on mm ap:n kuvaileman kaltainen. Ja väärin toisenkin kerran, opettajan on huomioitava myös oppilaidensa vanhemmat, sitä samaa huomioimista opettajatkin vaativat kodeista koululle päin.
Yleensä jos ihminen on sairaslomalla, sijainen tai esimies hoitavat hänen tehtävänsä. Opettaja on työssä, ei kutsumuksesta palvelemassa opettamiensa lasten vanhempia ainakaan.
ap*pelottavaa tuollainen olettaminen*
Vierailija - 5.3.2012 18:22 (13/33)
Ap tässä
Ja rehtorin vastaus minulle oli: "nyt on opettajalle sattunut lapsus tmv koska tottakai opettajalla on velvollisuus ilmoittaa luokkansa lasten vanhemmille poissaoloistaan ainakin jos ne ovat useamman päivän pituisia".
Ja että hän ottaa asian puheeksi sopivan tilaisuuden tullen ja "muistuttaa" hlökuntaansa, siis opettajia, siitä miten vanhempia informoidaan ja mistä.ap
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1575895/ajattelin_la…
Joten ota yhteyttä rehtoriin, jos asia hämmentää. Itse olen opettaja ja neljän alakouluikäisen äiti. Lapsemme käyvät erikoulua kuin missä itse opetan. Jos opettaja tietää olevansa poissa useita päiviä, minusta on ihan hyvä pistää viesti vanhemmille. Mutta sairastaminen on eriasia. Opettaja on silloin sairaslomalla, ehkäpä erittäinkin sairaana, jopa sairaalassa. Silloin tiedoitusvastuu on esimiehellä. Sijaisia otetaan mistä saadaan, saattaa olla tilanne, ettei kukaan tiedä kuka sijaistaa ja milloin. Sijaisia kun ei vain aina ole saatavilla ja tilanteet selviävät aikanaan. Itse olen sitä mieltä, että opet tiedottavat ihan hyvin. Omien lasten suhteen olen ihmetellyt yhden open intoa tiedottaa jokaisesta hetkestä, jonka hän on koulutuksessa tsm muualla kuin välittömästi lasten näkyvissä. Viestejä tulee paljon ja epärelevantti asia vie turhaan huomiota ja aikaa. Jokaisesta päivästä ei mielestänin tarvitse tiedottaa. Sekin riittää, että ope sanoo oppilaille, olen huomenna koulutuksessa, teitä sijaistaa Erkki.
Minä en väitä mitään, en koe siihen tarvetta, se ei ole tässä se pointti (av-palstalla kun ollaan niin ymmärrän ettei se asiassa pysyminen/pointin löytäminen kaikilla oikein luonnistu) enkä myöskään näe järkeä osallistua tuohon hapatukseesi asiasta.
Jos sinulla on jotakin sanottavaa tästä itse asiasta ja siitä pointista niin anna palaa kiitos mutta jos ei niin pistettä vaan perään.
ap
Mitä väliä sillä syyllä on?? ei se minulle ole se pointti tässä harmistuksessani eikä minua kiinnosta syy miksi hän poissa.
Oli syy mikä tahansa niin, toistan itseäni, ei ole korrektia eikä opettajan "tavoille" sopivaa jättää infoamatta tuollaisesta poissaoloajasta koska se jo vaikuttaa luokan toimintaan ja työrauhaan varsinkin jos luokassa "vaikeita tapauksia" sen lisäksi että on hyvä tietää ettei opettaja ole lainkaan tavoitettavissa.ap
niin mistä tiedät, minkä syyn takia opettaja on poissa? Ei opettaja välttämättä ole lomalla, vaan suurella todennäköisyydellä sairaslomalla.
eli ei mitään tietoa ole meilläkään kuka opettaa, jos ketään...
lapsi kertoo vaan katsoivat videoo, olivat tietokoneella...
ope pois , milloin itse sairas, milloin lapsensa...
kyllä koulusta JOKU voisi ilmoittaa, et omaa opea ei ole,,,, ei voi olla niin vaikeaa laittaa yhdellä ja samalla viestillä KAIKILLE ilmoitus wilmalla menee, kun sinne on listat vanhemmista tehty, ei tartte nähdä vaivva, kun se pieni teksti...
eli välinpitämättömäksi on mennyt koulu, jooo ja kokemusta on, kun on liki aikuinen lapsikin meillä.
eli ekaluokkalaiset on niin pieniä, ja heto näkyy niiden käytöksessä ja olemuksessa jne
eli ne villit siellä jytää, ja toiset jää jalkoihin... kukaan ei tiedä mistään jne
Esim jo ennenkuin on ns sairaslomalla, onko asia silloinkin mielestäsi rehtorin vastuulla informoida koteihin? mielestäni ei mutta sekin toki vain minun kantani asiaan.
Ja nykyisin kun olemme tässä bittimaailmassa niin moni ottaa myös sen läppärin vaikkapa sinne sairaalaan mukaansa ja kun vointi sallii niin napauttaa viestin jos toisenkin..anyway, nyt tuo poissaolo oli jo etukäteen tiedossa eikä minua se syy kiinnosta, edelleenkään.
ap
Joten ota yhteyttä rehtoriin, jos asia hämmentää. Itse olen opettaja ja neljän alakouluikäisen äiti. Lapsemme käyvät erikoulua kuin missä itse opetan. Jos opettaja tietää olevansa poissa useita päiviä, minusta on ihan hyvä pistää viesti vanhemmille. Mutta sairastaminen on eriasia. Opettaja on silloin sairaslomalla, ehkäpä erittäinkin sairaana, jopa sairaalassa. Silloin tiedoitusvastuu on esimiehellä. Sijaisia otetaan mistä saadaan, saattaa olla tilanne, ettei kukaan tiedä kuka sijaistaa ja milloin. Sijaisia kun ei vain aina ole saatavilla ja tilanteet selviävät aikanaan. Itse olen sitä mieltä, että opet tiedottavat ihan hyvin. Omien lasten suhteen olen ihmetellyt yhden open intoa tiedottaa jokaisesta hetkestä, jonka hän on koulutuksessa tsm muualla kuin välittömästi lasten näkyvissä. Viestejä tulee paljon ja epärelevantti asia vie turhaan huomiota ja aikaa. Jokaisesta päivästä ei mielestänin tarvitse tiedottaa. Sekin riittää, että ope sanoo oppilaille, olen huomenna koulutuksessa, teitä sijaistaa Erkki.
Silti olisi tullut ne sijaiset ja opetus olisi häiriintynyt. Miksi sinun olisi pitänyt tietää tästä etukäteen? Opettajallakin on oikeus olla poissa, eikä "asiakkaita" eli oppilaita tai vanhempia sen kummemmin tarvitse infota kuin muuallakaan.
Kunnon helikopterimamma täällä häiritsee jonkun koulun toimintaa oikein urakalla. Koulu ei ole lapsesi päivähoito.
Mielestäni tässäkin ketjussa on käynyt eritätin hyvin selväksi se, miksi tuollaisistakin asioista on hyvä ja tarpeen informoida lasten vanhempia.
Eli vanhemmilla on oikeus mm siihen että heidän lapsiaan opettaa niin sanostusti pätevä hlö eli opettajainkoulutuksen saanut hlö, sen sanoo nykyisin laki. Käytäntö on sitten eri asia mutta yhtäkaikki siihen on lapsella ja vanhemmalla oikeus. Lisäksi vanhempien on hyvä tietää opettajan poissaolosta, varsinkin yhtään pidemmästä, juurikin tiedonkulun ja opettajan kiinni saaminen kannalta, on väärin antaa kotiväen olettaa että oma opettaja on työssä ja että hänet saa kiinni jos tulee asiaa, jotakin sattuu kotona tai koulussa etc.
Ja yksi hyvin tärkeä syy oikeanlaisella tiedottamiselle on juurikin tuo luokan työrauha, se häiriintyy aina kun tulee muutoksia opettajissa ja se nökyy myös niissä lapsissa, mitä pienempiä oppilaat ovat nin sitä enemmän. Ja sitten kotona ihmetellään miksi Petteri tai Tiina on normaalia levototmampi tai puhuu jostakin muusta kuin omasta opettajasta aikuisena etc.
Olen huomannut sellaisenkin seikat, että vanhemmat jotka eivät "uskalla" avata suutaan, hyökkäävät heidän kimppuunsa jotka sen uskaltavat tehdä, se on surullista ja epäreilua heitä kohtaan jotka tohtivat vaatiakin ja odottaakin jotakin eikä vain "tyytyä" siihen mitä on saatavilla tai olla pimennossa mitä lapseensa tulee.
Silti olisi tullut ne sijaiset ja opetus olisi häiriintynyt. Miksi sinun olisi pitänyt tietää tästä etukäteen? Opettajallakin on oikeus olla poissa, eikä "asiakkaita" eli oppilaita tai vanhempia sen kummemmin tarvitse infota kuin muuallakaan.
Kunnon helikopterimamma täällä häiritsee jonkun koulun toimintaa oikein urakalla. Koulu ei ole lapsesi päivähoito.
mutta minusta isompi ongelma tässä on se, että ap ei pääse tämän asian yli, vaan avaa uusia ketjuja ja märehtii tätä asiaa monta päivää. Kun ei se ilmoittaminen kuitenkaan tilannetta olisi mitenkään muuttanut.
Ja sijaisista, ei niitä niin helppoa ole saada samaa kahden viikon ajalle, ainakaan, jos haluaa, että sijainen olisi edes jossain mielessä alan ihminen. Ei työttömiä opeja ole joka paikalla isoa reserviä odottamassa yllättäviä sairastumisia. Sijaiset joutuu monesti ottamaan päivä tai tuntikin kerrallaan. Pääasia, että joku turvallinen aikuinen on aina kuitenkin paikalla.
opettajan pitäisi jatkuvasti kommunikoida vanhempien kanssa??? olla teidän käytettävissänne??
kun minä olin koulussa, oli reissuvihko ei mitään muuta ja se riitti. nyt täytyy kaikkien päästä opettajan puheille valittamaan kuinka niko on niin fiksu että tylsistyy kun muut ovat niin tyhmiä.
opettajan pitäisi jatkuvasti kommunikoida vanhempien kanssa??? olla teidän käytettävissänne??
kun minä olin koulussa, oli reissuvihko ei mitään muuta ja se riitti. nyt täytyy kaikkien päästä opettajan puheille valittamaan kuinka niko on niin fiksu että tylsistyy kun muut ovat niin tyhmiä.
Eli sen, että näen aikamoisen ristiriidan siinä miten opettajakin on velvollinen ilmoittamaan työpaikalleen ja pomollensa eli rehtorille poissaolostaan, mutta sitten heitä kohtaan samaa velvoitetta ei muka olisikaan joihin se poissaolo eniten ja suoranaisesti vaikuttaa eli niihin lapsiin!! ja koska lapset ovat alaikäisiä ja lapsia niin silloin ilmoitusvelvoite on heidän huoltajillensa koteihin, ei se ole sen kummepi asia ja mielestäni suoranaista velvoitteensa laistamista jos ei mitään katso asiaksensa ilmoittaa.
Siihen en puutu onko ap kirjoitellut tänne aiemmin koska nähdäkseni se ei ole tässä nyt se asian ydin vaan se ydin on alkuperäisen lapsen opettajan toiminta ja se onko se ns oikein.
Ja vielä sijaisista, kyllä opettajien poissaoloja löytyy paikkaamaan niin päteviä kuin ei ihan päteviäkään mutta ainakin useimmiten ovat opettajaopiskelijoita, joskus törmännyt sosinonomiopiskelijoihin jotka sijaistaneet päivän tai muutaman varsinaista opettajaa.
Ihan ketä tahansa jostakin pystymetsästä ei kouluihin revitä opettamaan, siinä on muuttuneet ne rajat aika tiukoiksi sen suhteen ja siihen viittasinkin juuri tuossa lasten oikeuksissa saada opetusta päteviltä opettajilta.
Se ei mene niin että "pääasia että joku turvallinen aikuinen on paikalla", ei enää nykyisin eikä sekään käsittääkseni ollut tässä se varsinainen ydin.
-33-
mutta minusta isompi ongelma tässä on se, että ap ei pääse tämän asian yli, vaan avaa uusia ketjuja ja märehtii tätä asiaa monta päivää. Kun ei se ilmoittaminen kuitenkaan tilannetta olisi mitenkään muuttanut.
Ja sijaisista, ei niitä niin helppoa ole saada samaa kahden viikon ajalle, ainakaan, jos haluaa, että sijainen olisi edes jossain mielessä alan ihminen. Ei työttömiä opeja ole joka paikalla isoa reserviä odottamassa yllättäviä sairastumisia. Sijaiset joutuu monesti ottamaan päivä tai tuntikin kerrallaan. Pääasia, että joku turvallinen aikuinen on aina kuitenkin paikalla.
opettajan ei pidä olla jatkuvasti saatavilla, mutta opettajien saatavuusajan on myös oltava joustavampi kuin mitä se ehkä on jollakulla muulla ammatin edustajalla. Sitä ette ilm tiedäkään kuinka paljon meidän on tehtävä työtä, paperisellaisia, puheluita ym ihan sen 8-16 ajan ulkopuolellakin, kaikkea ei yksinkertaisesti ehdi eikä edes voi hoitaa ns virka-aikana. Esimerkkinä nyt vaikka vanhempainvartit, vanhempainillat, tietyt palaveriajat eri tahojen kanssa etc.
Lisäksi meille kuuluu sen Wilman kurkkaaminen muulloinkin kuin ns työaikana, koska silloin "muulloin" sinne yleensöä tulee ne lasta koskevat informaatiot ja viestit.
Itse en koskaan aloita työpäivää ennenkuin olen Wilmaan kurkannut ja klo on silloin yleensä 06-07.30 eli en ole vielä töissä tai ainakana oppitunnit eivät ole vielä alkaneet. Täytyy katsos tietää aamun saldo oppilaiden määrässä eli miten ovat sairaana puhumattakaan muista viesteistä ja asioista joita sinnekin tulee.
-33- nyt täytyy rientää
opiskelijoita kahdeksi viikoksi sijaiseksi, kyllä ne on pakko katsoa päivä kerrallaan, vaikka niin, että joku tietty pääse ma, ti ja to, ja sitten ke ja pe on eri, ja sitten taas seuraavalla viikolla joku muu. Kun ei niitä oikeasti ole saatavilla niin hyvin. Ja meillä sentään on yliopisto lähellä, pienillä paikkakunnilla en ymmärrä, mistä sijaisia ylipäätään saadaan.
Miksi tällä palstalla ei osata puhua siitä varsinaisesta asiasta vaan eksytään ihan vaikka timbukstuun asti jotta päästäisiin asiasta pois ja mieluiten sitä alkuperäistä kritisoimaan. Asiassa pysyminen on ilmeisesti liian vaikea taiteenlaji useimmille naisille.
Rautalangan vääntöä: asia ei tainnut olla sen opettajan oikeus olla poissa töistä VAAN sen opettajan velvollisuus oppilaitaan ja heidän vanhempiaan kohtaan. moni varmasti voi ola pois töistä niin että ilmoittaa vain sille työnantajalleen mutta on olemassa myös ammatteja joissa se ei riitä koska se poissaolo vaikuttaa niin selvästi muihinkin. Tässä tapauksessa niihin pikkuoppilaisiin. Itsestäänselvä asia jonka luulisi kuuluvan kys ammatin harjoittajien etiikkaan automaattisesti.
tuon mainitsemasi 2-vkoa kokonaan, eihän se olekaan käytännössä mahdollista juurikin sen opiskelun vuoksi.
Mutta enpä ole törmännyt siihenkään että 2 kokonaista viikkoa olisi pelkkä opiskelija opettamassa, käsittääkseni sellaisessa ajanjaksossa on oltava myös ihan niitä päteviäkin sijaisia jo käytössä.
-33-
opiskelijoita kahdeksi viikoksi sijaiseksi, kyllä ne on pakko katsoa päivä kerrallaan, vaikka niin, että joku tietty pääse ma, ti ja to, ja sitten ke ja pe on eri, ja sitten taas seuraavalla viikolla joku muu. Kun ei niitä oikeasti ole saatavilla niin hyvin. Ja meillä sentään on yliopisto lähellä, pienillä paikkakunnilla en ymmärrä, mistä sijaisia ylipäätään saadaan.
Eipäs nyt liioitella.
Ei sellaisia jatkuvaa kommunikointia vaativia vanhempia paljon ole.
Kirjoitan tavallaan neljässä eri roolissa: opettajana, sijaisena, vanhempana ja toisinaan rehtorina toimineena.
Kyllä rehtori koko koulun toiminnasta vastuussa olevana on se, joka viimekädessä vastaa myös tiedotuksesta. Ei tarvitse itse soitella vanhemmille vaan voi pyytää vaikka kanslistia kirjoittamaan ja monistamaan tiedotteen, jonka sijainen toimittaa oppilaille.
Opettajan pitäisi itse ilmoittaa silloin, kun poissaolo on etukäteen tiedossa.
Sairaustapauksissa itse ei aina pysty ilmoittamaan. Tämän tietää jokainen av-palstalainen, joka on viety pilliautolla todella kehnossa kunnossa sairaalaan. Silloin vastuu siirtyy rehtorille.
Vanhempana tietenkin odottaisin, että saisin tietää lasteni opettajat vielä yläasteellakin. Alakoululaiselle se on vielä tärkeämpää, kun kyse on omasta ja usein ainoasta opettajasta.
Sen päivätyönsä ohella kaivavat tietoja mahdollisista sijaisista, yleensä ovat opiskelijoita, joskus päteviä opettajia.
Rehtori ei asiaan puutu ja jos esim kesken päivän joudut lähtemään kotiin vaikkapa oman lapsen sairastumisen vuoksi niin ensin on hankittava itse se sijainen.
Ja tehdä hänelle tietty tarkat muistiinpanot ja ohjeet tunneista joita hän sitten luokalle pitää, niiden sisällöstä, läksyt jne.