Elatusmaksusta kyssäri!
Eli siis: Kuinka paljon saatte lapsenne isältä elatusta? Itse saan 200€/kk ja mietin onko se ihan normaali summa kun tuntuu niin pieneltä. :) Niin ja minkä perusteella tuo edes määräytyy? Meillä lapsen isä tuota summaa ehdotti ja aikoinan siihen mukisematta suostuin. Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (21)
Yleisimmin kai summa on pienempi.
Meillä mies on elatusvelvollinen 15-vuotiaasta pojasta. Maksaa elareita 180 Euroa ja minusta se on ihan hyvä summa. (miehen ja eksän tulot about samaa tasoa)
Jos ajattelen, että äidillä on omakotitalo, jossa pojalle huone. Meillä on omakotitalo ja pojalle huone. Äidillä hiukan enemmän sähkö- ja vesikuluja, koska poika on meillä 7-9 yötä kuukaudessa ja loput äidillään. Ruokaa syö äidillään hiukan enemmän, mutta toisaalta on meillä viikonloput ja silloin ei ole kouluruokaa. Vaatteet ostaa äiti about 70-30, mutta poika on aika arkisesti puettu. Ei harrasta mitään maksullista, isä osti tietokoneen ja kännyssä on joku 10 Euron puhepaketti. On perusterve eli lääkärissä ei ole käynyt vuosiin paitsi koululääkärillä. Mä veikkaan, että jos asumiskuluja ei huomioida, niin äidin saama 180 Euroa + lapsilisä riittää loistavasti kuluihin. Me maksetaan matkat tänne ja onhan meilläkin kuluja.
Näin ok, en valita. TArkoitus oli vaan kertoa, että ei kaikista lapsista ole isoja kuluja ja etävanhemmuuskin maksaa. Ei se ilmaista ole kuskata, varata tilaa ja ruokkia. Normaali etävanhempi ostaa joskus farkut tai paidankin.
suhteessa.
lapsen elatuksen tarve on laskelmien mukaan 420/kk. Siitä vähennetään lapsilisä+yh-lisä eli 150. Jää 270/kk.
Tuo 270 euroa jaetaan sitten vanhempien nettotulojen suhteessa. Jos sinun nettotulot ovat 1000 ja miehesi 2000 ovat nettotulonne yhteensä 3000 eli sinun tulosi 1/3 mikä tarkoittaa, että sinun osuutesi lapsen elatuksesta on 1/3 tuosta 270 eurosta eli 90 euroa.
Elatusmaksussa on kyse lapsen elatuksesta ei äidin ja myös äiti on elatusvelvollinen ihan kuten isäkin.
300€/kk per lapsi ei riitä elatukseen oma elatuskykynne?
Minne te yh:t aina unohtatte, että olette itsekin elatusvelvollisia ja teidän oma osuutenne on vähintään 140€/lapsi.
elatusmaksu sinulta eli 200. Yhteensä siis 820 kahdelle lapselle. Kyllä pitäisi riittää!!!!
joku voi saada 600€ neljästä lapsesta kun minimielatusmaksu lasta kohden on käsittääkseni ~150€.
Elatustukea laskettaessa ei oteta huomioon yh-lisää.
lapsilisän yh-lisää, se huomioidaan elatuslaskelmassa.
Miksi niin moni tyytyy minimiin, eikä edes yritä vaatia oikeudenmukaista elatusmaksua?
on maksimi ja se on Stakesin laskelmien mukaan 420 euroa kuukaudessa.
Ja lähivanhemmalla on elatusvastuu siinä missä etälläkin.
niin paljon kuin haluaa. Ei ole olemassa mitään maksimia.
Maksimielatustuki on olemassa! Lapsen elatuksen tarveon maksimi ja se on Stakesin laskelmien mukaan 420 euroa kuukaudessa.
on maksimi ja se on Stakesin laskelmien mukaan 420 euroa kuukaudessa.
Ei ole mitään maksimia eikä myöskään minimiä. Kulut lasketaan lapsen todellisten kulujen mukaan. Asuminen, päivähoitomaksut, vakuutukset, harrastukset + yleiset kustannukset (ruoka, vaatteet, yms = 274-428 € lapsen iästä riippuen)+ muut mahdolliset kulut.
Näiden loppusumma jaetaan sitten huoltajille maksettavaksi tulojen mukaan vähennettynä lapsilisillä.
Exän kanssa ollaan keskituloisia ja lastenvalvoja laski tytön elariksi 250 €/kk. Ihan ok summa, jota tarkistetaan tietyin välein.
Eksä vaatii että lapset vuoroasuisivat joka ei kerrassaan toimi, virallista paperia tästä ei ole joten siihen mun ei enää tarvitse suostua. Mutta nyt sitten ei tipu euroakaan koska mies vetoaa että olen avioliiton ajoilta hänelle "velkaa"..eli oikeuteen tarvis mennä omat nettotulot on 1000e kuussa ja eksällä vajaa 4000e, lapsia kaksi. En tiedä paljonko voin vaatia. Mies ei tajua että kyse on lasten elatuksesta vaan kokee että joutuis maksamaan minulle.
Jos isä ei tämän jälkeen hoida elatusmaksuja, voit hakea elatustukea Kelasta. Silloin Kela perii maksuja isältä.
JOs isä suoustu kirjoittamaan sopimusta, vasta sen jälkeen on aika viedä asia käräjäoikeuteen ja hakea elatuksesta tuomio, joka korvaa elatussopimuksen elatustukihakemusta varten.
....... Mies ei tajua että kyse on lasten elatuksesta vaan kokee että joutuis maksamaan minulle.
....... Mies ei tajua että kyse on lasten elatuksesta vaan kokee että joutuis maksamaan minulle.
oman elatusvelvollisuutensa.
Ja miehellä on miljoonaomaisuus... muttei tuloja silloin kun asiasta käytiin oikeutta.