Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä lapselle joka syö herkkuja koko ajan?

Vierailija
07.03.2012 |

Kyse yläasteikäisestä tytöstä, joka ostaa joka päivä herkkuja ja mehuja kaupasta. Nyt näin hänen huoneessaan energiajuomiakin. Asiasta ollaan puhuttu oikein tosissaan, moneen otteeseen ja olen yrittänyt ohjata häntä muun kiinnostuksen pariin jne. Mietin kuukausirahan peruuttamista, mutta se taitaa olla liian kova rangaistus vain sille, että hän ostaa herkkuja. Tuo syöminen näkyykin hänessä jo, ei ole enää mikään laiha tyttö. En ymmärrä miten saisin hänet lopettamaan moisen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette niin, että viikkorahat jää sulle jemmaan. Opeta sitä rahankäyttöä! Jos haluaa jonkun levyn, vaatteen tms. niin joutuu säästämään siihen itse! Et anna niin paljon rahaa että voi mässätä joka päivä tolleen! Jotain järkeä hei oikeesti. Se on sun vastuu.

Vierailija
2/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mistään muualtakaan. Älä anna sille rahaa jos se menee turhaan mässyttämiseen. Rahaa vain tarvittaessa ja vahdit että se ostaa sillä sitä mitä piti. Ei lapsella pidä olla rajoittamatonta oikeutta käyttää rahaa ihan miten sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutilla käynti voisi olla hyödyllistä. Lapsi saattaa ymmärtää ja uskoa paremmin ulkopuolista tahoa.

Lisäksi kannattaa puhua lapsen kanssa ja selvittää onko syömisen taustalla jotain muutakin kuin pelkkä makeanhimo. Esimerkiksi koulukiusaaminen tai muu ahdistusta aiheuttava, johon herkuttelu toimii lohdutuksena. (Itse aikanaan söin yläasteikäisenä joka päivä suklaapatukoita jne koska kompensoin sillä koulukiusaamisen aiheuttamaa mielipahaa.)

Älä missään nimessä hauku lasta lihavaksi, koska tuon ikäiset on tosi herkkiä oman kroppansa kritisoimiselle. Kannattaa enemmänkin terveyden kannalta lähestyä asiaa, kuin vain ulkonäön.

Vierailija
4/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pienestä saakka. Ensinhän nuo kaikki tuhlasivat rahansa samantien ties mihin, mutta pikkuhiljaa oppivat. Tuo herkuttelijatyttökin on ollut tosi säästäväinen ja ymmärtää tosiaankin rahan arvon, mutta en tiedä miksi sitä herkkua on pakko saada. Meillä on kuitenkin herkkupäivä kerran viikossa, mä leivon paljon jne, joten siitäkään ei voi olla kyse etteikö kotona saisi herkkuja.

Vierailija
5/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäksi aikaa pois, ei ne lapset muuten opi kuin opettamalla. Joskus sen joutuu tekemään kovemman käden kautta. Lapsi on nähnyt nyt, että mitään ei tapahdu vaikka hän jatkaa kielloista huolimatta ja sinä olet nähnyt, että lapsi ei opi monista kielloista ja keskusteluista huolimatta. Itse en näkisi tuossa edes vaihtoehtoja. Varmaan annat liian paljonkin sitä viikkorahaa, kun sitä on millä ostaa niitä herkkuja joka päivä. Oletko katsonut, paljonko herkut maksaa nykyään kaupassa? Ja toinen juttu mikä kannattaa tehdä, on selvittää miksi tyttö syö niin paljon herkkuja. Joskus nuoret syövät ahdistukseen ja pahaan oloonsa makeaa. Onko jotain tapahtunut kotona/koulussa. onko syöminen alkanut yhtäkkiä jne jne

Vierailija
6/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain jälkiruuaksi, silloin niitä ei tule syötyä niin paljon eikä tarvitse kuitenkaan kokonaan kieltää mitään? Täysi kieltäminen ei nimittäin taida tuon ikäisellä onnistua, vaan se voi vaan pahentaa tilannetta, jos nuori kapionoi vanhempiaan vastaan tekemällä päinvastoin kuin ne sanoo.

Eihän herkkujen syöminen päivittäin ole järkevää, mutta itse sallin sen omalle tytölleni, koska kiellän jo ihan tarpeeksi muita juttuja (tupakka, alkoholi, öisin ulkona oleminen yms). Sen sijaan olen yrittänyt opettaa tytön siihen, ettei herkkuja syödä nälkään, ainoastaan jälkiruuaksi, ja pidän kotona vain sellaisia herkkuja, jotka ei ole kovin kaloripitoisia, esim. mehujäätä, pieniä jäätelöitä, popcornia yms. Karkkipäivänä en osta suklaalevyä vaan suklaapatukan jne (meillä on vielä karkkipäivä, jäänyt lapsuudesta, vaikka tyttö toki ostaa itse muullonkin herkkuja)

Toivon, että tyttö oppisi itse säännöstelemään syömisiään ja varon sanomasta mitään siitä, että herkkujen syöminen näkyisi jotenkin (ei se paljon näykään, hoikka tyttö vielä, mutta kyllähän sen esim. jaloista näkee, ettei ole urheillut ja tykkää suklaasta...)

Vierailija
7/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen läsnä, kyselen hänen päivistään ja olen kiinnostunut hänen elämästäään. Yleensä ei tipu kauheasti mitään antoisia vastauksia, mutta aina välein meillä on pitkiäkin keskusteluja, mutta niitä on aivan liian harvoin.

Mä vain mietin, että jos otan häneltä rahat pois mässäämisen takia, niin ajatteleeko tuo sitten, että mä ajattelen hänen olevan niin lihava, että moisiin toimenpiteisiin pitää ryhtyä. Hänellä kun on sisaruksia, joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa ja tuntuisi kohtuuttomalta katkaista heidänkin rahahanat yhden takia.

Vierailija
8/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin suruuni, yläaste oli yhtä helvettiä. Menin joka päivä kaupan kautta kotiin. Juttele tyttösi kanssa, mistä tuo käytös johtuu. Voisit myös ostaa kotiin terveellisiä herkkuja, kuten viinirypäleitä ja vesimeloonia. Vievät sitä makeannälkää pois.

Vierailija
9/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen läsnä, kyselen hänen päivistään ja olen kiinnostunut hänen elämästäään. Yleensä ei tipu kauheasti mitään antoisia vastauksia, mutta aina välein meillä on pitkiäkin keskusteluja, mutta niitä on aivan liian harvoin. Mä vain mietin, että jos otan häneltä rahat pois mässäämisen takia, niin ajatteleeko tuo sitten, että mä ajattelen hänen olevan niin lihava, että moisiin toimenpiteisiin pitää ryhtyä. Hänellä kun on sisaruksia, joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa ja tuntuisi kohtuuttomalta katkaista heidänkin rahahanat yhden takia.

ei se, että kielletään, opetata tyttöä olemaan herkuttelematta, sen sijaan siitä voi olla paljon haittaa (tyttö alkaa tuntea itsensä lihavaksi ja huonoksi, ja saattaa muistaa tällaisen asian lopun elämäänsä, kuinka äiti piti häntä läskinä eikä hyväksynyt sellaisena kuin hän on....).

- 7 -

Vierailija
10/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö niitäkin mielellään. Nytkun olen alkanut seuraamaan häntä, niin saattaa hyvnkin syödä ihan normaalit välipalat, kunnon annoksen ruokaa ja salaattia, iltapalaa ja silti seuraavana aamuna löydän tyhjiä karkkiroskia. Ja sitähän mä en tiedä mitä hän syö kavereillaan.

Mehuja mä antaisin juoda, ne eivät kuitenkaan ole niin paha kuin suklaalevy tai pringlesit, mutta kun se ei näytä jäävän niihn.

Ehkä hän sitten syö johonkin ahdistukseen, vähän tuo kuulostaa siltä, varsinkin teidän vastausten jälkeen.

Vierailija
11/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi kääntää asiaa niin, että herkut ovat rahan tuhlausta. Et halua tukea tuollaista ja siksi laitat kuukausirahan hetkeksi katkolle tämän lapsen kanssa, jonka rahan käyttö on holtitonta. Kun hän on keksinyt jotain järkevämpää käyttöä kuukausirahalle, niin jatkat rahan antamista.

Vierailija
12/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöä laskemaan paljonko herkkuihin menee rahaa viikossa, paljonko kuukaudessa yms niin ymmärtää rahan menon ja mitä kaikkea muuta kivaa sillä rahalla saisi.

Nuorelle voisi myös kertoa, että sokeri ja rasva huonontaa ihoa ja hampaatkin kärsii...faktatietoa. Korosta kuitenkin, ettei niistä herkuista tarvitse kokonaan luopua, mutta viikolla niitä ei saa ostaa.

Vierailija
13/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa tai kavereiden kanssa?

Kieltämisellä ei ole teinien kanssa enää hyötyä, kun tilanne on jatkunut varmaan pitkään. Pahimmillaan tyttösi tosiaan kokee itsensä sairaan läksiksi ja sitten haluaa entisestään lohduttaa itseään herkuttelemalla, vaikka jopa varastamalla niitä herkkuja.

Kun syy selviää, on helpompi pysäyttää kierre.

Muista osoittaa, että olet hänelle tärkeä juuri omana itsenään, halaa.

Vierailija
14/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon rahaa niihin herkkuihin meneekään rahaa ja myös siitä, että rasva saa ihon kukkimaan. Hampaat hänellä ovat olleet loistokunnossa pienestä saakka, ei kariesbakteeria ja muutenkin huolehtii hampaistaan, joten niistä on ollut vähän turha puhua.

Tuntuu ettei mikää mitä mä sanon, vaikuta tuohon syömiseen.

Vierailija
15/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteleeko hän näitä herkkuja pitkin päivää? Ihemttelen aina omassa työssäni opettajana että mistä lapsilla riittää rahaa käydä (luvatta!!) joka päivä kesken koulupäivää kaupassa. Sitten lipittävät energiajuomia ja ovat todella levottomia oppitunnilla. Tunnilla salaa natustavat karkkia, kun opettajan silmä välttää. Tästä seurauksena on ylivilkkaita lapsia, joiden oma ja muiden oppiminen kärsii. Eivät syö kouluruokaa ja täyttävät energiantarpeensa herkuilla.

Opettajan näkökulmasta vanhemmat ovat ainoita, jotka oikeasti voivat muuttaa tuon asian. Ei anneta rahaa, jos se meneen herkkujen osteluun. Se on palvelus lapselle/nuorelle.

Vierailija
16/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään puhe ei kerran auta, niin otat ne viikkorahat omaan talteen ja annat tytölle vasta, kun on jotain tähdellisempää ostettavaa. Pyydä sitten kuitit kanssa ostoista. Vetoa rahan säästämiseen, älä lihomisiin. Sano, että viikkorahat ei ole tarkoitettu herkkujen ostoon kun kerran kotonakin on karkkipäivä kerran viikkoon.

Vierailija
17/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan häiriköi tunneilla, koska siitähän olisi tullut opettajilta infoa ja koenumerotkin ovat sitä luokkaa, että saa olla vain ylpeä.

Tiedänhän mä, että mun vikahan tuo mässäämine on, mutta haluaisin jokseenkin hellävaraisen keinon sen pysäyttämiseen.

Niitä kieltojakin kun saa tosiaan olla koko ajan jakelemassa tuon ikäiselle.

Vierailija
18/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen keino on varastaa ne karkit

Vierailija
19/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tyttö on hieman nuorempi.

Meillä tyttö syö lähinnä ruokaa, mutta tietysti myös herkut maistuvat. Tyttöäni on myös kiusattu koulussa ja minun mielestäni tyttöni syö suruunsa ja on selkeä lohtusyöjä :(. Kiusaamiseen on puututtu, ja tilanne on hieman parempi, muttei vielä hyvä.

Nyt tyttöni on lihonut paljon lyhyessä ajassa. Se näkyy vaatteissa ja olemuksessa, vaikkei hän vielä varsinaisesti lihava olekaan. Meillä suurin ongelma on siis rajoittaa syömistä ylipäätään, ja se se vasta vaikeaa on.

Olen varovaisesti keskustellut tyttöni kanssa. Koska itse olin pyöreä teini-iässä, minun on ollut helppo aloittaa omista kokemuksista ja siitä, että muistan itse kuinka ikävä olo silloin oli (olen tietysti sanonut että tärkeintä on voida hyvin ja tuntea olonsa hyväksi ja että tyttöni kelpaa minulle millaisena tahansa). Lisäksi olen aina silloin tällöin kertonut tytölleni eri ruoka-aineiden energiasisällöstä ja siitä kuinka suuren osan joku välipala kattaa hänen päivittäisestä energiantarpeestaan. Lisäksi olen yrittänyt kannustaa tyttöäni liikkumaan ja seuraavaksi yritänkin houkutella häntä mukaani lenkille.

Meillä tilanne on niin tuore, etten osaa sanoa miten keskustelumme ovat vaikuttaneet / tulevat vaikuttamaan. Itselläni on kamala pelko siitä, että tyttöni kokee keskustelumme syyttävinä tai paheksuntana ja sairastuu vielä syömishäiriöön :(. Tuossa iässä painoasiat ovat vain niin arkoja juttuja.

Oletko ap jutellut tyttösi kanssa asioista syyllistämättä ja mollaamatta? Sitä kannattaa koittaa ja tyttäresi on jo niin iso, että voitte myös yhdessä miettiä voisiko joissain tilanteissa toimia toisin. Kannattaa varmaan myös harkita jonkinnäköistä palkitsemista: esim. jos tyttösi säästää kuukausirahojaan (olemalla ostamatta herkkuja) tietyn verran, voisi hän sinun sponssillasi saada jonkun toivomansa isomman / kalliimman asian.

Tämä aihe on minun mielestäni erittäin vaikea ja toisaalta myös erittäin herkkä.

Vierailija
20/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta 11-vuotias. Mutta saa ylimääräistä energiaa.

Miten?

Mä laitan yleensä normivälipalat (vaikka kolmioleivän, itse rakennetun) jääkaappiin. Se menee, ok. Mutta toinen välipala syödään jonkun kaverin kotona. Ja sitten etsitään pantteja! Ja niitähän meidän kulmilta löytyyy, satamat ja kaikki ovat vieressä. Muutamalla eurolla saa hitonmoisen satsin kaloreita :(

Eli viikkorahan peruuttaminen ei auta (ja yleensä se meneekin esim. leffaan tai peliin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän