Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja antaisin mitä tahansa, jos saisin syödä graavilohta!

Vierailija
07.03.2012 |

Tekee koko ajan ihan järjettömästi mieli graavilohta ja -siikaa... Ääää! Koskeeko se listeria ylipäätään raakaa kalaa, voiko se bakteeri olla myös itse graavatussa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet vaikka lohipiirakan siitä

Vierailija
2/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet vaikka lohipiirakan siitä

vaan nimenomaan graavilohta.. Vai mitä tarkoitat?

Onko varmasti itse graavattu ok??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyt varmistamaan, että käyttämäsi kala on varmasti tuoretta.

Vierailija
4/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli todella tuskaa olla jouluna raskaana kun TEKI niin mieli graavialohta. Itse pyydettyä ja suolattua maistoin kyllä. Mutta en vakuumiin pakattuja. Tätini sanoi että niissä se riski on suurin.

Vierailija
5/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ihan pakko syödä niin tee itse. Laita suolat ja haluamasi mausteet kalaan, kala pakasteeseen (pitiköhän olla 2 vai 3 vrk?) ja sitten herkuttelemaan. Ja käytä ehdottomasti tuoretta kalaa!

Listeria ei ole niin yleinen, mutta ei kannata niiden vakuumikalojen kanssa leikkiä.

Vierailija
6/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole ikinä laittanut graavilohta pakkaseen.

Osta vaikka puolikas lohi ja laita se kahtia keskeltä. Tään jälkeen laitat kerkeaa merisuolaa molemmille kalanpaloille ja ripaus sokeria. Sen jälkeen laita palat vastakkain, niin että nahat "ulkona". Laita kelmua ympärille, niin palat pysyvät paikallaan ja suolautuvat paremmin.

Jääkaappiin noin vuorokaudeksi ja sen jälkeen huuhtaise ylimääräinen suola pois kylmällä vedellä ja siivuta. Pälle ehkä hieman suolaa ja vaikka sitruunapippuria.

Helppoa kuin mikä! :)

Vierailija
7/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole ikinä laittanut graavilohta pakkaseen.

Osta vaikka puolikas lohi ja laita se kahtia keskeltä. Tään jälkeen laitat kerkeaa merisuolaa molemmille kalanpaloille ja ripaus sokeria. Sen jälkeen laita palat vastakkain, niin että nahat "ulkona". Laita kelmua ympärille, niin palat pysyvät paikallaan ja suolautuvat paremmin.

Jääkaappiin noin vuorokaudeksi ja sen jälkeen huuhtaise ylimääräinen suola pois kylmällä vedellä ja siivuta. Pälle ehkä hieman suolaa ja vaikka sitruunapippuria.

Helppoa kuin mikä! :)

Olen tosin antanut suolautua pari päivää ennen syömistä. Voi nam, pitäisköhän sitä sitten käydä kaupassa...

Vierailija
8/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

savustettua graavilohta. En ole mitään ruoka aineita vältelly tämän enkä muidenkaan raskauksien aikana. Ja suosituksetkin ovat vaihdelleet melkoisesti näiden 20 vuoden aikana joina olen lapsia saanut.

Se mikä on välillä täysin kielletty onkin kohta sallittu ja päin vastoin.

Vierailija
9/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä söin kaikkea raskauden aikana ja en karsinu mitään ruokaaineita vaikka neuvalassa jotain lässytettiinki ja ihan terve poju synty!!!

Vierailija
10/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ennen ollut kiellettyä eikä mikään muukaan. Miten 70-luvulla syntyneet ovat vielä elossa, kun heidän äideiltään ei kielletty mitään ja ennenaikaista synnytystä ehkäistin konjakilla:))

Vierailija
11/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

savustettua graavilohta. En ole mitään ruoka aineita vältelly tämän enkä muidenkaan raskauksien aikana. Ja suosituksetkin ovat vaihdelleet melkoisesti näiden 20 vuoden aikana joina olen lapsia saanut. Se mikä on välillä täysin kielletty onkin kohta sallittu ja päin vastoin.

Savustettua graavilohta? Eli suolattua lohta savustettuna? Se ei ole graavilohta, vaan kypsennettyä kalaa, jossa ei ongelmaa olekaan.

Graavilohessa ongelma on juuri siinä vakuumipakkauksessa. Jos teet itse tuoreesta kalasta, syö kaikessa rauhassa. Vakuumissa voi piillä listeria, joten sitä ei kannata kypsentämättä syödä.

Vierailija
12/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreessa sitä ei kuitenkaan ole, eli itse graavattu on ok, tai jos kalatorilta saat varmasti tuoretta vakuumitonta graavia, niin varmaan ok sekin.

Vierailija
13/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"70-luvulla syötiin kaikkea ja hengissä ollaan" -selitys on niin tyhmä. Eihän ne lapset, joiden äiti sai raskausaikana listerian ehkä olekaan hengissä. Haloo!

Itse ymmärsin, että se ongelma on juuri siinä vakuumipakkauksessa. Jos kala on varmasti tuore, niin voi huoletta graavata ja syödä. Itse pyysin kalatiskillä kerran myyjää graavaamaan siian minulle, kun itse epäilin taitojani. Hyvää tuli.

Vierailija
14/14 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kalatiskiltä ostettua graavilohta. Valmiiksi pakattua/vakuumipakattua ei saa syödä. Kunhan et liian usein syö, niin anna mennä vaan! :) Nam! Pitäisköhän munki jaksaa lähteä ostamaan. Rupes tekemään mieli. Ja juu, minäkin raskaana. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän