Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rohkaista arkaa kissaa? Meille tuli

Vierailija
07.03.2012 |

toisesta perheestä pitovaikeuksien takia uusi kissa joka on todella arka. On nyt lähinnä ollut joko sängyn alla lauantaista lähtien, välillä siirtyy muualle ja liikkuu pelkästään öisin. Ei ota oikein mitään kontaktia ihmiseen. Ollaan annettu olla omissa oloissaan ja koitettu jättää piilopaikkaan ruokaa/juomaa. En tiedä onko tuo käynyt edes hiekkalaatikolla, mutta terveeltä ja hyväkuntoiselta vaikuttaa silti. Voiko sitä mitenkään rohkaista? Ei tunnu pelkäävän meidän muita kissoja ollenkaan, mutta meitä ihmisiä kyllä. Kiitos jos vastailet.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raasuparka. Syö kyllä mutta vessakäynneistä ei mitään tietoa, eihän se nyt hengissäkään varmaan enää olisi jos ei vessassa kävisi, eihän? ap

Vierailija
2/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän se selviää, onko se siellä käynyt. Epäilen kyllä, että se liikuskelee öisin kun te nukutte. Anna vaan sille aikaa edelleen, kyllä se ennen pitkää rohkaistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut asialla. ap

Vierailija
4/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sitten lahelle, kun huomaa, ettei tarvitse enaa pelata.

Vierailija
5/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kissa tai koira menettää luottamuksensa ihmiseen, voi kestää pitkään ennen kuin rohkaistuu. Kaverilla on samanlainen kissa, joka ei vielä 10 vuoden päästä tule esim. vieraan rapsuteltavaksi. Ja omistajatkin saivat koskea pitkän ajan päästä. Kissa kuitenkin tuli toimeen muiden kissojen kanssa, ilmeisesti koki saavansa näiltä turvaa.

Vierailija
6/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kisullamme on jotain traumoja. Ja me mentiin ottamaan sitä syliinkin kun tuli meille, vaikkei ois pitänyt. Mua niin säälittää toinen pieni kaunis kissa, mutta me olemme kärsivällisiä ja meidän muut kissat antavat sen hienosti olla ihan rauhassa. ap

Vierailija
7/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten, kun kissa jossain vaiheessa alkaa hieman ottaa kontaktia, niin ottamalla rauhallisesti, vaikka tekisikin sillä sekunnillla napata kissa syliin.

Sellainen yleinen höpöttely kissalle vähän kauempaa on hyväksi, samoin kuin se ruuan/herkkujen tarjoaminen. Leikkikalujakin voi laittaa näytille, sellaisia, joilla kissa voi leikkiä keskenäänkin.

Ja kissa on ollut teillä vasta ihan lyhyen aikaa, sekin vaikuttaa, että kyseessä on ihan uusi ympäristö, johon se vasta tutustuu. Jos on muutenkin arka, niin tuossa tottumisessakin voi mennä vähän pitempään.

Itsellä kokemusta vähän samanlaisesta tilanteesta, ja on todella palkitsevaa kun jossain vaiheessa huomaa, että vaikka kissa ei ehkä arkuudesta opi koskaan pois, niin luottamusta kuitenkin löytyy.

Vierailija
8/24 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kanssa samanlainen arkalainen, ja vielä reippaasti päälle puolen vuoden meillä olon jälkeen oli ihan yhtä arka. Silloin kun oltiin kotona, kissa oli sängyn tai sohvan alla piilossa. Kun emme olleet kotona niin kävi syömässä ja tarpeillaan. Kissaa ei voinut lähestyä yhtään, tai juoksi paniikissa karkuun tai sähisi. Pikkuhiljaa se tokeni, mutta vielä vuodenkin päästä oli "normikissoihin" verrattuna superarka.

Vierailija
9/24 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään jo puski meitä kun otettiin se eteiseen niin, ettei päässyt piiloon. Söi lautaselisen sydäntä ja kaverikissat kohteli hienosti. Niin hieno fiilis, parina iltana lähtenyt meidän sängyn alta liikkeelle kun valot on sammuneet. Nyt kävi todistettavasti jo laatikollakin.

ap

Vierailija
10/24 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein olet siis menetellyt - noihin pätee parhaiten se että on kuin ei olisikaan ja reagoi kissaan vain jos kissa itse lähestyy. Minulla on välillä ollut kotihoidossa eläinsuojeluyhdistykseltä tulleita kissoja ja niiden olen antanut olla hyvin omissa oloissaan. Siivonnut vessaa, täyttänyt kuppeja säännöllisesti ja muuten ollut huomaamatta. Kissa on pysynyt usein hyvin hyvin piilossa, joskus olen yllättänyt tulokkaan tuijottamasta minua vaikkapa sohvan takaa :D ja heti kun olen huomannut hänet, kissa onkin vetäytynyt takaisin. Mutta pikkuhiljaa on edetty tuohon puskemisvaiheeseen ja on saanut silittääkin. Se on aina yhtä ihanaa ja palkitsevaa kun ansaitsee pienen karvakerän luottamuksen.

Vierailija
11/24 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään jo puski meitä kun otettiin se eteiseen niin, ettei päässyt piiloon. Söi lautaselisen sydäntä ja kaverikissat kohteli hienosti. Niin hieno fiilis, parina iltana lähtenyt meidän sängyn alta liikkeelle kun valot on sammuneet. Nyt kävi todistettavasti jo laatikollakin.

ap

Meillä meni melkein kolme viikkoa ennen kuin löytökissa reipastui. Toiset kolme viikkoa meni vielä siihen että oma kissa hyväksyi uuden kissan.

Vierailija
12/24 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla kissauutisia! Mun mielestä yksi meidän kissa oli alkuun samanlainen, hellät tunteet vaan yöaikaan pimeässä.

Vähän kuin mun ex-mieskin : D

Vierailija
13/24 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen tuli illalla sänkyymme nuuhkimaan ja KEHRÄSI, antoi silittää ja oli todella tyytyväisen oloinen. Aamulla nyt tosin taas sängyn alla, ihan kuin olisi eri kissa yöllä ja päivällä. ap

Vierailija
14/24 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla kissauutisia! Mun mielestä yksi meidän kissa oli alkuun samanlainen, hellät tunteet vaan yöaikaan pimeässä.

Vähän kuin mun ex-mieskin : D

Vierailija
15/24 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu olevan päivisin suorastaan kauhuissaan ja siksi piilossa. Pitäisikö tuota käydä näyttämässä jo eläinlääkärillä? ap

Vierailija
16/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antamalla kissan itse tulla luoksenne. Kyllä se siitä vielä rohkaistuu.

Vierailija
17/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatketaan siis samaan malliin ja odotellaan. ap

Vierailija
18/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli 4 vuotta sitten arka kissa, joka ei hoitopaikassaan ollut suostunut tulemaan 2 viikon aikana ollenkaan sängyn alta pois, kuin hetkiksi..

Kissa tuli meille ja piiloutui ensimmäiseen suojaisaan paikkaan minkä löysi. Annettiin ruokaa. Koitettiin varovasti silitellä, mut annettiin olla kuitenkin rauhassa. Eli ei otettu väkisin syliin tms. Näytettiin, ettei ihmistä tarvitse pelätä, vaan ihmiseltä saa hellyyttä ja ruokaa.. Hiljalleen kissa alkoi luottaa meihin ja on nyt mitä ihanin kissa!! Eikä enää pelkää vieraitakaan vaan on ensimmäisenä rapsutuksia vaatimassa.. Eikä kukaan uskoisi kuinka arka se on tullessaan ollut! :)

Vierailija
19/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti siis. Feliway.

Vierailija
20/24 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää huutako ja riehuko kissan läheisyydessä (no, tuskinpa muutenkaan tekisitte näin :) ). Jos teillä on pieniä lapsia, niin kertokaa, ettei kissaa saa jahdata, eikä siihen saa tarttua.

Voihan se olla, että kissa jää pysyvästi hieman varautuneeksi, mutta kyllä se ennen pitkää ainakin jonkin verran tuosta rohkaistuu. AIka parantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän