Kannattaako ottaa A2-kieli 4. luokalla, jos on ollut koulunkäyntivaikeuksia?
Lapsi haluaisi opiskella saksaa, mutta hänellä on ollut koulussa varsinkin aiemmin vaikeuksia. Ei niinkään oppimisen, vaan keskittymisen, kiinnostumisen yms. kanssa. Nyt menee koulu hyvin, mutta ongelmia on aika ajoin. Onkohan ihan hullua ottaa tuo A2-kieli, se kuitenkin tuo lisää työtä?
Kommentit (22)
Kielten opiskelu, ja opiskelu ylipäätään, on aina kehittävää puuhaa. Itse luin ranskaa A1-kielenä ja englantia A2:na, ja ihan hyvin selvisin niin ala- kuin ylä-asteesta kuin lukiostakin, vaikka olen AINA mielelläni mennyt siitä, mistä aita on matalin. Laiska ja keskittymisongelmainen olen siis minäkin. Työn määrä ei ole kohtuuton ja ylimääräisestä kielestä pääsee aina eroon, sanovat ihmiset mitä tahansa. Kaikki on aina sumplittavissa. Antakaa mennä vaan!
Kielten opiskelusta on aina hyötyä. Meillä molemmat lapset ovat lukeneet A2 kielenä ranskaa. Molemmilla oli n. 6 luokan tienoilla vaihe, jossa valittivat ja olisivat halunneet lopettaa sen opiskelun, mutta meni ohi. Ranskassa olivat ylpeitä, kun pystyivät pienessä ravintolassa, jossa henkilökunta ei puhunut englantia, hoitamaan tilauksen sekaannuksen. Nyt taas kun vanhin poika meni jo lukioon, hän itse totesi, että on tyytyväinen kun on lukenut ranskaa. Ei tosin jatkanut sitä ihan pitkänä kielenä, vaan lyhempänä versiona. Meillä ainakin olisi saanut 9-luokan todistuksesta jättää A2 kielen numeron pois, jos olisi laskenut todistuksen keskiarvoa.