Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkoholin imeytymisestä äidinmaitoon...

16.11.2005 |

nyt pikkujouluaikaan tekisi mieli ottaa pari siideriä.onko haittaa 1-2 alkoholiannoksesta,onko sillä vaikutusta lapseen jos imetät?kuinka kauan tulisi odottaa viimeisen annoksen jälkeen että alkoholi on poistunut rintamaidosta?milloin on turvallista imettää taas?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon sivuilta voi lukee, että vaikka äiti olis kahden promillen humalassa, ei vauva humallu maidosta. Tässä tilassa vauvan käsittely on vaan mitä on.

Eli kyllä pari siideriä voi ihan huoletta ottaa ja imettää vaikka heti, jos nyt ne ei hirveesti päähän humahda :)

Nyt saan varmasti kamalat saarnat, mutta tämä on mun mielipide.

Vierailija
2/24 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mielestäni voi pari siideriä ottaa!

Sukulaiseni on terveydenhoitaja ja hänellä on aika hyviä opuksia. Ja muuten samat löytyy jokaiselta neuvolantädiltä!!!

Eli äidinmaidon kautta imeytyy todella minimaalinen osuus alkoholia eli esim. siideripullollisen kautta puhutaan ehkä sadasosasta.

Itse otin huoletta saunakaljani kun imetin (en todellakaan siis usein!) ja saunaa ennen olin lypsänyt maitoa...Joten annoin sitä lypsettyä maitoa ja parin tunnin päästä taas rintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä käydään jatkuvasti keskustelua ja olen kanssa huomannut, että aika fanaattisia mielipiteitä on liikkeellä. Lääketieteellinen fakta on, että äidinmaidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren eli jos äiti on kahden promillen humalassa, äidinmaidossa alkoholia on 2 promillea ja promillehan on tuhannesosa eli kyseessä on häviävän pieni määrä. D-vitamiinitipoistakin taitaa vauva saada enemmän alkoholia. Ja päästäkseen kahden promillen humalaan, äidin on juotava valtaisa määrä alkoholia. Juo siis huoleti ne siiderisi. Niin kauan kuin muuten säilyt sellaisessa kunnossa, että vauvalle ei aiheudu vaaraa, juomastasi alkoholista ei ole imetettävälle vauvalle haittaa.

Vierailija
4/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut joskus sauna jälkeen yhden oluen ja siitäkin on tullut huono omatunto. Ja olen huomannut, että vauva on ollut sen jälkeen vähän rauhattomampi yöllä. Eilen sain jonkun opuksen neuvolasta ja siinä sanottiin, että jos juo yhden alkoholiannoksen eli tässä tap. yhden siiderin, täytyisi olla 2 tuntia imettämättä. Eli kantsii noudattaa tuota sääntöä varmuuden vuoksi !

Vierailija
5/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman sen suurempia morkkiksia, mutta olen yrtittänyt ajoittaa imetyksen siten, että tuon siiderin ottamisesta on kulunut mahdollisimman kauan...Mutten siis todellakaan ole mitenkään minuutteja laskenut. Ja kun seuraavan kerran lähden enemmän ottamaan, menee tyttö hoitoon :) En ole kyllä ite huomannu, että tyttö olis ollu mitenkään rauhaton yhden tai kahden maltillisesti nautitun siiderin jälkeen...

maaly

Vierailija
6/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen enempää en itse ottaisi, lähinnä siksi että en halua hoitaa lasta päihtyneenä, ja lapsen hoitoahan tuo imettäminen on.

Itse olen nauttinut saunasiiderit ja joskus vieraiden kanssa viinilasilliset ihan hyvällä omallatunnolla =)

Vierailija
7/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä näin jälkeenpäin oikein ymmärrä miksi ;D Kaipa sitä esikoisen aikaan oli monessa muussakin asiassa fanaattinen ja tämä toinen menee jo rennommalla otteella TURHISTA stressaamatta (oikeasti merkittävät asiat on toki otettava vakavasti)...

Jotenkin varmaan kuvittelin ennen, että se alkoholi olisi imeytynyt äidinmaitoon merkittävässä määrin ja voinut vaikuttaa vauvaan, mutta näinhän ei tietenkään ole. Vaan kuten joku tuossa edellä kertoikin niin äidinmaidon alkoholipitoisuus on korkeintaan sama kuin äidin veren ja Jekovit-tipoistakin vauva saanee saman verran alkoholia kuin parista desistä äidinmaitoa (ja vielä joka päivä!).

Itse esim. olisin ainakin 2 promillen humalassa jo sairaalakunnossa, joten muutaman siiderin tai puolikkaan punkkupullon jälkeen alkoholia on suunnilleen 0,5 promillea veressäni -> äidinmaidossa 0,05ml/dl. Tämä on häviävän pieni määrä ja jos jonkun mielestä se todella vaikuttaa vauva käyttäytymiseen, niin taitaa vaikutus todellisuudessa olla äidin mielikuvituksessa... ;)

Toki kovassa humalassa vauvaa ei tule käsitellä - sen kai jokainen tajuaa kertomattakin...

Vierailija
8/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoihan olla että juomani olut ei passanut vauvan vatsalle, who knows... Täytyy vain aina huomata, että vauvan maksa on kooltaan huomattavasti pienempi kuin äidin. Eikä nuo promillemäärät ole suoraan noin luettavissa. Mutta en halua " mesota" asiasta, toki voi ottaa viinilasillisensa ihan rauhassa. Otan itsekin parit konjakkiryypyt silloin tällöin ja ai että maistuu hyvälle. Humalassa en tohtisi vauvalle rintaa kuitenkaan tarjota, hui !

Vierailija
9/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin matemaatikkona kiinnostaa miksi nuo promillemäärät eivät olisi suoraan laskettavissa noin?

Vierailija
10/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkaan mielestä hysteriaan ei ole aihetta, jos äiti nauttii oluen/siiderin/viinilasillisen ja imettää sitten vauvansa. Niinhän on toimittu maailaman sivu! Ennen oluen nauttimista jopa suositeltiin äideille maidon määrän lisäämiseksi.

Mutta olet ehkä huomannut sen, että tällä palstalla on rationaalisten mielipiteiden ja perustelujen esittäminen turhaa, jopa epäsuotavaa... Monet mammat menee niin mutu-tunteella, ettei siihen VOI esittää eriävää mielipidettä (tai laskea veren äidinmaidon promillemääriä tarkasti).

Vierailija
11/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että promillemäärät eivät ole noin suoraan luettavissa, koska vauvan maksa polttaa alkoholia huonommin kuin äidin maksa. Jos itse olet 0,5 promillen humalassa, ei vauva välttämättä ole saman asteen humalassa... Heh, nyt tää kyllä meni jo yli hilseen.

Vierailija
12/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ehkä ole ihan sisäistänyt asiaa: päästäkseen esimerkiksi puolen promillen humalaan, äidin täytyy juoda kohtalaisen paljon tietyn prosenttista alkoholia, esim. muutama lasi viiniä, jonka alkoholiprosentit ovat siis noin 10 hujakoilla. Tämän juomisen seurauksena äidin veren alkoholipitoisuus on siis esim. tuon puoli promillea ja se taas on se äidinmaidon alkoholipitoisuus eli häviävän vähän jopa pienen vauvan maksalle (promille=tuhannesosa). Jos äidinmaidossa on 0.5 promillea alkoholia, niin vauvan veressä tuskin on alkoholia lainkaan.

Vierailija
13/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tingata ko. asiassa tai ehkä vain myönnän tappioni. Ja kuten aeimmin sanoin, otan joskus itsekin sen yhden. Maalaisjärki käteen ja kukin tehköön niin kuin parhaaksi ajattelee ! Itse olen kasvanut eräänlaisessa alkoholistiperheessä ja vierastan alkoholin nauttimista lasten ollessa lähettyvillä. Mutta yksi olut/siideri nyt ei tietenkään mitään meinaa !

Vierailija
14/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen noudattanut kahden tunnin sääntöä (1 annos=kaksi tuntia palamista), mutta vasta pari kuukautta sitten tajusin tämän promilleasian. Eli nyt jos tekee mieli ottaa saunaolut, niin otan. Kuten joku jo kirjoittikin, D- vitamiinitipoissa luultavasti enemmän alkomahoolia.

Vierailija
15/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sintturiina:

En jaksa tingata ko. asiassa tai ehkä vain myönnän tappioni. Ja kuten aeimmin sanoin, otan joskus itsekin sen yhden. Maalaisjärki käteen ja kukin tehköön niin kuin parhaaksi ajattelee ! Itse olen kasvanut eräänlaisessa alkoholistiperheessä ja vierastan alkoholin nauttimista lasten ollessa lähettyvillä. Mutta yksi olut/siideri nyt ei tietenkään mitään meinaa !

Ei kyse varmaankaan ollut siitä, että joku haluaisi sinut voittaa. Yleisesti ottaen on hyvä, kun sellaisista asioista, joista on olemassa faktatietoa, sitä myös tuodaan esiin. Vauvan hoidossa on muutenkin niin paljon mutuasioita, ettei mututuntumalla kannata päättää asioita, jotka voi päättää faktatiedon avulla.

Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, niin äiti juo prosentteja ja vauva promilleja. Jos äiti juo kaksi viinilasillista, joiden annoskoko on 12 cl ja alkoholiprosentti 13 %, niin äiti saa puhdasta alkoholia 3,12 cl. Tämän jälkeen voidaan ehkä olettaa, että äidin veren alkoholipitoisuus on 0,5 promillea eli prosentin kymmenesosaa. Vauvan pitäisi juoda tällaista äidinmaitoa 624 cl eli 6,24 l saadakseen saman määrän alkoholia kuin äiti kahdesta viinilasillisesta.

Tästä syystä vaikka lapsen maksa polttaakin alkoholia huonommin kuin aikuisen niin kohtuullisesta juomisesta ei ole lapselle haittaa.

Toinen asia on tietenkin se, jos äiti juo alkoholia päivittäin ja lapsi altistuu koko ajan, mutta siitähän tässä keskustelussa ei ollut kyse.

Vierailija
16/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tein itsekin pilkkuvirheen tuossa äskeisessä laskussa. Vauvan pitäisi siis juoda äidin 0,5 promillen maitoa 6 240 cl eli 62,4 litraa saadakseen saman alkoholimäärän kuin äiti kahdesta viinilasillisesta. Pahoitteluni.

Vierailija
17/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi hyvällä omallatunnolla ottaa pari siideriä ellei vauvan käsittely kärsi niistä.

Vierailija
18/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kaikista helpointa olla ilman alkoholia, kun vielä imettää? Eipähän tarvitse suorittaa hurjia laskutoimenpiteitä vauvan turvallisuuden taatakseen, varsinkin kun loppujen lopuksi turvallisinta on olla juomatta alkoholia. Luulisi, että olisi aivan helppoa korvata se yksikin saunasiideri vaikka vichyllä. Mitä siitä yhdestä siideristä tai illalla nautitusta punaviinistä edes kostuu...

Anselmi

pian puolitoista vuotta tipatonta

Vierailija
19/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imeytyykö sitä alkoholia sitten todellakin niin vähän kun puhutaan. Onkohan koskaan tutkittu missään konkreettisesti sitä miten paljon alkoholia on äidinmaidossa jos äiti on esim, yhden promillen humalassa. Onko siis tutkittu heti vauvaa tälläisen´alkoholipitoisen imetyksen` jälkeen? Mitä jos maitoon sitten imeytyykin ja äidit juo kun ne luulee että se on turvallista. Olisi mukavaa ottaa todellakin ne muutama sillon tällöin potematta huonoa omaatuntoa. Se on vaan jännää että jotkut sanoo että voi huoletta muutama ottaa ja jotkut sitte Esim. neuvolassa että ehdottomasti yhdenki kaljan jälkeen pitää olla 2 tuntia imettämättä..!

Vierailija
20/24 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle neuvottiin Kätilöopistolla (ihan kysymättä) myös tuo kahden tunnin palamisaika. Kätilö oikein luetteli, että pullo olutta, 12 cl viiniä tai 4 cl väkeviä, ja kahden tunnin päästä saa imettää. (Siinä tilassa itseäni nauratti moinen alkoholineuvonta, kun oli niin pää pyörällä vauvasta ettei olisi voinut vähempää juominen kiinnostaa.)

Alkuperäinen kysyjä puhui pikkujouluista, eli tuskin olit ihan heti siiderilasilliselta ryntäämässäkään imettämään? Itse olen nauttinut baarissa tai kotona muutaman kerran pari olutpulloa ennen puoltayötä. Lapseni syö yöllä aikaisintaan viideltä, eli tuon kahden tunnin kaavan mukaan olen voinut imettää hyvällä omallatunnolla.

Ja meillä on ainakin sellainen käytäntö, että kun olen baarissa, niin mieheni on luonnollisestikin kotona lapsen kanssa (eikä luonnollisestikaan juo tällöin alkoholia...) eli lapsi ei ole mitenkään humalaisen vanhemman armoilla. Jos nyt kahdesta oluesta voi edes kovin humalaan tulla.