Paljon voin vaatia elatusmaksua?
Miehen tulot ovat n 2600 €/kk. Itse olen kotihoidon tuella. Mitä voin vaatia?
Mies haluaisi maksaa minimin, mutta minä en suostu.
Kommentit (39)
ruuan, vaatteiden ja tulevaisuuden harrasteiden lisäksi myös huoneen, jossa asua. 120 €/kk ei makseta lapselle omaa huonetta, hyvä jos edes puolet ruuasta jos tulee iso urheileva poika. Nyt lapsi on halpa, sitten kun se harrastaa lätkää ja syö kuin sonni, se ei enää ole halpa investointi.
kumpikin osapuoli maksaa itse omat syntyneet kustannukset. Tuo voittaja maksaa pätee vain rikosasioissa.
Stakesin laskelmien mukaan lapsen elatuksen tarve on 420,-/kk. Siitä vähennetään lapsilisä 150,- eli jää 270,- euroa.
270,- jaetaan teidän nettotulojen suhteessa eli sinun saamasi kaikki tulot; asumistuki, kodinhoidon tuki jne otetaan huomioon.
Jos sinun nettotulosi ovat 1000,- ja miehesi 2600,- (muistanko nyt oikein) on yhteiset nettotulonne 3600,-.
Miehesi prosentuaalinen osuus on 2600x100/3600=72,2 %.
72,2 % tuosta 270,- eurosta on 194,94 euroa.
Kun sinä menet töihin, elatusmaksun määrä tarkistetaan.
Yksinkertaista eikö totta? Katsos kun miehesi ei ole elatusvelvollinen sinusta ainoastaan lapsesta ja YHDESSÄ sinun kanssasi.
Eikö olisi kamala ajatus joutua töihin ja kustantaa itsekin omaa elämistä? ;) Et sinä voi eksän varoilla elää.
Lasketaan sitten mitä tahansa etuutta tai tukea.
Otetaanko kotihoidon tuki tulona muka huomioon? Onko todella näin? ap
Ja päivähoitotoimiston mukaan päivähoitomaksua varten kotihoidon tukea ei oteta tulona huomioon. Miksi sitten elatusmaksussa...aika jännä.
Ap
kummaltakin.
Miehesi kykenee selkeästi maksaamaan jotain. Suurudesta en tiedä.
Joten tottakai sinulla kodinhoidontuki on tuloa. Ja miehelläsi tuo hänen summansa. Lasten menot arvioidaan siellä, lapsilisät on tuloa sille, jolla lapset on krijoilla.
Käykää lasketuttamassa lastenvalvojalla, menkää yhdessä sinne, siinä kuulee ettei toinen yritä huiputtaa ja ainakin meillä lastenvalvoja sanoi suoraan pitävänsä rehteinä ja hyvinä ihmisinä niitä, jotka voivat tulla yhdessä hoitamaan asioita.
Ei lapsilla ole tarkoitus tienata. Mutta kyllä munkin mielestä elarit voi ajatella niin, että niiden avulla äiti voi olla kotona kunnes lapsi komlen, jos näin kerran oli yhdessä ollessa jo ajateltu. Lapsen etuhan se sekin on.
Olisin ikionnellinen jostain 360€/lapsi, kun saan sen kelan minimin. Siitäkin olen onnellinen. Raha ei kasva puissa.
Ja sitä paitsi, jos lapsen laitat hoitoon, niin silloinhan et tuota kotihoidontukea enää saisikaan. Eiköhän tämä provo mennyt nyt tässä kohdassa mönkään...
rahat, koska ne ovat sinun tulojasi. Sama juttu kuin toimeentulotuessa.
Miehesi ei tarvitse elättää sinua; sinä olet velvollinen elättämään itse itsesi.
Ja päivähoitotoimiston mukaan päivähoitomaksua varten kotihoidon tukea ei oteta tulona huomioon. Miksi sitten elatusmaksussa...aika jännä.
Ap
Ap
Niin ja elatusmaksut ja päivähoito on ihan eri juttuja :)
Kotihoidon tukea voi saada, jos on erityinen syy. Minulla se on uupumus. Näin olen jo sossun kanssa jutellut, että tämmöinen mahdollisuus on, kun olen itkenyt väsymystäni.
t:ap
Elatusmaksuun on olemassa ihan tyly laskennallinen valtakunnallinen kaava, joka määrittelee lapsen tarpeen, eli muualla asuvan vanhemman elatuskyky - luonapitovähennys/tapaamiskustannukset ja lähivanhemman elatuskyky, sinun tulosi kodinhoito tuki ja lapsilisä+yhkorotus.
Kotihoidon tukea voi saada, jos on erityinen syy. Minulla se on uupumus. Näin olen jo sossun kanssa jutellut, että tämmöinen mahdollisuus on, kun olen itkenyt väsymystäni.
Sitten joutuisit itse maksamaan elatusmaksuja.
maksettu tuki ole jotain aivan muuta kuin kotihoidontuki. Tuon tuen ainoa peruste on, että lapsi ei ole päivähoidossa. Lapsi voi saada hoitopaikan äidin masennuksesta johtuen, mutta silloin äidille maksettava tuki on esim. sairaspäivärahaa, joka voi olla suuruudeltaan sama kuin kotihoidontuki. Eli määrä sama, mutta nimitys eri.
No, oli miten oli: kotihoidontukin tms. on sinulle kuitenkin tuloa, joka lasketaan mukaan lapsen elatusta määriteltäessä. Ja tosiaan, siihen on olemassa selkeä laskukaava, jonka mukaan määrä selviää. Tuossa ylempänä se onkin jo kerrottu. Kaikki tuon laskennallisen osuuden yli menevä on aivan isän vapaaehtoisen maksuhalun varassa.
niin todellakin alkaa toivomaan, että isä tämän vaihtoehdon ottaa harkintaan. Jos äiti ei jaksa lastaan hoitaa ja toinenkin vanhempi on vaihtoehtona, niin asiahan on sossuillekin ja oikeuslaitokselle melko helposti päätettävissä.
Aika hyvä peruste miehelle hakea lapsen lähivanhemmuutta. Sitten joutuisit itse maksamaan elatusmaksuja.
Viittaan nyt ap:n tekstiin. Ja surullista sekin, että tälläiset ihmiset ovat vielä vanhempia. Viakka tämä olisikin provo, mutta tälläisiä ihmisiä kun oikeastikin on.