Paljonko maksaa hautajaiset suunnilleen?
Äitini kuoli toissapäivänä ja minä olen ainoa lähi omainen, nyt pitäisi laittaa hautajaiset, sen tiedän että äitillä oli tilillä ehkä muutama tuhat euroa ja puhelinosake mutta ei muuta omaisuutta kuin vanhaa kamaa. Tarkoitus on että nätit hautajaiset, ei halvinta tarvi olla muttei kallistakaan.
Kellä on kokemusta täällä kertokaa suunnilleen mikä rahasumma voi riittää, ajattelin että olisi arkkuhautaus ja äiti oli toivonut eko pellava arkkua, nätit kukat ja sukulaisille n 40kpl kahvitilaisuus. Sitten on lehti-ilmoitus myös ja pappi ja kanttori.. niin paljon asioita en tiedä mistä aloittaa ja jotenkin en ihan heti ekana viitti hintoja kysellä.
Kommentit (52)
Perunkirjoitus pitää itse hommata, mars pankin lakimiehen puheille.
Paljon joudut hommaamaan papereita sitä varten, joten parasta pistää asia vireille heti.
Pankin lakimiehen hinta jää alle tuhat euroa, jos omaisuutta on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Arkku 2200 euroa, mitä järkeä?!
Minun arkkuni maksetaan rahoilla, jotka olen eläessäni ansainnut. Jos haluan arkun, joka maksaa 5000 e, niin sitten sen saan. Siihen ei ole perikunnalla mitään sanomista, sopimus on tehty hautaustoimiston kanssa.
Meillä perunkirjoitus tehtiin oikeusaputoimistossa, sisko kuoli varattomana, äitimme, pieneläkeläinen oli "perijä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku 2200 euroa, mitä järkeä?!
Minun arkkuni maksetaan rahoilla, jotka olen eläessäni ansainnut. Jos haluan arkun, joka maksaa 5000 e, niin sitten sen saan. Siihen ei ole perikunnalla mitään sanomista, sopimus on tehty hautaustoimiston kanssa.
Mielenkiinnosta, miten käy jos rahasi ovat kuitenkin kuluneet eläessäsi, esim. hoitopalveluihin?
Vierailija kirjoitti:
Tuo mainitsemasi miesten pukeutumiskoodi on varmasti jonkun tapakirjan mukainen, mutta ihan oikeasti arkkua voi kantaa ihan hyvin toppatakissa. Tärkeämpää on että arkunkantajina on ne kaikkein läheisimmät tähän tehtävään kykenevät, kuin se että pukukoodi on oikein.
Totta. Hanskat kannattaa olla, ettei iho hierry käsissä.
Mulla kans outo tilanne Isä vakavasti sairas on enää keskuudessamme hetkisen mietin tässä itsekkin paljonko hautaaminen maksaa ja onko siihen mahdollisuutta saada tukea kun Isä on varaton ja ite oon Kelan rahoilla ja pitäs tässä perhettäkin elättä nyt ois hyvät neuvot tarpeen
ISÄ kirjoitti:
Mulla kans outo tilanne Isä vakavasti sairas on enää keskuudessamme hetkisen mietin tässä itsekkin paljonko hautaaminen maksaa ja onko siihen mahdollisuutta saada tukea kun Isä on varaton ja ite oon Kelan rahoilla ja pitäs tässä perhettäkin elättä nyt ois hyvät neuvot tarpeen
Hautauskulut maksa kuolinpesä. Jos isäsi 'kuolinpesä' olet käytännössä sinä yksin, voit käyttää niin paljon rahaa kuin tahdot, tai olla käyttämättä.
Sinun tulosi eivät vaikuta muuhun kuin perunkirjoituskuluihin, jos hoidat sen oikeusaputoimistossa. Oikeusavun maksu nimittäin riippuu asiakkaan tuloista.
Varattomana kuolleen hautaamiseen saa toimeentulotukea. Sitä en osaa sanoa, haetaanko se nykyään kelasta vai sossusta, mutta sinähän otat siitä selvää. Jos isäsi on ollut töissä jossakin, voit saada työnantajan maksamasta ryhmähenkivakuutuksesta myös jotain korvausta.
Kun mun aika tulee lähteä täältä. Todellakin toivon ettei lapsethaaskaan rahaa jonnin joutavaa hautajaisiin.
Olen antanut käskyn ett rakentavat itse banaanilaatikoista jonkin boksin jos joku ns. Arkku pitää olla.
Kahvitilaisuutta ei tarvii olla... en järjestä nytkään itselleni juhlia niin miksi sitten kun kuolenkaan..
Vierailija kirjoitti:
"Että älä jauha paskaa vakavasta asiasta".
Meillä päin hautajaisiin pukeudutaan ja se on tärkeätä ja kunnioittavaa varsinkin monelle vanhemmalle hautajaisvieraalle. Olen viimeksi ollut hautajaisissa nyt tammikuussa ja etiketti oli tuo edellä mainittu.Tiedän hautajaiset joissa yksi vainajan pojista oli pukeutunut kirkkaanpunaiseen villapaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää harrastaa omaisensa arkkuhautausta ja kuka sellaista enää itselleen toivoo? Minä en ainakaan halua kylmiin multiin mätänemään.
Minäkään en halua arkkuhautausta enkä edes niitä hautajaisia vaikka kirkkoon vielä toistaiseksi kuulunkin. Minut viedään sairaalan ruumishuoneelta ilman mitään seremonioita krematorioon halvimmassa mahdollisessa arkussa ja omaiset sitten laskevat tuhkauksen jälkeen uurnan joko vanhempieni tai isovanhempieni hautaan ilman sen kummempia seremonioita ja kiinnittävät jonkun nimilaatan haudalla ennestään olevaan hautakiveen. Muistitilaisuuksiin on turha tuhlata rahoja koska sellaista en tahdo järjestettävän, en eläessänikään ole juhlinut mitään merkkipäiviä ja virstanpylväitä.
Läheisen keväällä kuolleen vanhuksen arkku maksoi 600 ja oli halvimmasta päästä. Tuhkaus, joten ei raskittu kallista ja hautajaiset ihan pienet vain lähiomaisten kesken hänen toiveestaan. Muut kulut ehkä tuhannen euroa. Vainajan toive oli mahdollisimman vähäeleiset hautajaiset. Koska tuhkattiin, ei hautakiveä tarvittu. Pappi on kai ilmainen? En maksanut laskuja, mutta olin hautaustoimistossa mukana. Muistolaatta taitaa maksaa jotain parisataa euroa, ehkä vähän alle. Kahvitilaisuus saatiin vainajan varoista ja menimme ihan vain kakkukahveilla. Minä kustansin kakun leipomosta, muut toivat itse tekemiään juttuja. Eli lähisuvun voimin laitettiin tarjoilut.