Mitä vois olla? Vasen rinta hellänä ja käsivarsi..
Eli toista viikkoa jatkuu nyt vasemman rinnan arkuus. Välillä pistävämpi tunne. Menee aalloissa. Välillä tuntuu voimakkaampana, välillä lievänä, välillä ei ollenkaan. Myös vasen käsivarsi (säteilyä?) jomottaa ajoittain. Oikea rinta tuntuu normaalilta. Mitään selvää muutosta en ole rinnassa huomannut, tosin rintani ovat aina olleet hyvin muhkuraiset.. Myöskään ulkonäössä ei ole muutoksia. Mitä vois olla? Onko syytä huoleen? Onko joku kuullut Tietzenin sydroomasta? Olen 31v. normaalipainoinen 3 lapsen lääkärikammoinen äiti..
Kommentit (16)
kesällä samanlaista oiretta, kysyin asiasta gynekäynnillä kun se sattui samoihin aikoihin. Rinnoista ei löytynyt mitään, sanoi, et imetys saattaa aiheuttaa tuollaista tuntemusta mulla. Samoin rintalihaksen (lievä) tulehdus ja jumitus. Koitin venyttää rintalihaksia ja välillä pidin kauratyynyä. Meni ohi ajallaan, muutaman viikon kesti. Jos asia sua vaivaa niin käy ihmeessä lääkärissä. Ei minunkaan gyne mulle nauranut näistä oireista ja kysyyksistä :). Tsemppiä!
myös särkyä käsivarsissa. Toinen on sepelvaltimotauti, joka on aika salakavala ja naisilla yleistynyt. Jos rinnassa tuntuu särkyä, niin ainakin jatkuva tunnustelu lisää sitä (kokemusta on). Kutina taas on yksi oire syövästä, mutta yleensä rintasyöpä on oireetoon kun se havaitaan.
Kannattaa käydä lääkärissä. Voi olla, että menee itsekseen ohi, mutta ehkä joku mammografia tai ultra olisi paikallaan.
Rintalihastulehdusta tai jumia tukisi se että kipua / jomotusta tuntuu välillä myös käsivarressa. Minulla on B-C kuppi-rinnat, eli isoista rinnoista ei ole kyse. Imettänyt en ole viiteen vuoteen. Rinnassa ei tunnu kutinaa. Iho on siisti samoin nänni ja nännipiha. Kyllähän sitä tulee hierottua ja tunnusteltua enemmän nyt kun se oireilee, voiko lisätä tai pitkittää jomottelua?
Onko kukaan kuullut Tietzenin sydroomasta? Vitsi miten vaikeaa on mennä lääkäriin. Tiedän, se on tosi tyhmää.. Pelkään aina että löytyy jotain kauheaa..
-ap
En ole kokeillut särkylääkettä. Aina tässä pelkää pahinta..
Sydänperäinen kipu on yleensä puristavaa ja tuntuu rintalastan takana ja voi säteillä leukaperiin ja käsiin, voi tuntua myös selkäpuolella. Naisilla usein epämääräisemmät oireet.
http://www.pulssi.fi/artikkelit-naisen_sepelvaltimotauti_on_erilainen
Eli siis vasen rinta ( = tissi ) arkana, oikea ei ollenkaan ja keskellä rintakehää ei tunnu kipua
-ap
Mene lääkäriin jos olet kovin huolissasi.
myös syöpä voi tehdä pistelyä rintaan.
Kuinka todennäköistäköhän se on et on jotain pahanlaatuista..?
kävin kesällä lääkärissä. Lääkäri testas molemmat rinnat käsikopelolla ja sanoi, ettei mitään hälyttävää siellä tunnu ainakaan. Eka epäily oli tulehdus, mutta tulehdusarvot ei ollu koholla. Sit epäili myös lihasrevähdystä tms. ku olin lenkkeilly enemmän ku aiemmin (ja vielä huonoilla rintsikoilla). Sanoi että jollei ala mennä ohi niin tule takas, voidaan ehkä ottaa röntgenit.
No, se kipu hiipu sillon. On kyllä tullu takasin jo aikaa sitten, mutta oon niin saamaton menemään lääkäriin. Ja varsinkin kun on sit just tommonen eestaas häilyvä niin lievemmän kivun kausina ei tuu lähettyä.
Joskus sattuu kosketuksesta, joskus särkee muuten vaan.
Joo, pakko se on lääkäriin takasi mennä.
Ei tästä nyt mitään apua ollu sulle, mutta oli pakko kirjottaa ku oli ihan ku mun kirjottamana noi oireet. Vasen käsi jomottaa / tavallaan puutuilee kans välillä.
Voi olla myös nikamalukkoja. Siihen auttaa kiropraktikko. Lääkäri osaa sitten sulkea nuo muut vaihtoehdot pois, jos ei lukkojen avaus auta.
Kokemuksia jollain lisää?
-ap