Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa minulle selkosuomella, mikä on Facebookin idea.

Vierailija
04.03.2012 |

Onko idea se, että joku esimerkiksi kertoo syövänsä siskonmakkarasoppaa ja toiset sitten saavat siitä tiedon? Ja sitä sitten kommentoidaan?

Olen käynyt parin yhteisön Facebook-sivuilla ja ne olivat kuolettavan tylsiä. Vielä tylsempää minusta olisi lukea, kuinka joku tuttava olisi matkalla lapsineen jonnekin Uuskaarlepyyhyn. Mutta ehkä en vain ole saanut oikeaa käsitystä asiasta.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen idea on kommunikointi. Mun läheiset ja monet sukulaiset ovat siellä ja suurin osa kavereista, paljon on myös nettituttuja. On henkilökohtaisista asoista juttelua mutta myös yhteiskunnallisista asioista. Mulla on poliitikkoja kavereina.

Pari on nyt ministerinäkin. Olisi todella tylsää lukea heidän päivityksiään. Heidän bloginsakin ovat älyttömän tylsiä. ap

Vierailija
22/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pitää yhteyttä tiettyyn porukkaan ihmisiä, vaihtaa tietoa ja viesteillä. Mutta oikeastaan suurimmaksi osaksi seurata muiden sinne tuottamaa viihdettä päivitysten ja erilaisten linkkien muodossa.

Se on myös kontaktiverkosto, sieltä voi kysyä myös neuvoja sekä saada yhteyden ihmisiin, joilta voi toisinaan tarvita jotain palveluksia.

Olen jo aivan ähkyssä, kun silmäilen muutaman lehden otsikot, seuraan paria keskustelupalstaa ja viestittelen ystävieni kanssa. Ei meinaa päivän ja yön tunnit riittää. Miten ehtisin viihtymään ihmisten päiväkirjojen äärelle? ap

ap, ei sun tarvitsekaan! Jätä facebook meille sosiaalisille ihmisille, ja lue sinä niitä lehtiotsikoita vaan. Ei sinne sua kukaan varmaankaan ole pakottamassa.

Eikä siellä mitään päiväkirjoja ole, vaan lyhyitä välähdyksiä elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen idea on kommunikointi. Mun läheiset ja monet sukulaiset ovat siellä ja suurin osa kavereista, paljon on myös nettituttuja. On henkilökohtaisista asoista juttelua mutta myös yhteiskunnallisista asioista. Mulla on poliitikkoja kavereina.

Pari on nyt ministerinäkin. Olisi todella tylsää lukea heidän päivityksiään. Heidän bloginsakin ovat älyttömän tylsiä. ap

Sun mielestä kaikki on tylsää.

Vierailija
24/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjusta huomaa, että ap ei halua olla tekemisissä kenenkään vähänkään kaukaisemman kanssa, ei jakaa omia juttujaan ja pitää muiden juttuja tylsänä. Johtopäätös: älä ap liity faceen, se ei ole sinua varten.

Mutta siihen ei tarvita Facebookia. En pidä siitä formaatistakaan yhtään. ap

Kuulostat kyllä ikävältä ihmseltä. Hapan kuin sitruuna.

En kyllä olisi arvannut, että täytyy olla Facebookissa ollakseen kiva. ap

Vierailija
25/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan varmaankaan ole saanut oikeaa käsitystä asiasta.

Facebook on parhaimmillaan erittäin hyvä tapa olla yhteydessä ihmisiin. Vaikka päivitykset on välillä tuota makkarasoppaosastoa, paljon on myös sellaisia pieniä arjen helmiä joita ei muuten tulisi jaettua kenellekään. Ja vanhatkin ystävyydet saa siellä helpommin herätettyä henkiin kuin vaikka sähköpostittelemalla, se kun on paljon vaativampaa kuin fb-kirjoittelu. Lisäksi toisilleen tuntemattomat ihmiset voivat "tutustua" yhteisen tutun juttujen kommentoinnin avulla.

Lisäks niille jotka tykkää, siellä on paljon pelejä ja muuta oheissälää.

Miksi jakaisin reseptejäni jossain Facebookissa - yksityisasioistani puhumattakaan? Olisi myös kauheaa seurata tuttujen tekemisiä. Eräs henkilö sanoi minulle kerran, että lastenhoitokin kärsii Facebookin takia! Eikö se ole jo sairaalloista uteliaisuutta? ap

Miksi eivät kiinnostuisi? Kai sitä elämää voi olla muutoinkin kuin kotona? Siinä vaiheessa kun kaikki nyhertävät jo siellä omassa perhepiirissä, on fb hyvä tapa pitää yhteyttä. Miksi et jakaisi reseptejäsi siellä, mitä salaista niissä on?

Ja sinun tuttusi on sitten sairaalloisen utelias, eivät kaikki fb:n käyttäjät tuollaisia ole.

Minusta olisi kiva, jos vielä ihan soiteltaisiinkin. ap

on muitakin kanavia,ja kyllä minä soittelen ainakin silti ystävien kanssa ja heitä näen, mutta kun on välimatkaa ja perhettä ja työtä ja harrastuksia niin tuota kautta saa nopeammin nähtyä kuulumiset, ei sitä tule ihan joka päivä soiteltua kaikille.

Minusta on ihanaa, kun tapaa pitkästä aikaa vanhan ystävän ja sitten kerrotaan, mitä vuosien aikana on tapahtunut. Ei vain pikku sattumuksia, vaan jotain punnitumpaa siitä, mitä elämässä on oppinut. ap

Vierailija
26/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta ei maksa vaivaa, kun asenne on täysin kielteinen. Jos ihmisen mielestä kaikki tiedon jakaminen paitsi puhelimella soittelu on sairasta ja toisten asioiden tietämisestä tulee paha olo niin on todellakin parasta pysyä poissa FB:stä.

Se, että me muut käytämme FB:tä monilla eri tavoilla ja jotkut meistä kokevat sen jopa välttämättömäksi, johtuu vain siitä, että me jaksamme sellaista, mitä ap ei jaksa, tykkäämme asioista, joita ap inhoaa ja meitä kiinnostaa moni sellainenkin, jolle ap viittaa kintaalla. Meitä on niin moneksi.

Vierailija
27/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook vain kuulostaa siltä kuin pitäisi katsella elämää peilistä sen sijaan, että eläisi sitä. ap

Vierailija
28/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjusta huomaa, että ap ei halua olla tekemisissä kenenkään vähänkään kaukaisemman kanssa, ei jakaa omia juttujaan ja pitää muiden juttuja tylsänä. Johtopäätös: älä ap liity faceen, se ei ole sinua varten.

Kyse ei ole siitä facebookista vaan tavastasi ilmaista itseäsi.

Vierailija
29/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan varmaankaan ole saanut oikeaa käsitystä asiasta.

Facebook on parhaimmillaan erittäin hyvä tapa olla yhteydessä ihmisiin. Vaikka päivitykset on välillä tuota makkarasoppaosastoa, paljon on myös sellaisia pieniä arjen helmiä joita ei muuten tulisi jaettua kenellekään. Ja vanhatkin ystävyydet saa siellä helpommin herätettyä henkiin kuin vaikka sähköpostittelemalla, se kun on paljon vaativampaa kuin fb-kirjoittelu. Lisäksi toisilleen tuntemattomat ihmiset voivat "tutustua" yhteisen tutun juttujen kommentoinnin avulla.

Lisäks niille jotka tykkää, siellä on paljon pelejä ja muuta oheissälää.

Miksi jakaisin reseptejäni jossain Facebookissa - yksityisasioistani puhumattakaan? Olisi myös kauheaa seurata tuttujen tekemisiä. Eräs henkilö sanoi minulle kerran, että lastenhoitokin kärsii Facebookin takia! Eikö se ole jo sairaalloista uteliaisuutta? ap

Miksi eivät kiinnostuisi? Kai sitä elämää voi olla muutoinkin kuin kotona? Siinä vaiheessa kun kaikki nyhertävät jo siellä omassa perhepiirissä, on fb hyvä tapa pitää yhteyttä. Miksi et jakaisi reseptejäsi siellä, mitä salaista niissä on?

Ja sinun tuttusi on sitten sairaalloisen utelias, eivät kaikki fb:n käyttäjät tuollaisia ole.

Minusta olisi kiva, jos vielä ihan soiteltaisiinkin. ap

on muitakin kanavia,ja kyllä minä soittelen ainakin silti ystävien kanssa ja heitä näen, mutta kun on välimatkaa ja perhettä ja työtä ja harrastuksia niin tuota kautta saa nopeammin nähtyä kuulumiset, ei sitä tule ihan joka päivä soiteltua kaikille.

Minusta on ihanaa, kun tapaa pitkästä aikaa vanhan ystävän ja sitten kerrotaan, mitä vuosien aikana on tapahtunut. Ei vain pikku sattumuksia, vaan jotain punnitumpaa siitä, mitä elämässä on oppinut. ap

joo-o, sellaista voikin tehdä silloin kun tapaa ystävän. Mutta sen _lisäksi_ voi jakaa niitä pieniä juttuja tuolla facessa, sillä niitä ei varmastikaan muista kaikkia kertoa vuosien jälkeen. Ja kaiken ei ole aina pakko olla punnittua, voi olla myös kevyttä ja raikasta.

Vierailija
30/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta ei maksa vaivaa, kun asenne on täysin kielteinen. Jos ihmisen mielestä kaikki tiedon jakaminen paitsi puhelimella soittelu on sairasta ja toisten asioiden tietämisestä tulee paha olo niin on todellakin parasta pysyä poissa FB:stä.

Se, että me muut käytämme FB:tä monilla eri tavoilla ja jotkut meistä kokevat sen jopa välttämättömäksi, johtuu vain siitä, että me jaksamme sellaista, mitä ap ei jaksa, tykkäämme asioista, joita ap inhoaa ja meitä kiinnostaa moni sellainenkin, jolle ap viittaa kintaalla. Meitä on niin moneksi.

Minulle mieluisampia välineitä ovat esimerkiksi kirjat, tapaamiset, puhelut, sähköpostit, kirjeet jne.

Vierailija
31/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook vain kuulostaa siltä kuin pitäisi katsella elämää peilistä sen sijaan, että eläisi sitä. ap

Ei todellakaan ole noin. Mä ainakin elän elämääni ihan täysillä. Jos mä sitten käytän 5 minuuttia päivästäni laittamalla jonkin jutun itsestäni ja käymällä keskustelua parin kaverin jutuista, ei se tee mun elämästäni yhtään vähemmän elettyä. Laadukkaampaa jutustelua siellä on kuin tällä palstalla, ja silti ap:kin näyttää täällä viihtyvän.

Pelkäätkö ap, että sun jutut oiskin niitä tylsiä siellä ja jäisit ulkopuolelle vai mikä siinä fb:ssä pelottaa?

Vierailija
32/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä facebookista vaan tavastasi ilmaista itseäsi.

No, kiitos palautteesta. Puhutaan sitten minusta ja happamuudestani eikä siitä Facebookista. En tiennyt, että tällaisessa nopeatempoisessa keskustelussa täytyisi ilmaista itseään niin, että lukijat viihtyisivät ja nauttisivat olostaan. ap

Vierailija
33/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookhan on tarkoitettu nimenomaan helpottamaan ap:n ongelmassa. Ap:han sanoi etteivät hänelle vuorokauden tunnit tahdo millään riittää yhteydenpitoon ystävä- ja tuttavapiirinsä kanssa. Ap:kin saisi kerralla kerrottua kuulumisensa useille läheisilleen kirjoittamalla juuri niin pitkiä ja syvällisiä FB-päivityksiä kuin tykkää ja osoittamalla ne vain ja ainoastaan niille, joiden mielestä ne eivät ole tylsiä. Ei ap voi olla niin tietämätön, ettei tätä tajua.

Vierailija
34/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole noin. Mä ainakin elän elämääni ihan täysillä. Jos mä sitten käytän 5 minuuttia päivästäni laittamalla jonkin jutun itsestäni ja käymällä keskustelua parin kaverin jutuista, ei se tee mun elämästäni yhtään vähemmän elettyä. Laadukkaampaa jutustelua siellä on kuin tällä palstalla, ja silti ap:kin näyttää täällä viihtyvän.

Pelkäätkö ap, että sun jutut oiskin niitä tylsiä siellä ja jäisit ulkopuolelle vai mikä siinä fb:ssä pelottaa?

Vietän aikaa parilla ulkomaisella keskustelupalstalla ja siellä on aina tosi kivaa. Mutta en kyllä mitenkään ehtisi niiden lisäksi plarata kymmeniä Facebook-sivuja.

Anteeksi että tulin tänne av-palstalle kyselemään. ap

Vierailija
35/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kiitos palautteesta. Puhutaan sitten minusta ja happamuudestani eikä siitä Facebookista. En tiennyt, että tällaisessa nopeatempoisessa keskustelussa täytyisi ilmaista itseään niin, että lukijat viihtyisivät ja nauttisivat olostaan. ap

En usko että saisitkaan ketään viihtymään ja nauttimaan olostaan. Siksi sinun ei kannatakaan mennä facebookiin. Sen tarkoitus kun on aika pitkälti tuo.

Vierailija
36/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän aikaa parilla ulkomaisella keskustelupalstalla ja siellä on aina tosi kivaa. Mutta en kyllä mitenkään ehtisi niiden lisäksi plarata kymmeniä Facebook-sivuja.

Anteeksi että tulin tänne av-palstalle kyselemään. ap

Ainakin jotain olet ymmärtänyt facesta väärin, sillä sun ei tarvitse lukea kuin tasan yhtä sivua siellä, eikä kymmeniä.

Vierailija
37/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookhan on tarkoitettu nimenomaan helpottamaan ap:n ongelmassa. Ap:han sanoi etteivät hänelle vuorokauden tunnit tahdo millään riittää yhteydenpitoon ystävä- ja tuttavapiirinsä kanssa. Ap:kin saisi kerralla kerrottua kuulumisensa useille läheisilleen kirjoittamalla juuri niin pitkiä ja syvällisiä FB-päivityksiä kuin tykkää ja osoittamalla ne vain ja ainoastaan niille, joiden mielestä ne eivät ole tylsiä. Ei ap voi olla niin tietämätön, ettei tätä tajua.

Minun ystäväni eivät ole Facebookissa. Muutama on IT-alalla ja suhtautuu Facebookiin kielteisesti. Joillakin on muita syitä. Ne aiheet jotka minua kiinnostavat, löytyvät muidenkin välineiden kautta.

Mutta vielä kerran pahoittelen, että edes kysyin. En tarkoittanut olla ilkeä. Halusin vain selvittää, mistä oikeastaan on kyse. Minun nuoruudessani (=35 ensimmäistä vuotta) ei ollut Facebookia, joten opin ilman sitäkin pärjäämään. ap

Vierailija
38/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa se korvaa välineenä nuo kaikki muut: sähköpostin, puhelimen ja kirjeet. Ja vielä pikaviestinkin siitä löytyy. Ja kaikki samassa näkymässä. Yhdellä vilkaisulla näkee tärkeimmät uutiset, kavereitten kuulumiset ja vähän hupijuttuja.

Vierailija
39/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että saisitkaan ketään viihtymään ja nauttimaan olostaan. Siksi sinun ei kannatakaan mennä facebookiin. Sen tarkoitus kun on aika pitkälti tuo.

Vierailija
40/78 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni eivät ole Facebookissa. Muutama on IT-alalla ja suhtautuu Facebookiin kielteisesti. Joillakin on muita syitä. Ne aiheet jotka minua kiinnostavat, löytyvät muidenkin välineiden kautta.

Mutta vielä kerran pahoittelen, että edes kysyin. En tarkoittanut olla ilkeä. Halusin vain selvittää, mistä oikeastaan on kyse. Minun nuoruudessani (=35 ensimmäistä vuotta) ei ollut Facebookia, joten opin ilman sitäkin pärjäämään. ap

Kun sun viesteistäsi ei oikein saanut kuvaa siitä että haluaisit selvittää mistä on kyse, kun teilasit ihan kaikkien viestit samantien.

Pärjäätkö muuten ilman kännykkää ja tietokonetta, nimittäin niitäkään ei ollut sinun nuoruudessasi? Silloin jäisi soittelut kavereille ja ulkomaalaiset keskustelupalstat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan