hääongelma, SUURI!!!
mieheni on muuttanut pohjoisesta etelään joten hänen kaikki ystävänsä ovat siellä. suku asuu nykyään myös etelässä.
minä olen asunut etelässä aina ja sukuni ja ystäväni ovat täällä.
mieheni ei halua että häihin kutsutaan vain minun ystäviäni, sillä hän ei pidä todennäköisenä että hänen ystävänsä tulisi häihimme niin pitkältä.
toisaalta ymmärrän kyllä, tuntisin itsekin hieman ulkopuoliseksi oloni, mutta nyt en saa siis kutsua ystäviäni, joiden kanssa olen lapsesta saakka ollut tekemisissä, häihini miehen vuoksi?
mitä tässä tulisi tehdä? meidän lähisuvuista tulee yhteensä n. 30 henkeä, onpa hienot häät??
Kommentit (40)
kyllä hän minun ystäväni tietää, muttei tunne edes sukuani kunnolla. jättäytyy tapaamisista ja juhlista usein pois. taitaa olla pohjoisen ihmisissä hieman tuota piirrettä. ei vaan ole kovin sosiaalinen.
Ei tuo ole oikein, että jos toisella ei ole oikeasti hyviä ystäviä, niin toinenkaan ei saisi omiaan kutsua. Pidä puolesi.
Itse olen lappilaista sukua, ja tunnistan kyllä nuo epäsosiaaliset miehet, mutta ei toisen rajoitukset saa sinua rajoittaa.
kyllä hän minun ystäväni tietää, muttei tunne edes sukuani kunnolla. jättäytyy tapaamisista ja juhlista usein pois. taitaa olla pohjoisen ihmisissä hieman tuota piirrettä. ei vaan ole kovin sosiaalinen.
vaikka kannatan ehdottomasti kompromisseja parisuhteessa niin tuo on jo naurettavaa. En kyllä hevillä jättäisi ystäviäni kutsumatta, koska mies ei halua kutsua omia ystäviään!?! Siis jos isot häät ja ystävien kutsuminen on sinänsä ok molemmille ja ongelma on vaan miehen mahdollinen ulkopuolisuuden tunne, josta hän ei näköjään edes halua päästä yli. Olisi eri asia, jos mies haluaisi ehdottomasti pienet häät tai kaksin vihkimisen - nämä on ymmärrettäviä syitä.
Puhu nyt vielä miehesi kanssa kunnolla ja selitä miten oudolta sinusta tuntuisi tuosta syystä jättää ystäväsi kutsumatta. Ja jos mies ei kerran ole läheinen kenekään sukunsa ulkopuolisen kanssa, niin tilannehan on tasapuolinen: kummankin kaikki läheiset ihmiset tulevat häihin. Kyllä miehelläsi olisi nyt kypsymisen paikka.
miten koet,voiko miehen epäsosiaalisuudesta tulla ongelmatiikkaa pitkässä parisuhteessa? Pitäsikö teidän keskustella siitä miten saatte yhteisiä ystäviä ja miten miehesi tutustuisi paremmin sukulaisiisi?
Jos saatte joskus lapsia, voi käydä ahdistavaksi, jos teillä ei ole ystäviä ja verkostoja. Toki eri ihmisillä on erilainen tarve sosiaalisuuteen, tuli vain mieleeni tämä kysymys viestistäsi.
Mukavia häitä joka tapauksessa. Minä varmaan kutsuisin omat ystäväni, mutta vaikeaha tuohon ulkopuolisen on sanoa ihan varmaa mielipidettä.
on meillä lapsia jo, ollaan monta vuotta oltu yhdessä ja näin oon hyväksynyt sen että mies jää sukujuhlistani kotiin, mutta minä osallistun hänen sukujuhliin, kun en ole samalla tavalla rajoittunut. joskushan se tuntuu ikävältä mutta eipä sitä miestä voi muuttaa.
minulla on ihan mukavat oltavat, ystäviä on ja tapaankin heitä, mies haluaa jäädä kotiin taas esim. työpaikan järjestämistä tapaamisista eikä koe opiskelukavereitaankaan ystäviksi että haluaisi vapaa-ajalla tavata. mies haluaa olla yksin, en voi pakottaakaan häntä kenenkään ystäväksi.
pitää miettiä vielä ja pohtia.
kuulostaa, että olette saaneet arjen järjestettyä mukavasti ja kyenneet hyväksymään toistenne erilaiset luonteet.
En tarkoittanut mitenkään pahoittaa mieltäsi, alkuperäisestä viestistäsi jotenkin ajattelin, että olette ehkä tuore nuoripari. Erilaisista arkeen liittyvistä toiveista ja tarpeista saattaa tulla isojakin erimielisyyksiä, joten sikäli niistä kannattaa keskustella suhteen alkumetreillä. Mutta on myös hienoa jos erilaisuudet kääntyvät vahvuuksiksi.
Sinuna miettisin seuraavaksi miltä tuntuisi pitää pitää sittekin pienehköt häät pelkästään suklaisille. Mikä sukuhäissä tuntuisi hyvältä. Entä mikä on suurin surusi jos et saa ystäviäsi mukaan. Tai miksi sinulle olisi tärkeää saada ystävät mukaan.
Mielestäni häiden koko ei vaikuta mitenkään juhlavuuteen, mutta tietenkin sitä toivoo, että saisi tärkeät ihmiset mukaan.
on meillä lapsia jo, ollaan monta vuotta oltu yhdessä ja näin oon hyväksynyt sen että mies jää sukujuhlistani kotiin, mutta minä osallistun hänen sukujuhliin, kun en ole samalla tavalla rajoittunut. joskushan se tuntuu ikävältä mutta eipä sitä miestä voi muuttaa. minulla on ihan mukavat oltavat, ystäviä on ja tapaankin heitä, mies haluaa jäädä kotiin taas esim. työpaikan järjestämistä tapaamisista eikä koe opiskelukavereitaankaan ystäviksi että haluaisi vapaa-ajalla tavata. mies haluaa olla yksin, en voi pakottaakaan häntä kenenkään ystäväksi. pitää miettiä vielä ja pohtia.
En tarkoitta
laitatte kutsut kaikille ystävillenne. Tulee kuka tulee.
Omiin häihini tuli väkea (ystäviä) Australiasta ja Meksikosta asti.
miten koet,voiko miehen epäsosiaalisuudesta tulla ongelmatiikkaa pitkässä parisuhteessa? Pitäsikö teidän keskustella siitä miten saatte yhteisiä ystäviä ja miten miehesi tutustuisi paremmin sukulaisiisi?
Jos saatte joskus lapsia, voi käydä ahdistavaksi, jos teillä ei ole ystäviä ja verkostoja. Toki eri ihmisillä on erilainen tarve sosiaalisuuteen, tuli vain mieleeni tämä kysymys viestistäsi.
Eihän miehen epäsosiaalisuus tarkoita, etteikö naisella voisi olla ystäviä ja etteikö nainen voisi tutustua uusiin ystäviin. Naisella voi olla vaikka miten laaja ja vankka verkosto, vaikka mies olisi erakko.
Ja ei kai nykypäivänä ola mikään pakko pitää yhteyttä saati tutustua sukulaisiin, varsinkaan puolison sukulaisiin? Miksi se olisi niin tärkeää?
Sillä siltä se kuulostaa. Jos ei ole ollut johonkuhun yhteydessä 8 vuoteen, niin olisi se tosi outoa saada kutsu häihin!
Ehkä teidän kannattaa muuttaa hääsuunnitelmia perinteisistä pidoista enemmän päivätilaisuudeksi ja sitten vaikka pidät omille kamuillesi jotkut jälkipolttari-tyyppiset bileet erikseen.
Suostuin siihen että juhlitaan vain lähipiirin kesken, typistettiin vielä kunnolla vieraslistaakin ja nyt vieraita olisi tulossa 15.
Sovittiin että valitaan vain kiva paikka jossa käydään syömässä, varataan tila yksityiskäyttöön ja vihkijä tilataan maistraatista sinne missä sitten syödäänkin. Puhuttiin muutaman tunnin illallisesta, ajatus sopi hyvin kummallekin.
Sitten aloin ehdottaa tänään että tehtäisiin varauksia ja mietittäisiin päivää jo. Arvatkaapa mikä oli miehen reaktio??
"HUOHHHHH!!! Ei vois vähempää kiinnostaa koko juhlat!!!"
Pitäisikö tässä vielä uskoa että mies haluaa kanssani naimisiin? Otin kihlasormuksen pois. Sanoin että jos haluaa vielä viedä minut vihille niin järjestää sitten itse juhlat, en aio osallistua kuin oman pukuni ja sormukseni valintaan. Sekä tietysti kustannuksiin. Jollei suunnittele, niin häitä ei tule.
Suostuin siihen että juhlitaan vain lähipiirin kesken, typistettiin vielä kunnolla vieraslistaakin ja nyt vieraita olisi tulossa 15. Sovittiin että valitaan vain kiva paikka jossa käydään syömässä, varataan tila yksityiskäyttöön ja vihkijä tilataan maistraatista sinne missä sitten syödäänkin. Puhuttiin muutaman tunnin illallisesta, ajatus sopi hyvin kummallekin. Sitten aloin ehdottaa tänään että tehtäisiin varauksia ja mietittäisiin päivää jo. Arvatkaapa mikä oli miehen reaktio?? "HUOHHHHH!!! Ei vois vähempää kiinnostaa koko juhlat!!!" Pitäisikö tässä vielä uskoa että mies haluaa kanssani naimisiin? Otin kihlasormuksen pois. Sanoin että jos haluaa vielä viedä minut vihille niin järjestää sitten itse juhlat, en aio osallistua kuin oman pukuni ja sormukseni valintaan. Sekä tietysti kustannuksiin. Jollei suunnittele, niin häitä ei tule.
Toivottavasti saatte asian järjestymään.
mutta ehkä miehesi ei ole juhlijatyyppiä? Ei ehkä pidä siitä, että on huomion keskipisteenä?
Ei minuakaan voisi vähempää kiinnostaa se itse hääjuhla, vaikka naimisiin mieheni kanssa haluankin. Minulle riittäisi varsin hyvin siviilivihkiminen niiden pakollisten todistajien läsnäollessa. Mutta ei se tarkoita, ettenkö rakastaisi miestäni.
ja juhli kyllä silloin. Minusta ylimielistä suhtautumista, ettei kiinnosta juhlat ollenkaan vaikka olen valmis tinkimään ja joustamaan niin paljon!
Vai mitä olet itse mieltä? Pitäisikö sitten vain tyytyä siihen että käydään bussilla maistraatissa ja että samat liput olis vielä voimassa kun ollaan naimisissa, kätevää, päästään niillä takaisin kotiinkin? Onko mies ainoa jonka haluamisia tässä asiassa pitää kuunnella, minun on vain taivuttava jos haluan "päästä" naimisiin?
ja sukulaisen häät oli Kuopiossa. Kutsu tuli, mutta en harkinnut lähtöä häihin edes puolivakavissani. Minusta joku 1,5h on ihan maksimiaika per suunta minkä olen valmis viettämään autossa häiden takia.
En lähtisi häihin myöskään esim helsinkiin tai espooseen, koska siellä on niin sekava liikenne.
ja sukulaisen häät oli Kuopiossa. Kutsu tuli, mutta en harkinnut lähtöä häihin edes puolivakavissani. Minusta joku 1,5h on ihan maksimiaika per suunta minkä olen valmis viettämään autossa häiden takia.
En lähtisi häihin myöskään esim helsinkiin tai espooseen, koska siellä on niin sekava liikenne.
Olisikohan aika mennä uudelleen autokouluun, ei hyvää päivää.
Käyttäisit julkisia niin ei taatusti ole sekavaa. Helsingissä on vähän hankalaa ajaa autolla, jos joutuu keskusta-alueille menemään, mutta muuten ihan samanlaista kuin muuallakin. Espoo nyt on kaupunki siinä missä muutkin.
Olkaa vain yhdessä ja ostat itsellesi oikein komian sormuksen korvaukseksi häistä:)
Paska nakki, mutta kyllähän se fiilikset vie jos vihkiminen on toisellle täysin yhdentekevä tapahtuma..
Mitä aikaisempaan tulee niin välimatka on tekosyy. Me menemme vaikka maailman ääriin häitten perässä, hotellit on keksitty:)
Olen matkustanut useisiin haihin ulkomaille, lahinna eri Euroopan maita kyseessa.
Indonesiaan ja Burkina Fasoon ei menty kutsusta huolimatta, koska matka on pitka, ei saatu lomaa ja kustannukset olisivat olleet korkeat. Huvittaa kun joku sanoi, etta 1.5h max matka. Ihme kotona kokottaja!
Yleensa ollaan koitettu muistaa kuitenkin niita joiden haihin ei paasty esim. kukilla tai lahjalla.
Minusta haihin kutsutuksi tuleminen on osoitus ystavyydesta, haihin osallistuminen on kivaa, eika minusta ole niin vaikeaa reissata sen vuoksi.
kerran jouduttiin perumaan viime tingassa matka hyvan ystavan haihin, koska meilla sattui vesivahinko. Se oli mielestani syy perua, vaikka harmittikin vietavasti. Jos joku ei tulisi omiin haihini koska ei jaksa ajaa 1.5h pitemmalle loukkaantuisin.
Siis jos miehesi on asunut etelässä jo 8 vuotta, eikä hän ole tuona aikana sominut yhtään uutta sytävyyssuhdetta kenekään etelässä asuvan kanssa?? Onpa outoa..
Muutenkin kyllä kuulostaa kohtuuttomalta, että sinä et voisi kutsua rakkaita ystäviäsi häihinne, koska mies ei ole omiin vanhoihin ystäviinsä pitänyt 8 vuoteen yhteyttä ja siksi he eivät olisi luultavasti tulossa. Onko tuo muka sinun vikasi? Miksi ei ole pitänyt yhteyttä? Jos olisi pitänyt yhteyttä ja ystävyyssuhteet olisivat pysyneet vuosienkin saatossa siksi hyvinä, mitä luultavimmin pohjoisesta saapuisi hyvät ystävät teidän häihinne.
Ja kaitpa sinunkin ystäväsi/ystäväpariskunnat ovat jo 8 vuoden aikana tulleet miehesi ystäviksi. Eikö siis halua heitä juhliinne? Kummallista..
Minun veljeni meni naimisiin ulkomailla ulkomaalaisen naisen kanssa ja hänen häihinsä saaapui Suomesta asti 3 ystäväpariskuntaa + 15 sukulaista :). Ja voin kertoa, ettei taatusti tullut halvaksi tuo reissu. Eikä kukaan ollut rikas, mutta kun ystävä oli niin rakas heille, halusivat ilman muuta lähteä jopa ulkomaille asti veljeni häihin.