Te ex-vl:t!!
Mikä sai teidät päätökseen luopua vanhoillislestadiolaisuudesta? Entä mikä antoi teille rohkeutta tuoda päätöksenne julki esim omille vanhemmille, puolisolle, ystäville jne...
T. Vertaistukea tarvitseva
Kommentit (35)
Itsekin olen alkanut miettiä, mikä uskossani on oikeasti vaan sääntöjä ja ns. opittua. Rohkeasti vaan sanomaan ei. Siitä se lähtee. Kyseenalaistaminen on myös hyvä tapa kasvaa.
Itselleni avautui ihan uusi maailma, kun tajusin, että eihän Jumala vaadikaan meiltä tällaisia asioita. Ne ovat vaan osa kristittyjen kulttuuria.
toisten uskovaisten (puhujat) taholta toisia uskovaisia kohtaan. Joka jatkui vuodesta toiseen, vaikka synnit mukamas aina anteeksi annettiin ja asiat sovittiin. Ajattelin niin, että jos tämä on tällaista, ja samaan taivaaseen olemme menossa, niin en todellakaan halua samaan taivaaseen niiden kiusaajien (puhujat) kanssa. Nyt myöhemmin kun on paljastunut näitä kauheuksia, pedofiliaa, juoppoja puhujia jotka menevät kännipäissään saarnatuoliin saarnaamaan syntejä anteeksi, niin yhä hullummalta tuntuu, että se usko olisi voinut olla oikeaa.
Rauhanyhdistykset on sitten mukavia pikku yhteisöjä. Lempäälän rauhanyhdistyksen johtajista tehtiin kiusaamisen takia jopa rikosilmoitus tässä hiljattain. Kyllä uskovaiset osaa olla toisiaan kohtaan reiluja. :-(
toisten uskovaisten (puhujat) taholta toisia uskovaisia kohtaan. Joka jatkui vuodesta toiseen, vaikka synnit mukamas aina anteeksi annettiin ja asiat sovittiin. Ajattelin niin, että jos tämä on tällaista, ja samaan taivaaseen olemme menossa, niin en todellakaan halua samaan taivaaseen niiden kiusaajien (puhujat) kanssa. Nyt myöhemmin kun on paljastunut näitä kauheuksia, pedofiliaa, juoppoja puhujia jotka menevät kännipäissään saarnatuoliin saarnaamaan syntejä anteeksi, niin yhä hullummalta tuntuu, että se usko olisi voinut olla oikeaa.
Hyväksikäyttörikokset on rikoksia ja syntiä ja ne on totta. Mutta en oel kuulut että kukaan puhuja olisi alkoholisti. Ei pidä netissäkään liioitela eikä valehdella. Kiitos. t. vl
paljastuu. Tämä kyseinen pappi ei enää nykyään kai toimi puhujan tehtävissä, mutta toimi aiemmin, ja silloin todellakin saarnasi humalassa. Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi. Miten on, jos joku saarnaa kännissä sinulle synninpäästön, niin miten on sinun sielusi laita silloin?
Niin, mikä saa ihmisen kuvittelemaan että vl ei voisi olla alkoholisti? Se on sairaus ja siihen voi sairastua kuka tahansa, myös vl, myös jopa peräti vl puhuja, ja peräti vl pappi puhuja.
Tämä erohomma ei ole ollut minun ratkaisu, oma ratkaisuni on ollut se, että koen voivani kuulua tähän yhteisöön johon olen kasvanut, ja joka on henkinen kotini siitä huolimatta, että en todellakaan allekirjoita kaikkia sen sääntöjä tai noudata normeja. Tähän mennessä on mennyt hyvin eikä kukaan ole minua asioista tullut tuomitsemaan. Lisäksi ajattelen niin, että parhaiten liikkeeseen ja sen suuntaan voi vaikuttaa olemalla ikään kuin mukana ja kasvattamalla omia lapsia tietynlaiseen ajattelun taitoon.
Mikä sai teidät päätökseen luopua vanhoillislestadiolaisuudesta? Entä mikä antoi teille rohkeutta tuoda päätöksenne julki esim omille vanhemmille, puolisolle, ystäville jne... T. Vertaistukea tarvitseva
Minä seurasin vuosia nettikeskusteluja, varmaan ainakin kolme vuotta. Mulle tuli sieltä sellaista tietoa jota en koskaan saanut kotona enkä seuroissa. "Siionissa" ei tietenkään puhuttu mitään epäkohdista. Lasten hyväksikäyttö asiat ja rikosten peittely olivat mulle se lopullinen sysäys lähteä ry:ltä.
Silloin tajusin että nyt porukalla on pimennyt lopullisesti. En halunnut enää olla siinä mukana.
Minä vain aloin elää, niin kuin minun mielestäni kuuluu ja miten Jumala minun mielestäni haluaa ja miten minä haluan. Jätin ne säännöt sikseen ja panostin rukoukseen. Tottakai se näkyy päälle päin, joten en minä mitään salaile, mutta en myöskään järjestänyt mtiään lehdistötilaisuutta,e ttä "minä eroan nyt". Tapahtumissa käyn joskus, mutta aika harvoin, koska en koe saavani niistä hengellisesti mitään ja pelkästään ihmisiä tapaamaan en kovin usein viitsi mennä, kun sen voi tehdä toisinkin.
Miksi joku alistuu niille säännöille? Meikkiä kasvoille ja hiuksiin väriä jos haluaa. Kukaan ei ole minua tuominnut, eikä minulle mitään maininnut vaikka olen värjännyt hiuksia monta vuotta, käytän ripsaria ym meikkiä. Ehkäisy on käytössä. Tapakulttuuri ei tule muuttumaan ellei muutos lähde meistä itsestämme. vl
Tuo saattaa olla hyvä ajatus, yrittää muuttaa liikkeen normeja sisältäpäin vain olemalla piittaamatta niistä.
Mutta aika usein se joka ei noudata sääntöjä, joutuu puhuteltavaksi ja jopa hoitokokouks-kohteeksi jos ei "ole kuuliainen" niille säännöille. Nykyisinkin tätä yhä tapahtuu että "hoidetaan" hiljaiseksi. Tämä kysymys että pitäisikö niskuroivia vl:iä ryhtyä kovemmin hoitamaan oli just lopen suviseuroissa puhujienkokouksen keskustelun aiheena. Puhujista tietyt nuoremmat miehet haluaisivat "puhdistaa" siionin. Silloin voi tällaiselle normien rikkojalle tulla lähtö rauhanyhdistyksestä.
Kyllä tosiaan kannatti, näin voidaan mekin todeta. Pariskuntana yhdessä me päätimme ttä emme kaipaa emmekä halua enää rauhanyhdistykselle. Vanhemmille tämä oli kova pala. Mutta me ollaan todettu että meillä on vain tämä yksi elämä ja se on syytä elää rehelisesti ja sillä laill akuin itse oikeaksi näkee.
Mulle se rakkaus tuli vasta sen jälkeen kun olin lähtenyt vl liikekestä. :-)
Sitä ennen oli aika kamaliakin kokemuksia, mutta onnellinen loppu kuittaa nekin.
http://freepathways.wordpress.com/2011/12/01/painostava-ilmapiiri/
Minä vain aloin elää, niin kuin minun mielestäni kuuluu ja miten Jumala minun mielestäni haluaa ja miten minä haluan. Jätin ne säännöt sikseen ja panostin rukoukseen.
On hyvä lukea tällaista myönteistä kirjoitusta. Siunausta elämääsi!
Meikkiä kasvoille ja hiuksiin väriä jos haluaa. Kukaan ei ole minua tuominnut, eikä minulle mitään maininnut vaikka olen värjännyt hiuksia monta vuotta, käytän ripsaria ym meikkiä. Ehkäisy on käytössä. Tapakulttuuri ei tule muuttumaan ellei muutos lähde meistä itsestämme.
vl
[quote author="Vierailija" time="25.10.2012 klo 10:50"]
Kyseenalaistaminen ja lähteminen vaativat vahvuutta ja uskallusta ajatella itse. Mitä Jumala minulta lopulta odottaa? - -
[/quote] Näitä juttuja lukiessa hämmästyy sitä, että niin moni Suomessa nykypäivänä yhä käyttää aikaansa sen pohtimiseen, mitä joku ihmisen itse luoma mielikuvitusolento "ajattelee" ja "odottaa minulta". Voi voi. Käydäänkö koulua ihan turhaan, eikö siitä jää mitään vaikutusta kykyyn ajatella kriittisesti ja arvioiden näitä juttuja?
On äärimmäisen surullista että olette sellaisen päätöksen tehneet.
Ne suree jotka jää. Moni liikkeestä eronnut on kokenut sen ihanan vapauttavana ja onnellisena asiana. Kun itse jätin puolison kanssa rauhanyhdistyksen, me jopa löysimme toisemme avioliitossa uudelta rehelliseltä ja avoimelta pohjalta.
Kyseenalaistaminen ja lähteminen vaativat vahvuutta ja uskallusta ajatella itse. Mitä Jumala minulta lopulta odottaa? Millä perusteella vl asettaa itsensä liikkeenä sellaiseen asemaan, että vain siihen kuuluvat voivat pelastua ja elää todellisessa uskossa? Voisiko Jumala todella rajata armonsa vain näin eläville? Mihin liikkeen sisäinen tiukka kuri itseasissa tähtää?
Näitä kysymyksiä mietin pitkään. Lopulta kysyin suoraan saamatta kunnollista perusteltua vastausta. Järkeni ja tunteeni sanoivat minulle, että oikea usko ei ole tätä. Uskalsin kuunnella itseäni. Lähtöpäätös ei ollut helppo, mutta lopulta se vahvisti uskoani. Olen onnellinen.
on herännyt vasta lähtöni jälkeen.
Ole ap rohkea, tunnen paljon ihmisiä jotka ovat tehneet oman päätöksen kuinka elämänsä elää.
Vapaus elää niin kuin haluaa on mahtavaa, vaikka omasta lähdöstä on aikaa jo 15v niin elän tuttavien kautta "lähtemisen iloa" aina uudelleen ja uudelleen.
Kerran täällä eletään!