Ajattelin laittaa rehtorille sähköpostia..
.kun 8v mainitsi että seur 2vkoa olisi heillä sijaisia opettajina, kun oma ope poissa.
Ja siis lapsne oma ope ei ole asiasta mitään infonnut, ei reppuvihkoon eikä Wilmaan.
Minusta olisi kuitenkin ihan kiva tietää kuka/ketkä lasta milloinkin opettaa ja onko tuossa siis perää että opettaja ei ole paikalla pariin viikkoon eikä häntä saa kiinni jos tarvis olisi.
Perin juurin ärsyttävää mutta kai vanhemmilla on on oikeuskin tietää jos opettaja on poissa, ainakin pidempään kuin päivän-pari..
Kommentit (30)
on aina infottu, kun opettaja jää viikoiksi pois. Kyseessä ekaluokkalainen.
Yläkoulussa ei yksittäisten aineenopettajien vaihtumisilla nyt niin merkitystä ole.
Sijaisen nimiä ei tietenkään aina ole tiedotettu eikä varsinkaan silloin ole kun sijaista ei ole ollut vaan oppilaat ovat milloin kenenkin "opetettavina".
opettajalla on henk.koht työpuhelin, joten vaikuttaa kyllä aivan helkutisti, jos ei tietäisi, että siihen ei kannata ottaa yhteyttä.
oli ihan tapana, että lapsille sanottiin, että "olen poissa tämän ja tämän ajan ja teille tulee sijainen" Tämän viestin lapset sitten veivät kotiin.
Ei ongelmia. Näinhän teilläkin kävi. Eli mikä hätänä?
mutta jos ope on kipeä tai jostain muusta vastaavasta syystä poissa niin hänellä ei ole mitään syytä asiasta ilmoitella.
Itse olen ope ja voin kertoa karun esimerkin:
Lapseni sairastui syöpään ja eräs äiti laittoi minulle Wilmaan viestin kuinka hän on hyvin närkästynyt kun ope on tällä tavalla pitkään poissa ja hänen palleronsa joutuu olemaan sijaisten hoivissa.
Laitoin sitten takaisin viestin jossa kerroin että on ikävää, että hän on närkästynyt, mutta minun lapseni on syöpäosastolla sairaalassa ja minulla on näin ollen hyvä syy olla poissa paikalta :/
Mitään vastausta ei tullut.
On selvää, että lapsen laadukkaasta opetuksesta vastaa rehtori ja sivistystoimi. Silti vanhemmat ovat järkyttyneitä sijaisista, valittavat, jos ope sairastaa paljon ja oikeasti ovat sitä mieltä, että esim. eka luokan ope ei saisi tulla raskaaksi. Huh!
Ei mitään peruuttamattoman tärkeää käsitellä ekalla luokallakaan, että se lapsi ei voisi oppia sitä myöhemmin tai vaikkapa ihan vanhempien opetettavana. Sijaiset voivat olla ihan yhtä päteviä tai pätevämpiäkin, ja oppilaiden on hyvä oppia erilaisia tapoja oppia. Miksi tällaisistakin asioista pitää kehitellä kriisi?
ja vanhemmille jäis se lasten kasvatus kotiin. Ei tunnu onnistuvan ei niin millään.
Ihan kuule sen opettajan työtä on ilm mm sellaiset seikat ettei häntä saa seur 1-2vkoon lainkaan kiinni vaikka miten tarvi olisi.
että heti pitää olla vastaamassa jos sulla sattuu olemaan jotain asiaa?
Asiasi voit osoittaa myös tarvittaessa rehtorille.
oli ihan tapana, että lapsille sanottiin, että "olen poissa tämän ja tämän ajan ja teille tulee sijainen" Tämän viestin lapset sitten veivät kotiin. Ei ongelmia. Näinhän teilläkin kävi. Eli mikä hätänä?
Välillä ihmisten täytyy jostain syystä olla pois töistä.
Minusta lasten opet infoaa kaiken tarpeellisen ka luotan kouluun. Jos opettaka sairastuu, saattaa olla ettei aina seuraavan päivän sijaisesta olla ihan varmoja palaako ope piankin vai kuka saadaan sijaiseksi. Kyllä ne asiat hoituu vähän vähemmälläkin vouhottamisella.
Ihan kuule sen opettajan työtä on ilm mm sellaiset seikat ettei häntä saa seur 1-2vkoon lainkaan kiinni vaikka miten tarvi olisi. Ja että luokkaa opettaa useampi eri sijainen kuten täsäskin tapauksessa kuulema on.
Ihmeellistä kuinka täällä jokaisesta asiasta saadaan aikaiseksi jokin "elämää suurempi vanhemmuus sitä ja tätä"-paatos, halooo, perusjuttujahan nämä on paitsi ettei kaikille näköjään olekaan..
ap