Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsi on lyömässä ja otan kädestä kiinni..

Vierailija
30.06.2025 |

Onko se kiinnipitämistä, joka on päiväkodissa kiellettyä? Kuinka tuollaisessa tilanteissa päiväkotiympäristössä pitäisi muka toimia silloin? Kyllä minä ainakin tulee ihan refleksinomaisesti otan kiinni kädestä, joka tähtää minua kohti. Jäin vain miettimään asiaa päiväkodin näkökulmasta, kun kuulin että tuo olisi kiellettyä ja osa laskee jopa väkivallaksi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sori sanakirjahäröt. Pointti tuli kuitenkin varmaan selväksi.

Vierailija
2/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi sanoittaa tilanne ja suojautua vaikka väistämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä oikeasti noin typerä, vai teeskenteletkö vain?

Vierailija
4/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käytät aikaasi typeräksi haukkumiseen niin olisit käyttänyt aikaa saman tien vastaamiseen kysymykseen.

Vierailija
5/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mennyt aivan hulluksi. Ei kaikki lapset ymmärrä "sanoittamista" eivätkä noilla keinoin ikinä opi kunnioittamaan toisen rajoja. Kyllä varsinkin itsepuolustustarkoituksessa saa ottaa kädestä kiinni!

Vierailija
6/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan kasvatuskäytäntöjen mukaan sinun tulee ottaa iskut vastaan ja lässyttää lapselle, että lyöminen on väärin ja että sinua rakastetaan.

Vierailija
7/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Ei ole omia lapsia, en tiedä päiväkotikäytäntöjä. Ap

Vierailija
8/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo sanoitetaan että menee oppi perille eikä saisi nyrkistä?

Vierailija
9/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ei saa antaa lyödä. Jos ei sana tehoa, niin sitten pidetään kiinni. Sen verran ja sen hetken, että ei enää lyö. 

Vierailija
10/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mennyt aivan hulluksi. Ei kaikki lapset ymmärrä "sanoittamista" eivätkä noilla keinoin ikinä opi kunnioittamaan toisen rajoja. Kyllä varsinkin itsepuolustustarkoituksessa saa ottaa kädestä kiinni!

Niin mutta kun ei saa enää. Lapsi itse ei siinä vahingoitu, joten kiinnipitäminen ei ole oikeutettu. Meillä vastaavassa tilanteessa lastenhoitaja sai kirjallisen varoituksen.

Vierailija
11/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taaperoikäiselle sanoiteta yhtään mitään. Näistä lapsista kasvaa psykopaatteja jos koskaan ei voi koskea lapseen ns kurinpitomielessä. 

Vierailija
12/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun ei saa enää. Lapsi itse ei siinä vahingoitu, joten kiinnipitäminen ei ole oikeutettu. Meillä vastaavassa tilanteessa lastenhoitaja sai kirjallisen varoituksen.

No kyllähän sen näkee nykyajan lapsista mikä on meininki kun edes noin ei voi tehdä. Tulevaisuus ei ole turvattu kenelläkään kun näill lapsille ei pidetä mitään kuria. Lapsi ei ole mikään pikkuaikuinen.

Vierailija
13/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy kateeksi nykyisiä kasvatusalan ammattilaisia.

Lapsethan on elukoita. Ei siinä piipittäminen auta kun tuholainen toteuttaa itseään.

Vierailija
14/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapselle tulisi puhua kuin aikuiselle? Itse olen todennut että ei ne kyllä ymmärrä. Joskus kiinnipitäminen on ainoa ratkaisu. Ei se lapsi siitä vahingoitu vaan alkaa miettimään tekosiaan enemmän kuin pelkällä lässytyksellä, josta saa jopa lisää virtaa huonolle käytökselle.

Vierailija
15/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapselle tulisi puhua kuin aikuiselle? Itse olen todennut että ei ne kyllä ymmärrä. Joskus kiinnipitäminen on ainoa ratkaisu. Ei se lapsi siitä vahingoitu vaan alkaa miettimään tekosiaan enemmän kuin pelkällä lässytyksellä, josta saa jopa lisää virtaa huonolle käytökselle.

Ei se siitä vahingoitukaan, mutta kun nykyään ei kuulema ole sallittua, joten siksi pohdin miten tällaisessa tilanteessa sitten päiväkodissa toimitaan.. ap

Vierailija
16/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se siitä vahingoitukaan, mutta kun nykyään ei kuulema ole sallittua, joten siksi pohdin miten tällaisessa tilanteessa sitten päiväkodissa toimitaan.. ap

Kyllä sitä vaistomaisesti estää kun tulossa lyönti tai potku tms. Meillä ei kellekään oo jaettu varoituksia tms. Mutta totta on että nykypäivänä lasten oikeudet on viety turhan pitkälle ja se näkyy. 

Vierailija
18/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpaan sitä pitäisi vetää.

Vierailija
19/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ei saa antaa lyödä. Jos ei sana tehoa, niin sitten pidetään kiinni. Sen verran ja sen hetken, että ei enää lyö. 

Siitä kiinniotosta seuraa hirveä byrokratia. Pitää täyttää fyysisen rajoittamisen lomake joka sitten menee tiedoksi vanhemmille ja virastoon missä se arkistoidaan. Lisäksi ainakin Opetushallituksen määräyksen mukaan fyysinen rajoittaminen ei saa olla normaalikäytäntö missään tilanteessa vaan ainoastaan poikkeusratkaisu.

Vierailija
20/22 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei tuota kiellä, mutta monien päiväkotien sisäiset käytännöt kyllä. Eli tuomiota ei voi saada jos ottaa lapsesta kiinni, mutta varoitus tai potkut voi tulla.