Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harjoittelijapoika tänä-aamuna kaupassa:)

Vierailija
23.02.2012 |

Oli täyttelemässä lisää karkkia niihin irtokarkkilokeroihin. (veikkaan että ylä-asteikäinen) Näytti raukka siltä kun olisi jo ihan paniikissa kun tulin keräämään karkkia itselleni samalla. Kysyin kyllä että saanko kerätä.

Se mikä mua vähän ihmetytti kun oli yhden "seinähyllyn" täyttänyt niin se työnsi sen jutun takas paikoilleen vaikka taakse jäi ihan järkyttävä mää lattialle tippuneita karkkeja ja roskia. Eli työnsi hyllyn roskien päälle.

Raukalla ei tullut mieleen että ne vois lakasta pois sieltä.

En sitten viittinyt alkaa suutakikaan avaamaan koska ei ole mun tehtävä.

Sanoin yhdelle tutulle kassalle.

Eikö nykyajan nuorilla ole mitään oma-aloitteisuutta.

Hänen oli varmaan käsketty vain täyttää mutta ei ollut huomaavinaankaan mitään ympärillä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydät harjottelijaa lisäämään telineeseen vaatteita ja joku vaate on tippunut viereisestä rekistä lattialle eikä harjoittelija tajua että sen vois nostaa.

Palkkaisitteko sellaisen nuoren?

Mun mielestä nämä asiat pitäisi olla itsestäänselvyyksiä.

Ajattelin kyllä ihan vaan harjottelijan näkökulmasta myös. Kyllä jonkinlaista oma-aloitteisuutta pitäisi olla.

Ihan hyvähän se on että koululaiset pääsee harjottelemaan.

ap

Vierailija
2/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteikäinen, hän on ollut tet-harjoittelija (työelämään tutustuja).

Valitettavasti ap kaupassakaan ei voi aina tehdä, mitä mieleen juolahtaa, kuten alkaa pyyhkimään jotain likaista kohtaa.

Toisekseen tuon ikäinen ei varmasti osaa olla vielä oma-aloitteinen, eikä monet 20v. ihmisetkään. Kaupassa oletetaan, että kuuntelet ohjeistuksia, teet, mitä sanotaan, etkä ala puuhata omiasi. Vaikka asiakkaasta joku asia vaikuttaisikin tärkeältä. Tuossa tilanteessa oikea ratkaisu olisi ollut, että poika mene kertomaan esimiehelle asiasta, joka päättää, mitä tehdään.

Ainahan sitäpaitsi asiakas on sitä mieltä, että hänen asiansa on tärkein. Kaupassa voi kuitenkin olla omat priorisoinnit: voi olla yksittäiselle asikkaalle mukavaa, että myyjä etsii asiakkaalle hyllystä tuotetta, mutta ei sille jonolle, joka odottaa, että myyjä tulisi kassalle purkamaan jonoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8-luokkalainen poika lähtee tettiin ensi viikolla. Ikää on 14 vuotta.

Pahoin pelkään, ettei hän työnlaadussa tule noiden muutamien päivien aikana täyttämään av-mammojen vaatimuksia, mutta jostain on aloitettava.

Pyydään siis anteeksi jo näin etukäteen.

Vierailija
4/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman työpaikan olen kolunnut ja ohjeistusta ei juuri ole tullut. Itse on pitänyt seurata mitä tehdään ja toimi perässä ja käyttää maalaisjärkeä.

Eräässä työssä nippa nappa näytettiin kuinka eräs tietokoneohjelma toimii. Tätä tarvin siis joka päivä, koko ajan. Alan koulutusta mulla ei ollut. Itse oli hommistaan suoriuduttava ja minähän suoriuduin. Sain hienon työtodistuksen ja tarjouksen työpaikasta.

Vierailija
5/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaas jos olisi hakenut harjan jostakin ja lakaissut niin mitä siitä olisi seurannut? Ap ei olisi päässyt pätemäään kassalla eikä täällä.

Jos ap nähnyt hyllyn taustalla paljon lattialle tippuneita karkkeja niin eihän lakaisu ole kiinnostanut muitakaan hyllyn täyttäjiä. Ei siis "talon tapa". Miksi siis tet-nuori toimisi toisin kuin on selvästi nähtävissä.

Vierailija
6/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vähän aika sitten eräässä paikassa harjoittelemassa. Ajattelin käyttää tilaisuuden hyväksi ja kysellä neuvoa ja vinkkejä. Muut työntekijät katsoivat vain oudosti. Kaikilla oli ihme sähläys ja hosuminen päällä ja jokainen tuntui hoitavan hommat omalla tavallaan.

Kyseinen harjoittelupaikka oli elintarvikekauppa, jossa olin myös kassalla. Kysyessäni minkälainen käytäntö esim. kuittien mitätöinnissä on ja onko minulla siihen lupaa kassalla ollessani, sain epämääräisen vastauksen "Emmä oikee tiiä, kait niist pitäis kopiot ottaa mut ei kukaa viitti! Kato vaa et se menee oikein!".

Erehtyessäni kysymään asiakkaalta kaupan bonuskorttia, neuvomassa ollut henkilö ilmoitti, ettei kantsi kysellä kun asiakkaat ärtyy. Sama homma, kun tarjosin kuittia asiakkaille, mulle hymyiltiin säälivästi ja sanottiin, ettei kukaan niitä halua.

Jäi muuten lyhyeen se harjoittelupätkä siinä puljussa :D Että aina ei kannata syyttää oma-aloitteisuuden puutteesta, välillä on parempi olla ja hiljaa ja tehdä hommat vähän sinne päin, juuri niin kuin on käsketty!

Vierailija
7/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kollega (sijaistamassa vajaan vuoden) ja hän on sentään jo 25-vuotias maisteri. Häntä pitää joka kerta kehottaa tekemään tietyt asiat eikä hän huomaa mitään muuta keskeneräisiä asioita kuin ne, mistä on juuri sanottu.

Esim. parisen viikkoa sitten työpaikallani piti kattaa pöytiä n. 100 hengelle. Saimme yhteisen työprojektin valmiiksi ja sanoin, että voitaisiin käydä katsomassa tarvitsevatko pöytien kattajat apua. Mä kävin matkalla viemässä yhden paperin pomolle ja kun pääsin perille pöytien luo, tämä sijainen tuli vastaan ja sanoi, ettei apua tarvita, kaikki on valmista. Ok, hyvä, ajattelin ja vilkaisin vielä pöytiä kun tämä sijainen oli jo lähtenyt. Päädyin auttamaan pöytien kattajia puoli tuntia, sillä kaikki ei todellakaan ollut valmista!

Tämä sama asia käy ilmi vaikka kuinka monessa asiassa. Kyseessä on tämän tytön ensimmäinen kunnon työpaikka, joten luulisi hänen olevan innokas oppimaan ja näyttämään kyntensä. Olen sanonut hänelle asiasta useamman kerran kohteliaasti, mutta mitään ei tapahdu. Tiedän, että esimieheni kysyy minulta ko. henkilön suoriutumisesta ennen työtodistuksen kirjoittamista ja olen jo alkanut miettiä mitä hänelle sanon.

Huoh, tulipa pitkä valitus, mutta oli pakko saada purkautua. Niin kovasti nyppii juuri nyt. T: 35-vuotias ikäloppu v*ttumainen työkaveri.

Vierailija
8/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä mua vähän ihmetytti kun oli yhden "seinähyllyn" täyttänyt niin se työnsi sen jutun takas paikoilleen vaikka taakse jäi ihan järkyttävä mää lattialle tippuneita karkkeja ja roskia. Eli työnsi hyllyn roskien päälle.

Raukalla ei tullut mieleen että ne vois lakasta pois sieltä.

En sitten viittinyt alkaa suutakikaan avaamaan koska ei ole mun tehtävä.

Sanoin yhdelle tutulle kassalle.

Eikö nykyajan nuorilla ole mitään oma-aloitteisuutta.

Hänen oli varmaan käsketty vain täyttää mutta ei ollut huomaavinaankaan mitään ympärillä.

Jos ei ollut lakaisuvälineitä mukana, niin olisiko pitänyt jättää hylly auki siksi aikaa että lähtee kyselemään mistä sellaiset löytäisi?

Vierailija
9/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon meillä työryhmän vanhinpana ja vaikka en siis varsinaisesti missään esimiesasemassa olekkaan, niin mulle kuuluu katsoa, että annettut projektit eri osa-alueiltaan rullaa etiäpäin.

Meillä firma palkkas kaks määräaikaista työntekijää avustamaan projekteissa. Toinen on 27 vuotias tradenomi ja tää toinen 53 vuotias teknikko. Nuori tradenomi ei osaa itse omaaloitteisesti tehdä mitään projektin eteenpäinviemiseksi, vaan kaikki on kädestä ohjattava ja oma-aloitteisesti hän tekee vain sen, mitä käsketään.

Sensijaan tää yli viiskymppinen teknikko on omalla monipuolisella panoksellaan ja ideoillaan tuonut koko muuhun ryhmään aivan uutta innovatiivisuutta ja joskus tuntuu jopa sille, että hänen työvauhtinsa ja ammattitaitonsa on niin rutinoitunutta, että me vanhemmat ryhmäläiset ollaan jopa jäämässä jalkoihin, mikä ei tietysti sekään ole kivaa.

Viimeisimpien työpaikkajuorujen mukaan tätä teknikkoa oltaisiinkin firman johdossa nostamassa

vastuullisempiin erikoistuntijan tehtäviin, kun sensijaan tradenomin pestiä ei enää oltais uusimassa.

Vierailija
10/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymästään lähtien oli ala sitten mikä tahansa.

Kerroppa nyt omat koulutustaustasi ja ehkä ne ensimmäiset ns.viikon työhöntutustumispaikkasi? Ainiin sinähän osasit jo kaiken ja ehkä olit siellä vanhempiesi työpaikoilla pyörittelemässä peukaloita.

Nuoriso oppii harjoittelemalla, mutta ainahan näitä vajakkeja löytyy, mitkä olettavat että esim. kauha käteen olet kokki, lattialuuttu käteen olet siivooja ym.ym.

Vierailija
11/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kassat nauroivat puuhilleni ja muistuttivat minua ettei kukaan maksa ekstraa siitä siivoilusta. Totesin vaan että itse asiakkaana arvostaisin puhdasta kassahihnaa ja maksupäätettä ;).

Vierailija
12/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä.

He siivoavat, se ei minun työnkuvaani kuulu. Tottakai jos jokin asia särkyy niin siivoan sen pois, mutta karkkien lakaisu on siivoojien työtä

Häiritsikö ne karkit sua siellä alla? Vai voiko ne odottaa siihen asti että siivooja ne illalla siivoaa?

Vierailija
13/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole harjoittelijan tehtävä ryhtyä siivoojan töitä tekemään. Ei ne kassatkaan luppoaikoina ota luuttua ja pese lattioita, vaikka miten likaista olisi siinä oven luona - miksi siis harjoittelijan tulisi tehdä muuta kuin käskettyä?

Vierailija
14/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon meillä työryhmän vanhinpana ja vaikka en siis varsinaisesti missään esimiesasemassa olekkaan, niin mulle kuuluu katsoa, että annettut projektit eri osa-alueiltaan rullaa etiäpäin.

Meillä firma palkkas kaks määräaikaista työntekijää avustamaan projekteissa. Toinen on 27 vuotias tradenomi ja tää toinen 53 vuotias teknikko. Nuori tradenomi ei osaa itse omaaloitteisesti tehdä mitään projektin eteenpäinviemiseksi, vaan kaikki on kädestä ohjattava ja oma-aloitteisesti hän tekee vain sen, mitä käsketään.

Sensijaan tää yli viiskymppinen teknikko on omalla monipuolisella panoksellaan ja ideoillaan tuonut koko muuhun ryhmään aivan uutta innovatiivisuutta ja joskus tuntuu jopa sille, että hänen työvauhtinsa ja ammattitaitonsa on niin rutinoitunutta, että me vanhemmat ryhmäläiset ollaan jopa jäämässä jalkoihin, mikä ei tietysti sekään ole kivaa.

Viimeisimpien työpaikkajuorujen mukaan tätä teknikkoa oltaisiinkin firman johdossa nostamassa

vastuullisempiin erikoistuntijan tehtäviin, kun sensijaan tradenomin pestiä ei enää oltais uusimassa.

Minä olen ollut aikanaan kesätöissä ja muissa väliaikaisessa hommissa yhdellä jos toisellakin alalla. Yhteistä melkeinpä kaikille työpaikoille on ollut täysin puutteellinen opastus työpaikkaan (=mitä kukainenkin tekee, keneltä kysyä neuvoja missäkin asiassa jne.) ja itse työhön (=esim. omien vastuualueiden läpikäynti yms.), eli ensi alkuun on todellakin ollut ns. pallo hukassa. Siinä jos sattuu olemaan ujonpuoleisempi tyyppi, niin ei ole helppoa.

Vierailija
15/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että harjoittelija pojasta kysymys. Ap.ee viilaa ihan pikkuasioista nyt, karkkisi viissiin sait eli ole tyytyväinen:)

Vierailija
16/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai halua nähdä tekemättömiä töitä

Itse viime viikolla siivosin pari työpöytää kun irtisanotut olivat jättäneet kaikki paperinsa levälleen ja siinä olivat olleet levällään jo vuoden päivät. Juu ei kuulunut periaatteessa mulle, eikä laisinkaan mun työnkuvaan enkä kiitosta odota, kunhan ajankulukseni tein.

Vierailija
17/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimessa eli täyttämässä Candy Kingin irtokarkkilaatikoita.

Siinä hän reilusti paljain käsin ronkki karkkilokeroista juuttuneet karkit niin että tippuivat myyntilaariin. Jäin todellakin tuijottamaan, miten hän eteni laarista toiseen ja mitään käsineitä ei todellakaan ollut!

Voi yäk! Ei ole sen näyn jälkeen tehnyt mieli karkkia ostella.

Vierailija
18/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osalle yläaste ikäisistä sosiaaliset kontaktit ja työryhmässä työskenteleminen on ihan katastrofaalisen pelottavaa. Se voi olla jo itsensä voittamista että uskaltaa mennä paikalle. Siellä ei välttämättä uskalleta olla oma-aloitteisia ja tehdä mitään mistä ei ole täysin varma miten se pitää tehdä.

Vierailija
19/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioikaa harjoittelijan sukupuoli! Miehet eivät vain huomaa tuollaisia juttuja.

Vierailija
20/27 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se siivooja näkee niitä siivota jos on kaksipuoleinen hylly ja roskat on siellä välissä.

Ei todellakaan ole harjoittelijan tehtävä ryhtyä siivoojan töitä tekemään. Ei ne kassatkaan luppoaikoina ota luuttua ja pese lattioita, vaikka miten likaista olisi siinä oven luona - miksi siis harjoittelijan tulisi tehdä muuta kuin käskettyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä