Poskiontelotulehdukseen apuja! Pian...
Toinen sierain/ontelo ihan tukossa, kohta saunaan, eikö höyryhengitys auta aukasemaan nokkaa?
Muistelen joskus myös kuulleeni/lukeneeni, että pää alaspäin niistäminen saa rään irtoamaan helpommin. Onko perää?
Kertokaa vinkkejä, miten saan ton ontelon aukeemaan, että saisin niistettyä rään ulos!
Kommentit (30)
Nesäsuihke auttaa ja aika. Kun flunssa hellittää aukeaa myös nokkakin.
Nenäsuihke on käytössä. Mutta, just on se vaihe, että posken seudussa hirveä pakotus, eikä niistämällä tulee mitään pois.
ap
Edellinen, jolla oli jatkuvasti poskiontelotulehduksia ja tehtiin kaksi leikkausta. Nyt terve ;)
Ihan siis kunnolla ja niistä sitten. Tyhjenee ihan kivasti, vaikka tietty tuntuu vähän ärtsyltä :)!
Moni on saanut poskiontelokierteen loppumaan poskionteloiden kannuhuuhteluilla! Kysy kannua ja ohjeita poskionteloiden huuhteluun apteekista, lima irtoaa ja auttaa oireeseen! :)
Esim. Nasolin avaa nenän aika nopeasti. Sauna auttaa myös, mutta varaudu että nenä voi mennä saunan jälkeen uudestaan tukkoon vielä pahemmin. Yksi konsti on raikkaan ulkoilman hengittäminen - jos sinulla ei ole kuumetta, niin käy rauhallisella kävelyllä. Myös mentholin tuoksi voi auttaa, esim. kylmägeelin tai kuumaan veteen liotetun kurkkupastillin hengittäminen voi avata nenää.
t. saman sen tsilooja kertaa kokenut
itselläni ei ole ikinä mennyt lääkekuurilla ohi ja ollut n. parikymmentä poskiontelontulehdusta.
punkteeraus on ainoastaan auttanut (tällöin tietenkin pitää ottaa myös lääkekuuri jo tulehdusriskinkin takia)
jo on ns. lievä poskiontelontulehdus eli ei esim. satu päähän kun kävellessä kantapää osuu maahan, niin silloin menee ajallaan ohi ihan itsestäänkin.
sinulla on lämmitettävä jyväpussi tms. niin lämmitä se ja mene makuulle pussi posken alla. Limasta tulee juoksevampaa ja irtoaa paremmin. Höyryhengitys voi auttaa myös. Näillä keinoilla minä sain poskiontelotulehduksen ja kauhean säryn taltutettua parissa päivässä.
mutta esim. minulla on kuuri aina auttanut. Kerran on punkteerattu muuten vain. Älä siis yleistä.
Ei sillä ole ainakaan minun tulehduksiini ollut mitään vaikutusta. Joskus nenä on niin tukossa, ettei vesi pääse edes menemään sinne. :(
Ainoa asia johon huuhtelu auttaa, on hetkellinen liman ohentaminen. Jos siis nieluun roikkuu sellainen paksu limavana, huuhtelu tekee sen vähäksi aikaa juoksemamman tuntuiseksi ja helpottaa oloa.
Sain töristettyä nokkaa tyhjemmäksi, nyt voin jopa hengittää suu kiinni.
Punkteerata en ole antanut ikinä, enkä anna.
Kuurilla aina ohi menny, ajallaan..
ap
Ei sillä ole ainakaan minun tulehduksiini ollut mitään vaikutusta. Joskus nenä on niin tukossa, ettei vesi pääse edes menemään sinne. :(
Ainoa asia johon huuhtelu auttaa, on hetkellinen liman ohentaminen. Jos siis nieluun roikkuu sellainen paksu limavana, huuhtelu tekee sen vähäksi aikaa juoksemamman tuntuiseksi ja helpottaa oloa.
aiheuttaa yleensä ettei neste mene kunnolla poskionteloon, mutta sitkeys palkitaan ja pikkuhiljaa neste pääsee huuhtelmaan poskionteloita! Olen hoitoalan ihminen ja olen kuullut useita kommmentteja sarvikuonon hyödyllisyydestä! Ikävä ettei se sinulle auta! Kyllä mieluummin tekisin kaikkeni ettei tarvitsisi niitä kuuria syödä, niistä ei koidu kuin harmia! Toki joskus ne on välttämättömiä mutta poskiontelotuelehduskin voi mennä ohi ihan kotikostein! Tsemppiä!
aivan samoin kuin joku jo mainitsi,niin tuollainen lämmin haude auttaa, varsinkin jos nukkuminen on vaikeaa.
On ollut lievää tulehdusta poskionteloissa välillä. Nenäkannu on auttanut ja ontelot ovat parantuneet niin ettei ole tarvinnut lääkäriin mennä. Jos nenä on niin tukossa, ettei vesi sinne mene, voi nenää aukaista vaikka avaavalla sumutteella ja huuhdella sen jälkeen.
höyryhengittämisen (kylmä vesihöyry sallittu) ja lämpimät juomat minulta poskiontelontulehduksen aikana. Minulla oli nyt helmikuussa käytännössä koko kuukauden tulehdus päällä eikä ensimmäinen antibioottikuurikaan auttanut lainkaan. Vasta nyt pikku hiljaa on paineen tunne alkanut helpottamaan ja pystyn hengittämään nenän kautta...
Nenäsuihkeissa on varsinkin poskiontelontulehduksissa tärkeää, että ne menevät "perille" eli pää vähän takakenoon ja suihkauksen jälkeen päätä joko oikealle tai vasemmalle - riippuen kumpaan sieraimeen suihke laitettiin. Näin lääkeaine menee perille ja tehoaa paremmin. Oikein pahaan tukkoisuuteen voi kokeilla myös esim. vauvoille tarkoitettuja suolaliuos tippoja - räkä irtoaa helpommin. Kurja tauti, joka on yllättävän sinnikäs seuralainen...
Taidan kokeilla tota sarvikannua, niin paljon olen kuullut sen hyödyllisyydestä.
Joku kirjoitti, ettei poskiontelotulehduksessa pitäisi niistää, mihin se perustuu? Johan se helpottaa kaikinpuolin oloa, kun saa räkää vähemmäksi.
ap
Ajatus suolaveden laittamisesta nenään tuntui kyllä ällöltä, mutta ei se sellaista ollutkaan. Auttaa ainakin minulla limakalvojen turvotukseen, jolloin ilma kiertää eikä tulehdukset iske niin helposti.
on auttanut allergialääke, laskee limakalvoturvotusta. Samaten duact, on kyllä reseptilääke, mutta lekuri määrännyt kun mulla menee helposti poskionteloihin. Mutta kokeiles antihistamiinia!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2012 klo 14:21"]
ettei kannattaisi niistää, vaan ryystää se räkä sisäänpäin niinkuin lapset usein tekee.
Tiedä sitten onko totta ja mihinkä perustuu. Inhottavalle ainakin tuntuu, jos ei niistä.
[/quote]
Aikoinaan on tehty tutkimus, joka osoitti sen että niistäminen aiheuttaa rään menemisen syvälle poskionteloihin:
Koejärjestelyssä tutkijat laittoivat vapaaehtoisten flunssapotilaiden nenän sisään väriainetta ja seurasivat, minne se kulkeutuu. Väriainetta löytyi kaikkien sellaisten potilaiden poskionteloista, joita oli pyydetty niistämään. Sitä vastoin aivastelijoiden ja yskijöiden poskiontelot olivat aineesta puhtaat.