Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiviniemi: Kotihoidon tuen leikkaaminen "sodanjulistus"

Vierailija
02.03.2012 |

Keskustan puheenjohtaja Mari Kiviniemen mukaan hallituksen kaavailut kotihoidon tuen leikkaamisesta on "sodanjulistus".

Helsingin Sanomat kertoi tänään, että hallitus kaavailee kotihoidon tuen keston leikkaamista kolmesta vuodesta kahteen.

"Mikäli Helsingin Sanomien uutinen pitää paikkansa, Keskusta ottaa sen sodanjulistuksena. Me tulemme tekemään kaikkemme, että suomalaisia perheitä ei kyykytetä", Kiviniemi kirjoittaa tiedotteessaan, joka on otsikoitu: "Näpit irti kotihoidontuesta, hallitus!"

HS:n tietojen mukaan hallituksessa kaikki muut puolueet ovat valmiit kotihoidon tuen leikkaamiseen paitsi kristilliset.

Kiviniemen mukaan lasten kotihoidon tuen leikkaus on "jälleen todiste siitä, mistä Keskusta on varoittanut".

"Sinipunameno on kylmää kyytiä perheille, kaikkein heikoimmille ja suurten keskusten ulkopuoliselle Suomelle. Tämä on nähty niin Holkerin, Lipposen kuin nyt Kataisen aikana", Kiviniemi kirjoittaa.

Helsingin Sanomien uutisen mukaan kotihoidontuen leikkaamista perustellaan säästötoimilla sekä työurien pidentämisellä.

"Kuten eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet totesivat kannanotossaan, säästöt kotihoidontuesta ovat silmänlumetta. Kotihoidontuki on kunnille ja valtiolle huomattavasti päivähoitoa edullisempi ratkaisu", Kiviniemi toteaa.

"Julkisen talouden kestävyysvajeen korjaamiseksi meidän on tuettava perheitä ja kannustettava heitä saamaan lapsia. Jos hallituksen viesti perheille on kotihoidontuen leikkaus, ollaan pahasti metsässä."

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidat olla 31. Emäntien taskuraha,mistähän tuon keksit. Itse olen maatilan emäntä,hoidan lapset kotona työn ohessa. Lapset elävät ihanan rikasta maalaiselämää,minulle tämä on ainoa oikea vaihtoehto,vaikka työpäivät ovat hirvittävän pitkiä eläinten-,lasten-,kodinhoidon,työllistäessa,lisäksi vielä paperihommat jne.

Minä saan kotihoidontukea ja teen työtä ja maksan veroja! En todellakaan saa mitään taskurahaa,kun kotihoidontukea saan. Säästän muutenkin ahtaasta päiväkodista päiväkotipaikkoja muille ja minun lapsistani ei tarvitse kunnan maksaa päivähoitomaksuja. So,enköhän ole melko edullinen vaihtoehto!

Jos jostain pitää säästää,poistaisivat subjektiivisen päivähoito-oikuden. Sehän tässä on ongelmia aiheuttaunut,ruuhkauttanut päiväkodit. Kunnat ovat ihan hukassa päivähoitokulujen kanssa.

Subjektiivisesta päivähoidosta ei nyt ole kenellekään hyötyä,lapset tuskin voivat paremmin ollessaan ahtaassa,meluisassa ja levottomassa päiväkodissa. Ja esim. työtön juuri viedessään lapsensa päiväkotiin edesauttaa omaa syrjäytymistään. Ei lasta kotona,voi vaikka nukkua tai pyöriä netissä koko päivän. Lapsen kanssa taas väkisinkin joutuu elämään tietyssä rytmissä. Osa-aikainen hoito riittäisi vallan hyvin. Ei minun tuntemani työttömät ainakaan kovin usein missään töitä hakemassa ole.

Olet.

Mikä saa kuvittelemaan, että jossain muualla työssäkäyvällä perheellisellä äidillä olisi yhtään helpompaa kuin sinulla? Erona vaan on se, että sinä teet töitä kotona ja pystyt hoitamaan lapset itse. Kotihoidon tuen ansiosta saat siitä vähän rahaakin. Me muut emme voi viedä lapsiamme töihin.

Vierailija
42/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen valinnut itse työni,johan kirjoitin että minulle ainoa okea vaihtoehto.

Mitenkö raskempaa minulla kuin jollain muulla työtä tekevällä. Eiköhän sen takia,että minä hoidan normityöni LISÄKSI lapseni kotona. Tavis palkansaajalla ei ehkä tähän mahdollisuuutta,mutta jokainen voi kuvitella miltä tuntuu tehdä työtä lapsen kanssa.

Paljon aikaavievämpää ja raskaampaa,mutta en valittanut siitä,vaan pointti oli se,että miksi saan "taskurahaa".

Eiköhän ole selvää,että jos veisin lapseni hoitoon,se maksaisi kunnalle n. 2000€/kk (kaksi hoito-ikäistä lasta) Lisäksi tulisi iltapäivähoito ekaluokkalaiselle. Eiköhän ole pieni tuki tuo 300-400€ siitä että en lastani vie kuormittamaan ahdasta päivähoitoa.

Minun laskujeni mukaan kunnalle tulee SÄÄSTÖÄ minun kohdallani vähintään 1500€/kk eikö vain? En ymmärrä mikä tässäkin nyt mättää,kun maksan sentään verojakin eli pidän rattaat pyörimässä,mutta pientäkään tukea en ansaitse lasteni hoitamisesta.

Kerrohan mulle onko naapurini sitten parempi. On työtön,vie kaksi lasta hoitoon joka päivä ja istuskelee kotona. Hän varmaan mielestäsi on subjektiivisen päivähoidon ansainnut,vai? Voi elämä,kun täällä on tyhmää porukkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se lasten arvostus näy tässäkin asiassa... lapset ei voi pitää omia puoliaan niin leikataampa heidän hyvinvoinnistaan, mutta pykätään sitten tilalle miljoonia maksamaan tuleva vanhustenhoitolaki, jotta taataan kaikille vanhuksille piiiiitkä elämä laitoshoidossa yhteiskunnan rahoilla.

näkeehän sen jo terveydenhuollossakin...lapset on sielläkin pohjasakkaa. Ei paljon naurata kun sen 8 tuntia istuu ruuhkaisessa muutaman neliön kokoisessa lasten päivystyksen odotustilassa sairaan lapsen kanssa. Siellä ei riitä edes petipaikkoja niin lapset makoilee puolikuolleina penkeillä itkien. Saihan sitä hoitoa sen odotuksen jälkeen mutta sen lisäksi vielä kotiin viemiseksi sen vieressä istuneen lapsen oksennustaudin tai rs-viruksen, jotta taataa ettei vanhemmat ainakaan pääse töihin parinkaan päivän päästä.

Vierailija
44/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee nekin viimeiset tasa-arvon rippeet ja mahdollisuudet iseltä jäädä kotiin lasten kanssa.

Oli hieno mahdollisuus lapsilla tutustua iseihin ja toisinpäin.

T: 11cm mies

Vierailija
45/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee nekin viimeiset tasa-arvon rippeet ja mahdollisuudet iseltä jäädä kotiin lasten kanssa.

Oli hieno mahdollisuus lapsilla tutustua iseihin ja toisinpäin.

T: 11cm mies

Isejen on parempi olla Täällä pohjantähden alla tyyppisiä vähäsanaisia Jusseja.

Vierailija
46/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen valinnut itse työni,johan kirjoitin että minulle ainoa okea vaihtoehto.

Mitenkö raskempaa minulla kuin jollain muulla työtä tekevällä. Eiköhän sen takia,että minä hoidan normityöni LISÄKSI lapseni kotona. Tavis palkansaajalla ei ehkä tähän mahdollisuuutta,mutta jokainen voi kuvitella miltä tuntuu tehdä työtä lapsen kanssa.

Paljon aikaavievämpää ja raskaampaa,mutta en valittanut siitä,vaan pointti oli se,että miksi saan "taskurahaa".

Eiköhän ole selvää,että jos veisin lapseni hoitoon,se maksaisi kunnalle n. 2000€/kk (kaksi hoito-ikäistä lasta) Lisäksi tulisi iltapäivähoito ekaluokkalaiselle. Eiköhän ole pieni tuki tuo 300-400€ siitä että en lastani vie kuormittamaan ahdasta päivähoitoa.

Minun laskujeni mukaan kunnalle tulee SÄÄSTÖÄ minun kohdallani vähintään 1500€/kk eikö vain? En ymmärrä mikä tässäkin nyt mättää,kun maksan sentään verojakin eli pidän rattaat pyörimässä,mutta pientäkään tukea en ansaitse lasteni hoitamisesta.

Kerrohan mulle onko naapurini sitten parempi. On työtön,vie kaksi lasta hoitoon joka päivä ja istuskelee kotona. Hän varmaan mielestäsi on subjektiivisen päivähoidon ansainnut,vai? Voi elämä,kun täällä on tyhmää porukkaa!

niin huomaat, miten kalliiksi te "maatalousyrittäjät" oikein tulettekaan...

Vierailija
47/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustuen nimi pitäisi olla kansalaistuki. Koska TEIDÄN takia sitä saadaan! Jotta TEIDÄN ei tarvitsisi maksaa ruoasta niin paljoa. Että silleen.

Jos tuottajat saisivat täyden hinnan tuotteistaan, ei tukia tarvitsisi.

Eli olisitko hyvä ja ottaisit asioista selvää, ennenkuin alat kiljumaan miten kalliiksi maatalousyrittäjät tulevat. Vai pitäisikö sanoa, että syökööt ne joilla on varaa?

Ja ps. Ei ole tilallisten keksintö, että heistä tuli yrittäjiä.

Vierailija
48/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä suostut maksamaan ruoasta sellaisen hinnan,että saa edes kulut kuitattua. Taitais sen jälkeen maksaa tarjousjauhelihakin 15€/kg! Ei siksi että me siitä niin paljon saataisi,mutta kun välikädet maksaa jo nyt niin paljon ja siihen pitäisi vielä lisätä maanviljelijälle aiheutuneet kulut(rakennus,ruokinta,eläinlääkärit,polttoöljy jne...) niin ja jonkilaista palkkakin se maajussi kai tarvii,jotta niitä elikoita viitsii pitää.

Vai kuvitteletko oikeasti että naudanlihantuottaja parin euron kilohinnalla(jonka siis tälla hetkellä saa) lihakilosta pystyy 1,5 vuotta ruokkimaan ja kasvattamaan eläintä?

Vierailija
49/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä suostut maksamaan ruoasta sellaisen hinnan,että saa edes kulut kuitattua. Taitais sen jälkeen maksaa tarjousjauhelihakin 15€/kg! Ei siksi että me siitä niin paljon saataisi,mutta kun välikädet maksaa jo nyt niin paljon ja siihen pitäisi vielä lisätä maanviljelijälle aiheutuneet kulut(rakennus,ruokinta,eläinlääkärit,polttoöljy jne...) niin ja jonkilaista palkkakin se maajussi kai tarvii,jotta niitä elikoita viitsii pitää.

Vai kuvitteletko oikeasti että naudanlihantuottaja parin euron kilohinnalla(jonka siis tälla hetkellä saa) lihakilosta pystyy 1,5 vuotta ruokkimaan ja kasvattamaan eläintä?

Terveisin toinen maatilanemäntä. :)

Vierailija
50/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää kokoomusta niin saatte kokoomuslaisia päätöksiä, hallitusohjelmassahan tuo oli ja kun Katainen neuvotteli puolueiden kanssa ne joutuivat hyväksymään nuo ehdot.

Ruotsissahan tuo on porrastettua.

Vierailija
51/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki maataloustuet ja laske laske miten halvalla ruokasi saatkaan....

olen valinnut itse työni,johan kirjoitin että minulle ainoa okea vaihtoehto. Mitenkö raskempaa minulla kuin jollain muulla työtä tekevällä. Eiköhän sen takia,että minä hoidan normityöni LISÄKSI lapseni kotona. Tavis palkansaajalla ei ehkä tähän mahdollisuuutta,mutta jokainen voi kuvitella miltä tuntuu tehdä työtä lapsen kanssa. Paljon aikaavievämpää ja raskaampaa,mutta en valittanut siitä,vaan pointti oli se,että miksi saan "taskurahaa". Eiköhän ole selvää,että jos veisin lapseni hoitoon,se maksaisi kunnalle n. 2000€/kk (kaksi hoito-ikäistä lasta) Lisäksi tulisi iltapäivähoito ekaluokkalaiselle. Eiköhän ole pieni tuki tuo 300-400€ siitä että en lastani vie kuormittamaan ahdasta päivähoitoa. Minun laskujeni mukaan kunnalle tulee SÄÄSTÖÄ minun kohdallani vähintään 1500€/kk eikö vain? En ymmärrä mikä tässäkin nyt mättää,kun maksan sentään verojakin eli pidän rattaat pyörimässä,mutta pientäkään tukea en ansaitse lasteni hoitamisesta. Kerrohan mulle onko naapurini sitten parempi. On työtön,vie kaksi lasta hoitoon joka päivä ja istuskelee kotona. Hän varmaan mielestäsi on subjektiivisen päivähoidon ansainnut,vai? Voi elämä,kun täällä on tyhmää porukkaa!

Vierailija
52/52 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloinen valtiovarainministeri, kokoomuslainen Niinistö sanoi "tiukiksi" ja asiaksi, jota henkilökohtaisesti pitää pahimpana virheenään (HS, vaalikiertueen aikana).

Kokoomus tekee samat virheet uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän