amis ja kauppis
mulle amis on ammattikoulu ja kauppis kauppakorkeakoulu
onko amis siis lukiota vastaava koulutus? ja kauppis sen jälkeinen yo-merkonomeja tekevä laitos?
Kommentit (7)
amis=ammattikoulu
kauppis=kauppakorkeakoulu tai kauppaopisto
Ammattikoulu, kauppaopisto ja lukio ovat 2. asteen oppilaitoksia. Mutta kauppaopistoa ja (tietääkseni) joitain amiksen linjoja voi käydä yo-pohjalta myös, silloin opiskeluaika on lyhyempi.
Kauppakorkeakoulu on nimensä mukaisesti korkeakoulu jossa voi lukea kauppatieteiden maisteriksi.
siis kauppaoppilaitoksia. Merkonomit valmistuvat ammattioppilaitoksista, yo-merkonomeja (opistotutkinto) ei enää kouluteta.
jolloin opiskeluaika on kaksi vuotta kolmen sijaan.
KAUPPIS oli "kauppaoppilaitos" eli se josta tuli merkonomeja. Vasta viime vuosina mulle on tullut ilmi, että "kauppis" voi tarkoittaa myös kauppakorkeakoulua
enää ei ole kauppiksia siis kauppaoppilaitoksia. Merkonomit valmistuvat ammattioppilaitoksista, yo-merkonomeja (opistotutkinto) ei enää kouluteta.
Kyllä kauppaopisto-nimistystä vielä käytetään:
http://www.businesscollege.fi/
Ja yo-merkonomi siis merkitsee tutkintoa, jonka voi suorittaa kauppaopistossa sen jälkeen, kun on kirjoittanut ylioppilaaksi.
pääkaupunkiseudulla, missä se sijaitseekin. kauppaoppilaitos on kauppis muualla.
voiko siis yo-merkonomeja enää valmistua mistään? vai onko ne sit tradenomeja, mikä ei ole sama asia?
nykyään sieltä taitaa saada samat jatko-opintomahdollisuudet kuin lukiostakin. Kauppis on minullekin aina ollut kauppakorkea, mutta olen kuullut, että myös kauppaopistoa sanotaan kauppikseksi. Kauppaooppilaitoshan on toisen asteen koulutus, eli vastaava kuin amis tai lukio.