Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoidontuki pois yli 2v!!??

Vierailija
02.03.2012 |

Olen pph ja en voi kuin ihmetellä. Lapsia on ainain meidän kunnassa jonoiksi asti tulossa päivähoitoon. Minulla on paljon tasausvapaita ja hoitolapseni menevät jopa 2 viikoksi kerrallaan päiväkotiin ylimääräisiksi. Missä on lapsen oikeudet ja etu? Törkeitä ovat jos muuttavat tuota kotihoidontukea. Joutuisivat kuitenkin palaaman entiseen koska raha ja resurssit eivät riitä lisäämään päivähoitopaikkoja ja henkilökuntaa tarpeeksi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät hoitovapaat ovat heikentäneet naisten työllistymistä ja vähentäneet verotuloja ihan riittävästi. Toivottavasti tämä tulee voimaan mahdollisimman pian.

Vierailija
2/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattavista ovat varmaankin niitä äitejä, jotka eivät "vaan kestäneet olla kotona vaan PAKKO oli laittaa lapsi tarhaan klo 6-17 ennen vuoden ikää".

Mistä hoitopaikat kun jo nyt on jonoja ja ryhmät liian isoja? Resursseja tälle saralle ei tulla lisäämään kuitenkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten rakentaa tarhoja ja ottaa lisää työntekijöitä.

Kunnalta ei minnekään katoa 2 viikon tarhapaikan löytymisvelvollisuus ja ryhmille on määritelty koot.

Rakentaminen on myös merkittävä osa työllisyyttä, ihan siinä missä hoitaminen.

Meidän kunnassa ja naapurikunnassa on niinikään myös paljon lapsia tarvitsemassa hoitoa ja käytetään ns. parakkeja väliaikaisesti.

Vierailija
4/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetön juttu! Ei niin saa tehdä! Miksi lapset eivät merkitse yhtään mitään? Ja te äidit, jotka laitatte itse lapsenne jo alle vuoden ikäisenä tarhaan, kun ette kotona kestä, niin olette SURKEITA äitejä. Turha tulla vinkumaan ja lässyttämään, kun paremmat äidit haluavat itse hoitaa ja kasvattaa lapsensa. Teidän vinkuna ei tee teistä yhtään vähemmän huonoja. Ja mitä te edes tiedätte lapsen hoidosta ja kasvatuksesta eli "kotona lorvimisesta"? Ette niin mitään! Teidän lapset on hoitanut joku tuntematon, joka vähät välittää lapsestanne.

Vierailija
5/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lapsille ne hoitopaikat? Meidän kunnassa ainakin kauheat jonot.

Mistä äideille ne työpaikat? Meillä lopetti tuossa muutama aika sitten paperitehdas, satamassa menee huonosti.. noh oikein muuta täällä ei sitten olekaan..

Vierailija
6/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa mieluummin työttömyyskorvausta (joka on suurempi) ja siihen päälle kustantaa tonnilla päivähoitoa kuin maksaa äidille pikkuruista kotihoidontukea...

Järkevää "rahansäästöä".

t. veronmaksaja

Vierailija
7/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa mieluummin työttömyyskorvausta (joka on suurempi) ja siihen päälle kustantaa tonnilla päivähoitoa kuin maksaa äidille pikkuruista kotihoidontukea... Järkevää "rahansäästöä". t. veronmaksaja

Vierailija
8/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakko olla se hoitopaikka, joten parhaassa tapauksessa äiti on työnhakijana vaikka miten pitkään ja useampi lapsi kuormittaa pakosta päivähoitoa.

Eli sen sijaan että maksettaisiin se muutama satanen kotihoidontukea, maksetaan ehkä 3 x 1000 euroa päivähoitoa kolmelle lapselle ja lisäksi vielä sitten äidille työttömyyspäivärahaa...

9

Vierailija
9/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinusta joka mamma jää työttömäksi hoitovapaan jälkeen? No, miksei nosteta hoitovapaata samantien vaikka kunnes lapsi menee eskariin jos se kerran on halvempaa kuin se että äiti on työtön?

Vierailija
10/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetön juttu! Ei niin saa tehdä! Miksi lapset eivät merkitse yhtään mitään? Ja te äidit, jotka laitatte itse lapsenne jo alle vuoden ikäisenä tarhaan, kun ette kotona kestä, niin olette SURKEITA äitejä. Turha tulla vinkumaan ja lässyttämään, kun paremmat äidit haluavat itse hoitaa ja kasvattaa lapsensa. Teidän vinkuna ei tee teistä yhtään vähemmän huonoja. Ja mitä te edes tiedätte lapsen hoidosta ja kasvatuksesta eli "kotona lorvimisesta"? Ette niin mitään! Teidän lapset on hoitanut joku tuntematon, joka vähät välittää lapsestanne.

Älä ole naurettava!

Puhe on nyt rahasta. Mene töihin niin valtio saa rahaa.

Vierailija
11/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiasia on kyllä se, että pitkille hoitovapaille jää nimenomaan paljon ne äidit, joilla ei työpaikkaa ole odottamassa.

Siitähän se työelämästä syrjäytyminen juuri syntyykin.

Niin, miksei nosteta ja tarjota tätä vaihtoehtoa? Halvemmaksi tulisi ja lapsikin voisi paremmin.

9

Vierailija
12/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotihoidontuki ei ole siksi että äiti voi olla kotona kunnes lapsi täyttää 3, vaan se lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.

Voit esim. tukea äitisi jaksamista sillä että hän jää hoitamaan lasta ja sinä nuorempana voit mennä töihin tai lapsi voi mennä suoraan yksityiselle, taas saat palkan lisäksi valtion tukea.

13

Vierailija
13/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan ne ei hae työtä!

Ne on kotona koska se on mahdollista. Ei haeta työtä. Hilaa sitä ikärajaa mihin vaan niin ne naiset on kotona koko sen ajan.

12

Vierailija
14/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai hoitovapaalla olevan kuulukaan hakea töitä, vaan hoitaa niitä lapsia?

Ja tietty äidit ovat kotona, jos hoitovapaan ikärajaa nostetaan.

En nyt tajua logiikkaasi yhtään...

9

Vierailija
15/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkö on se yhteiskunta joka kannustaa vanhempia olemaan kotona.

Suurin säästä tulisi jos tuplattaisi kotihoidontuki. Lapsen päivähoito tulee niin paljon kallimmaksi. Tuolla tuplaamisellakin säästettäisi oikeesti rahaa yhteiskunnalta.

Itse hoidin molempia lapsia 2 vuotiaaksi. Kuntalisä tippui niin paljon ettei olla varaa olla kotona. Sinniteltiin vuosi kotihoidontuella molempien kanssa.

Vierailija
16/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä lapsista vaan kaikki joukolla töihin. Nostan hattua niille jotka voi ja haluaa 300 e/kk hoitaa omia lapsia kotona. Monet perheet tekee isoja uhrauksia jottei tarvitse lapsia laittaa hoitoon. Kotihoito on aina pienelle lapselle paras hoitopaikka. Lapsuus loppuu siihen kun tungetaan päiväkotiin elämään suuren maailman sääntöjen mukaan.

Tietysti on äitejä jotka karttelevat töitä, mutta luulisin sen olevan melko pieni joukko.

Ja säästöjä ei todellakaan tule, kun nämä elämäntapatyöttömät lähtee työnhakijoiksi. Alkavat samaan peruspäivärahaa joka on puolet suurempi kuin kotihoidontuki. Ja vielä lisäksi oikeus laittaa lapset kokopäivähoitoon.

Melkoset paineet päivähoitojärjestelmälle.

Itselläni jo lapset aikuisia ja koululaisia, eli ei ole oma lehmä ojassa, enkä ole voinut olla 3 vuotta kotona hoitamassa lapsia. Mutta tehty miehen kanssa vuorotöitä eri tahtiin, niin hoidon tarve ollut todella vähäistä.

Vierailija
17/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan on totuus ja tosi että ne jotka laittavat lapsensa pieninä eli alle 3v päivähoitoon eivät ole valmiita luopumaan jo saavutetusta elintasosta. Pää ei kestä pienen lapsen itkua ja lapsen tarvitsemaa tylsää ja arkista rutiinia. Pitää tehdä ruokaa, pitää pukea ja riisua ulkoilemaan ja pitää kokoajan siivota. Ja se koti joka kauniisti sisutettu ja johon on laitettu rahaa menee ihan siivottomaksi kun pienet rähmäkäpälät ja nuhanenät siellä niistävät sohviin. Ja murua, maitoa ja räkää jokapaikassa. Joo se lapsi hoitoon, oppii sosiaaliseksi, saa virikkeitä ja ammattitaitoinen hoitaja(lue naapurin väsynyt kolmen lapsen äiti tai lapseton lähihoitaja) kasvattaa ja lohduttaa aina kunon pahamieli tai väsy. Ja vaikka sillä hoitotädillä on vain kaksi kättä ja yksi syli niin aina sinne mahtuu se oma pikku Liisa. Ja vaikka sillä hoitotädillä on vain kaksi silmää niin aina se kerkiää katsomaan kaikkia kolmeakymmentä pikku Villeä, myös silloin kun se on kakattamassa yhtä tai lohduttamassa toista. Niillä vaan on niin hyvä näkö, onhan se ammattitaitoinen hoitaja. Ja koska se on ammattitaitoinen se ei väsy. Ei vaikka senkolme omaa lasta ovat valvottaneet sitä koko edellisen yön kipeinä, niin sen mies jäi hoitamaan niitä vuorostaan kotiin. Eihän se voi itse olla poissa kun ei ole ketään korvaamaan sitä. Mutta sepä hoitaja ei päivän aikana mieti eikä murehdi illan ruokakauppareissua, lasten lääkäriin vientiä tai tekemättömiä kotitöitä se vain laulaa, leikkii ja lukee titinallea. Se halii ja hoitaa ja kuuntelee ja huomioi jokaikisen tilanteen mitä siellä hyvässä päivähoitopaikassa tapahtuu. Se on nimittäin niin ammattitaitoinen, ja koska se on niin pätevä se saa myös siitä hyvää palkkaa. Ja hei sillehän maksetaan mun lapsen hoitamisesta, se on sen työtä! Minäkin teen aina työni täysillä, en koskaan mene sieltä mistä aita on matalin. Ja se tosiaankin saa palkaa se saa ainakin 1400ekk käteen et on syytä tehdä työnsä kunnolla. Ja minä tiedän että se tekeekin sillä minulla on maailman ihanin hoitopaikka ja mun lapset rakastaa olla siellä. Ne ei koskaan halua mielummin jäädä kotiin äidin kainaloon koska siellä päiväkodissa saa piirtää ja leikkiä. Eihän meil oo kotona ees leluja kun ne maksaa ja lojuu pitkin lattioita, sitä varten on päiväkoti. Ja kaikkein parasta kuitenkin et meil on iso talo, ja jotta me voidaan asua siiinä pitää isin ja äitin tehä töitä, et sit jonain päivänä kun lapset on isoja (18v ja muuttavat pois) niin onpahan jokaisella ainakin oma huone.

Herätkää pahvit! Jos nyt vaan aluksi myönnätte rehellisesti miksi ne taaperot jotka eivät nimeään osaa sanoa on laitettu kodin ulkopuolelle hoitoon. Sen syyn me laiskat kotiäidit tiedämme..

Vierailija
18/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin kotiin hoitamaan lapsia kun jäin työttömäksi. Uutta työpaikkaa ei ole tiedossa ja hakeminenkin tuntuu ihan turhalta kun ei pääse edes haastatteluun.

Ihan järjetön esitys taas tuokin.

Vierailija
19/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä ja mieheni olllaan todella kovatuloisia, mutta niin vaan lapsemme hoidettiin kotona 4- ja 6-vuotiaiksi ja senkin jälkeen hoito vain osa-aikaista.

Ja tämä on trendi täällä hyvätuloisten arvoalueella. Lääkärit tekevät iltapäivystyksiä, arkkitehdit töitä kotitoimistoissa jne. jotta voivat hoitaa lapsensa kotona itse.

Minullakin on työpaikka kotona juuri tästä syystä.

t. 9

Vierailija
20/24 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja hienoa! Toivoisin useammankin miettivän juuri noita vaihtoehtoja sille päivähoitoon laitolle. Ihmetyttää näillä palstoilla päivähoidon puolesta puhuminen mitä ihmeellisimmillä selityksillä. Unohdetaan lapsen näkökulma. Ajatus siitä että lapsen on jotenkin parempi olla kodin ulkopuolella jopa 9h päivässä saa näkemään punaista.

Olisi mahtavaa jos järjestelmää saataisiin kehitettyä siihen suuntaan että edes päivähoidon pituudet lyhenisivät. Kohta joku kirjoittaa että hirveää kun lapset ovat kotona ja vanhemmat tekevät samalla töitä. Eivätkä leiki ja askartele jne..ja sitten vielä nostavat kotihoidontuen siihen päälle. Niinpä sekin kun on ihan sallittua. Hatunnosto että teillä on noin kivasti saatu järjestettyä asiat,suurimmalla osalla ei kuitenkaan noin ole mahdollista töitään järjestää.