Nyt olen kyllä Lenita Airiston kanssa samaa mieltä!
Diplomiekonomi Lenita Airisto parantaisi työelämän ja kotitöiden puristuksessa raatavien suomalaisnaisten asemaa helpottamalla kotiapulaisen palkkaamista. Tämä tapahtuisi hänen mukaansa parhaiten siten, että kotiapulaisen palkka tehtäisiin kokonaan verovähennyskelpoiseksi.
- Entisaikojen kotiapulaiset on otettava taas käyttöön, Airisto sanoo Valittujen Palojen julkaiseman Meidän Suomi -lehden joulunumeron haastattelussa.
- Eihän sellaisesta tule mitään, että nainen joutuu pitkän työpäivän jälkeen pyykkäämään ja laittamaan ruokaa. Kotiapulainen voi tehdä tämän kaiken, ja nainen voi tulla rauhassa töistä kotiin lämpimän aterian ääreen ja keskittyä lapsiinsa, eikä siivoamiseen, Airisto toteaa lehdessä.
Airiston mielestä kotiapulaisten yleistyminen olisi myös mainio lääke lasten huonoihin käytöstapoihin.
Äideille jäisi arkiaskareiden hoitamiselta nykyistä enemmän aikaa ja voimavaroja osallistua lasten kasvattamiseen miesten rinnalla.
- Jos kotiapulaisia käytettäisiin yleisemmin, jäisi äideille aikaa lastensa kasvattamiseen. Suomalaiset lapset ovat usein hyvin koulutettuja, mutta huonosti kasvatettuja, Airisto sanoo.
Osallistu nettikyselyyn Tulosta
Kommentit (80)
Minusta verohyöty on hyvä asia.
Täällä mammojen mielestä vaan pitäisi niska limassa raataa kotona. Ei minunkaan mieheni rakasta siivoamista. Kai nyt jokainen tulisi mieluummin valmiiseen pöytään. Minusta ne joilla on mahdollisuus, se pitäisi heille antaa.
ihan mielelläni, rakastan lapsia!
mulla ei ole mitään koulutusta, eikä työkokemusta, mutta osaan kotihommia ja tykkään niistä!
mulla on niin tylsää kotona ja raha tulis tarpeeseen....
jos kävis useammassa perheessä niin sais ihan hyvät tienestit?
ja eikö oma lapseni voisi tulla töihin mukaan? en haluisi sitä hoitoonkaan kun on niin pieni....
t. 20-vuotias joka ei ole saanut tehdä päivääkään töitä
Meillä käy joka viikko siivooja. Mielelläni maksan viikkosiivouksesta kuin alkaisin sitä tekemään itse. Ja siitäkin saa verohyödyn.
Heti hakenut töitä, koko Suomessa oloajan tehnyt töitä (piikana), eikä ole tullut edes mieleenkään kysyä mitää tukia valtiolta. (Vaikka olisi varmaankin saanut ties mitä maahanmuuttajatukia, kielikoulutuksia jne)
Näitä ahkeria, tunnollisia ja kiitollisia vaan lisää tänne, niin siinä on laiskoilla demareitten tukijoilla ihmettelemistä!
että sekä työnantajan että piian perheen vanhemmat joustavat työajoissaan? Keskustelussa on puhuttu vain tästä ensiksi mainitusta. Se eriarvoistaa, kuten jo mainitsin. Jälkimmäinen taas poistaisi kotiavun tarpeen kokonaan. Jos työnantajan perheen molemmat vanhemmat joustavat työajoissaan samasta syystä (lasten takia siis), voi toinen viedä lapsen kouluun tai päiväkotiin ja toinen hakea hänet pois.
Tottakai piialla on työlain mukainen sairaan lapsen hoito-oikeus, kuin muillakin. Millä tavalla tämä siis vähentäisi työstä poissa oloja? Jos siis tämän oletetun työnantajan perheen piian lapset sairastavat, joutuu piika olemaan poissa työstä.
Vierailija:
b) vanhemmat joustavat omista töihinlähtö & -tuloajoistaan vuorollaan (työaikalaissa selvät säännökset työvuorojen maksimipituudesta)c) piialla on samanlainen työlain mukainen sairaan lapsen hoito-oikeus kuin kaikilla muillakin Suomessa töitä tekevillä työntekijöillä
Minäkään en ehdottanut mitään näistä mainitsemistani asioista, vastasin vain jonkun toisen kirjoitukseen.
Vierailija:
Jos siis tämän oletetun työnantajan perheen piian lapset sairastavat, joutuu piika olemaan poissa työstä.
Sori...
Vierailija:
Vaikka kuinka täällä huudatte niin tasa-arvoista tästä maailmasta ei saa millään!
kotiapulaisen palkka tehtäisiin kokonaan verovähennyskelpoiseksi.
Kannatetaan
Airiston mielestä kotiapulaisten yleistyminen olisi myös mainio lääke lasten huonoihin käytöstapoihin.
Kannatetaan. Lisaksi silla olisi tyollistava vaikutus.
Mutta, ennenkaikkea kannatan ehdottomasti sita, etta kotona lapsiaan hoitava vanhempi, saisi korotettua kodinhoidon tukea, joka olisi sama kuin kotiapulaiselle maksettava palkka ja josta maksettaisiin normaalit tel, sotu ja muut maksut. Myos loma-aikalaki koskisi kotona lapsiaan hoitavaa, ei muussa palkatussa tyossa olevaa vanhempaa. Nain kotivanhemmalle kertyisi elaketta ja han olisi sairastuessaan oikeutettu saamaan oikeutettua sairaslomaa ja sijaisen.
En jaksanut lukea kaikkia viesteja, joten ehka joku oli tata jo ehdottanutkin.
Mutta olen myös samaa mieltä osan kirjoittajien kanssa siitä, että tavallaan tämä laittaa ihmiset hyvin eriarvoiseen asemaan.
Mikäli tätä ei käytettäisi pakkotyöllistämis-keinona tämä kuitenkin olisi ihan hyvä ratkaisu. Annettaisiin siis ihmisten itsensä valita haluaako hän tätä työtä tehdä, eikä määrättäisi karenssia mikäli sairaanhoitajaksi kouluttautunut työtön ei haluaisikaan kotiapulaiseksi. Varmasti löytyy paljonkin ihmisiä, jotka pitäisivät kotiapulaisen työtä työnä siinä missä muitakin töitä.
Miten itseään äärimmäisen fiksuna naisena pitävä ihminen voi mennä antamaan noin typeriä kommentteja??
Ja miksi ihmiset, joilla ei ole omaa kokemusta asiasta, tietävät aina parhaan ratkaisun? Vrt. kestovaippa-Enestam..
Ja itse asiaan; miksipä ihmeessä tarvittaisiin verovähennystä tuohon asiaan?? Jos molemmat vanhemmat ovat ns. ura-ohjuksia ja panostavat täysillä uraansa, eiköhän heillä liene varaa palkata hoitaja ihan ilman yhteiskunnan apuakin?! En ymmärrä miksi tälläistä kohdetta pitäisi tukea?
Palkkaisin vanhemman henkilön, jolla ei olisi pienten lasten hoito-ongelmaa.
TAI
Ulkomaalaisen motivoituneen ja ahkeran työntekijän.
En _missään tapauksessa_ palkkaisi:
Kaupungissa kasvanutta alle 30-vuotiasta suomalaista syntyperää olevaa naista. TAI
Pitkäaikaistyötöntä työllistämistuella.
Ihan jo näidenkin kirjoitusten perusteella huomaa, että pääosa nuorista naisista on Suomessa _todella_ laiskoja. Kiitos hyvinvointivaltiomallin.
Itse olemme nuori perhe (29 ja 35), mutta rikkaita, koska olemme molemmat erittäin ahkeria ja tunnollisia. (Opinnot nopeasti päätökseen ja kunnianhinoa työelämässä.)
ja teille jotka höpötätte tästä eriarvoisuudesta tms. olenko jotenkin parempi jos olen kotona tylsistymässä vai että teen jollekin kotihommia?
minusta tämä voisi toimia, jos vaikka 5 perhettä palkkais yhdessä yhden piian?
-77-
Missä menee uraäidin ja tavallisen työssäkäyvän äidin raja?
Itse käyn töissä pienipalkkaisella alalla, ei siis varaa " piikaan" .
Ja kasvatamme " piian" perheissä silloin samaa ongelmaa, kuten edellä tuli mainittua.
Kyllä mullakin käy siivooja, mutta on eri ottaa joku kerran viikossa kuin viisi.
Ja palkkaa tuskin normaaliperheissä voidaan piialle maksaa kovin kummoisesti eli kyllä siinä sitä luokkaeroa kasvatetaan aika tavalla. Silloin pitäisi valtionkin tukea jollain tavalla " piikoja" , saman lailla kuin tuetaan pph:ia. Miettikää nyt kaksi kertaa ennenkuin hurrataan Airiston ajatuksille, varsinkin kun nämä kysymykset ovat olleet tapetilla ennenkin ennen ekonomi-Airiston lampun syttymistä.
- ei ole työkokemusta eikä MYÖSKÄÄN mitään koulutusta
- tylsää kotona -> todennäköisesti tylsistyisit töissäkin, eli toisen kotona
- asenne, että oma lapsi tulisi mukaan töihin, ei oikein toimi
Eli et vaikuta motivoituneelta, sitoutuneelta, ammattitaitoiselta etkä ahkeralta.
Vaikutat sen sijaan hivenen innokaalta ja aloitteelliselta, mutta aika paljon puuttuukin. Valitettavasti.
ihan mielelläni, rakastan lapsia!mulla ei ole mitään koulutusta, eikä työkokemusta, mutta osaan kotihommia ja tykkään niistä!
mulla on niin tylsää kotona ja raha tulis tarpeeseen....
jos kävis useammassa perheessä niin sais ihan hyvät tienestit?
ja eikö oma lapseni voisi tulla töihin mukaan? en haluisi sitä hoitoonkaan kun on niin pieni....t. 20-vuotias joka ei ole saanut tehdä päivääkään töitä
yhteiskunnan varoilla kotona :)
lähinnä olen kyllästynyt koska lapseni on niin kiltti ja kotikin kiiltää, lisähaaste ei olisi pahitteeksi...
-77-
kotiapulaiseen verovähennysoikeuden turvin.
Vierailija:
maksaa, tänne tulis tottakai virosta halpoja apulaisia, niille riittäis suomalaisten maksamat palkat
Mielelläni kyllä ottaisin kotiapulaisen esimerkiksi kaksi kertaa viikossa kolmeksi tunniksi. Voisi siivota ja silittää, kenties käydä kaupassa...Ruoalaitto työpäivän päätteeksi ei minusta ole homma eikä mikään, äkkiäkös nuo tuorepastat keittää itse. Mietityttää vaan, että kenellä tuollaiseen kokopäiväiseen oikeasti olisi/on varaa. Me olemme miehen kanssa molemmat hyvätuloisia, eikä meidän rahkeilla yhtä ihmistä palkattaisi. Minusta jonkinlainen kotiapu pitäisi mahdollistaa ns. valtaväestölle eli keskituloisille. Eipä se paljon valtaosaa äideistä hyödytä, jos bruttotuloiltaan 12 000 euroa/kk tienaavalla perheellä on varaa palkata siivousapua.
Uskomatonta! Jo nyt varakkaammilla perheillä on lastenhoitajia, siivojia ym apulaisia arjen pyörittämisessä. Se että apulaiselle maksettu palkka olisi mahdollista vähentää verotuksessa, helpottaisi keskituloitenkin mahdollisuutta noihin palveluihin. Köyhä on köyhä vaikka voissa paistais eikä köyhän kannata piikaa palkata vaan viedä lapset ilmaiseksi päivähoitoon, silleen pääsee vielä halvemmalla.
Aina jaksaa köyhät rutista vaikka niille vielä hyvinvointivaltion rippeitä onkin tarjolla. Keskituloiset joutuvat oikeasti taitelemaan rahankäytön kanssa että se riittää.
Vierailija: