Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja mielialalääkitys?

Vierailija
29.02.2012 |

Escitalopram actavis 15mg on ollu käytössä jo yli puoli vuotta ja nyt odotan lasta viikolla 5-6 neuvolassa en ole vielä käynyt jotan mietin tota lääkkeen käyttöä, onko turvallista? Mä tarvitsen sitä kyllä ihan oman terveyden tueksi joten en uskalla lopettaakaan ilman lääkärin kans puhumista. Onko täällä jollain kokemusta tälläisessä tilanteessa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Escitalopram actavis 15mg on ollu käytössä jo yli puoli vuotta ja nyt odotan lasta viikolla 5-6 neuvolassa en ole vielä käynyt jotan mietin tota lääkkeen käyttöä, onko turvallista? Mä tarvitsen sitä kyllä ihan oman terveyden tueksi joten en uskalla lopettaakaan ilman lääkärin kans puhumista. Onko täällä jollain kokemusta tälläisessä tilanteessa?

suositushan oli että seroniinia sisältävät lääkkeet ovat aitallisia raskausaikana, SSRI- lääkkeet .sun täytyy punnita hyödyt haitat lääkärin kanssa ( mä en käyttäis) mut en tiedä sun tilanteen tarpeellisuutta.

Vierailija
2/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lääkärini sanoi että citalopram on ollut kauan markkinoilla ja itse ei näe käytölle estettä. Eihän sitä kukaan huvikseen napsi, äidinkin hyvinvointo on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää hankkiutua raskaaksi jos on päässä vikaa? Ei tähän maailmaa tarttis enää yhtää enempää kaheleita. Abortti on vielä mahdollinen.

Vierailija
4/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietopalveluun ja kysy sieltä!googlaa nro,tietävät siellä kaikista suomessa myytävistä lääkkeistä.

Vierailija
5/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelonen vois vaikka mennä nukkumaan. Vois lääkitys tehdä sullekin hyvää.

Vierailija
6/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ylimääräiset mömmöt ja kemikaalit pois raskausaikana

Vierailija
7/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos siitä ei ole lapselle haittaa, niin uskon, että lapsi hyötyy terveestä ja toimintakykyisestä äidistä, joka on syönyt mömmönsä myös raskausaikana lääkärin valvonnassa.

Vierailija
8/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoksella 40mg, ihan lääkärin luvalla. Kaikki mennyt hyvin, nyt 20mg käytössä ja imetän

Vierailija
9/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehtoja on muitakin kuin kokonaan lääkkeen syönnin lopettaminen. Sinun hyvin vointi on myös tärkeää.

Vierailija
10/10 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin masennuslääkettä vielä ennen raskautta mutta heti hedelmöityksen jälkeen lopetin. En ollut varma oliko päätös oikea - luin kamalasti tutkimustietoa aiheesta ja lopulta johtopäätös oli se että vaikka useimpien uusien lääkkeiden pitäisi olla vaarattomia vauvalle niin silti käytännössä monien sellaisten äitien lapset jotka ovat raskausaikana altistuneet masennuslääkkeille, kokevat myöhemmin elämässään paljon tunne-elämän ongelmia, keskittymisvaikeuksia, neurologisia vaikeuksia jne. Myös fyysiset vammat kuten sydänviat ja joitain muita esiintyi tiuhemmin kuin muilla odottajilla, kuten myös lapsen äkkikuolemia vauvana. Päätin olla ottamatta riskiä ja lopetin lääkkeen käytön heti. Ihan vaan koska tiesin että jos lapselle sattuisi jotain mikä olisi yhdistettävissä lääkkeeseen edes heikosti, syyttäisin itseäni.

Kerroin lääkityksen lopetuksesta neuvolassa ja he pyysivät että seurataan tilannetta - jos oireet palaavat niin aloitetaan heti jokin mahdollisimman turvallinen.

Alkuraskauden olin väsynyt ja uupunut, nyt neljännellä kuulla menee ihan hyvin. En ole edelleenkään sellainen sädehtivä odottaja kuin pitäisi mutta huolehdin itsestäni ja olen onnellinen vauvasta. Toivon että vointi pysyy hyvänä. Nää on yksilöllisiä asioita ja kannattaa siksi pitää hoitohenkilökunta mukana. Ja tietoa noista on vaikeaa löytää - useissa tutkimuksissa pidetään ssri-lääkkeitäkin turvallisina mutta sitten käyttäjien kokemukset puhuvat toista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi