Olenko huono äitipuoli?
Eli siis meillä on nyt tämänlainen ongelma, että tytärpuoli 5v. haluaisi kovasti omaa ponia. Minulla on itsellä hevonen ja tyttö on muutamia kertoja käynty kanssani tallilla. Tyttö nyt haluaisi omaa ponia ja minä olisin valmis hoitamaan ponia hänen kanssaan jos hänen vanhempansa osallistuisivat tasapuolisesti kuluihin kanssani. Tytön isä (nykyinen mieheni) olisi valmis kustannuksiin, mutta tytön äiti pistää kapuloita rattaisiin todella pahasti. Hän on haukkunut minut, että yritän viedä lapsen pois häneltään ja tuputtaa tytölle typerää harrastusta. Nyt hän on alkanut uhkailemaan miestäni, että hakee ykinhuoltajuutta, koska kuulemma minulla on niin huono vaikutus lapseen ja tämän kehitykseen.
Mitä mieltä olette, pitäisikö kuitenkin laskea voisimmeko miehen kanssa kahdestaan hoitaa ponin kulut ja ostaa poni, vai pitääkö tytön unelma omasta ponista murskata vain sen vuoksi, että tytön äiti on niin sitä vastaan?
Kommentit (23)
Ei ole tärkeintä, kuka on oikeassa. Tärkeintä on, että lapsi ei jää riitanne väliin. Hänelle ei jää unelman murskautumisesta puoliksikaan niin pahoja traumoja kuin siitä, jos äiti saa syyn katkaista lapsen välit isään. Nyt jo hän vaikeuttaa niitä.
Elämä on. Ja äidit.
kerran käynyt talleilla ja poni pitäisi ostaa. Joo, jos tuolle linjalle lähdette, niin saatte sitten ostella jatkossakin. Ehkäpä se äiti osaa ajatella asiaa eritavalla ja kieltämättä ponin osto 5v:lle "kun mä haluun oman" on vähän lahjomisen meininkiä.
Anna tytön käydä kanssasi talleilla, hän on vielä niin nuori. Jos sitten kasvaessaan on tosissaan sen hevosen hankinnan kanssa, niin sitten asia uudelleen puheeksi äidinkin kanssa.
Ei ole provo. Tiedän montakin vanhempaa joilla on hevosia ja nuoremmilla kuin 5 vuotiailla on omat ponit. Toki vanhemmat huolehtii poneista pääasiassa. Muttakun 5 vuotias on niin pieni ratsastamaan isolla hevosella, että poni olisi parempi ratsu.
Mutta ehkä nyt mietimme vielä ja jos koitaisimme vaikka kesäksi vuokrata jostain ponin ja katsoa sitä ostoa myöhemmin jos tyttö on vielä innostunut.
Oma 5-vuotiaani haluaa avaruusraketin. On kovin kiinnostunut avaruudesta, planeetoista, tähdistä jne. Eipä tulisi mieleenkään ostaa rakettia.
Olet ehdottanut, että lapsen äiti maksaisi suuriakin kuluja, jotta sinä voisit viettää laatuaikaa lapsipuolen kanssa. tottakai on vetänyt herneet nenään. Ensinnäkin ehdottelet että lapselle voi ostaa mitä tahansa kallista ja toisekseen velvoittaisit vielä tämän äidin kustantamaan tuollaista älytöntä toivetta. Hevosharrastus on myös sieltä vaarallisesta päästä, joten äiti ei välttämättä ole siitäkään syystä iloissaan asiasta.
Kuinka kauan olette ollut miehesi kanssa kimpassa? Ette kovinkaan kauan, jos lapsi on vasta 5v. Entä jos eroatte? Miten kävisi ponin? Joutuisiko lapsi luopumaan siitä? Kuka kustantaisi sen? Jne.
Eli siis meillä on nyt tämänlainen ongelma, että tytärpuoli 5v. haluaisi kovasti omaa ponia. Minulla on itsellä hevonen ja tyttö on muutamia kertoja käynty kanssani tallilla. Tyttö nyt haluaisi omaa ponia ja minä olisin valmis hoitamaan ponia hänen kanssaan jos hänen vanhempansa osallistuisivat tasapuolisesti kuluihin kanssani. Tytön isä (nykyinen mieheni) olisi valmis kustannuksiin, mutta tytön äiti pistää kapuloita rattaisiin todella pahasti. Hän on haukkunut minut, että yritän viedä lapsen pois häneltään ja tuputtaa tytölle typerää harrastusta. Nyt hän on alkanut uhkailemaan miestäni, että hakee ykinhuoltajuutta, koska kuulemma minulla on niin huono vaikutus lapseen ja tämän kehitykseen.
Mitä mieltä olette, pitäisikö kuitenkin laskea voisimmeko miehen kanssa kahdestaan hoitaa ponin kulut ja ostaa poni, vai pitääkö tytön unelma omasta ponista murskata vain sen vuoksi, että tytön äiti on niin sitä vastaan?
edes talleille hänen kanssaan, (hyvä nähdä omaakin äitiä) silti, olet hyvä äiti.
mutta tallipaikasta riippuen, ostaisin sen seurakoniksi omalle hepalleni jos sillä ei oo hyviä laumakamuja tallilla. Shettis ei paljoa maksa, pärjää tosi vähällä melkeinpä pihatossakin ja isohko shettis käy ratsuksi ihan vielä koululaisellekin.
Oma 5-vuotiaani haluaa avaruusraketin. On kovin kiinnostunut avaruudesta, planeetoista, tähdistä jne. Eipä tulisi mieleenkään ostaa rakettia. Olet ehdottanut, että lapsen äiti maksaisi suuriakin kuluja, jotta sinä voisit viettää laatuaikaa lapsipuolen kanssa. tottakai on vetänyt herneet nenään. Ensinnäkin ehdottelet että lapselle voi ostaa mitä tahansa kallista ja toisekseen velvoittaisit vielä tämän äidin kustantamaan tuollaista älytöntä toivetta. Hevosharrastus on myös sieltä vaarallisesta päästä, joten äiti ei välttämättä ole siitäkään syystä iloissaan asiasta. Kuinka kauan olette ollut miehesi kanssa kimpassa? Ette kovinkaan kauan, jos lapsi on vasta 5v. Entä jos eroatte? Miten kävisi ponin? Joutuisiko lapsi luopumaan siitä? Kuka kustantaisi sen? Jne.
Itse en todellakaan haluisi maksaa suuria kuluja siitä, että sinä ja lapseni voisitte harrastaa yhdessä. Ennemmin käyttäisin ne rahat siihen, että veisin itse lapsen ratsastustunneille.
Jos sinä ja miehesi hoidatte ponista aiheutuvat kulut on asia tietysti aivan toinen.
Tässä tilanteessa näkisin kuitenkin äitinä tärkeimmäksi sen, että asiasta keskusteltaisiin vain aikuisten kesken. Mikäli yhteisymmärrykseen päästäisiin, lapselle kerrottaisiin vasta siinä vaiheessa.
Huono äitipuoli olet siinä tapauksessa, jos annat lapsen edes puolella sanalla ymmärtää, että poni on jäänyt saamatta lapsen äidin takia ("Me oltaisiin isin kanssa kyllä ostettu, mutta...", minä olisin sen hoitanut, mutta äitisi ei halunnut/voinut maksaa...")
hirveästi haluais. (enkä tämän kokoisenä yhtään ponia halua) No ehkä jos sellainen jolla vois ajella kärryillä, se vois olla kiva.
Mutta järkevintä minusta olis, että vuokraisitte / lainaisitte jotain ponia ja tyttö saisi sitä hoitaa ja ratsastaa sillä. Se varmasti riittäis myös tytölle, koska hänhän ilmeisesti asuu pääosan ajasta äidillään?
Ette pysty ostamaan sen lapsipuolen kiintymystä. Se ansaitaan ihan muilla keinoin kuin rahalla.
-Been there, done that
ette voi ostaa lapsipuolenne kiintymystä. Se ansaitaan aivan muilla asioilla kuin raha.
-Been there, done that
Mieheni lapsi harrastanut ratsastusta jo useamman vuoden; ratsasti jo ennen vanhempiensa eroa.
Tästä kaikesta huolimatta, en hänelle hevosta hankkisi. Hevonen on inhimillinen eläin, mikä vaatii päivittäistä hoitoa ja sellaista vastuuta ei lapsen harteille laiteta. Jos hoitovastuu jollakulla muulla, lapsi oppii, että halutessaan saa mitä haluaa mutta vastuuta ei tarvitse kantaa.
En suosittele missään nimessä hankkimaan 5 v omaa ponia!
Hevonen on inhimillinen eläin, mikä vaatii päivittäistä hoitoa ja sellaista vastuuta ei lapsen harteille laiteta. Jos hoitovastuu jollakulla muulla, lapsi oppii, että halutessaan saa mitä haluaa mutta vastuuta ei tarvitse kantaa.
En suosittele missään nimessä hankkimaan 5 v omaa ponia!
Muuten olen sinun kanssa täysin samaa mieltä!!
Mutta se hevonen ei ole "inhimillinen". Vai... onko sinun eläimillä ne kolmet toppakamat talvella ja syksyllä hyvissä ajoin kaulakappaleet loimissa jne.
Jos haluat viettää aikaa lapsipuolen kanssa, haluat varastaa lapsen tämän äidiltä ja olet hirveä narttu.
Jos et ole kiinnostunut lapsesta, olet itsekeskeinen ämmä joka ei toivottavasti saa ikinä omia lapsia.
Ihan sama mitä tekee, aina tulee valitusta. Tämän olen äitipuolena olemisesta oppinut, en jaksa enää yrittää olla mitenkään päin mielinkielin. Kunhan lapset on jotenkuten tyytyväisiä, se on tärkeintä. Valitettavasti ne lapset vaan useammin kärsii siitä äidin katkeruudesta ja temppuilusta kuin minun "huonoista" vaikutteistani.
Kenelläköhän se unelma on?
voidaan odotella täyttyväksi vaikka 10 vuotta.
JA sen aikaa käydään tunneilla niinko muutkin lapset ;)
Hevonen on inhimillinen eläin, mikä vaatii päivittäistä hoitoa ja sellaista vastuuta ei lapsen harteille laiteta. Jos hoitovastuu jollakulla muulla, lapsi oppii, että halutessaan saa mitä haluaa mutta vastuuta ei tarvitse kantaa. En suosittele missään nimessä hankkimaan 5 v omaa ponia!
Muuten olen sinun kanssa täysin samaa mieltä!! Mutta se hevonen ei ole "inhimillinen". Vai... onko sinun eläimillä ne kolmet toppakamat talvella ja syksyllä hyvissä ajoin kaulakappaleet loimissa jne.
Se tunnistaa ja kiintyy omistajaansa. Kuten jokainen hevosihminen tietää, hevonen ei tarvitse toppaloimia ennen kuin 20-asteen pakkasella. Asiasta oli juurikin erään eläinlääkärin kirjoitus aiheesta.
Olen kokenut sen kun hevonen sairastuu ja sillä on hätä. Voin sanoa, että kyllä siinä kaikki muu jää ja se hevonen ja sen hyvinvointi ja auttaminen on tärkeintä.
Hyvä huolenpito ja rakkaus ovat suurin osa hevosenomistamista. Jos se ei mielestäsi ole inhimillisyyttä, niin ei ole; minusta on.
Se tunnistaa ja kiintyy omistajaansa. Kuten jokainen hevosihminen tietää, hevonen ei tarvitse toppaloimia ennen kuin 20-asteen pakkasella. Asiasta oli juurikin erään eläinlääkärin kirjoitus aiheesta.Olen kokenut sen kun hevonen sairastuu ja sillä on hätä. Voin sanoa, että kyllä siinä kaikki muu jää ja se hevonen ja sen hyvinvointi ja auttaminen on tärkeintä.
Hyvä huolenpito ja rakkaus ovat suurin osa hevosenomistamista. Jos se ei mielestäsi ole inhimillisyyttä, niin ei ole; minusta on.
Minusta tuo on inhimillistä omistajan kannalta. Mutta ei se tee hevosesta inhimillistä... siis siinä mielessä, että hevonen "hoidetaan loppuun asti" niin kuin ihminen. Hevonen on eläin ja hepan pitää saada elää hepan elämää loppuun asti ;)
Puhutaan varmaan samasta asiasta, mutta nimitetään erilai.
Mutta tuo lehtiartikkeli! Näin sen facen kautta ko yks kaveri oli linkittäny, mutta en löydä enää millään enkä keksi hakusanojakaan. Onko sinulla se tallessa?
mutta ei tuo ihan järkevä suunnitelma ole. Mielestäni ei olisi fiksu homma, vaikka lapsen vanhemmatkin olisi onnessaan ja pitäisivät hyvänä ideana ponin ostoa. Tässä tapauksessa vielä huonompi idea, kun äiti kerran vastustaa. Yleensäkin se ponin osto viisivuotiaalle, no joo, ymmärrän sen jos perhe viettää muutenkin paljon aikaa tallilla, on hevosia ja tilaa, ja se ponihan olisi vain nimellisesti lapsen. Mutta silti tuossa tilanteessa en äitinä olisi minäkään ihan hirveän innoissani siitä, että lapsen harrastus sidotaan noin vahvasti äitipuoleen, vaikka se ei välttämättä olisi edes rahasta kiinni. Jos ponihomma jatkuu, parin vuoden päästä lapsi alkaa haluta olla siellä tallilla nekin päivät kun olisi äitinsä luona, ja mitä jos teille tulee ero, miten lapsen ratsastusharrastuksen käy kun ei itse pysty sitä ponia hoitamaan.
Ajatus on sinulla varmasti hyvä, ja epäilemättä se lapsi ponia haluaa tosi tosi kovasti ja olisi tosi tosi iloinen jos sen ponin saisi. Ja voi olla että kaikki menisikin ihan sujuvasti. Lapsen haave ei nyt kuitenkaan murskaudu vaikka ei sitä ponia hankittaisi tähän hätään, eikä lapsi traumatisoidu siitä että ei saa ihan kaikkea mitä muilla. Ikävää on että asiasta ei sovittu ensin aikuisten kesken, vaan ilmeisesti lapsi nyt jo tietää tästä poniajatuksesta? Nyt voi olla vaikeampi selittää asia niin päin, että jutusta jää hyvä mieli ja lapsi ymmärtää että aikuiset on keskenään samalla puolella.
ihan riittää että saa tunnilla käydä vaikka kerran viikossa. noin pieni ei voi ottaa vastuuta ja ravata joka päivä talleilla. älä osta. äidin mielipide ratkaisee enemmän kuin sun.