Vuokranantajia paikalla? Auttakaa sopivan vuokran määrittelyssä!
Olemme muuttaneet miehen kanssa yhteen, ja minulta jäi tyhjäksi ensiasunnoksi hankkimani yksiö Helsingin Kalliossa. Aion sen vuokrata jollekulle, toiveenani että vuoratuloilla voisin maksaa joka kuukausi lainanlyhennyksen, kulut ja vastikkeen.
Lainani maksuerä on tällä hetkellä pienehkö, 270 euroa kuussa. Vastike sisältää putkiremonttilainan lyhennyksen ja hoitovastikkeen, yhteensä 290 euroa. Kämpällä kokoa 38 m2, kunto aavistuksen kulunut mutta silti varsin siisti perustarjontaan nähden - mm. kylppäri kokonaan kaakeloitu ja siistissä kunnossa. Kämpässä on myös uudehko keittiö (korkeakiiltoisilla valkoisilla ovilla). Astianpesukonetta ja pyykkikonetta ei ole, yhtiössä on pyykkitupa. Talo on vanha kivitalo, jossa mm. leveät ikkunasyvennykset ja keskeisestä sijainnista huolimatta ikkunoista avautuu puistonäkymä.
Miten lasken, millaista vuokraa minun pitäisi pyytää jotta verojen ja muiden kulujen jälkeen minulle jäisi vähintään tuo 560 euroa kuussa, jolla voin maksaa lainaa ja vastiketta? Ja tuntuuko uskottavalta, että saisin sen verran vuokraa kuvailemastani asunnosta?
Kommentit (52)
Vuokraturva
mutta välityspalvelujen käyttäminen ei oikein sovi minulle. Haluaisin kuitenkin olla esim. näytöissä mukana ja aktiivinen, joten on yksinkertaisempaa että sitten järkkäänkin ne itse. Myös esim. mahdollista remonttia koskeva neuvottelu on yksinkertaisempaa ilman välikättä, ja tarjokkaista pystyy valitsemaan fiiliksen mukaan sellaisen, jonka kanssa on helppoa tulla toimeen.
ap
No tietty siksi ettei niitä vuokralaisia kiinnosta mihin sä heidän maksamansa vuokrarahat käytät. Sun lainanluhennyshän on ihan sun ja pankin välinen asia..
Jos haluat hyvän vuokralaisen, niin määrität juurikin tuon käyvän markkinahinnan ja pyydät sopivasti alhaisempaa vuokraa ja toivot että osaat valita tarjokkaista sopivimman. Kyllä niitä vuokralaisia on tulossa tänne PK-seudulle, joten pääset valkkaamaan ja voit vaikka soittaa kiinnostavimman tarjokkaan edelliselle vuokraisännälle/emännälle ja kysyä voivatko suositella.
En paljon laskisi sen asumistuen varaan, jos nollatulolla saa reilun 300Eur, niin millä ihmeellä he sen loppuosan maksaisivat.. toimeentulotuellako?
No tietty siksi ettei niitä vuokralaisia kiinnosta mihin sä heidän maksamansa vuokrarahat käytät. Sun lainanluhennyshän on ihan sun ja pankin välinen asia..
mutta kysymys olikin, miksi ihmeessä vuokra pitäisi määrittää markkinahintaiseksi silloinkin, jos itselle riittäisi vähempikin. Luulisi vuokralaisia kiinnostavan markkinahintaista edullisempi vuokra-asunto.
ap
jostain välitystoimistosta. Minä meinasin laittaa heille ensin asuntoni, mutta sainkin sitten tuttavani siihen vuokralle.
Itse olin ajatellut ensin pyytää jotain 750 euron tienoilla, kunnes välitystoimistot tyrmäsivät tämän täysin. Lopulta toimistojen keskiarvo vuokraksi oli 600-650e.
Ja itse ajattelin niin, että parempi pyytää aavistus vähemmän, jos sitten saisi vuokralaisen pysymään siinä kauemmin. Ja veroihinhan siitä suuremmasta vuokrasta taas menisi enemmän myös.
Mitään tuotto-odotuksia minulla ei siis ole, vaan ennemmin haluan sinun tavallasi mahdollisimman pitkäaikaisen ja hyvän vuokralaisen.
Välittäjien palveluja en halua käyttää, joten en viitsi heitä vaivata tämän asian kanssa. Säästävät senkin ajan maksavien asiakkaidensa palvelemiseen.
Ystävällämme on muuten yksiössään yhteinen tuttavamme vuokralla, ja tämäpä onkin osoittautunut aika leväperäiseksi vuokran hoitamisen suhteen. Tilanne on ikävä, koska tuttavaa ei kehtaa painostaa maksamaan yhtä kovin keinoin kuin tuntematonta. Lisäksi tällä ihmisellä on kolme kissaa, jotka elivät erittäin siististi edellisessä asunnossa, mutta nyt kuulemma haisee pistävä kissan pissan haju jo heti ovella, joten ovat varmaankin kuseskelleet ympäriinsä! Nyt ystävä miettii, saakohan hän sitä hajua ikinä pois ja kehtaako irtisanoa tuttunsa kämpästään..
ap
yhdessä toimistossa kävin kyselemässä, mutta toisiin laitin vain sähköpostia, jossa kerroin tyyliin "minulla on sillä kadulla tällainen remontoitu asunto, mitäköhän siitä voisi pyytää ja mikä teidän välityspalkkionne olisi" niin sitten sain kaikilta suunnilleen samansuuruisen vastauksen.
Minulla on myös niin, että vuokralainen maksaa suunnilleen sitä asuntoa pois, ja tuottoa saan vasta sitten joskus vuosikymmenien päästä kun asunto on maksettu.
Itse saan siis vuokraa 650e, yhtiövastikkeen saan vähentää verotuksessa -130e eli käteen jää noin 370e vastikkeen maksamisen jälkeen. Tällä summalla sitten lyhennän lainaa.
Itse saan siis vuokraa 650e, yhtiövastikkeen saan vähentää verotuksessa -130e eli käteen jää noin 370e vastikkeen maksamisen jälkeen. Tällä summalla sitten lyhennän lainaa.
Oliko sinunkin asuntosi Kalliossa, ja minkä kokoinen se on?
se vero mene siis tuosta 650-130 eli 520 eurosta se 29% ?
Asunto ei ole Helsingissä.
Tarkkaa määrää on vaikea arvioida, kun ei näe asuntoa mutta tuolla summalla saat varmasti vuokrattua. Pikkuyksiötkin maksaa helposti lähemmäs 700 e.
x=vuokrasummasi
X-vastikkeet - 30/100*(X-vastikkeet)=vastikkeet+lainanlyhennykset
eli
X-290-30/100*(X-290)=560e
jne
saman kokoisesta, näkymät myös erääseen Kallion puistoon, 750 e kuussa. On halpa alueeseen nähden, mutta mitä ollaan vuokranantajan kanssa puhuttu, on ottanut mieluummin pitkäaikaisen ja luotettavan vuokralaisen kuin nostanut vuosittain vuokraa. Olen nyt asunut tässä viisi vuotta.
Kunhan saisin lainan lyhennettyä?! Kuulosti vaan hassulta.:) Toivottavasti löydät hyvän vuokralaisen!
Mietin itsekin, että ehkä 800 voisi pyytää, mutta miehen mielestä ei voi, koska koneet puuttuvat (tiskikone ja pyykkikone). Miehellä tosin voi olla taustastaan johtuen himpun vääristyneet käsitykset normaalista varustelutasosta. Halusi vuokraamansa toimiston keittiöönkin väkisin asennuttaa _uunin_.
Itse olettaisin olevan hyvin tavallista, että pienestä yksiön keittiöstä ei haluta käyttää tilaa tiskikoneelle (näinhän valitsin omalla kohdallani, vaikka olisi ollut mahdollisuus siihen koneeseen), ja kylppärissä sama juttu, jos yhtiöllä hyvä pyykkitupa.
ap
Musta 800€ on aivan hirvittävä hinta yksiöstä, jossa ei ole edes tiskikonetta ja kunto vähän niin ja näin. Ja Kalliossa.
Kunhan saisin lainan lyhennettyä?! Kuulosti vaan hassulta.:) Toivottavasti löydät hyvän vuokralaisen!
Olen sijoittanut asuntoon sen myyntihinnan ja remontin verran rahaa. Jos saan tätä varten ottamani lainan maksettua, en saa vielä sijoitukselle tuottoa. Paitsi sitten pitkän ajan kuluttua kun laina on maksettu.
No joo, voihan olla, että ammattilaistermein tällainen tilanne kuitenkin määritellään niin, että saan tuottoa. Itse ajattelen yksinkertaisesti ja maalaisjärjellä näitä! :D
ap
kunto suht sama kuin kuvailemasi, vuokra 700e/kk. Paitsi että ikkunasta avautuu näkymä sisäpihalle.
jos olet sijoittanut myyntihinnan ja rempan verran omaa rahaa, niin eihän sulla pitäisi olla lainaa lyhennettäväksi.
Jos olet lainannut rahan pankista ja vuokratulo kattaa myös lainanlyhennykset, niin jokainen lyhennyshän on sulle tuottoa asunnosta. Näin siis minun miespuolisella maalaisjärjellä.
Kallion vuokratasoon en osaa ottaa kantaa, kun en ole kämppää sieltä haeskellut..
Olen sijoittanut asuntoon sen myyntihinnan ja remontin verran rahaa. Jos saan tätä varten ottamani lainan maksettua, en saa vielä sijoitukselle tuottoa. Paitsi sitten pitkän ajan kuluttua kun laina on maksettu.No joo, voihan olla, että ammattilaistermein tällainen tilanne kuitenkin määritellään niin, että saan tuottoa. Itse ajattelen yksinkertaisesti ja maalaisjärjellä näitä! :D
ap
Onhan se omaisuuden karttuminenkin tuottoa, kuten olette huomauttaneet. Yritin sanoa, että haluan saada vuokrasta käteen jäävällä summalla kulut maksettua sen sijaan, että toiveissa olisi saada lisäksi rahaa kulutettavaksi.
Mutta jotain väliä varmaan olisi hyvä laskea sitä varten, että
1. korot ja/tai vastikkeet (=kuluni) nousevat,
2. asunto kuluu ja sitä pitää kunnostaa (= tulee lisää kuluja),
3. vuokraustoimintaan menee aikaa (aika on rahaa)
4. jotain muuta tapahtuu, mitä?
Miten tällaisia kannattaisi arvioida?
ap
Todellisuudessa menosi kannattaa ajatella koko omistuksesi ajalle. Helpoin tarkastelu on 5 tai 10 vuotta painottaen ensimmäistä.
Sillä tulolla, minkä saat vuokrasta, teet säännöllisesti remontin, joka syntyy normaalista kulumisesta. Tuon lisäksi kuluja syntyy, kun aina on riski, että asunto on parin vuoden välein muutaman kuukauden tyhjillään. Jossain yksittäisessä tapauksessa enemmän, jossain vähemmän.
Mitä vähemmän kela maksaa, sen enemmän asukkaat saattavat ottaa omaa vastuuta, mutta myös edellyttää enemmän. Vuokra takuu on syytä olla, jos asukas yhtäkkiä ei kykene maksamaan tai asunto on heikossa kunnossa. Kaikkien elämäntilanteet muuttuvat ja raha-asioiden hoitoa tai niissä tulevia ongelmia ei tiedä ennenkuin tuntee vastapuolen.
Jos mitoitat vuokran suoraan vain menojen mukaan, on hyvä miettiä, että pystyy hoitamaan kulut, kun ei ole vuokratuloja. Helppo tapa varautua on pitää asunnon raha-asiat omalla tilillä, josta maksaa kaikki siihen liittyvät kulut. Jos sinne kertyy enemmän, niitä voi käyttää ylimääräisiin lyhennyksiin tai sijoituksiin, jolloin ne lisäävät pelivaraa.