Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajia paikalla? Auttakaa sopivan vuokran määrittelyssä!

Vierailija
29.02.2012 |

Olemme muuttaneet miehen kanssa yhteen, ja minulta jäi tyhjäksi ensiasunnoksi hankkimani yksiö Helsingin Kalliossa. Aion sen vuokrata jollekulle, toiveenani että vuoratuloilla voisin maksaa joka kuukausi lainanlyhennyksen, kulut ja vastikkeen.

Lainani maksuerä on tällä hetkellä pienehkö, 270 euroa kuussa. Vastike sisältää putkiremonttilainan lyhennyksen ja hoitovastikkeen, yhteensä 290 euroa. Kämpällä kokoa 38 m2, kunto aavistuksen kulunut mutta silti varsin siisti perustarjontaan nähden - mm. kylppäri kokonaan kaakeloitu ja siistissä kunnossa. Kämpässä on myös uudehko keittiö (korkeakiiltoisilla valkoisilla ovilla). Astianpesukonetta ja pyykkikonetta ei ole, yhtiössä on pyykkitupa. Talo on vanha kivitalo, jossa mm. leveät ikkunasyvennykset ja keskeisestä sijainnista huolimatta ikkunoista avautuu puistonäkymä.

Miten lasken, millaista vuokraa minun pitäisi pyytää jotta verojen ja muiden kulujen jälkeen minulle jäisi vähintään tuo 560 euroa kuussa, jolla voin maksaa lainaa ja vastiketta? Ja tuntuuko uskottavalta, että saisin sen verran vuokraa kuvailemastani asunnosta?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asunnon kunnon mukaan eikä ensisijaisesti omien menojen mukaan!

Tutki vaikka netistä saman alueen vuokra-asuntojen hintatasoa. Voit myös ottaa yhteyttä välittäjään, sanoa että harkitset vuokralle laittoa, mikä on heidän välityspalkkio ja arvio vuokratuotosta. Oikotie ja etuovi, niistä voit aloittaa. Asunto on helppo vuokrata itse, turha maksaa välityspakkioita, välittäjien palvelu on aika surkeaa vuokramarkkinoilla.

t. vuokranantaja ja ekonomi

Vierailija
42/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki vaikka netistä saman alueen vuokra-asuntojen hintatasoa. Voit myös ottaa yhteyttä välittäjään, sanoa että harkitset vuokralle laittoa, mikä on heidän välityspalkkio ja arvio vuokratuotosta. Oikotie ja etuovi, niistä voit aloittaa. Asunto on helppo vuokrata itse, turha maksaa välityspakkioita, välittäjien palvelu on aika surkeaa vuokramarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon remontointiin ym. liittyviä kuluja. Kannattaa esim. maalauttaa tai ostaa maalit ja vuorkalainen maalaa, tai hankkia se ap kone. Voit vähentää ne verotuksessa.

Vierailija
44/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeasti oletkin jo sisäistänyt tulevan roolisi vuokranantajana - vuokralaisten mollaaminen ja leväperäisiksi yleistäminen luonnistuukin jo.

Mä olen vuokralla asuessani elänyt aivan kuten omassa omistusasunnossa, sillä asunto on koti. En halua viettää aikaani ränsistyneessä kämpässä. Enkä myöskään halua sellaisesta ylihintaa maksaa, mikään ei ole raivostuttavampaa kuin omistajan "rahat pois ja ole kiitollinen että saat asua mun asunnossa, en mä sun takia lattioita hiotuta kun kuitenkin ne naarmutat" -asenne.

Uskon ilman muuta, että juuri sinun kohdallasi on kuten sanot. Puhuin tilanteesta keskimäärin, ja läheisilläni on aiheesta myös kokemusta. En esim. usko, että ystäväni tuttu josta kerroin ketjun alussa, antaisi kissojensa kuseskella kämppänsä lattioille, jos se olisi hänen omansa. Samoin veljeni on kertaalleen joutunut remppaamaan koko kämppänsä lattiasta kattoon erään vuokralaisen asuttua siinä alle vuoden. Siinä oli kämppä aivan tuhannen säpäleinä, ja persnettoa veli teki ihan kunnolla.

Jos vuokralaisekseni tulee joku sinun kaltaisesi, joka toivoo lattioiden laittoa ja osaa pitää niitä hyvin, niin toki laitetaan! Mutta en puleeraa vain aavistuksen kuluneita lattioita jo valmiiksi, koska on myös mahdollista että tuleva vuokralainen saa ne kahdessa viikossa huonompaan kuntoon kuin missä ovat nyt.

ap

Vierailija
45/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei halua, vaan haluaa ainoastaan kattaa menonsa?

Katselin kyllä Oikotieltä jo, mutta nuo vuokrafirmojen ilmoitukset sekoittavat varmasti pakkaa - niillä lienee hieman erilainen hinnoittelumalli, koska tekevät myös hyvin lyhyitä sopimuksia. Juuri muuta sieltä ei omalta alueeltani ja samasta kokoluokasta sitten löytynytkään. Aluetta laajentamalla löytyi jotain vertailukohtia, mm. tämä:

http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/7118621

Tuo on hieman isompi kuin omani, mutta omani on kauttaaltaan paljon kauniimmin sisustettu ja keittiökoneet paremmat. Puistonäkymä ja rauhallinen (silti keskeinen) sijaintikin vaikuttanevat edukseni.

ap

Vierailija
46/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omani on kauttaaltaan paljon kauniimmin sisustettu

ap

Vierailija
47/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin: "kunto aavistuksen kulunut mutta silti varsin siisti perustarjontaan nähden". Mikä tässä oli aliarviointia, tai mikä olisi ollut parempi tapa kuvata kuntoa? Kysyn, jotta osaan tehdä ilmoituksen, jonka ihmiset ymmärtävät kerralla oikein.

ap

Vierailija
48/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti vähän myös sitä millainen ihminen vuokraa eli mit sen on mahd saada palkkaa ja siitä sielua pyytää vuokraa ellet täysin kapitalisti ole

terv. monta vuokralla, mielummin vähän alempi vuokra ja pitkä, pysyvä vuokralainen

Vierailija
49/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muutamaan vuoteen asunut Kalliossa mutta silloin siellä asuessani maksoin 20neliön kämpästä 550€. Pesukone oli, ei tiskikonetta, ei pakastinta. Peruskuntoinen asunto, keittokomero alkeellinen. Ja siitä huolimatta tuo hinta oli silloin halvin minkä löysin.

Eli näillä tiedoilla voisin sanoa että tuon kokoisesta hyväkuntoisesta asunnosta 700-800 on varsin käypä hinta Kalliossa.

Vierailija
50/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon remontointiin ym. liittyviä kuluja. Kannattaa esim. maalauttaa tai ostaa maalit ja vuorkalainen maalaa, tai hankkia se ap kone. Voit vähentää ne verotuksessa.

että ehdin tässä välissä jo selvittää, miten tuo menee.

Ennen vuokralle antamista tehtyjä remontteja ei voi vähentää vuokratulojen verotuksessa, vaan ne voi vähentää vasta aikanaan asuntoa myytäessä.

ap

Vierailija
51/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesukoneen voit ihan hyvin asennuttaa, jos paikka tälle on, mutta pyykinpesukone kuuluu yleensä jokaisen asukkaan omiin hankintoihin. Jos pyykkikoneelle on paikka (kph:ssa?), kannattaa mainita ilmoituksessa/mainoksessa/mistä vuokralaisen aiotkaan löytää, että "kph:ssa on pesukoneliitäntä". Se tarkoittaa, että asukkaalla on ainakin mahdollisuus hankkie pesukone tai käyttää sitten taloyhtiön pesutupaa, joka on hyvä sekin mainita plussana.

Yleisesti ottaen toteaisin vielä, että vuokran määrittelyyn ei vaikuta, paljonko vuokranantajan pitäisi saada siitä tuottoa kulujensa kattamiseksi, vaan siihen vaikuttavat asunnon koko, kunto, sijainti jne. Sitten pitää laskea, kannattaako vuokraaminen.

Olen ollut tilanteessa, jossa vuokratuotto ei kattanut kaikkia kuluja (pääomaveron osuus uupui). Kestin sen kuin nainen ja ajattelin "pakkosäästönä":) Vuosien myötä tilane koheni ja olin todella tyytyväinen "sijoitukseeni" myydessäni asunnon, kun ostin miehen kanssa yhteisen ison asunnon.

Vierailija
52/52 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuokrasimme asunnon ensi kertaa Vuokraturvan kautta, välityspalkkio muistaakseni 1,2xkuukausivuokra, hinta sisältää kaiken: asuntoilmoitukset, näytöt, vuokralaisen hankkimisen, taustojen tarkistamisen, kulu-/meno-/verotusneuvonnan, mahd. maksamattomien vuokrien perimisen, häädöt, takaavat vuokran ensimmäiseltä vuodelta yms. yms. Ajatuksenamme on, että seuraavan kerran vuokraamme asunnon itse, toisella kertaa on omatkin "taidot karttuneet" ja meillä on hallussamme jo välitysfirmalta saamme opit ja oppaat :) Ja tuon välityspalkkionkin saa vähentää verotuksessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi