Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajia paikalla? Auttakaa sopivan vuokran määrittelyssä!

Vierailija
29.02.2012 |

Olemme muuttaneet miehen kanssa yhteen, ja minulta jäi tyhjäksi ensiasunnoksi hankkimani yksiö Helsingin Kalliossa. Aion sen vuokrata jollekulle, toiveenani että vuoratuloilla voisin maksaa joka kuukausi lainanlyhennyksen, kulut ja vastikkeen.

Lainani maksuerä on tällä hetkellä pienehkö, 270 euroa kuussa. Vastike sisältää putkiremonttilainan lyhennyksen ja hoitovastikkeen, yhteensä 290 euroa. Kämpällä kokoa 38 m2, kunto aavistuksen kulunut mutta silti varsin siisti perustarjontaan nähden - mm. kylppäri kokonaan kaakeloitu ja siistissä kunnossa. Kämpässä on myös uudehko keittiö (korkeakiiltoisilla valkoisilla ovilla). Astianpesukonetta ja pyykkikonetta ei ole, yhtiössä on pyykkitupa. Talo on vanha kivitalo, jossa mm. leveät ikkunasyvennykset ja keskeisestä sijainnista huolimatta ikkunoista avautuu puistonäkymä.

Miten lasken, millaista vuokraa minun pitäisi pyytää jotta verojen ja muiden kulujen jälkeen minulle jäisi vähintään tuo 560 euroa kuussa, jolla voin maksaa lainaa ja vastiketta? Ja tuntuuko uskottavalta, että saisin sen verran vuokraa kuvailemastani asunnosta?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta 800€ on aivan hirvittävä hinta yksiöstä, jossa ei ole edes tiskikonetta ja kunto vähän niin ja näin. Ja Kalliossa.

Ja millä alueella?

Vierailija
22/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää 850 euroa.

Missäpäin kalliota, linjoilla? mikäli lähempänä torkkelinmäkeä aina parempi, sörkkä taas ei niin hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunto on juuri remontoitu ja täysin varusteltu. 600-700 euroa asunnon kunnosta riippuen on realistinen hintapyyntö.

Itselläni on kaksi sijoitusasuntoa, molemmat menevät aina ensimmäisessä näytössä = hinnoiteltu oikein. Ensimmäisestä asunnosta pyysin aikanaan liian korkeaa vuokraa, seisoi 2 kk tyhjillään :)

Vierailija
24/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta 800€ on aivan hirvittävä hinta yksiöstä, jossa ei ole edes tiskikonetta ja kunto vähän niin ja näin. Ja Kalliossa.

Ja millä alueella?

Asun Ullanlinnassa vielä hetkisen aikaa. Vuokralla kaksiossa, tonnin tästä ilosta saa maksaa mutta kuten sanottu, sain tarpeekseni.

En ikinä maksaisi ap:n kuvailemasta yksiöstä Kalliossa tuota hintaa.

Vierailija
25/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat saada puhtaana käteen 560 e/kk, jolla maksat lainan ja vastikkeen. Käytännössä sinulle pitää jäädä vain lainan ja rahoitusvastikkeen verran eli (laskennallisesti tässä) 380 e (oletus rahoitusvastike 110 e/kk), koska hoitovastike (tässä esimerkissä 180 e/kk, et ole sitä kertonut) vähennetään suoraa vuokrasta ennen veroja.

Tavoiteltava vuokra on 715 e, josta ennen veroja vähennetään hoitovastike 180 e, jää 535 e, josta maksat verot (155 e) ja niiden jälkeen jää 380 e lainaan ja rahoitusvastikkeeseen.

Ja nämä 110 ja 180 e ovat nyt täysin keksittyjä summia, kunhan jotenkin jaoin vastikkeet tasan!!!

Vierailija
26/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai sijainti, kunto jne.?

Harkitsen koneiden asennuttamista (paikat niille on kyllä olemassa), mutta en ole varma tästä koska uskon, että osa ihmisistä kuitenkin haluaisi mieluummin enemmän kaappitilaa. Kun sitä ei muuten ole juuri nimeksikään näin pienessä luukussa.

ap

Vierailija
27/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat saada puhtaana käteen 560 e/kk, jolla maksat lainan ja vastikkeen. Käytännössä sinulle pitää jäädä vain lainan ja rahoitusvastikkeen verran eli (laskennallisesti tässä) 380 e (oletus rahoitusvastike 110 e/kk), koska hoitovastike (tässä esimerkissä 180 e/kk, et ole sitä kertonut) vähennetään suoraa vuokrasta ennen veroja.

Tavoiteltava vuokra on 715 e, josta ennen veroja vähennetään hoitovastike 180 e, jää 535 e, josta maksat verot (155 e) ja niiden jälkeen jää 380 e lainaan ja rahoitusvastikkeeseen.

Ja nämä 110 ja 180 e ovat nyt täysin keksittyjä summia, kunhan jotenkin jaoin vastikkeet tasan!!!

Eli rahoitusvastikettako ei voi vähentää suoraan, hoitovastikkeen tapaan? Tärkeä tieto, kiitos tästä ja laskelmaesimerkistäsi.

ap

Vierailija
28/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen kysyä tällaistakin, jos löytyisi mielipiteitä.

ap

Vierailija
29/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kämpässä kuitenkin paikka pyykinpesukoneelle? jos näin on, niin hyvä. apk-paikkaa harvassa kalliolaisessa kämpässä onkaan, ovat niin vanhoja. ja tuollaista hintaa niistä silti saa maksaa. Katsele jostain, esim oikotieltä mitä hintaa muista vastaavista pyydetään.

Vierailija
30/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli asunnon koko yksinasuvalla max 36 (vai 37) m2, alle sun kämppäsi kuitenkin, ja joku vuokrakattokin on.

Joku 700-750e alkaa imo olla kipurajoilla noin pienestä kämpästä, ainakin jos sidot vuokrankorotukset elinkustannusindeksiin tai kiinteään korotukseen esim. 5%/v. Toki jos asunto on näistä Siltasaaren yli 100v taloista merimaisemalla niin helposti saat lähemmäs tonnin. Mutta mistään tavisvanhasta ala- tai keskikerrosten huoneistosta linjoilta tai torkkelinmäeltä et, tai ainakaan et kovin pitkäaikaista vuokralaista löydä.

Missäpäin kalliota, linjoilla? mikäli lähempänä torkkelinmäkeä aina parempi, sörkkä taas ei niin hyvä.

Ja sinä joka tässä kyselit sijaintia, niin Kallion osa-alueista Torkkelinmäki on juurikin se Sörkan läheisin. Ja itse mäkihän alkaa suurinpiirtein kaupunginosien rajalta.

Vierailija
31/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kantaan vaikuttaa etenkin tuo sun kuvailu asunnosta. Sanot, että alkaa olla vähän nukkavieru tms, kyllä se on hintaa alentava tekijä. Alueesta juurikin että missä päin Kalliota, silläkin on monille merkitystä.

Mitään pesukonetta mä en kyllä toivoisi asunnossa olevankaan, sen haluan valita itse. Tiskikone sen sijaan tuolla ehdottamallasi vuokralla olisi asiaa, muutenkin keittiössä liesi ja jääkaappipakastin ei saisi olla mitään vuosikymmeniä vanhoja sähkösyöppöjä. Älytöntä maksaa hurjaa vuokraa mistään läävästä, varmaankin sen tajuat vaikka sun omaisuudesta onkin kyse?

Vierailija
32/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tukea ei saa ollenkaan jos tulos ovat jotain 1800 euron luokkaa. Mutta tuota pienemmillä tuloilla saa, ja sitä enemmän mitä pienemmät tulot. Laskin myös nollatuloilla, eli maksimituen, joka olisi tähän kämppään jo selvästi yli 350 euroa.

Vuokran määrään se ei tokikaan vaikuta, saako vuokralainen tukea vai ei. Mutta kummassa tapauksessa vuokran maksamisessa voi odottaa enemmän ongelmia?

Eli jos joudun valitsemaan, otanko mieluummin pienituloisen asumistukea saavan vuokralaisen, vai hieman suurempituloisen, joka maksaa koko vuokran itse?

ap

Vierailija
33/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliossa vuokraa 569 e/kk ja kysymyksessä yksiö keittokomerolla 24,5 neliötä. Ei ole parveketta eikä mainitsemiasi koneita. Vuokra alakanttiin ja siksi kai sama vuokralainen pysynyt yli 5 vuotta.

terv. vuokranantaja

Vierailija
34/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliossa vuokraa 569 e/kk ja kysymyksessä yksiö keittokomerolla 24,5 neliötä. Ei ole parveketta eikä mainitsemiasi koneita. Vuokra alakanttiin ja siksi kai sama vuokralainen pysynyt yli 5 vuotta.

terv. vuokranantaja

Kaveri muutti kalliolaisesta yksiöstä pois kun ei halunnut enää maksaa mokomista 20 neliöstä 450 euroa.

Sulla on hyvä vuokralainen, pidä kiinni siitä.

Vierailija
35/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kantaan vaikuttaa etenkin tuo sun kuvailu asunnosta. Sanot, että alkaa olla vähän nukkavieru tms, kyllä se on hintaa alentava tekijä. Alueesta juurikin että missä päin Kalliota, silläkin on monille merkitystä.

Mitään pesukonetta mä en kyllä toivoisi asunnossa olevankaan, sen haluan valita itse. Tiskikone sen sijaan tuolla ehdottamallasi vuokralla olisi asiaa, muutenkin keittiössä liesi ja jääkaappipakastin ei saisi olla mitään vuosikymmeniä vanhoja sähkösyöppöjä. Älytöntä maksaa hurjaa vuokraa mistään läävästä, varmaankin sen tajuat vaikka sun omaisuudesta onkin kyse?

Kyseessä on hyvin lievästä kuluneisuudestaan huolimatta huomattavasti perustasoa paremmassa kunnossa oleva, ammattitaitoisesti kauttaaltaan remontoitu asunto, jonka keittiössä on moderni, integroitu kaasuliesi (kaasu tulee putkea pitkin, ei pullosta), yhtä moderni, kaunis, intergoitu uuni (kuin kor

Tyylinsä ja koneiden laadun puolesta kämppä kävisi hyvin vaikka viikko sitten remontoidusta, mutta on siihen nähden pinnoiltaan (mm. lautalattiat) aavistuksen kulunut, koska sattumoisin se remontti on tehty jo useampia vuosia sitten.

Kiitos vastauksestasi kysymykseeni!

ap

Vierailija
36/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kylmälaitteet on siis myös integroitu niiden korkeakiiltoisten kaappien sisään.

ap

Vierailija
37/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita lattiaa (ja seiniä?) kuntoon, jos kerran ovat nuhraantuneet ja asuntokin tyhjillään? Ei iso vaiva ja vaikuttaa yleisilmeeseen todella paljon.

Vierailija
38/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita lattiaa (ja seiniä?) kuntoon, jos kerran ovat nuhraantuneet ja asuntokin tyhjillään? Ei iso vaiva ja vaikuttaa yleisilmeeseen todella paljon.

ovat ERITTÄIN vähän kuluneet. Jos olisivat täysin virheettömässä priimakunnossa, niin miettisin jo uskaltaako koko kämpästä edes tehdä vuokrakämppää. Vuokralla kun kuitenkin asutaan tyypillisesti leväperäisemmin kuin omassa.

Jos kämppä olisi selvästi nuhjaantunut ja kaipaisi remppaa, asentaisin varmaan laminaatin lattiaan, koska sellainen kestää vuokrakäytössä paremmin. Mutta koska pienenpientä kulumaa on jo valmiiksi, siedän sen että kuluu vuokrakäytössä lisää.

Olisi varmaan pitänyt tuttuun liioittelevaan vuokrailmoitustyyliin sanoa, että kämppä on vasta remontoitu ja tuliterä, niin ei tulisi näitä väärinkäsityksiä..

ap

Vierailija
39/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on hyvin lievästä kuluneisuudestaan huolimatta huomattavasti perustasoa paremmassa kunnossa oleva, ammattitaitoisesti kauttaaltaan remontoitu asunto, jonka keittiössä on moderni, integroitu kaasuliesi (kaasu tulee putkea pitkin, ei pullosta), yhtä moderni, kaunis, intergoitu uuni (kuin kor

Tyylinsä ja koneiden laadun puolesta kämppä kävisi hyvin vaikka viikko sitten remontoidusta, mutta on siihen nähden pinnoiltaan (mm. lautalattiat) aavistuksen kulunut, koska sattumoisin se remontti on tehty jo useampia vuosia sitten.

Kiitos vastauksestasi kysymykseeni!

ap

Vierailija
40/52 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeasti oletkin jo sisäistänyt tulevan roolisi vuokranantajana - vuokralaisten mollaaminen ja leväperäisiksi yleistäminen luonnistuukin jo.

Mä olen vuokralla asuessani elänyt aivan kuten omassa omistusasunnossa, sillä asunto on koti. En halua viettää aikaani ränsistyneessä kämpässä. Enkä myöskään halua sellaisesta ylihintaa maksaa, mikään ei ole raivostuttavampaa kuin omistajan "rahat pois ja ole kiitollinen että saat asua mun asunnossa, en mä sun takia lattioita hiotuta kun kuitenkin ne naarmutat" -asenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi