Helsinkiläisille stadi on Helsinki,
Hesa on Helsingin Sanomat ja Hesari on Helsinginkatu. Siitä erottaa "maalaisen" stadilaisesta. Itse olen Helsingissä asuva junan tuoma, mutta näin ovat paljasjalkaiset minua opettaneet. :)
Helsinki on muuten aivan ihana kaupunki!
Kommentit (36)
Eihän tässä nyt mitenkään ollut tarkoitus ketään katsoa alaspäin, ainoastaan puhua murre-eroista. Kyllä Oulussakin huomaa ketä on "aitoja" oululaisia ja ketkä muualta tulleita.
En koskaan ole ymmärtänyt tuota hyökkäävyyteen piilotettua alemmuudentunnetta, joka tuntuu (meillä) maalaisilla olevan kun puhutaan jotain helsinkiläisyydestä. ap.
Kunhan kerroin näkökulmani.
En oikein tajua tuota alemmuus-heittoa. Asun Pariisissa, ennen tätä Tukholmassa, sitä ennen Tampereella ja Turussa. En tajua, mikä Helsingissä aiheuttaisi kellekään alemmuudentunnetta. :D Tuo "Stadi" on vaan minun näkökulmastani hulvaton termi. ;)
joka tarkoittaa Helsinkiä, en todellakaan ajattele, että se olisi jotenkin hienoa tai Helsinki olisi jotenkin parempi kaupunki kuin muut. Ihan samalla tavalla laitan esim. kauppalistaan Fairya, kun tarkoitan astianpesuainetta, tai mies sanoo Muuli, kun tarkoittaa auton peräkärryä, tai lapsena sanoin Kekkonen, kun tarkoitin presidenttiä.
Asuin 30 v. stadissa, nykyään olen erittäin tyytyväinen porvoolainen eikä ole suunnnitelmissa muuttaa sieltä pois (ellei sitten joskus lasten ollessa täysi-ikäisiä, töiden vuoksi, työpaikat kun ovat täällä pk-seudulla)
lehti.
terv. paljasjalkainen 45 v. ties kuinka monennessa polvessa..
Helsinki on Helsinki, puolen miljoonan asukkaan kaupunki kaukana pohjoisessa. Mitä tosta jankkaatte, vähä-älyiset?
sanottu Hesaksi, vaan hesariksi, kuten helsinginkatuakin
T.paljasjalkainen myös ties monennessako polvessa
koska en koskaan kohkaa kenellekään helsinkiläisyydestä tai ylipäätään pidä sitä puheenaiheena. Antaa turhan vääristyneen kuvan asiasta.
2
t. paljasjalkainen helsinkiläinen
Mulle Helsinki on Helsinki, ei mikään Hesa eikä todellakaan mikään "stadi"... :D Kas kun ei "Siti"... :D
Helsingin Sanomat on Hesari.
Mistään Helsinginkaduista ei ole koskaan tarve puhua, varsinkaan lyhenteillä.
Käytän sanaa stadi vain ja ainoastaan aivan ydinkeskustasta. Lähiöt tai kauempana sijaitsevat kantakaupunginosat ei siis siihen kuulu.
Hesari on lehti ja tie.
t hesarissa töissä ollut ja ko. kadulla monesti nuorena dokannut stadilainen
Käytän sanaa stadi vain ja ainoastaan aivan ydinkeskustasta. Lähiöt tai kauempana sijaitsevat kantakaupunginosat ei siis siihen kuulu.
Stadi on keskusta ja ehkä kantakaupunki, ei koko kylä..
ja Hesari tarkoittaa sekä Helsingin Sanomia että Helsinginkatua, asianyhtydestä kyllä tietää, kumpaa tarkoittaa. Hesa on Helsinki, mutta sitä ei käytä stadilaiset, vain muualla asuvat. (Itsekään en ole asunut stadissa yli kymmeneen vuoteen, mutta 30 vuotta siellä asuneena en enää osaa sanoa sitä muuksi kuin stadiksi....)
Mun asiakkaani, 5. polven helsinkiläinen totesi että HESA ON HESA
Turun toreilta tullut ja minä kutsun Helsinkiä tsadiksi:)
ja mielestäni stadi tarkoittaa keskusta-alueita. Lehti on Hesari ja Helsinginkadusta en ole koskaan vielä puhunut.
t. muualta Helsinkiin muuttanut
Eihän tässä nyt mitenkään ollut tarkoitus ketään katsoa alaspäin, ainoastaan puhua murre-eroista. Kyllä Oulussakin huomaa ketä on "aitoja" oululaisia ja ketkä muualta tulleita.
En koskaan ole ymmärtänyt tuota hyökkäävyyteen piilotettua alemmuudentunnetta, joka tuntuu (meillä) maalaisilla olevan kun puhutaan jotain helsinkiläisyydestä. ap.