Mitä mieltä? 5 ja 2 vuotiaat nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa?
Minusta ainakin 5v joutaisi jo omaan huoneeseen nukkumaan. eihän tuo ole normaalia.
Kommentit (60)
tunkea pieni lapsi pelkäämään ja itkemään omaan huoneeseen. Siitä kärsii myös vanhemmat, ei vain lapsi. Kaikki on väsyneitä tuolla menetelmällä
tungetaan virikehoitoon jo vuoden iässä. Lapsi tuntee turvattomuutta kun se lakaistaan päiväkotiin pois kakkosen alta. Sitten paikataan huonoa omaatuntoa nukkumalla vierekkäin.
Lapsi, kenellä on perusturva kunnossa, ei huuda, eikä kilju pelosta yöllä omassa huoneessa.
Olipa taas logiikkaa. Itse olen kotiäiti, enkä tunkenut lastani minnekään "virikehoitoon" vuoden iässä ja silti lapsi nukkuu meidän kaa samassa huoneessa ja usein samassa sängyssä. On sillä omakin huone sänkyineen, mutta ei halua nukkua siellä.
Lapset ovat nyt 9v, 7v ja 3v - 3v nukkuu vieläpä meidän vieressä, kun hänen sänkynsä ei makuuhuoneeseen mahdu (isommilla kerrossänky). Ja meillä on käytössä 144m2; mm. 3 makuuhuonetta. Makuuhuoneista yksi on leikkihuoneena, toinen lattiasta kattoon täynnä muuttolaatikoita/huonekaluja ja kolmas on siis nukkumakäytössä. Kyseessä on kylläkin väliaikainen järjestely mutta on silti toiminut ihan hyvin ja varsinkin lapset ovat tykänneet järjestelystä. Eli minusta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee - tilanteet perheissä ovat hyvin erilaisia eikä nukkumisjärjestelyjä minusta edes tarvitse ulkopuolisille selitellä...
huoneessa.
Lapsilla kerrossänky jossa nukkuvat ja meillä oma sänky. Tilaa ei ole enempää enkä halua meidän sänkyä olohuoneeseen laittaa.
Tämä on 2 v väliaikais ratkaisu. Enään 3 kk ja sitten saadaan kaikki omat huoneet :)
7-v ja 3,5-v kanssa, molemmilla ovat sängyt. Ei ole kuin se yksi makuuhuone. Joskus tulevaisuudessa siirtynemme miehen kanssa olohuoneen puolelle vaikka mies vitsaileekin ettei aio lähteä olkkariin ennen kuin lapset ajavat hänet pois. No, sitä saadaan kyllä odottaa.
Vaikka meillä olisi sata makuuhuonetta käytössä, olisimme järjestäneet homman ihan samalla lailla. Mieheni tekee pitkää päivää ja näkee lapsia melkein ainoastaan viikonloppuisin. Hän tykkää nukkua samassa huoneessa lasten kanssa jotta edes yöllä saisi olla lähellä heitä. Mulle on ollut paljon helpompaa hoitaa yöheräämiset kun ei tarvitse kun vähän kättä ojentaa ja silitellä niin lapsi taas nukahtaa. Usein jos herätään miehen kanssa yhtäaikaa keskellä yötä, jäämme hetkeksi ihastelemaan kuinka söpöjä nukkuvat lapsemme ovat.
Seksiä voi harrastaa muuallakin, esim. olkkarin vuodesohvalla. Meillä menee tosi hyvin ja ollaan umpirakastuneita vaikka on asuttu kimpassa ja 16 vuotta.
Haluan olla yön kahden kesken rakkaani kanssa. Lapsella on oma huone. Kannattaa totuttaa viimeistään 5 kk:n iässä nukkumaan omassa huoneessa.
Haluan olla yön kahden kesken rakkaani kanssa. Lapsella on oma huone. Kannattaa totuttaa viimeistään 5 kk:n iässä nukkumaan omassa huoneessa.
Haluan olla yön kahden kesken rakkaani kanssa. Lapsella on oma huone.
Meidän perheessä lapsetkin ovat rakkaita perheenjäseniä ja saavat nukkua vieressämme jos haluavat. Omat sängytkin heillä on omassa huoneessaan ja nykyään pääosin siellä nukkuvatkin. Mutta nukkuivat meidän kanssa perhepedissä 3- ja 5 vuotiaiksi.
Ja ku lapset on käyny nukkumaan ajoissa eivätkä nouse sängyistä pois, niin vanhemmillahan on koko ilta aikaa keskenään naida vaikka olohuoneen sohvalla yms. Sänkyjä käytetään vain nukkumiseen. Seksiä voi harrastaa sohvalla yms. muissa paikoissa ja silloin kun ne kullannuput nukkuvat.
No, okei. Meillä nukkuu 3v vielä samassa sängyssä, on nukkunut ihan syntymästään saakka, joten eipä tuntuisi epänormaalilta jos vanhempikin tai vanhemmat lapset nukkuisivat samassa huoneessa...
siitä on kätevää pyyhkäistä valuneet spermat sitten tiskirätillä.
nukkuu 5 v ja 2 v omissa sängyissään, mutta ne on vanhempien makuuhuoneessa ne sängyt. Näin taataan rauhalliset ja aikaiset nukkumaanmenot. Kun äitikin käy "nukkumaan" lähelle, vaikka todellisuudessa nousee pois sitten sängystä, kun lapset nukahtaneet alle 10 minuutissa. Sitten todellisuudessa naidaan aivot pihalle olkkarin sohvalla yms. muissa paikoissa. Sitten myöhään illalla kömmitään nukkumaan, kirjaimellisesti nukkumaan. Ollaan virkeitä kaikki, kun yöt ei mene lasten paniikkihuutoihin omista huoneista, ei ole yöllisiä ravauksia kenelläkään, ei palautuksia omiin sänkyihin. Kaikki on hyvin levänneitä ja virkeitä ja silloin jos koska parisuhde ja koko perhekuvio toimii. Suosittelen.
Miksi isä saa nukkua äidin vieressä mutta minä en saa. Ja isä on sentään aikuinen!
Meillä lapset saa tulla viereen nukkumaan ja haluavat yleensä tulla jos joku asia painaa mieltä tai pelottaa tai jos on sairaana. Olisi julmaa kieltää.
"Miksi isä saa nukkua äidin vieressä mutta minä en saa. Ja isä on sentään aikuinen!
Meillä lapset saa tulla viereen nukkumaan ja haluavat yleensä tulla jos joku asia painaa mieltä tai pelottaa tai jos on sairaana. Olisi julmaa kieltää. "
Minä selitän että me ollaan aikuisia ja saadaan nukkua yhdessä, meillä on yhteinen sänky ja lapsella oma. Lapsi voi sitten aamuyöstä kömpiä viereen niin kuin tekeekin.
mutta vanhempien sänkyyn saavat tulla milloin vain eikä sieltä palauteta. Iltaisin tosin mennään nukkumaan omaan sänkyyn, vauva-aikana se sänky on vanhempien makkarissa, vähän isompana siellä omassa huoneessa.
Meillä vanhempien makuuhuone on vanhempien oma huone ja lasten huoneet ovat lasten omia huoneita ja loput yhteistä tilaa. Ei siinä ole kyse siitä, että isi saa nukkua äidin vieressä vaan siitä, että isi saa nukkua omassa sängyssään. Joskus kun vanhempien sängyssä on ahdasta, on äiti paennut sohvalle. Aamulla sitten äiti vähän puhisee, kun ei ole saanut nukkua omassa sängyssään, ja lapset ymmärtävät oikein hyvin, kun se oma sänky on kaikille aina se oma.
harjoittaa muuallakin kuin makuuhuoneessa.
se kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, jos kenenkään uni ei häiriinny. Meillä on 3-vuotias, joka nukkuu vanhempien makuuhuoneessa.
Minusta on hyvin luontevaa, että lapsiperhe nukkuu yhdessä. Monessa kulttuurissa ihmiset nukkuvat muutenkin laumassa, samoin eläimet.
Itse pelkäsin lapsena joskus nukkua yksin ja minulla piti olla valo palamassa. Oma lapsi ei ole vielä koskaan valittanut, että pelkäisi pimeää tai sängyn alla olevia mörköjä. Ei myöskään heräile öisin (ei toki välttämättä heräilisi omassa huoneessakaan, mistäs sitä tietää). Ainakin lapsemme tykkää nukkua vanhempien lähellä, ja meidän vanhempienkin mielestä se on hyvä. Saa toki muuttaa nukkumaan omaan huoneeseen, jos haluaa.
Ja mitä seksielämään tulee, niin on asennekysymys näkeekö ongelmana sen, ettei seksiä voi harrastaa yöllä makuuhuoneessa. Miksi sitä seksiä pitäisi aina harrastaakaan samassa paikassa? Voi jopa virkistää seksielämää, kun on vaihtelua, eikä ainakaan mene sen tietyn kaavan mukaan. Ja jos rutiineja haluaa, niin onhan kämpässä muitakin huoneita - voihan sitä valita seksiin vaikka vierashuoneen vuodesohvan tms.
pikkulapsiperheessä uni on niin tärkeää, että siellä vuoteessa nukutaan. Seksiä voi harrastaa tosiaan vaikka olkkarin puolella pikkulapsiaikana. Ja kaikki nukkuu hyvin, kun lapset saa nukkua samassa huoneessa kuin vanhemmat. Se on vain kaikkien etu. Myös sen seksielämän. Koska siinäpäs se näivettyisi, jos joutuisi iltarallia harrastamaan (lapset ei pysy nukkumaankäydessään vuoteessaan) ja sitten öisin huudetaan montakin eri kertaa ja keskeytetään vanhempien uni. Ravataan huoneesta toiseen ja ahtaudutaan hankalasti samaan sänkyyn. Joo, ei kiitos, jokaiselle oma vuode samassa huoneessa on ratkaisu.
tunkea pieni lapsi pelkäämään ja itkemään omaan huoneeseen. Siitä kärsii myös vanhemmat, ei vain lapsi. Kaikki on väsyneitä tuolla menetelmällä
Me nukuttiin -70-luvulla koko perhe samassa isossa kamarissa, kunnes olin 12 ja sain rempan yhteydessä oman huoneen. Kesällä olin kyllä nukkunut jo erikseen meidän yläkerran "kesähuoneissa", joista mulle siis rempattiin tuolloin huone kokovuotiseen käyttöön. Kyseessä oli vanha maalaistalo. Veljeni taisi sitten vielä pari vuotta olla isän ja äidin kanssa samassa makkarissa (on useita vuosia nuorempi).
Olipa taas logiikkaa. Itse olen kotiäiti, enkä tunkenut lastani minnekään "virikehoitoon" vuoden iässä ja silti lapsi nukkuu meidän kaa samassa huoneessa ja usein samassa sängyssä. On sillä omakin huone sänkyineen, mutta ei halua nukkua siellä.