Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa alastonleikit?!?!?

Vierailija
29.02.2012 |

Pihisen kiukusta täällä. Mummo oli puhunut kohta 4v tytönkanssa (on siis vielä 3v), tyttö oli kertonut että housut otetaan pois. Mummo tietysti hillitysti keskusteli asiasta eikä oikein saanut selkeää vastausta, mutta pitkän liudan nimiä oli tyttö luetellut. Mukana myös poikia ja tyttö kysyi kautta rantaan saako mihin koskea.

Ymmärrän että on lapsen kehitykseen kuuluuvaa, mutta päiväkodissa!!! Miten iso joukko lapsia voi olla niin kauan hoitajan näkymättömissä että tällaista ehtii tapahtumaan?

Hoitajia kolme ja leikkihuoneita 4.

Mä oon niin valmis raivoon jollekin ja ottaan lapseni pois tuolta päiväkodista. Lapseni nuorin tuossa isojen ryhmässä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. muistanpa itsekin päikkärissä puuhailleen samoja juttuja, meitä taisi olla 2 tyttöä ja 2 poikaa, ikä ehkä 4?

tunnen edelleen nuo tyypit, joskus naurattaa musitavatkohan he :)

Nyt siis olen 27 ja raskaana

Vierailija
2/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on voinut olla vaikka vessatilanne ennen päiväunille menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on vessa tilanne koska

lapsi selkeästi tiesi, että asiasta ei saa puhua hoitajille.

Leikkihuoneet sellaisia joissa saa oven kiinni ja sitten lapset ovat keskenään leikkihuoneessa.

Muistan hakeneeni lasta itse tuolta nukkarita jossa siis esim. patjat. Lapsi leikkinyt siellä muiden kanssa eikä hoitajaa missään...

Miten ottaa asia puheeksi lapsen kanssa. En halua häntä traumatisoida, mutta mielestäni tuo ei kuulu päiväkotiin!

ap

Vierailija
4/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on selkeästi hoitajien asia, eli kerrot heille mitä lapsesi oli puhunut ja kysyt, että onko tämä mahdollista.

Vierailija
5/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman raivoa ja huutoa. siis työntekijöiden kanssa. Niillä ei taida olla mitään tietoa asiasta.

Sano että epäilet leikkien olevan tällaisia lapsen puheista. Jospa hoitajat skarppaisivat eivätkä luottaisi siihen että lapset leikkii pelkkää kotia.

Vierailija
6/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aijon ottaa asian puheeksi HETI kun pääsen päiväkodille, mutta käsittämätöntä että tällaista tapahtuu ylipäätään. Eikö niieden hoitajien pitäisi olla niiden lasten kanssa tai ainakin käydä usein vilasemassa mitä lapset tekee?

Tekis niin mieli vaihtaa päiväkotia...

ap

Vierailija
7/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta "lääkärileikiltä" tuo kuulostaa... tuossa iässähän nuo jutut kiinnostavat. Pk:n henkilökunta voi hyvin olla lyhyitä aikoja niin, että ei näe jotakin lapsiryhmää, joten he eivät varmasti tiedä asiasta mitään. Kun nyt kerrot mitä siellä on tapahtunut, he varmasti ottavat asian puheeksi myös siellä lasten kanssa. Tietenkin sinä vanhempana juttelet oman lapsesi kanssa ja kerrot, että jatkossa tuollaisessa tilanteessa pitää kertoa aikuisille. Ja kerrot mihin muut lapset saavat ja eivät saa koskea, mikä on jokaisen omaa yksityisyyttä.

Omalle 6-v lapselleni oli sattunut pk:ssa niin, että toiset lapset olivat vetäneet häneltä housut alas ja naureskelleet paljaalle pyllylle ja pimpalle. Yksi lapsi oli heti kertonut hoitajille ennen kuin omani oli ehtinyt mennä sanomaan (oli kuulemma aikonut mennä) ja asia oli käsitelty, leikit siltä osin lopetettu heti. Meille vanhemmille asiasta kerrottiin lasta haettaessa. Vasta kotona ymmärsin miten paljon lastani asia vaivasi, se puhutti koko illan, joten otin sen vielä uudestaan esiin pk:ssa seur. päivänä. Siellä oli hoidettu asia fiksusti ja juteltu koko ryhmän kesken yleisellä tasolla intiimiasioista ja jokaisen yksityisyydestä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Lapsille nuo asiat täytyy kuitenkin aikuisen neuvoa ja opettaa, mistäpä he muuten tietäisivät mitä saa tehdä!

Vierailija
8/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuna asian puheeksi päiväkodissa. En kysyisi edes että voiko tällaista tapahtua koska selkeästi sellaista on tapahtunut. Kysyisin myös lapselta, millainen leikki siellä oli ollut, oliko kiva, mitä tekivät, kuka käski riisua jne. Sillä tavalla lapsentasoisesti, ei tivaamalla. Tuon ikäinen osaa jo kertoa mitä on tapahtunut. Ja painottaisin, että vaikka joku muu lapsi on kieltänyt kertomasta niin aikuiselle pitää kertoa. Kun lapsi on kysynyt, mihin saa koskea, tämä kyllä kertoo jo sen että johonkin on koskettu, mihin ei saisi koskea. Kuulostaa kyllä minusta omituiselta, enkä hyväksyisi tätä jos olisi oman lapsen kohdalle sattunut. Vaikka lapset kykenisikin leikkimään jo keskenään ikänsä puolesta, päiväkodin henkilökunnalla on silti vastuu lasten tekemisistä.

Vierailija
9/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vain jotenkin niin pettynyt tuohon päiväkotiin. Siellä on esim. kiusaamista johon ei mielestäni puututa oikein, mutta mitäs tällainen av-mamma on menemään lastentarhanopettajalle kertomaan miten asiat "pitäisi" hoitaa...

Sekin suututtaa että haluan puhua heti asiasta ja tiedän ettei siihen välttämättä ole aikaa...

Harmittaa että vaihdettiin lapsi tähän päiväkotiin. Edellisessä päiväkodissa ei ollut mitään tällaista.

ap

Vierailija
10/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse myös muistan pk-ajoilta lääkärileikkejä,enkä kokenut siitä mitään häpeän tunteita,lähinnä olin utelias niinkuin muutkin.Jälkeenpäin itsekin kyllä mietin että missäs ohjaajat oli,kun saimme rauhassa touhuta yhdessä huoneessa vapaasti.Joko kiinnostus meni ohi,tai ohjaajat eivät meitä sinne enää päästäneet,mutta en ole siitä traumatisoitunut.Muistan yhden tytön pimperon ja ajatukseni,että ollaan samanlaisia ja olin siitä mielissäni:)

Vierailija
11/11 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse myös muistan pk-ajoilta lääkärileikkejä,enkä kokenut siitä mitään häpeän tunteita,lähinnä olin utelias niinkuin muutkin.Jälkeenpäin itsekin kyllä mietin että missäs ohjaajat oli,kun saimme rauhassa touhuta yhdessä huoneessa vapaasti.Joko kiinnostus meni ohi,tai ohjaajat eivät meitä sinne enää päästäneet,mutta en ole siitä traumatisoitunut.Muistan yhden tytön pimperon ja ajatukseni,että ollaan samanlaisia ja olin siitä mielissäni:)

ja siis muistissani on ettei me kyllä mihinkään koskettu,se oli lähinnä sellaista näyttelyä mikä toisaalta oli ihan hyvä kun itselläni ei ollut veljiä eikä siskoja.Poikien pippeleihin suhtauduin että ai se on tuommoinen,ja kiinnostus lopahti:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä