Kannattaakko CV:hen merkitä lasten syntymävuodet?
Nimittäin jos niistä on etua, eli lapset ovat jo "isot" (yli 10v)?
Kommentit (50)
että äitiyslomat esim. 1.1.2009-1.8.20009
ellei työsi liity johonkin lasten hoitoon tms. Jos pääset haastatteluun asti nin kyllä sulta kysytän perheasiat joka tapauksessa mutta ei niihin ole pakok vastata tietenkään.
Heitettäisiinkö oikeasti kiinnostavan työnhakijan paperit roskiin siksi, että työhistoriassa on (ap:n tapauksessa yli 10 vuoden takaa) pari aukkoa? Kenellä nyt ei olisi aukkoja cv:ssä? Varsinkin monella perheellisellä, juuri perhevapaiden vuoksi, joten tuskin ne aukot cv:ssä nyt NIIN epäilyttäviä on! Fiksu työnantaja kutsuu henkilön haastatteluun ja kysyy niistä ajanjaksoista. En minäkään laittaisi cv:hen lapsia, enkä VARSINKAAN siviilisäätyä - se nyt ei ainakaan liity työhön mitenkään! Eivätkä liity lapsetkaan. Minusta on jotenkin tyhmää merkitä perhevapaat sinne työkokemusten sekaan.
Ajattele tilanetta, että hakemuksia on 100 ja on tarkoitus haastatella esim. 4 hakijaa. Hakijoista periaatteessa 20 - 30 täyttää asetetut kriteerit. Miten nämä 4 valitaan? Fiksu työnhakija myös ymmärtää, että rekrytoija ei käytä loputtomasti aikaa ja auttaa häntä valinnassaan.
Aukot CV:ssä on muutenkin ongelma. Esimerkiksi itselläni ei sinänsä ole aukkoja - olen ollut työsuhteessa vanhempainvapaiden ajan eli periaatteessa vanhempainvapaajaksot jäävät voimassa olevien työsuhteiden sisälle. Kuitenaan en anna itsestäni täysin rehellistä kuvaa, jos väitän, että minulla on niin paljon työkokemusta, kuin työsuhteiden voimassaolo antaa ymmärtää.
koska en niiden perusteella hae työpaikkoja. Joskus kysytään mutta mitä enemmän ollaan kiinnostuneita yksityiselämästä niin sitä vähemmän minä työpaikasta. Perhe ja lapset kuuluvat osana ihmisen elämään enkä halua työpaikkaan, jossa ne nähdään rasitteena tai ongelmana tai niistä ollaan haastattelussa todella kiinnostuneita.
Mainitsematta jättäminen ei ole koskaan ole tuntunut olevan ongelma, sillä olen saanut lähes kaikki hakemani paikat vaikka CV:ssä onkin aukkoja.
En edes tiedä miksi.
Ikinä sen suhteen ei ole ollut ongelmia. Olen kaksi kertaa vaihtanut työpaikkaa ja kummassakin haastattelussa olen itse sanonut, että lapset aiheuttavat korvatulehduksillaan joitakin poissaoloja. Silti olen kummankin työpaikan saanut.
Mä luotan siihen että kun itse on rehellinen, niin se maksaa itsensä takaisin. Olen myöskin kieltäytynyt yhdestä työpaikasta, koska haastattelussa en saanut hyvää kuvaa työnantajasta. Olen siis minäkin kranttu työntekijä.
Minä kuulun siihen, joka ei merkitse aviosäätyään eikä lapsiaan, koska en koe niillä olevan mitään merkitystä osaamiseni kannalta. Jos jotain olen oppinut lapsista, niin sen, että miten ihanaa on ollu töissä ja käydä rauhassa vessassa ja laittaa vessan ovi kiinni ;).
Ja kyllä, rakastan lapsiani. Ja miestäni. Ja olemme onnellinen perhe
Myös niitä isompia harrastuksia kannattaa laittaa. Eräskin isoon firmaan juuri ihmisiä rekrytoinut sanoi, että kyllä hän mielellään palkkaa ihmisen, jolla on pitkäaikaisia vapaaehtoistyösitoumuksia. Kertoo siitä, että ihminen on aktiivinen ja oma-aloitteinen. On sitten sitä töissäkin.
Ihmisen harrastukset eivät välttämättä kerro mitään siitä millainen henkilö on työpaikalla. Aktiivisilla ja oma-aloitteisilla ihmisillä voi olla ns. erakkoharrastuksia, ja päinvastoin introvertit nörtit voivat olla jotain junnufutisvalmentajia. Esimerkkejä löytyy ihan oikeasta elämästä kumminkin päin. Jos jossain firmassa tällaista mustavalkoista ajattelua harrastetaan niin sellaiseen en ainakaan halua töihin! Lähinnä tällaisen esillenostaminen kertoo rekrytoijan ammattitaidottomuudesta ja kapeakatseisuudesta.
Myös niitä isompia harrastuksia kannattaa laittaa. Eräskin isoon firmaan juuri ihmisiä rekrytoinut sanoi, että kyllä hän mielellään palkkaa ihmisen, jolla on pitkäaikaisia vapaaehtoistyösitoumuksia. Kertoo siitä, että ihminen on aktiivinen ja oma-aloitteinen. On sitten sitä töissäkin.
Ihmisen harrastukset eivät välttämättä kerro mitään siitä millainen henkilö on työpaikalla. Aktiivisilla ja oma-aloitteisilla ihmisillä voi olla ns. erakkoharrastuksia, ja päinvastoin introvertit nörtit voivat olla jotain junnufutisvalmentajia. Esimerkkejä löytyy ihan oikeasta elämästä kumminkin päin. Jos jossain firmassa tällaista mustavalkoista ajattelua harrastetaan niin sellaiseen en ainakaan halua töihin! Lähinnä tällaisen esillenostaminen kertoo rekrytoijan ammattitaidottomuudesta ja kapeakatseisuudesta.
rekrytoija oikein vai ei, niin noilla tiedoilla on merkitystä työnhaussa. Mitä korkeampi koulutus, ja mitä korkeampi asema, niin sitä enemmän. Jos ei kiinnosta työnteko, niin älkää merkitkö. Jos haluatte työpaikan, tehkää mahdolisimman persoonallinen ja monipuolinen hakemus, mistä rekrytoija saa heti kuvan siitä, minkälainen ihminen olette.
rekrytoija oikein vai ei, niin noilla tiedoilla on merkitystä työnhaussa. Mitä korkeampi koulutus, ja mitä korkeampi asema, niin sitä enemmän. Jos ei kiinnosta työnteko, niin älkää merkitkö. Jos haluatte työpaikan, tehkää mahdolisimman persoonallinen ja monipuolinen hakemus, mistä rekrytoija saa heti kuvan siitä, minkälainen ihminen olette.
Sun tietosi perustuvat johonkin yksittäiseltä rekrytoijalta kuultuun heittoon. Annat ihan paikkansapitämättömiä neuvoja väittäen, että ne muka olisivat yleinen käytäntö rekrytoinneissa.
Ylipäänsä vauvapalsta taitaa olla viimeinen paikka, mistä kysyä tätä asiaa. Kotiäidit ehkä laittaisivatkin lapsensa suurimmaksi ansioikseen cv:hen. Jos on tarkoitus saada työpaikka ja edetä uralla, cv:n sisältö kannattaa rakentaa ihan eri lähtökohdista.
oma CV. En taida mainita että minulla on 3 alle kouluikäistä. Siis jos ihan oikeasti haluan kyseisen paikan. Jos taas on pakko hakea jotain mikä ei yhtään kiinnosta, laitan taatusti kaikki lasten syntymävuodetkin!
Eli teet ansioluettelosta just sellaisen mitä kyseinen työpaikka vaatii. Joskus lapset on ihan ok, muttei aina.