Löytyykö Marrasmasuja 2012
Kommentit (310)
Kiitokset onnitteluista. :)
Eihän kaikille tule välttämättä mitään oireita vaikka olisikin raskaana. Itselläni on nyt vaan se turvotus suurimpana oireena. Ajoittain aamuisin voi tulla epämääräistä kuvotusta ja selässä tuntuu että menkat alkaa hetkenä minä hyvänsä, mutta se käsittääkseni kuuluu asiaan. Kyllähän joillakin tulee menkat vaikka olisikin raskaana. :P
Neuvolaan myöskin tänä aamuna soittelin, ajan sain 19.3, jolloin viikkoja siis ilmeisesti 6+6. :)
Täällä yksi uusi.. Siirryin tuolta marraskuun kuumeilijoista, nyt tänne odotus puolelle. Eli perjantaina 2.3. testattu kaksi haamua ja 4.3 testattu cb digillä 2-3 viikolla.
Eli siis ensimmäistä odotetaan. Minä olen 21 ja mieheni 27, olemme naimissa. Tänään soitin neuvolaan muissa asioissa ja samalla varasin ensimmäisen neuvola ajan, huomenna vielä terveyskeskukseen raskaustestiin kun en millään usko tätä todeksi. Sain ajan kuun loppuun raskausviikkoja silloin 8+5. 9 rv kuulemma ensimmäinen käynti täällä päin. Minulle siis kaikki täysin vierasta ja uutta!
Ruukataanko vielä ensimmäisellä kerralla ultrata? Olis niin kiva nähdä jotain konkreettista! Oireita ei ole ollut muuta kuin aivan kauhia turvotus, väsymys ja kuvotus.
JiiKoo ja vaavi 5+3
LA 2.11/ JiiKoo/ 1./ OAS
Iloista lukea, että taas on löytynyt uusia tänne... :)
Nuusku, nykyaikana ei taideta enää ymmärtää niin hyvin niitä, jotka haluaa ison perheen... Toivottavasti sunkin sukulaiset sen lopulta ymmärtää, että lapset on arvokkaita, oli ne sitten ekoja tai viidensiä!
pieni.rakkaus ompas harmi, että terveyskeskus oli kiinni.. mutta toisaalta, kyllä ne kotitestit on kuulemma lähestulkoon yhtä luotettavia. Mun mies sano, että apteekissa farmaseuttia oli vähän hymyilyttäny, kun mun mies oli kyselly testiä (sitä varmistustestiä, jota ei sitte koskaa käytettykää), että onko nää varmasti varmoja... :D mulla oli alkuun enemmän menkkamaisia kipuja (niihin aikoihin just ku plussasin, siis 4+), enää ei niinkään.
Mullakin on tota turvotusta ja housut painaa.. Ystävä lupas antaa vanhoja raskausajan housujaan, tarvii varmaan alkaa niitä käyttämään, jos ei niiden vyötärö painais niin paljoa. Korkeavyötäröiset farkut tänään tuntu kauheelta päällä. Jos joutuu pitkiä aikoja sellasten kanssa istumaan huonossa asennossa, niin tulee kyllä huono olo. Viime yönä heräsin jo kaks kertaa siihen, että maha oli kipeä ja kummallakin kerralla valvoin puolisen tuntia. Ei siis ole varsinaisesti mitenkään kuvottava olo, vaan maha vaan todella kipeä ja huono olo siihen liittyen. Mietin jo, että onko tää ees normaalia, mutta surffailin täällä toisilla palstoilla ja siellä on jotkut muutki kertoneet, että maahaan on sattuneet, ja normaalia on lääkäreiden/hoitajien mukaan ollut.
TaskuTee ja pikkunen 5+1
Useamman kerran päivässä käynyt katsomassa ja ihana nähdä että on lisää MarrasMasuja tullut :)
Vaikka on rv 5 niin tuntuu kuin olisi ollut jo kauemmin. Malttamattomana hypistellyt vaatteita ja katsellut vaunuja. SItä mukaan kun nuorimmainen (04/10) on kasvanut vaatteista ulos niin olen antanut eteenpäin. Joten ns. puhtaalta pöydältä aloittanut...
Oli kyllä pakko käydä ostamassa ClearBlue se digitaalinen testi tänään. Näytti (yllättäen!!!) että raskaana :)
jos totta puhutaan niin kahden ihanan pojan jälkeen olisi ihana saada se prinsessa. lapsilukuna kolme on sopivampi....
Ilmaa minulla kertyy mahaan. Hirveänä pyörittää eikä helpota. Kipeääkin käy :(
Lapset yöpuulle ja omaaika alkaa.
pieni.rakkaus
Tervetuloa mukaan JiiKoo ja onnea plussasta!
JiiKoo: Ultraus kai riippuu ihan neuvoloiden omista käytännöistä. Täälä meillä tajotaa np-ultra ja rakenne ultra. sillonko 3 ja 4 odotin sain myös varhaisultran kun ei ollut menkkoja heidän välissään.
pieni.rakkaus: kyllä mullakin löytyy nuita menkkamaisia kipuja. ja kyllä ne testit aika varmoja on. nimittäin aikasemmissa raskauksissa mie olen tehnyt vaan yhdet testit ja yks oli aika haalea haamu. ja raskaana on oltu. nyt vaan tätä viidettä kun oon pitempään tehny niin kuus tehtiä tein enneko ihan varma olin. että ihan oon höpsähtäny.
ja kaikkia vauva juttujakin tekis mieli ostaa. ja kattelen myös vaunuja ja kaukaloja jne... vaikka aikapaljon meillä kaikkea tavaraa on.
Ja menikin sanomaan että pahaolo pysyny pois , eilen illalla piti halailla pönttöä.
nuusku ja 5+1
JiiKoo, ihanaa nähdä täällä toinenkin samasta ketjusta! Onnea plussasta! :) Mulla on sama tunne, haluaisin jotain konkreettisia todisteita että mahassa on kaikki niin kuin pitää. Mitä neuvolan lappusista päättelin, niin täällä ainakin ultraa saa odottaaa sinne rv10->. Tuntuu vaan niin pitkältä ajalta.. :)
Nuusku: Mä kans innolla jo tutkin kaikenlaisia tarvikkeita vauvalle :) Tekis mieli jo mennä koelykkäämään vaunujakin :D Kaivoin virkkuukoukun esille ja aloin väkästämään vauvalle vilttiä, että on jotain tekemistä tässä odotellessa.
Otan riskin ja ilmoittaudun tähän pinoon. Vaikka taustalla kummittelee vuosi sitten koettu keskenmeno, aion nauttia niin kauan kuin raskaana olen. Kai sitä saa koko maailmalle asian toitottaa jos siltä tuntuu :D
Laskettu aika olis 8.11.2012. Ikää mulla 30 ja miehellä 36, perheessä myös 3,5 vuotias esikoispoika.
On tämä niin mahtavaa, mutta hiukan hymyilyttää, että joillakuilla samoilla viikoilla olevilla turvotusta jo niin, että masu on jo pullahtanut. Mulla ei näy mitään :) Mutta eikai se huono merkki ole, kuten eikai myöskään se, ettei pyttyä vielä ole tullut halailtua :)
Vilmis + Korppu rv 5+0
Meilläkin ollaan jo paljon katseltu tulevia tarvikkeita. Tai lähinnä minä kun mies töissä taas hurrjan pitkiä päiviä ja itse olen sairaslomalla. Pitäisi varmaan nuo harrastuksetkin miettiä turvallisemmaksi nyt raskuaden ajaksi, tietäisi vaan mikä olisi mieleinen liikuntamuoto aikaisempien tilalle...
Olen myös katsellut/vertaillut noita kantoliinoja ja etenkin kantoreppuja. Meillä tulee paljon luonnossa liikuttua niin voisi olla ihan näppärä peli. Onko kellään täällä kokemusta noista?
Vähän aikaistahan tämä on vielä muttaa kerkee hyvin vertailemaan! ;)
Minulla on myös ollut housujen kanssa ongelmia, löysissä collareissa nyt kotosalla ollut lähes kokoajan ja silti tuntuu että painaa..peilistä kun katsoo niin näyttää ennenminkin että olisin laihtunut, kuin yhtään turvoksissa ainakaan.
Kiitos kaikille onnitteluista ja tervetulo toivotuksista!
Tänään ollut vapaa päivä ja terveyskeskuksenkin testi yllätys, yllätys positiivinen!! Muuten sit ollutkin kamala päivä.. Aivan kamala väsymys, sit maha on ihan löysällä ja mielialan vaihtelujakin on kans ollut.. Tuntuu etten jaksaa pitää enää samanlaista ”huolta” miehestäni, mikä avuksi? Tuntuu ettei jaksa tehdä yhtään mitään.. Mutta mies ei ole asiasta yhtään samaa mieltä eikä ymmärrä (tai siltä musta nyt tuntuu)..
Muuten kyllä otti vauva uutiset hyvin vastaan ja ilahdutti mua kukillakin, mutta mitä minä. Olen väsynyt ja valitan. No toivottavasti joka päivä ei olisi tällainen.. Nyt sit kumpanenkin mököttää omissa nurkissaan! Anteeksi omanapaisuus mutta huono päivä..
JiiKoo
Vilmis: Mulla myöskin syyskuussa koettu keskenmeno taustalla ja tismalleen samoilla viikoilla mennään. Mulla myöskin 5+0, mutta LA olisi kuitenkin jo 6.11. Vaikka suurella todennäköisyydellä se siirtyykin viikolla eteenpäin, näin ainakin aiemmissa raskauksissa...
Tinta86: Meillä on ollut esikoisella käytössä MyBabyNest, mutta itse koin sen jotenkin oudoksi. Se oli sellainen pikaliina, mutta mielestäni lapsi oli hankalaa laittaa siihen. Kakkoselle ostettiin sitten Manduca, joka on mielestäni tosi hyvä. Pienoinen tykkäsi siinä nukkua. Nyt (1v11kk) ei tahdo olla pitkiä aikoja sen kyydissä (selässä), mutta esikon (3v7kk) mielestä selässä on hauska matkustaa silloin tällöin. Ja painarajat siinä oli muistaakseni 3,5kg-20kg eli käyttöikäkin on mukavan pitkä. :)
JiiKoo: Kuullostaa kovasti hormooneista johtuvalta tuo teidän tilanteenne. Mies ei voi mitenkään ymmärtää, mitä käyt läpi ja siitä johtuu suuri osa erimielisyyksistä. Alkuraskaus on mielestäni pahin mielialanvaihteluiden kannalta, mutta myöhemmin vähän hepottaa vaikka silloinkin olotila voi muuttua yhtäkkiä. Meillä mies ei tajua raskautta oikeasti ennen kuin vatsa näkyy jo selvästi, vaikka tilanteen tietääkin. Ja kaikki miehent vaan ei osaa innostua raskausajasta vaikka vauvan ja isomman lapsen kanssa haluaisivatkin touhuta. :)
Täällä meneillään tosiaankin 5+0 ja edelleenkin tuntuu kokoajan että menkat alkaa koska tahansa. Kuinkahan kauan mahtaa sellainen tunne kestää? En vaan muista kaikkia näitä juttuja. :P Muuten suhteellisen oireeton edelleen. Paitsi se vatsan turvotus on edelleenkin ihan VALTAVAA. Kai se siitä jossain vaiheessa vähän tasaantuu ennen kuin alkaa varsinaisesti kasvaa. Toivottavasti. :)
koko ajan tunne että "kohta holahtaa". kramppaa niinkuin menkkojen alkaessa. Mutta muistaakseni näin oli myös aiemmissa raskauksissa. Ei vain stressaisi sitä...
Sain varattua neuvolan. 2.4 eli sillon rv 8+2
Onneksi säästi kuopuksen odotusajalla ostaman dopplerin. pääsee kuuntelee sydänääniä :)
Tervetuloa vilmis! =) ole vain onnellinen viliis ettei tuota pönttöä tartte halaille. en itekään sinne kaipais. =D
Sipsu: Ihanaa kun joku jaksaa ja osaa virkata. Mieki ompelisin jos olis aikaa ja jaksais.
Tinta: mulla oli kantoliina ja reppu, mutta ite koin kantoliinan hankalaksi. baby björnin reppu mulla. mutta monet tutut jotka enemmän vaeltelee ovat tykänneet ergosta.
Jiikoo: niin se meilläkin ensimmäisen odotukksessa mies ei oikein ymmärtäny noita mielialan vaihteluita. mutta nykyään tajuaa ja osaa tervittaessa olla hiljaa. että mulla kans mieli myllertää ihan kiitettävästi ja muisti pätkiin.
pieni.rakkaus: täällä myös nuita menkka maisia ja vihlovia vatsakipuja. mutta eiköhän se kuulu muistaakseni asiaa. pitää vaan yrittää olla murehtimatta. (paremmin sanottu ku tehty)
no niin mutta mepä lähetään lastenkans valmistleen retkelle lähtöä. Ihanaa päiväää teille kaikille! =)
nuusku ja masukki 5+2
Vilmis: Isosti onnea plussasta! :)
Tinta ja Nuusku: Mäkin oon kiinnostunut tosta rintarepusta. Liinaakin mietin, mutta repulle saattais olla mulla enemmän käyttöä. Hankala kuitenkin tietää näin etukäteen. Täytyy vaan malttaa odottaa, jos haluaa välttää tarpeettomia ostoksia.
Tänään MELKEIN ostin ekan vauvanvaatteen! Sivusta napitettavaa bodya hipelöin kaupassa, mutta en osannut päättää missä koossa sen ottaisin, niin jäi sitten kokonaan ottamatta. Ehtiihän tässä :)
Sipsu 5+3
Vaatteiden hypistely on ihan liian kivaa :D Hieman ihmeissäni pyörin just tänään vauvanvaateosastoilla..Päädyin kuitenkin siihen, ettei juuri mitään kannata ostaa, ennen kuin tietää tulevan pienokaisen sukupuolen :)
Kaks paria pienen pieniä sukkia lähti kuitenki mukaan... :D
Omat vaatteet mietityttää..millaset housut ostaa ja mikä ihmeen takki mahtuu päälle ens syksynä :O Mutta ehkäpäs sinne vaatekauppaan täytyy marssia sitten, kun ei oo enää sopivaa päällepantavaa..vaikeaa etukäteenkään ostella.. :)
Vaunuja, sänkyjä, lipastoa pikkuvaatteille on meillä myös kateltu...lähinnä kateltu kuitenkin vaan..ehkä ostokset sitten kesälle/syksylle
Tällaisia ajatuksia täällä...neuvolan sain 26.3, jolloin viikkoja 8+5
Nyt 5+6
Tulee niin pitään paikkaansa se naisten ikuinen ongelma: kaappi täynnä vaatteita eikä mitään päällepantavaa! :D Kesällä voi sentään pitää kaikenlaisia mekkoja ja muuta kevyempää, mutta syksy tuo kyllä uusia haasteita. Onneksi lokakuu ollaan jo äippävapaalla (ei tarvi ainakaan töiden takia murehtia pukeutumista), ja jos syyskuukin sattuisi olemaan vielä lämmin kuukausi, niin ei tarvitsisi miettiä uutta syystakkia, voisi turvautua vaikka väljiin neuletakkeihin tms.
Kaikkea sitä jo etukäteen miettiikin :D Mutta ei sille vaan mitään voi että ajatukset pyörii seuraavat 8 kk tiiviisti oman navan ympärillä :D
Meillä olisi projektina laittaa yläkerran huoneet uuteen uskoon, ollaan siis muutettu viime kesäkuussa tänne ja vielä olisi tekemistä. Uskomatonta kuinka monta kertaa ihmisen mieli voi muuttua yhden ja saman asian suhteen. Ja nyt vielä suunnitelmia tuli sotkemaan tämä masu. :) Välillä tulee sellainen ahaa-elämys näin minä sen maalaan ja sisustan. Ja kun olet lähdössä maalikauppaan, tuleekin hurjan paljon uusia ajatuksia taas mieleen..jotenkin turhauttaa koko homma.
Muumi ja Nuusku: Tuota Manducaa juuri olen miettinyt, toisena vaihtoehtona ollut Ergo, ne ovatkin ehkä ne kaikkein kehutuimmat noilla palstoilla olleet. Pitkä käyttöikäkin noissa plussaa. Täytyy vielä vertailla.
Nuo liinat vähän arvelluttaa, kun ei mitään kokenmusta kiinnityksistä, kestääkö ne oikeasti paikoillaan ja vauva kyydissä?! Jossain kun näkisi näitä käytössä, molempia. Omassa tuttavapiirissä ei kellään ole käytössä näitä kumpaakaan vaihtoehtoa.
pieni.rakkaus: Menkkamaiset kivut palasivat takasin minullekin. Lisäksi selkäkipuja, joita ei tähän asti vielä ole ollut.
Vaikka ne ikäviä ovat ja laittavat aina miettimään tässäkö tämä nyt oli, toisaalta on ihan mukava saada jotain konkreettista tuntua että jotain siellä tapahtuu, etenkin kun muuten niin oireetonta.
Sipsu ja JonnaMaria: Onneksi asun täällä maalla, eikä tule niin herkkään lähdettyä hipeltämään vauvanvaatteita. Täytyy yrittää pitää pääkylmänä vauvanvaatteiden suhteen kuin omienkin vaatteiden suhteen sekä kaikkien tulevien tarvikkeidenkin! :D
"Kaikkea sitä jo etukäteen miettiikin :D Mutta ei sille vaan mitään voi että ajatukset pyörii seuraavat 8 kk tiiviisti oman navan ympärillä :D"
Älkää ihmiset vielä ruvetko vaatteista stressaan. Ihanaa kun saa koko kesän kulkea kepeissä vaatteissa ja marraskuussa aika harvoin on vielä niin kylmä että älyttömästi päälle pantavaa tarttis olla. Isohko vatsakin kuitenkin lämmittää jonkin verran... :) Meidän kakkonen kun syntyi huhtikuussa niin silloin oli ongelmia. Kaikki isoimpana oltiin kaikkein kylmimmillä ja liukkaimmilla keleillä, se oli kamalaa! Yrittää nyt ahtautua toppahousuihin ja liian pieneen ja ohueen takkiin! xP
Mä voin kyllä todella suositella tota Manducaa. Ainoa miinus (jos sitä miinuksena pitää) on se ettei lasta voi kantaa edessä naama menosuuntaan. Se ei kyllä asentona ole lapsen lonkille ja selälle kauhean hyvä, joten itse en sitä kokenut ongelmaksi. Ja sillähän voi siis kantaa edessä, lonkalla ja selässä sitten kun lapsi osaa jo hyvin kannatella päätään (oliskohan painorajana ollut joku 8kg tai ikänä puoli vuotta tai jotain...). Eikö mukava mainospuhe? ;P
Esikoinen syntyi tammikuussa ja kuopus huhtikuussa. Se vaikeus löytäää vaatteita jotka lämmittää ja MAHTUU! nyt ei tule samaa ongelmaa. toivottavasti.
mammaloma alkaa lokakuun alussa ja jos ennen sitä pitää kesäloman niin sitähän saa kulkea rennosti t-paidassa jo elokuun lopulta asti :)
ON: olen hiukan (ehkä liiankin) neuroottinen puntarilla kävijä. Juuri sain painon suht samoille viivoille kuin se oli ennen kuin kuopusta aloin odottaa. Nyt se on noussut jo 1kg. Molemmissa edellisissä odotuksissa tuli +25kg...
pieni.rakkaus rv 4+5 (jee kohta ollaan jo 6. viikolla :))
Hopsan, varovaisen toiveikkaana liityn mukaan joukkoon iloiseen :) Plussa pärähti eilen yllättäen, joten marrasmuru olisi meillekin tulossa jos kaikki menee hyvin. Olin lokakuisten kuumeilijoiden pinossa mukana joten muutama nimimerkki on täältä tuttuja (Vilmis ja sipsu ainakin). Marraskuun kuumeilijoihin en edes liittynyt koska työreissujen ja muun takia
jäi koko vauvaprojekti vähän taka-alalle. En huomannut ollenkaan edes ovista (jonka edellisessä kierrossa olin bongannut ihan selvästi) joten kun menkkoja ei kuulunut niin luulin että oviksen puuttuminen vain pidentää kiertoa. Eilen iltapäivällä tuli kuitenkin
sitten niin tutuntuntuiset palelu- ja kuumeentuntu-oireet että kävin testin hakemassa :) Muita oireita ei sitten olekaan, viikonloppuna oli hiukan menkkasärkyjä ja rinnat samallalailla arat kun aina ennen menkkoja. Nyt jälkikäteen ajatellen huomasin kyllä muutaman vihlaisun edellisviikolla, mutta enpä kiinnittänyt niihin tuolloin sen suurempaa huomiota.
Inasen päälle kolmekymppisiä ollaan miehen kanssa molemmat, -06 ja -08 syntyneet prinsessat pitää vauhtia yllä eli kolmas kullanmuru olisi tulossa. La veikkaus olisi 12.11. mutta se muuttunee sitten neuvolassa aikoinaan kuitenkin, sairaala TAYS.
_Nipsutin_ 4+jotain?
Mua hämää kans tää oireiden vähyys. Rinnat mulla on ollut koko ajan arat, mutta ei oikeestaan muuta. Välillä vihlaisee alavatsasta niin tietää että jotain siellä kai tapahtuu. Ja voi morjens tää mahan turvotus ei vaan hellitä! Ei tarvi paljon mitään syödä ja silti aamusta iltaan kauhee pallomaha! Tarvii alkaa kohta jo käyttää äitiysvaatteita :D
Sipsu 5+1