Sairaanhoitajien palkasta valittavat
Miksi ette lukeneet lääkäreiksi? Keskusteluissa usein verrataan palkkaa lääkärin palkkaan.
Kommentit (57)
Tämä 9-10 euroa koskee oikeastaan lähes kaikkea rakentamista. Toki erillaisten lisien ja kannustimien kanssa palkka voi nousta korkeammaksikin. 15-16 euroa tunti saa sitten ns.ammattimies, joka suoriutuu itsenäisesti vaativista kohteista (jollaiseksi lasketaan vaikka sairaala) tai jolla on vuosien työkokemus. Tämäkin koskee putki ja rakennusalaa yleensä. 40 tunnin työviikolla päästään johonkin 2400-2500 brutto. Enemmänkin on mahdollista tietysti tienata, mutta lisäthän eivät ole palkkaa... Minusta sairaanhoitaja pärjää varzin hyvin.
aloittaa tuntihinnan 60 eurosta, vai oletko saanut putkimiestä töihin 10 eurolla? Sehän on sama mitä siivoojat saa Helsingissä repäistynä suoraan kadulta.
Putkimiehistä on pula, joten tessi ei ole nyt hyvä lähde. Huoltopuolella puolen tuunnin työstä 30 e.
kahdesta ihan eri ammatista ja ei tosiaan kaikki halua lukea lääkäriksi ihan jo sen takia, että se ei ole mahdollistakaan monella paikkakunnalla ja koulutus kestää niin monta vuotta. Mulla sairaanhoitajana on peruspalkka 2200e/kk ja vuorotyölisät päälle 200-400e joten ei todellakaan voi verrata lääkärin palkkaa. Minulla ei ole mitään kokemuslisiä eikä korotuksia. Paksahomma palkkaan nähden, tuosta vielä verot pois, mutta enpä teekään tätä palkan takia vaan sen takia, että haluan auttaa ihmisiä ja tunnen että tämä on kutsumus. MItään muuta en voisi kuvitella tekeväni. Lääkäriksi lukeminen kiehtoo, mutta kahden pienen lapsen äitinä en aio kulkea vuosikausia 300km:n päässä koututtautuakseni. Katson sitten kun lapset kasvaa, jos vielä kiinnostaa ja tilanne sallii. Toisaalta, pitää vielä miettiä kiinnostaako minua diagnoosien tekeminen, allekirjoitusten kirjoittelu päivät pitkät jne jne. Hoitotyötä tehdessä saan kuitenkin olla enemmän ihmisten kanssa tekemisissä.
Opetelkaa ensin laskemaan peruspalkka ja lisät yhteen jos haluatte koulutuksenne tasoa insinöörien vastaavaan verrattavan. Varmasti pallkkanne on ihan kohdillaan keskiarvoihin verrattuna, mutta säälipisteiden ruikuttaminen on helpompaa kun puhuu epämääräisesti peruspalkasta ja "mitättömistä lisistä"
Onko mielestäsi täysin merkityksetöntä, tuleeko sama summa päivätyöstä vai kolmivuorotyöstä, jota tehdään iltaisin, öisin, viikonloppuisin, juhlapyhinä...?
No ei sitä insinöörinkään työtä tehdä 8-16, vaan jos tulee ylimääräistä hommaa, niin ne tehdään vapaa-ajalla ilman korvausta. Nämä korvaukset epämukavuudesta sisältyvät siis palkkaan.
Esimerkiksi itse olen DI ja teen säännöllisesti töitä vapaa-ajalla, keskimäärin n. 20h kuukaudessa. Minun pitää myös omalla ajallani perehtyä oman alani kehitykseen.
Näissä vertailuissa olisi myös syytä huomioida, että monesti puhekielessä sekoitetaan AMK-insinööri ja DI, vaikka tulotasoissa on melkoinen ero: insinöörien keskipalkka on noin 3900 €/kk, DI-puolella taas n. 5100€/kk.
"Tuntipalkat liikkuu 15-21 euron välillä. Kovanluokan ammattilainen tienaa sen lähemmäs 20 euroa helposti. Sen päälle tulee urakkalisät tai jos hoitaa nopeammin työnsä niin kahdeksasta tunnista maksetaan tyyliin 9-10 tuntia per päivä. Sen päälle tulevat pekkkaset 5,5 % ja jos jos ei pidä palkattomia vapaita niin ne jäävät palkan päälle. Lisäksi päivystyksestä tulee omat korvauksensa ja mahdollisuun ylitöihin. Keskimäärin palkkaa tulee tunneista riippunen 3500-4500 per kuukausi." Urakoista enemmän.
kahdesta ihan eri ammatista ja ei tosiaan kaikki halua lukea lääkäriksi ihan jo sen takia, että se ei ole mahdollistakaan monella paikkakunnalla ja koulutus kestää niin monta vuotta.
Olisitte nyt herran jestas rehellisiä edes itsellenne. Varmaan 3/4 tuntemistani lähäreistä/sairaanhoitajista on haaveillut tai haaveilee lääkärin työstä. Miksei voida rehellisesti tunnustaa, että valtaosalla LH/SH -porukasta ei vaan riitä pälli lääkikseen. Tosiasiassa jopa niillä teidän parjaamilla AMK-insinööreilläkin on huomattavasti paremmat edellytykset lääkikseen. Kertoohan tästä jo sekin, että osalle yksinkertaiset lääkelaskutkin tuntuvat olevan aivan uskomattoman vaikeita.
aloittaa tuntihinnan 60 eurosta, vai oletko saanut putkimiestä töihin 10 eurolla? Sehän on sama mitä siivoojat saa Helsingissä repäistynä suoraan kadulta.
Putkimiehistä on pula, joten tessi ei ole nyt hyvä lähde. Huoltopuolella puolen tuunnin työstä 30 e.
En putkimiehien töistä, mutta muista vastaavista. Tuntihinta on jotain 50 € kieppeillä, mutta luuletko ihan tosissaan, että työntekijälle jää siitä kuin murto-osa? Siitä maksetaan ensin mm. työkalut, asennettavat tarvikkeet ja muut välineet, matkakustannukset (esim. kuorma-auton kulut, bensat, vakuutukset, katsastukset), työturvallisuuskoulutukset, työn sivukulut, sairauskulut, lomapalkat, sen laskuttajan palkka (ja työvälineet, palkan sivukulut jne), toimitilat. Ei sitä palkkaa jää sille työntekijälle kuin jotain siinä kympin huitteilla per tunti tai vähän reilu.
että KAIKKI hoitajat haluavat lääkäreiksi? Ei taida sulla olla meidän työnkuvista minkäänlaista käsitystä, hoitotiede ja lääketiede on kaksi aivan eri tieteenalaa.
että työpaikkaa vaihtaessani pääsin projektiin jossa maksettiin ylitöistä ja matkatunneista, outoa.
Lopputulema oli lähellä sitä, että työtuntini eivät muuttuneet juurikaan, mutta palkka kaksinkertaistui.
Äärimmäisen harvinaista on, että saa kiinteän kk. palkan päälle mitään.
Insinöörin palkan voi monessa tapauksessa, ainakin siellä palkkahaitarin yläpäässä puolittaa,jos haluaa sairaanhoitajiin vertailukelpoisen palkan. Siis palkan josta on siistattu ylityöt, matkaktunnit ym. pois.
palkkaaa? Minä ainakin arvostan sairaanhoitajan työn arvokkaammaksi ja tarpeellisemmaksi. Jos näitä kahta vertaillaan.
T: mies
ei rassaa pikku putkia.
Hän tekee iiisoja putkia isoihin tehtaisiin.
Milloin komennuksella ulkomailla, milloin kotimaan keikka.
Haluttu on mies eri keikoille.
Kuitenkin hänen verokortissaan on tuplana minun palkka.
niin...kyllähän se vähän mietitytti kun minä sain sairaanhoitajan hommissa vuorotöissä sen 1400 euroa kuussa käteen... ja mies oli opiskellut tradenomiksi niin käteen rapsahti se 2500 kuussa... Sitten vielä joutui valittamaan, että olipas taas tylsää töissä kun ei ollu oikeen mitään tekemistä...jos projekteissa oli hiljaista.
Mulla ei koskaan ole tarvinnut valittaa että työtä olis liian vähän... siinä kun yrittää hoitaa ja pitää asiakkaat elävien kirjoissa riittää kyllä töitä koko työajaksi.
ei rassaa pikku putkia.
Hän tekee iiisoja putkia isoihin tehtaisiin.
Milloin komennuksella ulkomailla, milloin kotimaan keikka.Haluttu on mies eri keikoille.
Kuitenkin hänen verokortissaan on tuplana minun palkka.
Hänellä taitaa olla sellaista erikoisosaamista mistä työnantaja on valmis maksamaan. Sinulla taas tuskin on, teikäläisiä on tuhansia tusinassa joille julkinen puoli maksaa vain sen minkä parhaaksi katsoo.
No joo, oli nyt vaikka miljoona tusinassa, kyllä työstä sille kuuluva palkka maksaa pitäisi.
Noin 2500 suorittavan tason ei niin korkeata koulutusta vaativasta päivätyöstä ilman jatkuvaa pelkoa yt-neuvotteluista tai muita huolia julkisella puolella on ihan ok palkka. Samalla rohmutaan itselleen suurin osa kunnallisen puolen palkankorotuksista ja kehdataan vinkua aina vaan lisää.
huonon laitteen vaan jos käytät sitä vahingossa väärin. Insinöörin ei kannata kuulua liittoon siksi, että saisi oikeusturvaa asiakkaita vastaan.