Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaiseen asuntoon meillä on mielestäsi varaa?

Vierailija
27.02.2012 |

Mieheni ja minun nettotulot ovat yht 4400 euroa/ kk (sis lapsilisät kolmesta lapsesta). Työllisyystilanteemme on vankka. Tuloja saisi mieluummin nostettua 6000 nettoeuroon/kk kuin laskettua, mutta lainalaskelmat teemme tuon pienemmän summan mukaan. Myimme asuntomme ja meillä on nyt säästössä uutta varten 200 000 euroa. Jätämme sijoituksiin ja käteisvaroiksi yht noin 20 000 euroa. Kuluja tulee autosta, jolla ajamme 15 000 km/vuosi. Auto on maksettu. Meillä ei ole lainoja.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi varaa n. 400 000 euron taloon tai asuntoon.

Vierailija
2/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi olkoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otin juuri 210 000€ lainaa. Säästössä edellisestä asunnosta oli 190 000€ ja ostin nyt 400 000€ maksavan rivutaloasunnon. Olen siis yh. Pankkitilillä on ns. hätävarana aina n. 20 000-30 000€ koska olen perheen ainoa tulonlähde. Toki ammattini on sellainen, että saan lisätöillä lisättyä tienestejä paljonkin jos tarve vaatii. Uusi auto on josta velkaa ehkä 10 000€. Sitten toki pari luottokorttia nettiostoksiin ja ulkomaan reissuille.

Vierailija
4/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä tuntuu siltä, että voisimme nukkua yömme varsin rauhallisin mielin, jos ottaisimme lainaa 120 000 euroa. Maksimissaan 150 000 euroa eli 75 000 per maksava nenu, mutta silloin tekisimme varmasti alussa enemmän lainanlyhennyksiä, jotta tavoite 120 000 euron lainamäärästä olisi pikaisesti saavutettu.

ap

Vierailija
5/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tiedoilla 400 000 eur olisi teille sopiva. Aika hyvin olette säästäneet rahaa noilla tuloilla!

Meillä on nettotulot n. 4000 eur ja lainaa 228 000 euroa, joka on ihan sopiva.

Vierailija
6/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän isommat nettotulot kuin teillä, ja otimme juuri 150 000 euroa asuntolainaa ja meillä 365 000 maksava asunto, kerrostaloneliö uudehkosta talosta. Oli siis myös edellisistä asuntokaupoista kertynyttä pohjaa ihan kivasti. Maksamme 1500 euroa kuussa, sisältää lyhennyksen ja vastikkeen. Asunto on tällä korkotasolla maksettu 11 vuodessa. Rahaa jää vielä "elämiseen", matkoihin ja muuhun luksukseen. Meillä ei tosin ole autoa.

Millaisen asunnon haluatte ja mistä? Ja paljonko haluatte ottaa riskejä? Korkotasohan tulee taatusti tästä nousemaan lähivuosina. Euroopan talous on myös erittäin epävarmalla tolalla, itse en ottaisi megalainaa 20 vuoden laina-ajalla.

Vierailija
7/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostatte asunnon pysyvältä muuttovoittoalueelta (sellaisia on ainakin Helsingin kantakaupungissa), voitte mielestäni ottaa isommankin lainan verrattuna tilanteeseen, jossa asunnon arvon lasku on tulevaisuudessa todennäköisempää. Useamman sadan tuhannen hintaluokassa tällä alkaa olla jo paljonkin merkitystä.

Jos tähtäätte alueelle, jossa taantumankin yli jatkuva muuttovoitto ei ole todennäköinen, laskekaa millaiseen tilanteeseen joudutte jos asunnon arvo laskee ostohetkestä ja korot nousevat.

Jos rahoitatte vain puolet asunnosta lainalla, teidän pitäisi kyllä olla turvassa vielä rajunkin hintakuplan puhkeamisen jälkeen. 360 000:n kämppää pitäisin siis täysin turvallisena hankintana. 70%:n lainaosuudella saisitte jo 600 000 euron lukaalin, eikä sellainenkaan mielestäni olisi mitenkään mahdoton ajatus, varsinkin jos se sijaitsee halutulla alueella.

On varmasti ihanaa olla noin varakas! Noilla summilla pääsee jo vähän valitsemaankin, millaiseen asuntoon muuttaa. :)

Vierailija
8/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä tuntuu siltä, että voisimme nukkua yömme varsin rauhallisin mielin, jos ottaisimme lainaa 120 000 euroa. Maksimissaan 150 000 euroa eli 75 000 per maksava nenu, mutta silloin tekisimme varmasti alussa enemmän lainanlyhennyksiä, jotta tavoite 120 000 euron lainamäärästä olisi pikaisesti saavutettu.

ap

Itse olen ottanut melkein tuon verran paljon pienemmillä tuloilla, ja ihan hyvin olen pärjännyt. Lisäksi tilanteeni oli aivan eri kuin teidän, koska kyseessä oli 100% laina.

Vierailija
9/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä tuntuu siltä, että voisimme nukkua yömme varsin rauhallisin mielin, jos ottaisimme lainaa 120 000 euroa. Maksimissaan 150 000 euroa eli 75 000 per maksava nenu, mutta silloin tekisimme varmasti alussa enemmän lainanlyhennyksiä, jotta tavoite 120 000 euron lainamäärästä olisi pikaisesti saavutettu. ap

ennakkotiedot samat tosin yksi lapsi vähemmän ja palkkatulojen lisäksi on pääomatuloja noin 5000 vuodessa.

Työtulojamme ei voi sanoa vakaiksi, olemme yrittäjiä.

Kun vakuutukset on kunnossa (lainaturva, työkyvyttömyys) niin mielestäni teille n. 200.000 € laina (eli noin 400.000 € asunto) on hyvin matala riski.

Meillä epävarman työtulojen takia "uskalsimme" ottaa lainaa 100.000 € yhteensä, eli 50.000 € / nenä. Emme halua stressata lainanlyhennyksistä, yritysten pyörittäminen on tarpeeksi stressaavaa.

Vierailija
10/10 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettotulot suurinpiirtein samat kuin ap:lla kahdella vanhemmalla ja perheeseen kuuluu kaksi lasta. Opintolainaa vähän jäljellä, ei autolainaa. Oltaisiin oltu valmiita ottamaan lainaa korkeintaan 170 000 euroa mutta onneksemme löysimme unelmakodin edullisemmalla. Enemmänkin oltaisiin pankista saatu lainaa, mutta haluamme nukkua yömme rauhassa ilman, että yllättävät elämäntilanteet suistavat meitä ahdinkoon. Muutenkaan laina 30 vuoden laina-ajalla ei paljoa kiinnostanut. Ei meilläkään työllistymisen suhteen ole suurta epävarmuutta mutta elämästä ei koskaan tiedä. Lapsi voi sairastua niin että joutuu jäämään kotiin, itse voi sairastua vakavasti, voi tulla raskaaksi jne. Lisäksi asunnon tuleviin remontteihin ja muihin "yllättäviin" kustannuksiin on hyvä varautua ja ottaa huomioon lainaa ottaessa.