Aaargh rasittaa että kaveri kelaa että ollaan köyhiä!!
Siis ihan sama mitä päänsä sisällä kelaa mutta kun selittelee sitä jo muillekin!
JA KAIKEN HUIPPU ON ETTÄ TÄÄ YSTÄVÄ ON ITSE SOSSUN ASIAKAS ELI ELÄÄ TOIMEENTULOLLA JA OPINTOTUELLA! (eli ei töissä ja opiskelee miten sattuu)
Joka kerta kun nähdään niin selittää kuinka 'teidän perheelle 5 euroa on jo isoraha loppukuusta, kun teillä on se lapsikin..'
Mutta kun meillä ei oo se 5 eurosta kiinni ikinä!
Oon ite siis osa-aikasesti töissä, mies kokoaikasesti. Mä en ymmärrä mistä tän mielikuvansa on saanut! Joka kerta yritän vähän muokkailla hänen mielikuvaansa ja kertoa että itseasiassa meillä on rahaa.
Viimeksi pelailin rahakonetta hänen kanssaan, voitin sitten rahaa ja yritin tyrkyttää hänelle 5e voitoista koska voitin sen hänen 'vinkkinsä' ansiosta. Ei suostunut ottamaan, jonka jälkeen oli kaikille selitellyt kuinka hän EI OTTANUT KÖYHÄLTÄ LAPSIPERHEELTÄ RAHAA VASTAAN!
(ja olin tyrkyttämässä sitä rahaa hänelle koska kassalla ostettuaan röökiä valitteli myyjälle kuinka on kallista.... )
AAAAAAAAAAAArgh
Kerran olimme kaupassa isommalla porukalla. Kateltiin kenkiä jotka maksoivat 70e. Tai siis muut kattelivat, ne eivät oikeen iskeny muhun. Sitten tää ystävä sanoo myyjälle
'mulla ja maijalla(=minulla) ei oo varaa moneeeen kuukauteen näihin kenkiin hehehhe. pitää säästää puolvuotta eli elää nälässä hhehehehehee'
meinasin kuolla häpeään! Olisin voinut ostaa ne kengät samantien, eli mulla oli rahaa tilillä tottakai kun shoppailemaan lähettiin, ja lähellä oli etten ostanut ton kommentin jälkeen!
Siis sekin tuli ihan puuntakaa kun heitti ton kommentin myyjälle. Varsinkin kun muutamat muut ystävät siinä niitä kenkiä vielä sovittelivat ja puhuivat kuinka tulevat ensikuusta ne ostamaan kun sillon on vasta varaa.
Mua alkaa jo rasittaa tää, eka se nauratti mutta ei enään kun kuulen kun puhuu muille siitä kuinka ollaan köyhiä vaikka oikeasti ei olla:(
Ja kun selitän että ei olla köyhiä, niin ei usko. Tai on jo unohtanut enskerralla sen.
joo anteeks, oli pakko purkaa johonkin, tuli taas kuultua sellaista juttua että huh huh
Kommentit (39)
Meillä on omaisuutta ja tuloja enemmän kuin ystäväperheillämme, ja itse ainakin pyrin sen peittämään mahdollisimman hyvin, eikä minua haittaa yhtään, jos joku luulee meillä olevan yhtä tiukan tilanteen kuin muilla. Päin vastoin, silloin koen kuuluvani porukkaan.
Jollain kaupan myyjällä nyt ei ole mitään väliä, miksi ihmeessä myyjän pitäisi tietää, että sinulla on varaa kenkiin.
Ystäväsi ajattelee tilannettasi oman kokemusmaailmansa kautta, hänen perheellään on varmaan ollut lapsena tiukkaa. Älä turhaan loukkaa häntä korostamalla varallisuuttasi, eihän sillä ole mitään merkitystä.
etkä ole köyhä. Ei siinä muu auta.
Meillä on omaisuutta ja tuloja enemmän kuin ystäväperheillämme, ja itse ainakin pyrin sen peittämään mahdollisimman hyvin, eikä minua haittaa yhtään, jos joku luulee meillä olevan yhtä tiukan tilanteen kuin muilla. Päin vastoin, silloin koen kuuluvani porukkaan. Jollain kaupan myyjällä nyt ei ole mitään väliä, miksi ihmeessä myyjän pitäisi tietää, että sinulla on varaa kenkiin. Ystäväsi ajattelee tilannettasi oman kokemusmaailmansa kautta, hänen perheellään on varmaan ollut lapsena tiukkaa. Älä turhaan loukkaa häntä korostamalla varallisuuttasi, eihän sillä ole mitään merkitystä.
Mutta onhan tuo nyt hiton outoa käytöstä ystävältä. EI minun rahatilannettani tarvitse sivullisille toitottaa, oli se hyvä tai huono. Ja muutenkin, jatkuva rahasta puhuminen on rasittavaa.
Meillä on omaisuutta ja tuloja enemmän kuin ystäväperheillämme, ja itse ainakin pyrin sen peittämään mahdollisimman hyvin, eikä minua haittaa yhtään, jos joku luulee meillä olevan yhtä tiukan tilanteen kuin muilla. Päin vastoin, silloin koen kuuluvani porukkaan.
Jollain kaupan myyjällä nyt ei ole mitään väliä, miksi ihmeessä myyjän pitäisi tietää, että sinulla on varaa kenkiin.
Ystäväsi ajattelee tilannettasi oman kokemusmaailmansa kautta, hänen perheellään on varmaan ollut lapsena tiukkaa. Älä turhaan loukkaa häntä korostamalla varallisuuttasi, eihän sillä ole mitään merkitystä.
Tuskin se häiritsee, että kaveri luulee ap:n oleva köyhä vaan se, että tämä kailottelee asiaa ympäriinsä. Noh, me ollaan oikeasti köyhiä (tai jotain sinne päin) enkä tosiaan halua, että kukaan sitä kuuluttelisi ympäriinsä.
Sinällään en osaa ap:ta neuvoa. Itse olisin varmaan jo rähjännyt asiasta ja mahdollisesti välttelisin kyseistä kaveria.
Ei se niin haittaa, vaikka toinen luulisi omiaan, mutta jos koko ajan sitä jauhaa ja vielä selittää muille, niin alkaa se ärsyttämään. Varsinkin jos on juoruiluun taipuvaisia tuttuja ja kaikki luulevat, että olet oikeasti köyhä ja sitten menet ostamaan jotain kallista, niin johan lähtee miettiminen liikkeelle, miten sekin elää yli varojensa.
Meillä on aika hyvä rahatilanne, mutta emme huutele sitä kenellekään. Monesti ihmiset olettavat, että jos et puhu tai liiku audilla, niin olet käyhä. Meille raha ei merkitse eikä oikeastaan näy, paitsi matkustelussa ja kirjojen määrässä.
Sinuna tokaisisin kaverille, että meillä ei oikeasti ole mitään akuuttia rahapulaa. Hän ei varmasti itse rutiköyhänä voi ymmärtää, että te ette ole sossupummeja.
Kaveri luulee että ollaan jotain kroisoksia. Päätteli tämän kun vaihdettiin autoa Bemarista Audiin. Sanoinkin ihan vitsillä sillon että ostettiin Audi kun ei ollu varaa enää Bemariin. Todellisuudessa auto on 12 vuotta vanha, eli ei mikään uusi kallis menopeli. Loppukuusta tilillä ei paljoa rahaa ole. Tilanne on tämä vielä muutaman vuoden koska olen itse sössinyt asiani ja maksan niitä ulosoton kautta pois.
Jostain kaverini on kuitenkin nyt saanut päähänsä että ollaan rikkaita ja kailottaa aina suureen ääneen kun ei toi Maija voi tietää mitä on laskea senttejä kaupassa kun niillä on niin paljon tota rahaa. R A I V O S T U T T A V A A
Mitä vähemmän muut tietävät rahoista, sitä parempi. Ja tuo kaiffari lähtee tod.näk. kaltaistensa seuraan siinä vaiheessa, kun tajuaa teidän olevan taloudellisesti eri sfääreissä.
Meidän perheessä eläminen maksetaan työnteolla, kaverin perheessä sossulla ja Kelalla. Kaverille jää yh-tukien ym. jälkeen melkein sama käteen mitä meidän perheelle, ja meitä on sentään useampi. On usein voivottelemassa että saammeko laskut maksettua ja onpa teillä talous tiukilla, ei hän vaan pärjäisi..!
Vaikka en halua rahoilla retostellakaan, mutta mua ottaa todella paljon pattiin se, että ihmiset luulevat mun olevan työtön, vaikka olen omasta halusta kotona ja pärjätään silti rahallisesti hyvin.
Jos joku mun tutuista alkaisi mua köyhäksi muille "kehumaan", niin loukkaantuisin mäkin.
mutta tullaan hyvin toimeen. Meillä on säästöjä ja laitetaan joka kuukausi sinne lisää. Ei eletä ns. Kädestä suuhun. Kun käydään esim. ruoka kaupassa niin ostetaan mitä halutaan eikä laskeskella.
Kun saatiin lapsi vuosi sitten, niin yhtäkkiä muututtiin köyhiksi hänen mielessään!
Ja se ärsyttää tosissaan kun selittää muillekin että ollaan köyhiä. Myöskin nykyään ärsyttää kun selittää sitä mulle jokaikinen kerta kun nähdään. Siis sellainen 'teillä on tiukkaa rahasta' puhe ihankuin tietäisi meidän raha asioista yhtään mitään! Ikinä en itse ota rahaa puheeksi, hän ottaa sen itse.
En ole ikinä sanonut meidän säästöistä hänelle mitään, mä en kailota niistä. Ehkä pitäisi niin tajuaisi........
Myös kun mun mies oli jotain höpissy että laittoi vakion (pelaa siis joka viikonloppu se on fine koska se 4euron lappu neljä kertaa kuussa ei todellakaan vie meitä konkurssiin!!) ja hävisi, niinkuin melkein aina, niin herran jumala minkälaista pskan puhumista kuulin jälkikäteen! Kuinka mun mies ei ajattele yhtään mihin rahansa tunkee vaikka pitäisi säästää koska meillä on lapsi! SIIS NELJÄN EURON LAPPU!!!!
Ja kyllä se hävetti siellä kaupassa, miksi erikseen pitää mut mainita siinä samassa yhteydessä jos itsellään ei oo rahaa???!?
EI NIIN VAIN TEHDÄ! Onneksi oli niitä muitakin ystäviä mukana niin jälkikäteen naureskeltiin asiaa vaikka kyseisessä tilanteessa näinkin punaista.
Viimeksi selitti myös kuinka hän voi aina pyytää vanhemmiltaan rahaa mutta 'tehän ette voi kun teillä on toi lapsi' .......
Jepjep. Kyseinen kaveri ei siis ole köyhästä perheestä, ja lapsuutensa ei ollut köyhä kun joku sitä veikkasi. Ollaan lapsuuden kavereita, ehkä sen takia ollaan edelleenkin ystäviä.
Mua jotenkin naurattaa ja itkettää vaan tää tilanne. En jaksa kuunnella kun hän selittää mulle tai muille yhteisille ystävillemme kuinka ''Ap:lla ei oo nyt rahaa lähteä ulos syömään kun heillä on lapsi ja he ovat köyhiä''
Viimeksi kerroin hänelle, kun selitti taasen mulle että 'loppukuusta teillä on tiukkaa rahasta' että itseasiassa ei ole, mä saan loppukuusta tokan palkan (saan kaks kertaa kuussa palkan), saan lapsilisän ja mies saa palkan.
Sitten hän laukoo ''no keskellä kuuta tiukkaa'' ja oli pakko kertoa että ei ole kun saan ekan palkan silloin ja sitten vanhempainpäivärahan.
+ kun edellisistä rahahanoista vielä jäänyt rahaa....
Huoh. Silti jatkoi ''joo no lapseen menee kaikki raha''
Ei vain halua uskoa että meillä ei oo tiukkaa rahasta. Pari kertaa yrittänyt maksaa mun ruoat ulkona syödessä jne. kun me ollaan niiiin köyhiä.
En vain jaksa. Niinkuin kirjotin alkuperäsessä viestissä niin aluks se nauratti mutta ei enään. En mä halua vaikuttaa köyhältä muiden mielestä enkä mä halua että mua ei kutsuta mihinkään koska tää ystävä selittää että EIHÄN NIILLÄ OLE RAHAA!! Tai selitä edes kaupan myyjille päästään keksittyjä juttuja kun mä seison vieressä.
t. Ap
Käytte vaikka jossain Seychelleillä pitkä viikonloppu -lomalla.
Muista ottaa kamera mukaan kun kerrot, missä olitte. Etukäteen ei kannata mainita.
Ymmärrän täysin, että raivostuttaa!
Luulen, että ystävälläsi on kauhea tarve kokea oma tilanteensa paremmaksi kuvitellen, että jollain muulla menee vielä huonommin. Sinänsä inhimillistä, mutta ei sitä pidä ääneen huudella!!! Ottaisin itse välimatkaa tuollaiseen ystävään.
Itse mieluusti pidän kaikki siinä käsityksessä, että olen aina pa. Eipä kukaan pyytele lainaa, eikä kenenkään tarvitse katkeroitua. Olen pienituloinen 3 lapsen yh, mutta erittäin säästäväinen ja säästössä onkin useampi tonni. Olen kertonut vain siskolle. Koska tiedän, mitä moni tuttava ajattelee jos joku on onnistunut pienistä tuloista säästämään. Ihmeellistä kateutta, vaikka itsellään olisi mahdollisuus aivan samaan.
ikäinen ap olet?
miehenkanssa. Ehkä siitäkin osittain johtuu miksi vihaan tätä ystäväni selittelyä muille.
Koska kyllähän jokainen tietää miltä se kuulostaa muiden korviin ''hommasivat teini-ikäisinä muksun ja nyt ovat köyhiä''
jepjep.
ikäinen ap olet?
miehenkanssa. Ehkä siitäkin osittain johtuu miksi vihaan tätä ystäväni selittelyä muille.
Koska kyllähän jokainen tietää miltä se kuulostaa muiden korviin ''hommasivat teini-ikäisinä muksun ja nyt ovat köyhiä''
jepjep.
Pelkäät ihmisten arvostelevan valintojasi, ja siksi sillä on merkitystä. Itse olen lähemmäs 40, ja aika varma omista valinnoistani, joten ei minua haittaa yhtään, jos joku luulee minua köyhemmäksi kuin olen.
Jos et tykkää kaveristasi, niin ole hänen kanssaan vähemmän, ja jos tykkäät, niin yritä sanoa nätisti, että et halua hänen puhuvan raha-tilanteestasi muille.
Joka tapauksessa voit olla tyytyväinen siihen, että nuoresta iästäsi huolimatta teillä on asiat kunnossa, ei se ikä kaikkea kerro.
Ollaan parikymppisiä miehen kanssa. Ehkä siitäkin osittain johtuu miksi vihaan tätä ystäväni selittelyä muille. Koska kyllähän jokainen tietää miltä se kuulostaa muiden korviin ''hommasivat teini-ikäisinä muksun ja nyt ovat köyhiä'' jepjep.
Tuossa noin kaksvitosina hoksaatte, ettei köyhien kanssa kannata olla missään tekemisissä.
On minullakin kaveripiirissa ystävä -muuten kiva- joka aina kyselee, miten meillä rahat riittää kun olen hoitovapaalla yms..yhdestä opiskelukaveristamme pohtii komansille osapuolille, onkohan tämä jo saanut perintönsä. YÖK
Kai nämä on niin perhekohtaista, miten rahasta on totuttu puhumaan. Inhosin myös yhtä vanhaa kämppäkaveriani, joka uteli osa-aikatyöni palkkaa, paljonko saan veronpalautusta jne..eikä ymmärrä vihjettä jos noihin kysymyksiin vastaa jotain ympäripyöreää, vaan jankkaa vaan!
Kuinka hellyttävä kirjoitus. :)