Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aaargh rasittaa että kaveri kelaa että ollaan köyhiä!!

Vierailija
27.02.2012 |

Siis ihan sama mitä päänsä sisällä kelaa mutta kun selittelee sitä jo muillekin!

JA KAIKEN HUIPPU ON ETTÄ TÄÄ YSTÄVÄ ON ITSE SOSSUN ASIAKAS ELI ELÄÄ TOIMEENTULOLLA JA OPINTOTUELLA! (eli ei töissä ja opiskelee miten sattuu)

Joka kerta kun nähdään niin selittää kuinka 'teidän perheelle 5 euroa on jo isoraha loppukuusta, kun teillä on se lapsikin..'

Mutta kun meillä ei oo se 5 eurosta kiinni ikinä!

Oon ite siis osa-aikasesti töissä, mies kokoaikasesti. Mä en ymmärrä mistä tän mielikuvansa on saanut! Joka kerta yritän vähän muokkailla hänen mielikuvaansa ja kertoa että itseasiassa meillä on rahaa.

Viimeksi pelailin rahakonetta hänen kanssaan, voitin sitten rahaa ja yritin tyrkyttää hänelle 5e voitoista koska voitin sen hänen 'vinkkinsä' ansiosta. Ei suostunut ottamaan, jonka jälkeen oli kaikille selitellyt kuinka hän EI OTTANUT KÖYHÄLTÄ LAPSIPERHEELTÄ RAHAA VASTAAN!

(ja olin tyrkyttämässä sitä rahaa hänelle koska kassalla ostettuaan röökiä valitteli myyjälle kuinka on kallista.... )

AAAAAAAAAAAArgh

Kerran olimme kaupassa isommalla porukalla. Kateltiin kenkiä jotka maksoivat 70e. Tai siis muut kattelivat, ne eivät oikeen iskeny muhun. Sitten tää ystävä sanoo myyjälle

'mulla ja maijalla(=minulla) ei oo varaa moneeeen kuukauteen näihin kenkiin hehehhe. pitää säästää puolvuotta eli elää nälässä hhehehehehee'

meinasin kuolla häpeään! Olisin voinut ostaa ne kengät samantien, eli mulla oli rahaa tilillä tottakai kun shoppailemaan lähettiin, ja lähellä oli etten ostanut ton kommentin jälkeen!

Siis sekin tuli ihan puuntakaa kun heitti ton kommentin myyjälle. Varsinkin kun muutamat muut ystävät siinä niitä kenkiä vielä sovittelivat ja puhuivat kuinka tulevat ensikuusta ne ostamaan kun sillon on vasta varaa.

Mua alkaa jo rasittaa tää, eka se nauratti mutta ei enään kun kuulen kun puhuu muille siitä kuinka ollaan köyhiä vaikka oikeasti ei olla:(

Ja kun selitän että ei olla köyhiä, niin ei usko. Tai on jo unohtanut enskerralla sen.

joo anteeks, oli pakko purkaa johonkin, tuli taas kuultua sellaista juttua että huh huh

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei ole perintöjä tullut.

Kyllä se on niin että tavallisella työllä ei rikastu menoja tahtoo olla tulojen verran.

Olet kovin nuori ja sinulla on jo lapsi, oletko opiskellut jonkun ammatin.

Pitkiä opintoja ei voi olla takana joten teet todennäköisesti jotain huonosti palkattua työtä ja senkin osa-aikaisena.

Luulen että olet jossain vaiheessa joskus kommentoinut rahattomuutta ja siitä tuo on jäänyt kaverillesi päälle.

Kerrohan perheesi tulot niin kerron oletteko köyhiä. MItkä ovat asumisenne kustannukset, asutteko vuokralla näin ainakin oletan olevan.

Vierailija
22/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin myös yhtä vanhaa kämppäkaveriani, joka uteli osa-aikatyöni palkkaa, paljonko saan veronpalautusta jne..eikä ymmärrä vihjettä jos noihin kysymyksiin vastaa jotain ympäripyöreää, vaan jankkaa vaan!

Tämmöisille kuuluu aina valehdella yläkanttiin raskaasti. Sanot vaan, että alta kolmen tonnin nyt en osa-aikaiseksi lähtisi.

Jos kysyy, että mihinkäs ne rahat menee, niin sanotaan että säästöön, tarkoitus on päästä pois täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis alkaisin liioitella "köyhyyttäni" Monty Python -tyyliin: Joo, ei meillä ole varaa asuntoonkaan, eikä ruokaan, asutaan pahvilaatikossa ja syödään soraa... :D

Vierailija
24/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei ole perintöjä tullut.

Kyllä se on niin että tavallisella työllä ei rikastu menoja tahtoo olla tulojen verran.

Olet kovin nuori ja sinulla on jo lapsi, oletko opiskellut jonkun ammatin.

Pitkiä opintoja ei voi olla takana joten teet todennäköisesti jotain huonosti palkattua työtä ja senkin osa-aikaisena.

Luulen että olet jossain vaiheessa joskus kommentoinut rahattomuutta ja siitä tuo on jäänyt kaverillesi päälle.

Kerrohan perheesi tulot niin kerron oletteko köyhiä. MItkä ovat asumisenne kustannukset, asutteko vuokralla näin ainakin oletan olevan.

En väittänyt olevamme rikkaita. Vain että tulemme toimeen.

Köyhällä tarkoitin, ettei meillä oikeasti ole rahapulaa kertaakaan kuussa. Ei tarvitse miettiä että fuck, tilillä vain 5e eikä ruokaa ja palkka vasta viikonpäästä.

Olen opiskellut ammatin, ja aion hakea jossain vaiheessa jatko kouluttautumaan ammattikorkeaan.

Teen osa-aikaista työtä koska olen vanhempainpäivärahalla vielä, en voi laittaa alle vuoden ikäistä lasta tarhaan, ei sillä että haluaisinkaan.

Mieheni brutto tulot ovat 2800e/kk ja mulla nettona 1100-1400e/kk riippuen paljonko tunteja olen tehnyt ja minä viikonpäivänä. Tuossa mukana siis lapsilisä ja vanhempainpäiväraha joka on miniminä töiden takia. Veroprosenttini on töissä 6%, joten sentakia ilmoitin neton. Teen töitä viikossa 1-3vuoroa.

Me asumme vuokralla, aivan totta. Asumisemme maksaa vähän alle 700e kk, vesi+sauna viikottain+autopaikka siis sisältyy kyseiseen summaan.

Perintöä itseasiassa on mulla, mutta ne rahat ovat sijoituksissa kiinni. Suunnitelmissa on käyttää perintöni omistusasunnon käteisrahaan, johon lisäksi säästämme rahaa. Mutta koska olemme parikymppisiä, emme ole nähneet edes kiirettä muuttaa vielä omistusasuntoon. Mutta koska perintööni ei kosketa mun tahdosta (paitsi jos tulee hätä tilanteessa) niin sitä ei lasketa meidän tuloihin.

Vierailija
25/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta köyhänä olen myös oppinut säästäväiseksi, joten varsinaisesti rahasta ei koskaan ole tiukkaa.Olisi varmasti, jos keksisin vähän väliä haluta jotakin uutta, mutta kun ei, materia ei tee mua onnelliseksi.Ostan vain mitä tarvitsen, mutta kun ostan, ostan sellaista mikä oikeasti miellyttää mua, niin vaatteissa, kotona , kaikessa.Siksi saan monesti kuulla eläväni yli varojeni.Pitäisi ostaa eka eteen tuleva (ainoana kriteerinä "se on halpa")aina kun jotain tarvitsen, antaa yksi ystävä ymmärtää.On myös tarjoutunut mulle ostamaan just esim. 3 euron polvessä reikä/huppu puuttu/kaksi numeroa liian suuri ("kasvun varaa")ja poikien väri haalarin meidän tytölle, ja sain kuulla vaikka mitä kun ei kelvännut, vaan ostin ihan uuden kivan puvun lastenvaateliikkeestä -50%...

eli toisaalta tajuan kyllä miltä susta tuntuu.

Vierailija
26/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaksi kaveria, joilla on suurinpiirtein samat tulot (tosin toinen on avoliitossa, mutta ne jakaa ne menot niin tarkkaan, että käytännössä ovat raha-asioissa sinkkuja), mutta toinen on sössinyt raha-asiansa niin että vaikka asuu vuokralla eikä omista autoa,lapsia tai lemmikkieläimiä, on hänellä yli 10 000 euroa kulutusluottoja ja vielä muutama tonni opintolainaa päälle. Lisäksi visa tapissa niin että joutuu joka kuukausi maksamaan sinne sen maksimisumman ja sitten taas käyttää sen tappiin. Toisella raha-asiat ihan kohdallaan eikä velkoja ole. Silti tämä velkainen aina rinnastaa heidät kaksi, että ku meillä X:n kanssa on niin samanlaiset holtittomat nuo rahankäyttötavat.. Ja sekös X:ää harmittaa! ja ihan ymmärrettävää onkin. Tämä velkainen vain ei halua olla yksin velkainen vaan vetää mielellään jonkun muun siihen mukaan. Mua sitten kadehditaan kun tulot on paremmat kuin heillä.

Vierailija
27/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet teini joka kuvittelee, että 2000e kuussa on paljon.

Vierailija
28/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan sellaista huomannut mistään. Heidän nettotulonsa lienevät vähän yli 3000 euroa kuussa, joten eivät he mitään erityisen köyhiä ole. 3000 eurolla tulee toimeen ihan hienosti, jos on pienet asumiskulut, ei ole hoitomaksuja ja on kohtuullisen järkevä rahankäyttäjä. Jota ap ilmeisimmin on, jos rahaa kerran jää säästöön ja kokee tulevansa toimeen hyvin.

Vierailija
29/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan sellaista huomannut mistään. Heidän nettotulonsa lienevät vähän yli 3000 euroa kuussa, joten eivät he mitään erityisen köyhiä ole. 3000 eurolla tulee toimeen ihan hienosti, jos on pienet asumiskulut, ei ole hoitomaksuja ja on kohtuullisen järkevä rahankäyttäjä. Jota ap ilmeisimmin on, jos rahaa kerran jää säästöön ja kokee tulevansa toimeen hyvin.

Vierailija
30/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se ole tarpeeksi, jos rahat kerran riittää hyvin koko kuuksi? Jos aloittaja kokee, että heillä ei ole tiukkaa, niin silloin enempää ei tarvita. Itse ihmettelen enemmän niitä, jotka täällä palstalla vinkuu, kun 4500 € ei riitä mihinkään.

Vierailija
31/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin joskus reilu parikymppisenä opiskelijana, että kahden aikuisen hyvään elintasoon riittää 3000 e kuussa. Nyt 3-kymppisinä tienataan miehen kanssa yhteensä käteen joku 4 500 euroa eikä sekään tunnu riittävän. Tai ei ainakaan todellakaan koeta oloamme varakkaiksi.

Vierailija
32/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin joskus reilu parikymppisenä opiskelijana, että kahden aikuisen hyvään elintasoon riittää 3000 e kuussa. Nyt 3-kymppisinä tienataan miehen kanssa yhteensä käteen joku 4 500 euroa eikä sekään tunnu riittävän. Tai ei ainakaan todellakaan koeta oloamme varakkaiksi.

kun luulee tulevansa toimeen ihan hyvin ja rahaa riittää säästöönkin, mutta onneksi täällä tiedetään paremmin, että hän on todellisuudessa köyhä, jolla on jatkuvasti rahat loppu:D

Vierailija
33/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisi pattiin minuakin jos joku kertatoisensa jalkeen jauhaa samaa asiaa, varsinkin kun se ei ole totta... en ehka lahtis shoppailemaan, enka paljon muuallekaan moisen kaverin kanssa.

Vierailija
34/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, mulla on varaa ostaa 70euron kengät vaikka joka kuukausi jos mä haluan.

Mulla on varaa maksaa oma ravintola illallinen juomineen, mutta tää mun ystäväni ei tajua sitä.

Ei tosissaan olisi joka viikko varaa, mutta ei me käydäkkään joka viikko. Tai en joka viikko osta 70euron kenkiä.

Pointti oli se, että mä pystyn ostamaan sen mitä haluan, minkä koen tarpeelliseksi silloin kun mä haluan ja silti meillä on rahaa kuukauden tarpeisiin vaikka meillä on se lapsikin. ja jää säästöönkin, omg. Tottakai jää vähemmän jos olen shoppaillut enemmän, mutta silti jää jotain.

Mä en koe meitä köyhiksi kun tosissaan voidaan ostaa se mitä halutaan, ja silti on rahaa.

Meidän ei tarvii laskee pennejä.

Mutta tän keskustelun pointti olikin se, että mun ystäväni kelaa että meillä ei oikeasti ole rahaa yhtään, mikä ei oo totta, ollaanhan molemmat työssäkäyviä, ollaan oltu jo useamman vuoden. Miksei meillä olis rahaa ku töissä käydään??

Ehkäpä ystäväni tosissaan vertaa meitä sitten itseensä joka elä 400euron tuella kuukaudessa. Ja ehkä jotenkin laskee että vauvamme kuluttaa aivan hirveästi rahaa, vaikka todellisuudessahan niin ei ole, ei vielä ainakaan.

Rasittavaa se silti on että hän kailottaa ympäri pitäjää että ollaan rahattomia. Jos kerrotaan ohimennen että tultiin taksilla kotiin niin sen jälkeen kuullaan kuinka tää ystävä on sitämieltä että meillä ei oikeasti muka olisi varaa taksiin, ja pitäisi miettiä vähän sitä rahanmenoa kun on lapsikin. Että ollaan holtittomia vanhempia koska nyt lapsi jää ilman ruokaa.

En tosissani halua että tälläisestä edes puhutaan muille, kun asiahan ei näin ole. Me ei olla toimeentuloasiakkaita, vaan juurikin päinvastoin, ollaan omilla ansioillamme aina pärjätty ja pärjätään yhä perheenlisäyksestä huolimatta. Miksi mun pitäisi siis esittää rahatonta puoltuntemattomillekin vain koska ystäväni kuvittelee niin ja jostain syystä vielä levittelee omaa näkemystään asiasta.

Vierailija
35/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se juoruilee selän takana. Minusta ei kuulosta kovinkaan hyvältä ystävältä! Eikös tuommoselle ihmeelliselle juoruilijalle voi sanoa ihan suoraan, että tuommonen puhuminen kyllästyttää sua! Eihän tuossa muuta ongelmaa ole, eli sanot ettet tykkää, että teidän raha-asioista puhutaan missään tilanteesta.

Jos rupeet hänelle sanomaan, että meillä on näin ja näin paljon tuloja, että ei olla yhtä Köyhiä kuin Sinä, niin se voi olla sitten entinen ystävä!

Vierailija
36/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän ap:ta. Ystävän suhtautuminen on holhoovan alentuvaa, ehkä jopa salaista kateutta lapsesta, kun kerran alkoi lapsen ilmaannuttua.

Kun ystävä ei kerran vihjeistä tajua, niin mun mielestä ap voisit suoraan sanoa ystävällesi, että mielestäsi hän on sossun tuilla köyhempi kuin te työssäkäyvät, ja toisekseen, jos ystävä haluaa olla ystävä edelleen, niin lakkaa huutelemasta teidän perheen raha-asioista pitkin kyliä, koska se on tyhmää ja nolaavaa, ja noloa hänelle itselleenkin. Että sinua loukkaa se niiden asioiden retostelu. Jos se ei mene perille, niin pitää ystävyys laittaa jäähylle.

Olen yh ja kolme lasta, asun 4 h + k rivarissa (perintörahoja + itse säästettyä + pankin laina), minulla on pikkuinen mummonmökki kesämökkinä (ex lunastettu ulos, velaton) ja 5 v. vanha auto (perintö)..

Moni ystäväni tekee ylitöitä maksaakseen auto- ja luottokorttivelkansa, ja lähtee minunkin suhteeni siitä olettamuksesta, että mulla on tiukkaa ja varmaan korviin saakka velkaa autosta, mökistä ja asunnosta, että luottokortilla elelen, köyhä toimistorotta-parka, kun nyt taas ylitöissä raadan. Eikä se raukka koskaan matkustakaan...mökillä vaan mököttää...

Fakta on, että inhoan ja pelkään lentämistä. Jos sinne ei pääse autolla, junalla ja laivalla, minä en sinne mene kuin rankasti rauhoitettuna. Eikä pankkitilini ole nollilla tilipäivänä.

Noh, kuvitelkoot mut miten köyhäksi haluavat:) Mun raha-asiat on mun raha-asiat, eikä ne ystävilleni kuulu.

...mutta jos on aito ystävä, niin sellainen ei ole alentuva. Toisten raha-asioista ei tarvitse ulkopuolisten huudella nolaamismielessä. Se on loukkaavaa käytöstä, eikä ole ystävän teko. Saisin itse melkoisen raivarin, jos joku suhtautuisi minuun niin!

Vierailija
37/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omaisuutta ja tuloja enemmän kuin ystäväperheillämme, ja itse ainakin pyrin sen peittämään mahdollisimman hyvin, eikä minua haittaa yhtään, jos joku luulee meillä olevan yhtä tiukan tilanteen kuin muilla. Päin vastoin, silloin koen kuuluvani porukkaan.

Jollain kaupan myyjällä nyt ei ole mitään väliä, miksi ihmeessä myyjän pitäisi tietää, että sinulla on varaa kenkiin.

Ystäväsi ajattelee tilannettasi oman kokemusmaailmansa kautta, hänen perheellään on varmaan ollut lapsena tiukkaa. Älä turhaan loukkaa häntä korostamalla varallisuuttasi, eihän sillä ole mitään merkitystä.

Vierailija
38/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehkä hän tosiaan luulee, että olette tiukoilla ja yrittää jotenkin lohduttaa ja normalisoida tilannetta noilla kommenteilla, ettei sinulla olisi paha olo "köyhyydestäsi" :) Mutta ymmärrän hyvin ärsytyksen, kyllä tuossa suoraan sanominen on paikallaan.

Vierailija
39/39 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kaveriasi jurppii syystä tai toisesta perheellistymisesi ja se vittuilee sulle tuolla tavalla. Todennäköisesti se ihan oikeasti luulee, että sulla ei ole rahaa, koska sulla on lapsi. Se nälvii ja kiukuttelee, koska olet hankkinut lapsen etkä ole enää samassa elämäntilanteessa hänen kanssaan.

Vastaavanlaista mä sain kokea lapsettomilta ikätovereiltani, kun tein lapsen ollessani iältäni jo 30+. "Mä aionkin laihtua ensi kesäksi", sanoi yksi kun paljastin raskauteni (minähän kasvatin mahaa). "Minä ajattelin matkustella ja nauttia elämästä", sanoi toinen. :) Se on kuule just sitä itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän