Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELPPIÄ!! Koskee kehonkoostumusmittausta

Vierailija
27.02.2012 |

Siis seuraavanlainen ongelma:

Viime kuussa minulta mitattiin (eräällä kuntosalilla) rasvaprosentti omronin rattimallin mittarilla ja tulos oli 30%. No olin aivan järkyttynyt ja lisäsin kuntosalia 2->3 kertaan viikossa ja olen tehnyt raskailla painoilla lyhyitä sarjoja.

Viime perjantaina kävin INBODY (720) mittauksessa ja mm rasvaprosentiksi sain 26.2%, ja hihkuin onnesta, kun ajattelin että sehän on jo lähes hyvä(inbody määrittelee naiselle ihanneprosentiksi 23%).Ja oma tavoitteeni on 25%

No lauantaina tuli sitten taas vettä niskaan. Tilasin hobby hallista Omron bf511 kehonkoostumus vaa'n, sellaisen jossa 4 pistemittaus eli mittaa jaloista ja käsistä:

https://www.hobbyhall.fi/p/fi/Omron-BF511-kehonkoostumusmittari-perhema….

Tämä mittari antoi rasvaprosentiksi 32%!

Mikä noista on luotettavin? Ajattelin että INBODY olisi luotettava, tai ainakin luotettavin, mutta onko näin?

Olosuhteet: 1. mittaus rattimittarilla: olin vasta syönyt ja iltapäivä

2. Inbody: aamupäivä 4 tuntia aamupalasta, ja rakko tyhjänä

3. uusi omron: aamulla ennen aamupalaa rakko tyhjänä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä myös asiakkaille tulkinnut. Niinkuin tuolla jo aikaisemminkin tuli esille, Inbody on todellakin se noista luotettavin, ja tällä hetkellä ylipäätänsäkin luotettavin järkevästi käytettävissä oleva kehonkoostumusmittari.

Toki magneettikuvauksella saataisiin vielä tarkemmin koostumus selville, muta jokainen varmasti tajua miksei sitä kehon koostumuksen selvittämisessä käytetä. Ainut täysin luotettava mittausmenetelmä toki olisi kehon tuhkaus ja tuhkan analysoiminen, mutta siinä toistettavuus on varsin huono :)

Noista tuo kahvamittari merkistä riippumatta on melkoista huuhaata, siihen ei kannata juurikaan luottaa. Sehän analysoi lähinnä yläraajojen rasvakudosta, ja antaa tuloksen ylöspäin niillä joilla raska on painottunut ylkroppaan. Muutenkaan ei luotettava.

Nuo kotikäyttöiset vaa'at, joita kehonkoostumusmittarien nimellä myydään, eivät luonnollisestikaan ole tekniikaltaan samaa tasoa kuin nuo "oikeat" kehonkoostumusmittarit. Jokaisen luulisi tajuavan että niinhän esim. kotivaakoissa on aina kautta aikojen tulos ollut lähinnä suuntaa antava, niillä voi verrata pelkkää omaa kehitystään eri aikoina.

Joka tapauksessa myös mittausten tekemisessä pitäisi huomioida tilanne, eli ei aterioita neljään tuntiin ennen InBody mittausta, eikä mielellään kovasti juomistakaan pariin tuntiin. Kuukautisten aikana testiä ei pitäisi tehdä.

Vierailija
22/42 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehon koostumus:

Kehon nesteet: 32,0

pehmytkudosmassa: 41,1

rasvaton massa: 43,6

rasvamassa 15,6

kokonaismassa 59,2 (ei siis vähennetty vaatteita)

Lihas-rasva dg:

Paino:59,2

lihasmassa 23,8

rasvamassa 15,6

Paino dg:

BMI:23,1

rasvapros:26,3

WHR:0,86 (en siis ole koskaan ollutkaan ampiaisvyötäröinen)

lihastasapaino:

Oik käsi: 2,13

vas käsi: 2,20

keskivartalo:19,1

oik jalka: 6,32

vas jalka: 6,42

visceraalinen rasva:59,9

obesity 107%

BCM: 28,3kg

BMC: 2,57kg

perusenergiakulutus:1312kcal

AC: 29,5cm

AMC:23,6cm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Inbody: aamupäivä 4 tuntia aamupalasta, ja rakko tyhjänä

siinäkin voi tulla virhettä. Päälle, jos saisit vaikka rasvapihtimittauksen olisi luotettavampi. Mieluiten ilman aamupalaa heti aamulla tuo inbody -mittaus.

MIhinkään kehonkoostumusvaakoihin/rattimittareihin en kyllä luottaisi :) (minulla pihdit näyttää noin 1 % enemmän kuin inbody)

Vierailija
24/42 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

obesity 107%

BCM: 28,3kg

obisity degree?

Vierailija
25/42 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut voi unohtaa.

Vierailija
26/42 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu? Miksi uskot että INBODY on luotettavampi kuin Omron.

Olin kyllä itse valmis uskomaan tuon 26 % tuloksen, koska vaikka massaa minulla on, niin teen ahkerasti treeniä ja en olisi valmis allekirjoittamaan tuota 32% :n läskimäärää....

On sitä edelleekin liikaa, mutta että 32%.

Vierailija
27/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttäisi olevan selosteen mukaan solumassa= solun sisäinen neste+proteiinimassa

Tuosta obesity luvusta en osaa sanoa sen enempää, kuin että joku lihavuusmiittarihan se on, mutta minkälainen arvo tuo minua 107% on niin en tiedä.

Niin ja kakkoseselle kiitos vastauksesta.

ap

Vierailija
28/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehon koostumus:

Kehon nesteet: 35.5

pehmytkudosmassa: 45,7

rasvaton massa: 48,4

rasvamassa 10,4

kokonaismassa 58,9 (ei siis vähennetty vaatteita)

Lihas-rasva dg:

Paino:58,9

lihasmassa 2,6

rasvamassa 10,4

Paino dg:

BMI:21,4

rasvapros:17,7

WHR:0,83 (en siis ole koskaan ollutkaan ampiaisvyötäröinen)

lihastasapaino:

Oik käsi: 2,51

vas käsi: 2,39

keskivartalo:21,1

oik jalka: 7,55

vas jalka: 7,46

visceraalinen rasva:35,1

obesity 99%

BCM: 31,9kg

BMC: 2,78kg

perusenergiakulutus:1416kcal

AC: 28,5cm

AMC:23,6cm

Pituus 166cm, ikä 35v.

Vierailija
29/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvot. Mutta onko pilkkuvirhe tuossa kohdassa lihasmassa 2,6- pitäisikö olla 26? Muutenhan tuo ei mene jakoon millään. Hyvät prosentit kaikki, mun mielestä.Ehkä vähän alhainen rasvaprosentti, ellet ole fittness urheilija ja halu pitää itsesi kilpailukunnossa.Taisin lukea sun juttuja tuolta toiselta saitilta, joka oli joku arvaa painoni.Mutta jos olet itse tyytyväinen ja terveys ja hormonit pelaa, niin mikäs siinä.

Niin olet tasan 10 vuotta nuorempi kuin minä, joten se selittää osan rakenne-erosta ja tietysti sitten muutenkin kun olet saanut terveenä harjoitella. Jos luit aikaisemmat tekstini niin huomaat että olen toipilas kahdesta vaivasta, joten siihen nähden olen itseeni hyvin tyytyväinen.

Ajattelin huhtikuun alusta alkaa tiputtamaan määrätietoisesti tuota rasvista, siihen saakka kasvattelen vain lihasmassaa, tietenkin niin että rasvakerros ei kasva samalla. Tavoitteena sitten noin 2,5-3 kilon rasvaosuuden vähentäminen. En aio tiputtaa rasvaprosenttiani alle 23, olen siinä joskus ollut ja se on ihan hyvä mun ikäiselle, siinäkin jo kasvot menevät surkean näköisiksi kun olen pienikasvoinen ja korkeat erottuvat poskipäät. Ja sitte sekin että painon hallinta voi mennä liian vaikeaksi enkä sitten kuitenkaan pysy alemmassa painossa. Kolmanneksi mieheni ei erityisemmin syty äärimmäisen hoikasta, itse asiassa yrittää jo nyt etten laihtuisi. Mutta itseäni varten tätä teen, joten ottakoot uuden pullukan jos ei passaa :D.

Tsemppiä meille kaikille treenaajille, ikään kokoon ja kuntoon katsomatta ja aurinkoisia kevät kelejä!

Vierailija
30/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oltiin vissiin jutuissa jo siinä edellisessä ketjussa! En kylläkään ole mikään fitness-typy, vaan alavartalossa on kyllä suoraan sanottuna läskiä. Totta on tuo, että kasvot menee kapeaksi, mielelläni ottaisin reisistä hieman rasvaa poskiinkin, jos se vaan ois mahdollista ;D

Mutta pääasia, että olo on hyvä, ja peilikuvakaan ei ahdista!

Vierailija
31/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kroppainen 25v ois plösö, mut 45-vuotiaalle kuitenkin ok tulos.

Niin olet tasan 10 vuotta nuorempi kuin minä, joten se selittää osan rakenne-erosta !

Vierailija
32/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kroppainen 25v ois plösö, mut 45-vuotiaalle kuitenkin ok tulos.

Niin olet tasan 10 vuotta nuorempi kuin minä, joten se selittää osan rakenne-erosta !

Kiitos- tuli hyvä mieli :))

Vierailija
33/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että vanha saa helposti ok tulokset noissa mittauksissa. Eli verukkeesi, että joku on sua 10 vuotta nuorempi ja siten parempi kuntoinen on aika huono.

Vierailija
34/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että vanha saa helposti ok tulokset noissa mittauksissa. Eli verukkeesi, että joku on sua 10 vuotta nuorempi ja siten parempi kuntoinen on aika huono.

No voi itku, enhän minä sitä alunperin tarkkoittanut että olisi veruke. Se nyt vaan on yleensä sellainen fysiologinen totuus tai periaate että nuorempi on "tiiviimpi". Ja Just INBODY- mittauksessa sen näkee, koska se ottaa iän huomioon. Vanhemmiten lihasmassa pienenee ja sen ylläpitoon täytyy tehdä paljon enemmän töitä kuin nuorena. Samoin perusenergian kulutus pienenee jolloin saman energiamäärän kuluttamiseen täytyy tehdä enemmän töitä. Myös hormonitoiminta muuttuu ja muuttaa fysiikkaa.Ymmärrät sitten itse kun olet nelivitonen. No nyt sait itse itsellesi hyvän mielen siitä että pääsit nokittamaan toista, ehkä se kantaa sinua tämän päivän.

En tarvit itselleni verukkeita, selkäsairauteni ei estä minua kuntoilemasta, ei vaikka olen lähes joka lenkin ja salin jälkeen kipeä jonkin aikaa. Myös sydämen rytmihäiriöt eivät estä minua juoksemasta, uimasta eikä salilla kunnolla tekemistä, joudun vain tunnustelemaan oloani hieman tarkemmin,ja ottamaan lääkettä, etten hakkaa uudelleen päätä mäntyyn.Ei myöskään 3 raskautta ole olleet minulle koskaan verukkeita mihinkään eikä kotityöt tms. On ainoastaan ollut aika, jolloin on ollut PAKKO olla tekemättä, jos meinaa selvitä, ja silloin ikävä kyllä kunto on mennyt huonommaksi, lihasmassa on pienentynyt ja rasvamassa on kasvanut. Rasvamassan kasvuun olisin voinut vaikuttaa syömisillä mutta vetelin hiilareita kaksin käsin ja nyt maksan siitä. Teen työtä ja olen kriittinen, en tarvitse verukkeita, mutten haikaile myöskään kuuta taivaalta enkä 30vuotiaan naisen kroppaa. Nuoruutta ei saa takaisin vaikka mitä tekisin. Olen näillä eväillä tyytyväinen tuloksiini ja siihen mitä olen saanut selkäleikkauksen jälkeen aikaiseksi. Kuntotestissä kaikki muut olivat ikätasoon nähden erinomaisia tai hyviä, paitsi selkälihastesti.

ap

Vierailija
35/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos ikä on vain huono veruke huonommalle kunnolle niin miksi sitten on monissa kilpailulajeissa eri sarjoja junnuille ja veteraaneille? Väitteesi mukaan kaikenikäisten pitäisi kilpaillakin samassa sarjassa. Tarkoitan tällä että kait siinä on jotain pohjaa siinä iän mukana kuljettamisessa.

Mutta joo, mulla on illalla puntille meno, meidän salilla käy paljon meitä vanhoja ihmisiä jotka tekee tavoitteellista työtä.Taitaa muuten suurin osa olla lähellä mun ikäisiä ja vanhempia mutta on pari niitäkin(naisia) jotka ovat rasvoiltaan 20, mutta ne on kyllä nuorempia. Sitten yksi nainen joka alkoi käymään salilla 3 viikkoa synnytyksen jälkeen.Joten, on meitä moneksi.

ap

Vierailija
36/42 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joissain kuntotesteissä, esim UKK -kävelytestissä vanhempi hyväkuntoinen saa paremman tuloksen aika helposti kuin nuorempi hyväkuntoinen. Tosin; aika harva vanhempi sitten on enää lähellekään hyväkuntoinen jos ei ole ollenkaan pitänyt itsestään huolta, eli eipä tuo haittaa jos saan saman tuloksen 20 vuotta vanhemman kanssa, jonka seurauksena mun kunto lasketaan huonommaksi kuin sen vanhemman (epäselvästi selitetty, kyllä).

Enemmän luottaisin omaan tuntumaan, kuin erilaisiin testeihin. Kuntoa on aika vaikea määritellä tarkkaan. Kehonkoostumustutkimuksessa itseäni on kiinnostanut lähinnä se sisäelimien ympärille kerääntyneen rasvan määrä, kun sitä ei niin näe silmällä. Kiva oli kuulla, että sain siitä loistavan tuloksen, vaikka mielestäni kropassani on paljon kiinteytettävää :)

Apn, treeni kuulostaa tehokkaalta, joku neuvoi vaihtamaan lyhyempiin sarjoihin isommilla painoilla, mielestäni voisit tehdä vuorotellen, eli välillä pidempiä sarjoja kohtuullisilla painoilla ja väillä enemmän äärirajoilla lyhyempää.

-tsemppiä!

Vierailija
37/42 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna DXA:n eli röntgensäteillä tehtävään rasvan tilavuuden mittaukseen Inboy antaa hieman alhaisempia ja Omron hieman korkeampioa tuloksia. Kumpikaan ei ole tarkka. Keskittykää käyttämään aina samma laitetta ja vakioituja olosuhteita esim. aina aamulla tyhjennysten jälkeen ennen aamupalaa. Saatte tarkan kuvan muutoksesta. Viikonlopun pämppäys mättöineen juomineen vaikuttaa valtavasti nesteen määrään ja vääristää tuloksen. Voi mennä viikkokin nestetasapainon palautumiseen. Siis Inbody tai Omron, aina sama laite ja samat olosuhteet.

Vierailija
38/42 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo Omron liene yksi suuri vitsi koko mittaus. Ei näytä nesteprosenttia ollenkaan eikä erittele eri kehonosia ja mittaus vaan parista pisteestä.

Vierailija
39/42 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seca on parempi, mutta hyvät ihmiset mihin te noita mittauksen tietoja tarvitsette kun kaikki näkyy peilistä?

Vierailija
40/42 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän sama ongelma kuin ap:lla, olen käynyt salilla 2v, pilateksessa 2v ja em kaltaisessa tiukassa treenissä 2v. Tuona aikana kehon koostumus ei ole muuttunut miksikään vaikka esim vyötäröltä on lähtenyt 10cm (pituus ja paino samat koko ajan 163/62), rasvaprosentti koko ajan 33.

Eihän tuo yhtään motivoi, olen joka kerran kysynyt testaajilta ja samoin lääkäriltäni että missä se 20 kiloa läskiä piilee kun sitä ei näy? Olen poikamainen vartaloltani, pienirintainen, kapealanteinen, jalat on "normaalit" eli ei ylimääräistä reisissä, vatsa on litteä, pallea samoin. Lihakset näkyy ja tuntuu.

Olenko vain niin tiivistä kudostyyppiä että kone tulkitsee sen läskiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi