Teini-iän ongelmista ja harrastuksista
Olen isossa työyhteisössäni ja muutenkin laajassa tuttavapiirissäni havainnut tämän:
Ne perheet, joissa lapsia ei ole pienestä pitäen ohjattu harrastuksiin ja käytetty vanhempien aikaa ja voimavaroja harrastustoiminnan tukemiseen, joutuvat usein ongelmiin lapsen saavuttua teini-ikään. Lapsi kulkee jo yläasteikäisenä kavereiden kanssa ryyppäämässä jne.
Ne perheet, joissa vanhemmat ovat pienestä pitäen ohjanneet lastaan harrastuksiin ja ovat aktiivisesti mukana harrastustoiminnassa joutuvat erittäin harvoin siihen tilanteeseen, etteivät pärjäisi teininsä kanssa, eikä hänelle enää pystyttäisi asettamaan rajoja.
Tämä näkökulma erityisesti heille, jotka ovat sitä mieltä, että "lasten pitää saada olla lapsia eikä heitä pidä iltaisin raahata mihinkään harrastuksiin".
Kommentit (5)
En sitten muista harrastuksista tiedä, mutta tutkimusten mukaan ainakin urheiluseuroissa harrastavat nuoret aloittavat tupakanpolton ja alkoholinkäytön harrastamattomia nuorempina.
Eri keskustelun aihe taas se, MILLOIN harrastus aloitetaan.
eli yleistän, että näin on. Harva lapsi innostuu harrastuksista vasta yläkoulussa, joten sitä energiaa ja aikaa tuhraantuu sitten kavereiden kanssa ostareilla notkumiseen ja muuhun vähemmän fiksuun toimintaan.
Mua ei ole kannustettu mihinkään, en harrastanut yhtään mitään ja silti ryyppäsin ekan kerran vasta lukion tokalla ja silloinkin maltillisesti. Mieheni on harrastanut lajia lajin perään aktiivisesti ja menestynytkin, silti ryyppäsi ja lujaa jo yläasteella.
Kun on muuta tekemistä niin ei tarvitse hengailla ryyppäämässä.
Tosin jokapuolella ei ole mahdollisuus kulkea kaikissa harrastuksissa vaikka haluaisikin. Esim. meidän pikku kunnassa satsattiin vain jääkiekkoon, jalkapalloon ja telinevoimisteluun. Mikään näistä ei ollut minun juttu. Jääkiekkoa olisin voinut pelata jos sitä olisi järjestetty tytöillekin.
Sitten keksittiin sitä muuta ajan kulua. Oltiin paljon kavereiden luona yökylässä jne.
Toisaalta olenn kyllä sitä mieltä että maksimissaan kaksi harrastusta riittää. Kyllä lapsen/nuoren pitää saada olla kotonakin vanhempien kans.