Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska lapsi ekan kerran yöksi hoitoon?

Vierailija
27.02.2012 |

Niin, koska olette (jos olette) vieneet lapsenne ensimmäistä kertaa yön yli hoitoon? Miltä se tuntui ja miten meni?

Meidän kaveripariskunta joilla ei ole lasta, pyysivät meitä viikonloppureissuun. Sanoivat, että kysykää jos saatte vauvan jonneki hoitoon.

En halunnut lähteä vielä yön yli olevalle reissulle ilman vauvaa. En vain tunne olevani vielä valmis antamaan sitä hoitoon niin pitkäksi aikaa.

Eivät varmaan ymmärtäneet vaikka sanoivat asian olevan ok. Tunsin kuitenkin, että ihmettelivät hieman kun en voi lasta hoitoon jättää. Meiän vauva siis 6kk.

He pyysivät sitten toista pariskuntaa joilla myös vauva. He jättivät vauvansa hoitoon siksi aikaa. En tuomitse heitä mitenkään vaikka he jättivätkin omansa hoitoon. Se on heidän päätöksensä ja olivat siihen näköjään valmiimpia kuin minä :)

Mielipiteitä vauvojen hoitoon jättämisestä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2-vuotias menossa ekan kerran yöhoitoon tutuille isovanhemmille, joita näkee lähes päivittäin. Ihan hyvä harjoitella tässä vaiheessa, kun on sisarus tulossa ja synnytyksen ajaksi pitää varmaan kuitenkin mennä yöhoitoon.

Vierailija
2/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla hoidossa yön per ikävuosi. Eli yksivuotias voi olla hoidossa yhden yön, kaksivuotias kaksi. Alle vuoden ikäisen ei tulisi olla erossa vanhemmistaan yön yli ellei ole aivan pakko (esim. sairaala-aika).

Ap toimi suositusten mukaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli juuri viime viikonloppuna yhden yön mummolassa yökylässä kun olimme mieheni kanssa viihteellä. Tyttö on nyt 1v 2kk. On ollut koko ikänsä paljon mummon ja papan kanssa tekemisissä. Eli on ollut siellä päivisin hoidossa tai mummo ja pappa ovat tulleet meille hoitamaan tyttöä kun olen ollut opiskelemassa.

Yökyläily meni erittäin hyvin ja toukokuussa on menossa mummolaan kahdeksi yöksi. Olisin voinut antaa lapsen yökylään varmaan jo aiemminkin, mutta imetin tyttöä 1 vuotiaaksi ja söi vielä kerran yössä rintaa ja korvikkeille oli allerginen, joten sen takia oli sitten helpompaa ettei yökyläillyt aiemmin.

Minä en kyllä koe olevani mitenkään huonompi vanhempi vaikka tyttö yökyläilee isovanhemmillaan kun on heidän kanssaan paljon tekemisissä muutenkin ja ihan selvästi nauttii heidän seurastaan. Minusta on vaan rikkaus, että lapsella on myös muita aikuisia ihmisiä elämässään.

Vierailija
4/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaakaan ollut yöhoidossa.

Vierailija
5/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset jo kouluiässä. Harvoin yökyläilevät muutenkaan, samoin minä ja mies nukumme yleensä kotona.

Eiköhän tuo ole tavallaan tottumiskysymys. Osan mielestä vauvan pitää olla muiden hoidossa, osa luottaa siihen, että oman perhe riittää. Kukin tekee, mitä itselle sopii, tosin en olisi voinut kuvitellakaan jättäväni omaa 6 kk ikäistä muille yöksi. Enkä suostu ottamaan yhtäkään tuonikäistä meille, valvomiseksihan se menisi koko yö.

Vierailija
6/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lasten omat kokemukset? Meillä ainakin lapsen mielestä mikään ei ole jännittävämpää kuin mummolaan meno; pääsee papan kanssa kalaan, paistamaan nuotiolla makkaraa, pulkkamäkeen yms. Kaikkia näitä tietysti tehdäänn vanhempienkin kanssa, mutta kyllä minä muistan omasta lapsuudestani, että mummola-kyläilyt olivat kyllä niitä aivan parhaita reissuja.

eikä siellä makkaraa öisin paistella saati mennä pulkkamäkeen. Olemme varmaan aika erilaisia kuin muut, kun nuo ovat meillä pääosin päivänvalossa tehtäviä juttuja.

Vierailija
7/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi laitetaan sinne, appi ja anoppi touhuvat omiaa, ovat tieotkoneella jne. ja lapsi saa olla siellä häkissä itsekseen leikkimässä, nukkuukin siellä. Syömisen ajaksi otetaan pöydän ääreen (ikää lapsella 1v2kk). Ei tee mieli viedä yökylään, mutta anoppi sanookin, että saa heille tulla, heidän säännöillään. Hän ei ryhdy mihinkään erityisjuttuihin siksi, että minä ja mies menemme juhlimaan.

Vierailija
8/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vauva, kun yhden yön minun äidilläni yötä. Imetin silloin, mutta pystyin pumppaamaan maitoa varastoon pientä varten. Se vapaailta teki hyvää, vaikka itku tuli, kun vauva nousi autoon :/

Vierailija
9/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset 4 ja 8.

No okei, isompi on ollut kaverin luona yökylässä, mutta siis hoitomielessä ei ole ollut missään.

Vierailija
10/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kiillota kruunuani. Tämä on aika epätavallinen tilanne varmaan. Ei vain ole ollut tarvetta. Aina on toinen vanhempi jäänyt kotiin jos toisella ollut menoa. Tai sitten hoitajat meillä kotona kun olemme tulleet riekkumasta :)

2

Vierailija
11/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan kerran jo kun oli 3 viikkoa, kävin ilan viettämässä synttäreitäni. Olin yh alusta lähtien ja käytännössä vietin muutenkin aikaa vanhempien luona varmaan 2 päivää viikossa. He olivat rajattoman innostuneita ensimmäisestä lapsenlapsestaan.

Muiden lasten kohdalla en oikein muistakaan... Olen yleensä tullut siis iltayöstä itsekin perästä kotiin, mutta seurassa on ollut hoitaja. Ehkä ovat olleet alle vuoden ikäisiä kuitenkin.

Nuorimpien kanssa taisi mennä peräti 2-vuotiaaksi.

Minusta vauvan voi jättää hoitoon, jos käy iltamenoilla ja tulee sitten itse perästä. Oikein tuttuun paikkaan kuten mummola. Muuten voisi olla sopivaa joku 1-2v. Riippu kyllä tarpeesta. Jos vanhempien on saatava uupumukseltaan vaikka nukkua, niin se painaa vaakakupissa enemmän kuin 1 yö hyvässä hoitopaikassa.

Vierailija
12/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vasta yli vuoden ikäisenä. Minusta sellainen kolmevuotias on oikeasti valmis yökyläilyyn.

Vierailija
13/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. En siis ole "epänormaali" kun en halua jättää alle 1v lasta yöksi hoitoon :D

Vierailija
14/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v ei ole vielä ollut yötä hoidossa. Nyt pohdimme, että voisiko hän tässä kevään aikana tai kesällä jäädä yhdeksi yöksi mummolaan, mutta voi olla niinkin, että siirtyy vielä myöhäisempään ajankohtaan. Uskon, että 3v yleensä ovat kypsiä ainakin yhden yön eroon vanhemmista.

Vierailija
15/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ole ollut tarvetta ja en mä nyt koe että pitäisi alkaa opettamaan. Menee sitten kun on tarvetta.

Vierailija
16/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. En siis ole "epänormaali" kun en halua jättää alle 1v lasta yöksi hoitoon :D

Meillä lapsi 3 v 10 kk eikä ole vielä koskaan ollut missään yöhoidossa. En ole nähnyt tarvetta moiseen.

Vierailija
17/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poju on aivan pienestä pitäen ollut säännöllisesti mummolassa yötä. Tämä siksi, että mummo ja pappa säännöllisesti pyytävät ja heti kun poju oppi puhumaan, hän alkoi itse pyytää päästä mummon ja papan luo. Miksi estäisin kun kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä?

Vierailija
18/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat olleet mummin luona yön yli hoidossa juurikin n 6kk iässä, hyvin oli mennyt ja jatkoakin on seurannut aika säännöllisesti.

Vierailija
19/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu myös siitä lapsesta ja myös siitä, että löytyykö sitä hoitopaikkaa.

Lapsi 5v. eikä ole ollut vielä kertaakaan yökylässä. Ei ole isovanhempia ja kummit ym. ovat muutenkin niin työllistettyjä, ettei heitä tohtisi edes vaivata:)

Vierailija
20/33 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama tilanne täällä. Eka yökyläily oli lapsen ollessa 10kk. Nyt lapsi jo 5v, pääsee yökylään kun haluaa, todellista tarvetta on harvemmin.

Tästä aiheesta on paljon keskusteltu, itse olen pitänyt tärkeänä myös, että on läheisiä aikuisia joiden luokse lapsi menee mielellään tarpeen tullen. Ihmettelen perheitä, joissa tähän tarpeeseen herätään vasta kun se on käsillä, esim. toisen lapsen syntyessä (mies pitäisi saada mukaan synnytykseen, mutta esikoista ei voi jättää kenelläkään hoitoon koska tilanne on aivan uusi) tai toisen vanhemman sairaistuessa vakavasti (jolloin toinen haluaisi olla esim. tukena sairaalassa). Olen ajatellut myös että jos molemmille vanhemmille sattuisi jotain (kuljemme työmatkaa samassa autossa joten ei vain teoreettinen kysymys), on hyvä että lapsilla on useita tuttuja aikuisia joihin voi turvata niin päivällä kuin yöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi