Kyllä tulee kaverin häät kalliiksi!
Kaverini menee kesällä naimisiin, ja olen laskenut, että tästä tulee suunnilleen näin paljon kuluja minulle:
- polttarit yhteensä noin 60€ (järjestetään kahdessa kaupungissa eli siirtymisiin menee rahaa jo noin puolet tuosta, lisäksi ravintolassa syönti ja ohjelmanumerot jne.)
- siirtyminen juhlakaupunkiin 40€
- majoitus häissä luultavasti 30-40€
- häälahja noin 30€ (tämän enempää ei ole varaa laittaa)
- olen juuri laihtunut, joten kaiki juhlamekkoni ovat isoja -> uusi mekko noin 50€ (tätä voi toki käyttää myöhemminkin)
Yhteensä siis noin 210-220€ menee noihin häihin. Ihan kiva summa opiskelijan maksettavaksi, toivottavasti on edes hyvät bileet...
Kommentit (26)
ihan vaan vertailun vuoksi: oltiin viikonlopppuna syömässä (kutsuttu, edustusjuttu)
hintaa illalle
50e lastenhoitaja
60e mekko (laihtunut lasten jälkeen)
140e ravintolaan
20e lahjaan
+ sitten pieniä kuluja mm. sukkikset, hiuslakat yms.
kustannukset n. 300e kaikkineen
kampaajalla käynnissä säästin, en käynnyt vaan laitoin hiukseni itse. samoin mentiin autolla, ettei tullut taksikuluja edestakaisin.
kyllä mä mieluummin laittaisin tuon summan ystävän häihin polttareineen (eli käytännössä kahteen iltaan) kuin yhteen "pakolliseen" syömiseen.
Polttarit voit hyvin jättää väliin, jos ei ole varaa. Vanhan mekon voi pienentää tai vaikka kuroa vyöllä pienemmäksi. Matkakustannuksissa voit säästää suosimalla kimppakyytiä.
Ja todellakin, olisi varmaan korkea aika alkaa elämään perheenä, jos kerran perhe olette. Jo aviopari on perhe, ja perheellä tulee olla sama elintaso. Siinä ei tartte eritellä mihin se raha menee, onko iltamenoa vai ruokaa vai mitä, vaan yhteisestä potista maksatte niitä menoja. Naurettavaa tuollainen pelleily omilla rahoilla.
minkä hänen miehensä saa tuolta työreissulta päivärahoina.
En ihan ymmärrä mikä on ap:n ongelma. Kulut ovat tosiaan varsin pienet. Eikä mihinkään juhliin ole pakko osallistua, jos ei katso sen olevan rahanmenon arvoista. Mitä apua oikein odotit saavasi täältä?
..lla ei taida olla miestä ja on vähän katkerana..
luuletko, että naisen elämän täyttymys on löytää mies ja _päästä_ naimisiin?
Ja miehettömät ovat katkeria niille, joilla on mies? ;)
Olisi mielenkiintoista kuulla ikäsi ja koulutustasosi..
Mitä apua oikein odotit saavasi täältä?
mutta seurasin tätä keskustelua jo eilen... Nyt tuntuu moni palstalainen ottaneen avauksen niin kovin tosissaan, kauheeta paasaamista vastaukset tai suoranaisia käskyjä "tee niin näin noin" kun mä taas sain avauksesta sellaisen kuvan, että se on lähinnä vain päivittelyä, tyyliin "onpas kallista, huh huh". Vai kysyikö ap miten selvitä tästä - en huomannut?!
Itsellekin käynyt usein noin että avaukseni otetaan ihan liian tosissaan...
osallistua puolisonsa henkilökohtaisiinkin menoihin, mikäli puolisolla ei ole omia tuloja tai niitä on vähän.