Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiseltä lapselta teillä on paikattu hammas?

Vierailija
26.02.2012 |

Miten toimenpide on onnistunut?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meilläkin lapset ovat olleet korvakierteessä ja on jouduttu antamaan joskus yölläkin lääkettä. Silti apsista kellään ei ole ollut vielä yhtään reikää. Vanhin 18, nuorin 9, yhteensä 5 lasta.

Hampaat eivät reikiinny ilman kariesbakteeria. Sen välttäminen on oleellista.

Vierailija
22/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulevat vastaanotolle, pelkäävät ja vanhemmat ovat välillä myös kiukkuisia, vaikka itse eivät ole hoitaneet lastensa hampaita. Usein toimenpide on aikamoisen hankala, vastentahtoinen pelkäävä muksu, pieni suu, sylkeä ja itkua. Siinä pistää mietityttämään, että mitkä traumat siitäkin jää kun ei hampaita ole asianmukaisesti hoidettu.

Te jotka kerroitte pesevänne hyvin lastenne hampaat 2X päivässä (ja omanne myös :)), ISO KIITOS ja kumarrus teille, hampaiden terveys liittyy koko kehon terveyteen! t.hoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille hammaslääkäri(t), jos vaikka hammasluu onkin kaikilla ihan samanlaista, niin oliko se joskus kasikytluvun alussa koulussa tehty sylkitestikin ihan huuhaata, siis se, jossa katsottiin jotain syljen happamuutta tai muuta vastaavaa?

Muistan, että hammashoitaja sitten kertoi tulokset kaikille kaikkien kuullen, ja omasta "heikosta" syljestäni sain sitten kuulla kavereilta myöhemmin kiusauksen muodossa. Olisko mulla ollut sitten sellainen kariesta suosiva sylki, kun ainakin reikiä tuli muutamia silloin tällöin, vaikka meillä kotona ei saanut karkkia kuin viikonloppuna yhden askin hedelmäxylitolipastilleja, ja muutenkin oltiin koko perhe ruisleipä-maito-linjalla.

Vierailija
24/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-asteella, olin muistaakseni 8-vuotias. Pesin lapsena aina hampaat kahdesti päivässä, herkkuja kyllä oli mutta ei kuitenkaan mitään limsaa tai karkkia. Lähinnä itsetehtyjä piirakoita, pullaa jne. Olen suunnilleen joka kerta joutunut paikkaukseen, kun olen käynyt hammaslääkärissä.

Mieheni ei KOSKAAN pessyt lapsena hampaita, ainoat hammasharjansa hän sai hammaslääkäristä, mutta eipä tainnut niitä käyttää. Teini-iässä hän kuulemma lopetti pesemisen kokonaan, ja rapsutteli välillä hampaita puhtaaksi kolikolla (yök!). Oksettavaa siis. Hän alkoi pestä hampaita vasta muutettuaan silloisen tyttöystävänsä kanssa yhteen eli joskus 17-vuotiaana. Eipä ole häneltä koskaan paikattu yhtään reikää eikä ole mitään ongelmia hampaissa. Kateeks käy!

Vierailija
25/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulevat vastaanotolle, pelkäävät ja vanhemmat ovat välillä myös kiukkuisia, vaikka itse eivät ole hoitaneet lastensa hampaita. Usein toimenpide on aikamoisen hankala, vastentahtoinen pelkäävä muksu, pieni suu, sylkeä ja itkua. Siinä pistää mietityttämään, että mitkä traumat siitäkin jää kun ei hampaita ole asianmukaisesti hoidettu.

Te jotka kerroitte pesevänne hyvin lastenne hampaat 2X päivässä (ja omanne myös :)), ISO KIITOS ja kumarrus teille, hampaiden terveys liittyy koko kehon terveyteen! t.hoitaja

helvetillinen hammaslääkäripelkohan siitä jäi. Nyt kun aikuisena ei tulee enää kutsuja lekuriin, niin eipä tule käytyäkään.. :( Sain vielä pienenä raudatkin, mikä oli omiaan lisäämään kammoa. Hampaat meillä pestiin kahdesti päivässä, ei auttanut minulla.

Vierailija
26/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, syy on täysin vanhempien, antibiootteja tulee kuitenkin niin harvaan, että eivät vaikuta reikiin (joo, omalla lapsella ollut ehkä 30 korvatulehdusta, ja ehjät hampaat)

Kariesbakteerimäärään (se sylkitesti) voit itse vaikuttaa: bakteeri elää sokerilla, älä anna sokeria! Se asuu avonaisissa reikäpesäkkeissä, siis paikkauta reiät ja kas, bakteeritaso laskee.

Vierailija
27/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten yllä lukee, vähemmän sokeria. Napostelut pois ja hampaat kondikseen. Jos on kariesbakteeria suussa, riski hampaiden reikiintymiseen on suurempi, ei se suoraan tarkoita, että varmasti tulee reikiä. Pitää vaan kunnolla huolen suuhygieniasta yms. On hyvä muistaa langata myös hammasvälit, joista moni reikä alkaa, kun hammasharja ei niille pinnoille ulotu.

Vierailija
28/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakollahan me ei lasta hoideta, apukeinoja voi sitten lasten hammaslääkäri soveltaa oikein pelkäävään lapseen.

Saisi pienestä asti mukavammat muistot hammaslääkäristä, jos ei reikiä olisi, eivätkä vanhemmat siirtäisi pelkojaan lapseen..

t.hoitaja, kiltti sellainen :)

Vierailija
29/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä se menee nopeasti, kun on pieni reikä ja ystävällinen henkilökunta. Olin lapseni alla eli hän päälläni

Vierailija
30/30 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme antaneet sokeria, meidän perheessä ei käytetä sokeria, silloin varsinkaan kun olivat pieniä, vasta kaverisynttäreillä saivat karkkeja isompana. Muuten eivät vieläkään tietäisi juuri sokerikarkeista, virpovitsoista myös palkaksi karkkia, niitä ei kaikkia edes syöneet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi