Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotko viedä lapsesi Heurekan ruumisnäyttelyyn? Aitoja ruumiita ja elimiä, myös sikiöitä

Vierailija
18.01.2013 |

Heurekan uusi näyttely esittelee aitoja ruumiita

Maailmalla suuren suosion saavuttanut Body Worlds -näyttely saapuu helmikuun 16. päivänä ensimmäistä kertaa Suomeen, vantaalaiseen tiedekeskus Heurekaan. Näyttelyssä on esillä aitoja ihmisruumiita ja elimiä, jotka on plastinoitu eli niiden nesteet ja rasvat on korvattu nestemäisillä muoveilla.

Heurekan näyttelyn teemana on sydän ja sen toiminta. Alle 8-vuotiaille näyttelyä suositellaan vain aikuisen seurassa. Näyttely havainnollistaa muun muassa liikalihavuutta ja tupakoinnin haittoja, ja verhon taakse on sijoitettu yhdyntää ja sikiön kehitystä kuvaavia kohteita.

Body Worlds on saksalaisen tohtori Gunther von Hagensin luoma näyttelykokonaisuus, jonka tarkoitus on havainnollistaa ihmisen anatomiaa, fysiologiaa ja terveyttä. Kaikki näyttelyssä esillä olevat ruumiit on lahjoitettu tieteen käyttöön ja ne ovat esillä vainajien suostumuksella.

TS-STT

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Von Hagens forced to return controversial corpses to China

http://www.guardian.co.uk/world/2004/jan/23/arts.china

Vierailija
82/89 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 10 v on aina ollut kiinnostunut ihmisen anatomiasta ja synnytyksestä yms. Se on ihan pienestä pitäen mummolassa lukenut/selaillut lääkärikirjoja ja ollut ihan sinut asioiden kanssa.

Ja kyllä mummolle sanoikin, että onkohan nuo kirjat ihan passelia luettavaa kolme vuotiaalle... mutta sitten näin likan asenteen ja kiinnostuksen aiheeseen, niin jätin nalkutuksen siihen. Sillä on yhä lempparikirja vanha Tieteenkuvalehden painos Ihminen.

Että kuopuksen voisin viedäkin moiseen näyttelyyn, jos vaan oma pää kestäis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla, että käyn häntä morjenstamassa ja muistelemassa viittä yhteistä vuottamme, jonka saimme tuntea toisemme.

Vierailija
84/89 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa.

Vierailija
85/89 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, mä luulin että se on tulossa uudelleen. Kävin tuolloin aikanaan ja oli äärimmäisen mielenkiintoinen.

Vierailija
86/89 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi lapsia miin ehdottomasti ottaisin mukaan kun itse menen. 

Vierailija
87/89 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, mä luulin että se on tulossa uudelleen. Kävin tuolloin aikanaan ja oli äärimmäisen mielenkiintoinen.

"Amiraali" oli näyttävä kaveri. En ole niin valtavaa lerssiä muualla nähnyt.

Vierailija
88/89 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 1990-luvun lopulla 5. luokan luokkaretkellä Heurekassa muinaisista kulttuureista kertoneessa näyttelyssä, jossa oli hiljattain netistä löytämäni vanhan uutisjutun mukaan esillä myös aito muumio. Vaikka muistan kyllä kyseisen luokkaretken ja Heurekassa käynnin muuten hyvin, muumiosta ei ole jäänyt minulle minkäänlaista muistikuvaa. Siihen voi olla monta eri selitystä: Ehkä en nähnyt koko muumiota, mikä tuntuu kyllä aika epätodennäköiseltä, koska näyttelyssä oltiin porukalla ja varmasti ainakin joku luokkakavereistani muumion bongasi. Toinen ja näin jälkeenpäin ajatellen mielestäni todennäköisin vaihtoehto on se, että en kokenut muumiossa olevan mitään ihmeellistä; olihan niistä ollut jo historian oppikirjassakin kuvia. Tai sitten olin sen verran järkyttynyt, että halusin unohtaa nopeasti koko jutun.

Vierailija
89/89 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuollainen ollut aikaisemminkin suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi