Miksi mun paahtopaisti menee AINA pilalle??
Se ei vaan lämpene sisältä! Ohjeissa sanotaan että 1h-1,5h kiloa kohden mutta ei, mun paistin lämpötila ei kohoa kunnolla. Nytkin tuo pieni alle kilon kökkäle on ollut uunissa jo pari tuntia mutta lämpötila on jossain 50 asteen hujakoilla. Testailin monesta kohtaa ja nyt sitten nesteet valuu rei'istä ja varmaan koko liha kuivuu.
nimim. kädetön keittiössä vitutuksen vallassa
Kommentit (6)
ja paisti pitäisi olla isompi, alle kiloinen kuivuu väistämättä.
siitä niitä reikiä tulikin. Ja uuninkin pitäisi olla ehjä. Lämpöä oli aluksi 120, sitten 150 astetta. Luin netistä ohjeen, että uunin lämpötilan tulisi olla tuplaten se, minkä haluaisi lihan sisälämpötilan olevan.
Ja pala on pieni, tiedän.
Liha oli huoneenlämmössä noin 2 h ennen uuniin laittoa.
En tiedä. Otin sen nyt uunista ja käärin folioon. Mies lähtee kohta töihin ja pitäisi syödä ennen sitä.
t. se kädetön ap
jos alle kilo on ollu pari tuntia niin kuivahan se on.
Ota paisti huoneen lämpöön reippaasti ennen paistamista, esim 2,5 tuntia.
Kuumenna uuni 225 asteeseen.
Kuumenna paistinpannulla voi-öljyseosta ja kun se on kuumaa, ruskista paisti nopeasti kauttaaltaan.
Nosta paisti paistinvadille ja tökkää paistimittari ja lopuksi kuumaan uuniin. Kun sisälämpötila on 56 astetta (tai minkälaiseksi haluatkin sen) Jos paisti saa liikaa väriä nopeasta paistoajasta huolimatta, laita paistonajaksi päälle folio. Hiero pintaan suolaa, pippuria ja itse laitan vielä esim punaviinietikkaa. Kääri folioon ja anna vetäytyä n.tunti.
Ota paisti huoneen lämpöön reippaasti ennen paistamista, esim 2,5 tuntia.
Kuumenna uuni 225 asteeseen.
Kuumenna paistinpannulla voi-öljyseosta ja kun se on kuumaa, ruskista paisti nopeasti kauttaaltaan.
Nosta paisti paistinvadille ja tökkää paistimittari ja lopuksi kuumaan uuniin. Kun sisälämpötila on 56 astetta (tai minkälaiseksi haluatkin sen) Jos paisti saa liikaa väriä nopeasta paistoajasta huolimatta, laita paistonajaksi päälle folio. Hiero pintaan suolaa, pippuria ja itse laitan vielä esim punaviinietikkaa. Kääri folioon ja anna vetäytyä n.tunti.
Jos käytät paistopussia, onnistut vielä varmemmin.
Paahtopaistia kuuluisi kuitenkin paistaa pitkään miedossa lämmössä. Jos kuitenkin tekisit pelkkää paistia?
Voit kuumentaa uunin 225 asteeseen, laittaa maustetun lihan uuniin ja kymmenen minuutin kuluttua laskea lämmön 120-150 asteeseen, kun pinta on vähän ruskistunut.
Tärkeintä on valita paahtopaistiin hyvä liha. Pakastamattomalla sisäpaistilla on vaikea epäonnistua tumpelommallakaan.
Onko paistimittarisi ehjä??? Testata voit esim. mittaamalla kiehuvan veden lämpötilan sillä.
Ja tosiaan, mittaria ei saa siirrellä eikä poistaa ennenkuin liha on jäähtynyt paistamisen jälkeen, liha kuivuu pilalle.
Paahtopaisti vaatii kärsivällisyyttä.
Epöilen kyllä että mittarisi on rikki. Kai pidit lihaa ennen paistamista huoneenlämmössä?